HS: 70 -luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka, josta tuli vauraampi kuin vanhempansa
https://www.hs.fi/talous/art-2000011234622.html
Miksi näin? Miksi koulutustasot ovat romahtaneet meidän 70 -lukulaisten jälkeen? Kouluttautumallahan me olemme varallisuutemme tehneet.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
Akateemisia ollaan kaikki.
No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän.
No tämähän ei ole hyvä esimerkki, vaan poikkeus. Suurin osa eläkkeistä on kuitenkin alle kaksi tonnia netto.
Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia netto. Tuo on tyypillinen tilanne, kouluttamaton duunari saa enemmän eläkettä kuin koulutettu lapsensa palkkaa.
Minun nelikymppinen poikani saa 3000 enemmän palkkaa kuin minä eläkettä.
Hän kouluttautui insinööriksi kun taas minä olen ammattikoulupohjainen matalapalkattu jolla 45 vuoden työuran.
En valita pärjään hyvin säästöilläni.
Osittain näinkin. Minun vanhempani tekivät jo tietynlaisen tasoloikan, koska vanhempansa olivat kansakoulun käyneitä. Toisessa isä oli tehtaassa töissä ja toisen vanhemmat pienviljelijöitä. Vanhemmat kouluttautuivat yliopistossa. Itse en sinänsä ole varakkaampi kuin vanhemmat samassa iässä eli tässä viisikymppisenä, mutta näillä näkymin saan aika isot perinnöt vielä päälle, joten todennäköisesti olen varakkaampi kuin he seitsemänkymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. 70 -luvulla syntyneet ovat ENSIMMÄINEN sukupolvi, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
Kyllä. 70-luvulla syntyneet aikuistuvat suoraan 90-luvun jättilamaan, joka katkaisi urat heti alkuunsa. Siitä suosta ponnistelemiseen meni pitkään ja 2000-luvulla talouden heittelyt on vaan lisääntyneet. Ei meillä ollut mahdollisuutta samaan kuin vanhemmillamme. Minä olen syntynyt 70 ja mieheni 75. Meidän molempien vanhemmilla on jo kolmekymppisenä ollut omakotitalot, mökit, autot ja veneet vaikka eivät edes ole olleet erityisen korkeasti koulutettuja. Minunkin äitini oli kotiäiti, ja silti opettajaisäni palkalla pystyttiin hankkimaan nuo kaikki. Puutetta ei ollut mistään. Minä ja mieheni olemme myös tehneet töitä koko ikämme, kouluttautuneet korkeasti ja eläneet vähällä, eikä meillä olisi mitään mahdollisuuksia samaan omaisuuden hankintaan kuin vanhemmillamme. Asunto on saatu
Olen saman ikäinen kuin sinä. Minun vanhempani olivat korkeakoulutettuja ja hyvin palkattuja, eikä heillä ollut todellakaan varaa kaikkeen mahdolliseen vaikka molemmat olivat töissä. Omistusasunto oli ja pieni, edullinen auto. Vaatteet ostettiin alennusmyynnistä ja ruoka tarjouksista. Ei meillä puutetta ollut, mutta eipä silloin ennenkään omaisuus taivaalta tippunut.
Tarinasi voi pitää paikkansa, jos asuitte lapsena maaseudulla, jolloin asuminen oli halpaa (myös nykyään). Ja mökki oli tasoltaan joku sellainen minkä nykyäänkin saisi 20000 eurolla. Vanhempasi eivät myöskään luultavasti laittaneet rahojaan matkailuun, elektroniikkaan tai palveluihin, kuten nykyään tavataan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän.
No tämähän ei ole hyvä esimerkki, vaan poikkeus. Suurin osa eläkkeistä on kuitenkin alle kaksi tonnia netto.
Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia n
Se ei ole kuitenkaan virallinen tapa, vaikka kuinka vänkää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Osittain näinkin. Minun vanhempani tekivät jo tietynlaisen tasoloikan, koska vanhempansa olivat kansakoulun käyneitä. Toisessa isä oli tehtaassa töissä ja toisen vanhemmat pienviljelijöitä. Vanhemmat kouluttautuivat yliopistossa. Itse en sinänsä ole varakkaampi kuin vanhemmat samassa iässä eli tässä viisikymppisenä, mutta näillä näkymin saan aika isot perinnöt vielä päälle, joten todennäköisesti olen varakkaampi kuin he seitsemänkymppisenä.
Älä nuolaise ennen kuin pörriäiset on pörähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuotantokyvyn nousu syntyy teknologian kehityksestä. Teknologian kehitys ei ole pysähtynyt, joten vaurauden kasvun pysähtymiseen on muu selitys.
Teknologian kehittyessä ihmistyön tarve vähenee. Näin ollen kilpailu työpaikoista kovenee, joten työnantajien ei tarvitse nostaa palkkoja ja osa väestöstä joutuu olemaan ilman työtä tai osa-aikaisessa työssä. Teknologian yhä kehittyessä tämä tilanne tulee pienentämään enemmistön elintasoa jos työelämän sääntöjä ei muuteta.
Ja sitten kokkarit käy vielä hakemassa Aasiasta lisää väkeä tänne.
https://radiosun.fi/2024/10/01/suomi-naivettyy-ilman-maahanmuuttoa-ulko…
30-luvulla syntyneet vanhempani olivat parempituloisia kuin minä vaikkeivat olleet edes ylioppilaita. Yliopistotutkinto ei taannut hyviä tuloja 80-luvullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli töitä valtiolla, kaupungeilla ja kunnilla. Nyt kuin kaikki on yksityistetty ei ole työpaikkoja, koska rahat menevät osinkoihin.
Ei.
Suomessa on nykyisellään noin viisi miljoonaa suomalaista ja noin 700 000 suomalaisen veronmaksajan elättämää ulkomaalaista. SIKSI Suomi on tässä tilanteessa!
Vuonna 1990 Suomella oli ulkomaanvelkaa n. 9,6 miljardia.
Vuonna 2025 Suomen ulkomaanvelka nousee budjetin mukaan yli 181 miljardiin!
Suomella ole enää aikoihin ollut varaa maksaa edes tuon velan korkomenoja, vaan nekin on katettu ottamalla uutta velkaa!
78% Suomen valtion ulkomaanvelasta on aiheutunut keh.avusta ja m.muutosta, vaikka jo presidentti Koivisto varoitti kattamasta niitä velkarahalla!
Noin 80% sossumasseista menee Suomessa ulkomaalaisille huijareille, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä maassamme!
Katso ja kauhistu:
Väestökello https://www.xn--vestkello-v2a5r.fi/
On ilmeistä, ettei näin voi enää jatkua.
70-luvulla syntyneet lapseni ansaitsevat 5-7 kertaa nettoeläkkeeni verran.
Asuvat hienoissa omakotitaloissa, kuten mekin. Ihmettelevät aina, miten me vanhat saatiin surkeilla palkoilla se talo ja hulppea mökki yms.
Perintöjä emme ole saaneet.
En halunnut loukata heitä kertomalla, että kaiken hömpän ostamatta jättämisellä saa paljon tarpeellista.😍
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. Työmotivaatio on olematonta, työnteko ei kiinnosta, sekä talous- ja rahankäyttötaidot täysin retuperällä (esim solmitaan kaiken maailman kuukausitilauksia suoratoistopalveluihin, asutaan vuokralla ja ostetaan ruokaa luotolla velaksi), niin heistä on tullut suuriä ikäluokkia köyhempiä ja velkaantuneempia. Eivät edes omista taloa eivät kesämökkiä, eivät kahta autoa eivätkä tee enää lapsia.
Työnteko ei kannata enää, niin kuin ei kannata myöskään yrittäminen, kun kaikki hyvä niistä valuu demarisaatanoiden kommarointiin. Hullu paljon työtä tekee, viisas vähemmällä pääsee.
Lapseni, 70- ja 80-luvun alussa syntyneet saavat huonopalkkaisinkin 3 kertaa eläkkeeni vaikka minulla on leskeneläkekin, yhteensä 1900 brutto . Kaikilla on omaisuutta enemmän kuin minulla nytkään saati viiskymppisenä .
Perhettä ei olisi 70-luvullakaan elätetty miehen palkalla vaikka hän hankkikin kolmivuorossa saman kuin joku peruskoulunopettaja. Kyllä se oli töihin aamulla lähdettävä koska emme asuneet jossain maaseutukirkonkylässä.
Selvästi näkee nk varakkaiden lapset ettähe luulivat vanhempiensa ralot tulleen työnteolla hankituiksi. Eivätkä vielä aikuisenakaan pysty tosiasioiden toteamiseen.
Esim itse, kun köyhästä kodista lähtee on ihan eri lähtökohdat kuin niillä jotka saavat kotitilalta talon hirret ja alkupääoman elämisensä alkuun. Esim. 70-luvulla syntyneet jotka kertovat isäni oli opettaja/pankinjohtaja/verojohtajA. Tms. Ovat olleet jo lähtökohdin varakkaastA kodista josta on pystytty ylioppilaaksi käymään ja lähettämään opiskelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. "
Zoomerit ovat syntyneet 1997-2012. Tosissasiko syyttelet, että 13-vuotiailla ei ole omakotitaloa tai autoa laiskuuden takia?
Tätä se on kun itse on saatu kaikki helposti kultatarjottimella.
Mitä sitten? Eikö se ole vaan kiva jos jotkut saa asioita helpolla? Minua ei haittaa yhtään. Se ei ole minulta, sinulta, tai keltään muultakaan pois.
En ymmärrä, enkä hyväksy sitä, että asioiden saamiseen helpolla suhtaudutaan Suomessa niin negatiivisesti. Ihmisten tilanteet on erilaisia ja se siitä - neutraali asia.
Onhan se muilta pois jos jotkut saavat asioita helpolla tai tekemättä juuri mitään kun toinen taas joutuu painamaan hulluna raskaasti verotettuja työhommia. Samoilla markkinoilla kuitenkin joutuu kilpailemaan mutta lähtökohdat ihan eri. Ei nyt ihan kauhean reilua eikä mukavaa.
Hah hah hah.
Rutiköyhät vanhempani vaurastuivat ja tuhlasivat. Minä en. Yritän hoitaa asiani niin, että lapsillekin jää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. "
Zoomerit ovat syntyneet 1997-2012. Tosissasiko syyttelet, että 13-vuotiailla ei ole omakotitaloa tai autoa laiskuuden takia?
Tätä se on kun itse on saatu kaikki helposti kultatarjottimella.
Mitä sitten? Eikö se ole vaan kiva jos jotkut saa asioita helpolla? Minua ei haittaa yhtään. Se ei ole minulta, sinulta, tai keltään muultakaan pois.
En ymmärrä, enkä hyväksy sitä, että asioiden saamiseen helpolla suhtaudutaan Suomessa niin negatiivisesti. Ihmisten tilanteet on erilaisia ja se siitä - neutraali asia.
Onhan se muilta pois jos jotkut saavat asioita helpolla tai tekemättä juuri mitään kun toinen taas joutuu painamaan h
Kukin elää elämänsä niinkuin parhaaksi näkee.
Karehtimalla et pääse eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni, 70- ja 80-luvun alussa syntyneet saavat huonopalkkaisinkin 3 kertaa eläkkeeni vaikka minulla on leskeneläkekin, yhteensä 1900 brutto . Kaikilla on omaisuutta enemmän kuin minulla nytkään saati viiskymppisenä .
Perhettä ei olisi 70-luvullakaan elätetty miehen palkalla vaikka hän hankkikin kolmivuorossa saman kuin joku peruskoulunopettaja. Kyllä se oli töihin aamulla lähdettävä koska emme asuneet jossain maaseutukirkonkylässä.
Köyhimmällä lapsellasikin brutto 5700€? Ovatpa hyvätuloisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia n
"Nimenomaan vähennysten ym. vuoksi on käytännöllisempää puhua netosta. Eri bruttotulojen lopputulos voi verojen jälkeen olla sama."
Näinpä. Moni pienituloinen voisi yllättyä, miten yllättävän pieni ero netoissa on isoihin palkkoihin verrattuna verojen jälkeen.
Oikeistohallitus yrittää köyhdyttää ihmisiä entisestään. Kaikkein varakkaimmat toki vaurastuvat, mutta jatkossa keskiluokan perinnöt valuvat hoitokodin maksuihin ja omistusasunnot menevät lyhyenkin elämänkriisin seurauksena pilkkahinnalla myyntiin asuntosijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin
Ilman muuta virallinen tapa on eri kuin vapaa puhetapa mammapalstalla. Kukaan ei ole pullikoinut muuta kuin väitettä "Aina puhutaan vain brutosta" vastaan.
Valheellista, koska nytkin puhutaan myös netoista. Asia olisi pitänyt muotoilla selkeämmin ollakseen faktaa: "virallisesti jnpp".
Nimenomaan vähennysten ym. vuoksi on käytännöllisempää puhua netosta. Eri bruttotulojen lopputulos voi verojen jälkeen olla sama.