HS: 70 -luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka, josta tuli vauraampi kuin vanhempansa
https://www.hs.fi/talous/art-2000011234622.html
Miksi näin? Miksi koulutustasot ovat romahtaneet meidän 70 -lukulaisten jälkeen? Kouluttautumallahan me olemme varallisuutemme tehneet.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
Akateemisia ollaan kaikki.
No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän.
Hyvä esimerkki mistä? Jos siitä, miten 70-luvulla syntyneiden lapset eivät ole vauraampia kuin vanhempansa, niin kyllä.
70-luvulla syntyneet ovat nyt viisikymppisiä. Siinä vaiheessa ollaan yleensä uran huipulla. 80-luvun lapsilla on vielä hetki aikaa saavuttaa huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyinen kolmekymppinen perii vanhempiensa talon Espoossa, hän on miljonääri.
Yleensä perintöä on jakamassa 2 tai 3 lasta, ja harva Espoon talokaan on niin monen miljoonan arvoinen... Tuskin asuntojen hinnatkaan nousee, vaikka eihän sitä tiedä miten asiat on 20-30v kuluttua, kun nämä vanhemmat kuolee. Voihan olla että koko planeetta on jo posautettu ilmoihin.
Yleensä niitä perittäviäkin on kaksi.
Samasta miljoonatalosta ei tule 2 miljoonan arvoista, vaikka omistajia onkin kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikäluokka kokonaisuutena voi olla vähempivarainen mutta jotkut ovat vauraampia kuin muut, koska raha kasautuu. HS:n perintöjä käsitelleestä jutusta näki että jotkut perivät miljoonia, vaikka suurinta osaa ei perinnöt paljon lämmitä.
Keskiarvoperinnön suuruus on Suomessa 13 000 euroa. Siitä huolimatta porukka äänestää perintöveron poiston puolesta, että suurfirmoja jne omistavat pääsisivät perimisestään vähemmällä. Ei myyntivoittovero ole pieniperintöiselle yhtään sen parempi kuin perintöverokaan.
Omat vanhempani asuivat muuttotappioalueella, josta ei vuokrata asuntoa edes halvalla eikä se myöskään mene kaupaksi. Muuta omaisuutta heillä ei sitten tavanomaisen sisustustavaran, omien henkilökohtaisten vaatteidensa ja vanhan autonsa lisäksi ollutkaan. Jos yrittäisi kirpparilla myydä, ei tienaisi muuta kuin rupia persiiseen. Oli helpompaa viedä ne suoraan hyvänteleväisyyskirpparille.
"Aloitus kertoo vain elämän arvojen muutoksesta. "
Ei vain, mutta toki siitäkin.
Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. Työmotivaatio on olematonta, työnteko ei kiinnosta, sekä talous- ja rahankäyttötaidot täysin retuperällä (esim solmitaan kaiken maailman kuukausitilauksia suoratoistopalveluihin, asutaan vuokralla ja ostetaan ruokaa luotolla velaksi), niin heistä on tullut suuriä ikäluokkia köyhempiä ja velkaantuneempia. Eivät edes omista taloa eivät kesämökkiä, eivät kahta autoa eivätkä tee enää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei koulutus ja vaurastuminrn ole lisääntyneet merkittävästi enään 40 vuoteen, mutta vastaavasti muut arvot, kuten esim. vapaa-aika, hyvinvointi, onnellisuus, elämänlaatu ovat parantuneet huomattavan paljon 40-50v. aikana ja arvot ovat muuttuneet
Olen 70v elämäni tärkein tavoite oli oma-asunto, kun vuokra-asuntoja ei juuri ollut ennen 80-lukua ja sen eteen annettiin kaikki ja se vähäinenkin vapaa-aika laitettiin tuottavaan työhön, ompeluun, marjastamiseen, opiskeluun jne. ja kaikessa säästettiin.
Ja nyt kun katson 23v tyttärentytärtäni ja muita nuoria, häntä ei juuri varallisuuden hankkiminen kiehdo, vaan haluaa mieluimmin elämyksiä, ulkomaan matkoja ja arvostaa vapaa-aikaa yms, jota minä en hänen iässää saanut edes haaveilla ja näin jälkeenpäin jäin paljosta paitsi, kun varallisuuden hankkiminen oli se ykkösjuttu elämässä.
Aloitus kertoo vain elämän arvojen muuto
Hyvin moni nuorempikin joutuu nykyään elää vaatimattomasti eikä biletä menemään jatkuvasti. Kankaatkin on nykyään niin kalliita, että joku ompelu on lähinnä kallis harrastus, kun vaatteet on kaupassa huomassa edullisempia. Työelämän kiireisyys ja stressi imee monella jaksamisen jo niin pahasti, että vapaa-ajalla jaksamista ei ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
Akateemisia ollaan kaikki.
No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän.
Hyvä esimerkki mistä? Jos siitä, miten 70-luvulla syntyneiden lapset eivät ole vauraampia kuin vanhempansa, niin kyllä.
Miksi ihmeessä heidän pitäisi olla?
Ja harva 70-luvulla syntynyt nykyään tekee 45-50v työuran, toisin kuin ennen ja yhä useampi saa täyden eläkkeen, kun huomioidaan tuövuodet eläkkeessä.
Nykyään töihin mennää yhä vanhempana, pidetään pitkät perhevapaat jne.
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. Työmotivaatio on olematonta, työnteko ei kiinnosta, sekä talous- ja rahankäyttötaidot täysin retuperällä (esim solmitaan kaiken maailman kuukausitilauksia suoratoistopalveluihin, asutaan vuokralla ja ostetaan ruokaa luotolla velaksi), niin heistä on tullut suuriä ikäluokkia köyhempiä ja velkaantuneempia. Eivät edes omista taloa eivät kesämökkiä, eivät kahta autoa eivätkä tee enää lapsia.
Täyttä kukkua. Työtahti on työpaikoilla helposti 3x enemmän kuin vanhoina aikoina (vanhemmat työntekijät puhuneet omilla työpaikoilla miten tekijöitä oli ennen enemmän ja pienemmät tavoitteet) , eikä palkalla voi silti haaveilla ikinä edes talosta, autoista, mökistä tai useammista lapsista. Kohtuuhintaiset talot ja mökit on ikivanhoja, remontoimattomia mörskiä, joissa vanhemmat sukupolvet toki asui edullisesti kun ne talot oli uusia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa nämä suuret ikäluokat, sekä 50-ja 60-luvulla syntyneet olivat oman aikakautensa lapsia, joille tärkeintä oli elämässä materiaali - raha ja tavara ja niiden alttarille oltiin valmiit antamasn jopa oma terveys, ihmissuhteet, lapset ja läheiset jne. jotta olisi iso talo, kesämökki ja vihassa Mersu, elämänlaadulla ja ihmissuhteilla ei olllut merkitystä. Työ oli ainut elämänsisältö ja tavoite elämässä, jota arvostettin ja mitattiin rahassa.
Ja kun taas vertaa suurten ikäluokkien vanhempien elämää, niin se oli kovin vaatimatonta ja verkkaista, josta kulttuuri oli vahvasti läsnä, koska juuri sieltä tulee edelleen suurimmat vaikuttavat, Aleksis Kivi, Edelfeltit, Sibeliukset jne. Arvostettiin ihmissuhteita, vieraanvaraisuutta, toisesta huolehtimista jne. Ja kädentaitoja ja käsitöitä, vaikka ne veivät aikaa, niissä arvostettiin kauneutta, jonka jälkeen tuli raha ja varallisuus, josta ei ole haluttu edes puhua ja siitä puhuminen oli epäkohteliasta.
"Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. "
Zoomerit ovat syntyneet 1997-2012. Tosissasiko syyttelet, että 13-vuotiailla ei ole omakotitaloa tai autoa laiskuuden takia?
Vierailija kirjoitti:
Isäni isä oli kouluttamaton pienviljelijä mökissä ilman juoksevaa vettä, isäni yliopiston professori. En tiedä miksi minun pitäisi yrittää panna siitä paremmaksi, vaikka koulutettu olenkin.
Kommenttisi kertoo heikosta päättelykyvystä; yleisestä ei voi tehdä yksittäistapauksia koskevia päätelmiä ja vice versa. HS:n jutussa käsiteltiin ilmiötä ikäluokittain. Tietenkin ikäluokissa on yksilöiden välisiä/perhe- ja sukukohtaisia eroja - doh.
Ei kai kukaan sanonut että pitäisi olla vauraampi kuin vanhempansa.
Nyt kommentoitiin otsikon mukaista asiaa, eli todellakaan läheskään kaikki 70-luvulla syntyneet eivät ole vanhempiaan vauraampia.
Sinä arvotit, edellinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Zoomerit ovat syntyneet 1997-2012. Tosissasiko syyttelet, että 13-vuotiailla ei ole omakotitaloa tai autoa laiskuuden takia?
Tätä se on kun itse on saatu kaikki helposti kultatarjottimella.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei koulutus ja vaurastuminrn ole lisääntyneet merkittävästi enään 40 vuoteen, mutta vastaavasti muut arvot, kuten esim. vapaa-aika, hyvinvointi, onnellisuus, elämänlaatu ovat parantuneet huomattavan paljon 40-50v. aikana ja arvot ovat muuttuneet
Olen 70v elämäni tärkein tavoite oli oma-asunto, kun vuokra-asuntoja ei juuri ollut ennen 80-lukua ja sen eteen annettiin kaikki ja se vähäinenkin vapaa-aika laitettiin tuottavaan työhön, ompeluun, marjastamiseen, opiskeluun jne. ja kaikessa säästettiin.
Ja nyt kun katson 23v tyttärentytärtäni ja muita nuoria, häntä ei juuri varallisuuden hankkiminen kiehdo, vaan haluaa mieluimmin elämyksiä, ulkomaan matkoja ja arvostaa vapaa-aikaa yms, jota minä en hänen iässää saanut edes haaveilla ja näin jälkeenpäin jäin paljosta paitsi, kun varallisuuden hankkiminen oli se ykkösjuttu elämässä.
Aloitus kertoo vain elämän arvojen muuto
Eikä kerro, vaan se kertoo myös elinkeinoelämän, talouden rakenteiden, väestön ikärakenteen, jne. muutoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eikö se ole vaan kiva jos jotkut saa asioita helpolla? Minua ei haittaa yhtään. Se ei ole minulta, sinulta, tai keltään muultakaan pois.
En ymmärrä, enkä hyväksy sitä, että asioiden saamiseen helpolla suhtaudutaan Suomessa niin negatiivisesti. Ihmisten tilanteet on erilaisia ja se siitä - neutraali asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eikö se ole vaan kiva jos jotkut saa asioita helpolla? Minua ei haittaa yhtään. Se ei ole minulta, sinulta, tai keltään muultakaan pois.
En ymmärrä, enkä hyväksy sitä, että asioiden saamiseen helpolla suhtaudutaan Suomessa niin negatiivisesti. Ihmisten tilanteet on erilaisia ja se siitä - neutraali asia.
Jos samaan aikaan sättii nuorempia sukupolvia miksei näillä ole kaikkea sitä aineellista runsautta, mitä itsellä on ollut helposti käden ulottuvilla, niin ei tällä kauheasti mitään sympatioita saavuta.
Suomessa vauraus muodostuu usein asunnosta tai kesämökistä ja molemmista on ollut Suomessa ylitarjontaa jo vuosikymmeniä.
Tällä hetkellä vuokra-asuntontoja on pilvin pimein vapaana ja vuokralaisten markkinat jo reilut parikymmentä vuotta eli ei ole edes järjevää sijoittaa tulojaan asuntoon, vaan käyttää johonkin muuhun, kuten elämän laadun parantamiseksi.
Ja monen, ennen 70-luvulla syntyneiden omaisuus ja varallisuus seisoo tyhjänpanttina ja tuottamattomana, päinvastoin on kulueränä ja asuntoja ja kesämökkejä myydään muutalla tuhannella eurolla, vaikka verotusarvo niillä saattaa olla korkea ja perikunnat haluaisivat päästä niistä eroon.
Tässä hyvä esimerkki edellisten sukupolvien satojentuhansien (verotusarvo) eurojen varallisuudesta, joita ei kukaan halua tai osta
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2eb5545e-ce47-430c-b319-b9c…;
Aloitus kertoo vain elämän arvojen muutoksesta.