Abortin hakija pakotetaan katsomaan ultraäänikuvaa
26.3.2007 07:01
Etelä-Carolina on ensimmäisenä Yhdysvaltain osavaltiona pakottamassa abortin hakijan katsomaan ultraäänikuvaa lapsestaan ennen abortin suorittamista. Naisen pitää esittää kirjallinen todistus siitä, että hän on nähnyt sikiön.
Osavaltion kongressin molemmat kamarit ovat esityksen takana, ja kuvernööri Mark Sanford on luvannut vahvistaa lain.
- Emme rajoita kenenkään valinnanmahdollisuuksia, lakialoitteen laatijoihin kuuluva Kevin Bryant väitti ABC Newsille. Hänen vaimonsa Ann lisäsi, että naisen täytyy tietää kaikki faktat ennen päätöstä.
- Sydän lyö ja vauva on siinä silmiesi edessä. Se on erittäin vahva ja vaikuttava kuva, sanoi terveydenhoitaja Carla Harvey, joka arvelee, että hän luultavasti olisi jättänyt abortin tekemättä 18-vuotiaana, jos olisi nähnyt ultraäänikuvan.
Uuden lain vastustus on vähäistä Etelä-Carolinan kongressissa.
www. iltasanomat. fi/uutiset/ulkomaat/uutinen. asp?id=1341690
Kommentit (62)
Entäpä jos tämä sikiö saisi itse päättää? Noin niinkuin teoriassa, sen sijaan, että muut tekevät tuon päätöksen. Ajatelkaa, että jos sikiölle annetaan mahdollisuus syntyä, niin sillä on edes teoreettinen mahdollisuus elää siedettävä elämä. Onhan näitä ikävän lapsuuden kokeneita, joista on tullut ihan kohtuullisen onnellisia ja normaaleja aikuisia.
Jos nyt saisi valita abortoiko äitini minut, niin sydämestäni antaisin luvan abortoida.
Siellä ne menee sunkin munasolut viemäristä paskakaivoon, eikä niiltä kysytä mitään. Nyyh, ihan tässä itku tulee kun ajattelekin niitä syntymättömien vauvojen rivistöjä :' (. Antaisit tulla kaikkien vaan jotka on tullakseen.
minut olisi satavarmasti abortoitu, jos vaan äidilläni olisi ollut sen verran järkeä, että olisi edes ymmärtänyt olevansa raskaana. oli 18 vuotias silloin.
nyt elämäni on, ihme kyllä, ja kiitos isoäidin, kaikin puolin onnellinen ja mallillaan. joten ei kaikista ei toivotuista täysin toivottomista tapauksista tule onnettomia narkkareita = )
Mutta ehkä tuo menee " hieman" liian pitkälle. Ja ajattele vielä kaikki niitä siittiöparkoja, jotka eivät koskaan pääse munasolun yhteyteen, varsinkin jos mies vaan masturboi... :)
Eipä silti, olen minä ehkäisyä käyttänyt ja (periaatteessa) hyväksyn abortin, koska muuten palaisimme menneseen, naisia vielä enemmän sortavaan meininkiin. Eipä se silti poista sitä tosiasiaa, että abortti on hemmetin hankala moraalinen ongelma ja sitä yritin tässä vaan pohtia.
t.44
Itse olen sitä mieltä, että ihmisen pitäisi itse päättää onko hänen elämänsä elämisen arvoista vai ei. Ja jos sitten haluaa tappaa itsensä, niin omapa on päätös. Sen sijaan jos abortoidaan sikiö, niin tältä yksilöltä riistetään valinnan vapaus ja mahdollisuus.
jos olisin tullut raskaaksi kun minut raiskattiin, olisin varmaan mennyt vielä enemmän sekaisin jos olisin nähnyt kuvan lapsesta.
Olin tosi nuori ja aivan paniikissa kun havaitsin olevani raskaana. Sikiö ei ollut mulle ihminen, vaan juttu, josta oli hankkiuduttava eroon asap. Mulle abortti oli ihan itsestäänselvä vaihtoehto, kammosin koko raskaana oloa ja halusin vaan äkkiä päästä eroon koko asiasta.
henkisiä kärsimyksiä. Niille siis, jotka syystä tai toisesta tekevät abortin kuitenkin. Oikeasti, kammottava laki. Onko se sen arvoista? Ei ne abortoidut sikiöt ole olemassa ihmisinä millään tasolla, ei tuollaisen turhan kärsimyksen aiheuttaminen ole oikeutettua. Voi meitä naisparkoja.
Maapallo pursuaa ihmisiä muutenkin. Jos yhtään seuraa luontoa, huomaa ettei siellä jäädä suremaan ja märehtimään kuolleita yksilöitä. Edes sellaisia jotka on jo maailmaan saatettu. Ihminen idiootti tekee hirveän haloon solumöykyistä, joista tuskin näkee mitä on tulossa.
kun ne on yhdistyneet alkaa vasta edes mahdollisuus elämään, joten mielestäni niitä ei voi millään muotoa verrata.
Sen tähden mielestäni esim. ehkäisyssä ei ole mitään ongelmaa, siinä ei ketään tai mitään tapeta, koska erillään niistä siittiöistä ja munasoluista ei kehity yhtään mitään. Sen sijaan hedelmöittyneestä munasolusta tulee vauva jos ei sitä matkalla tuhota tai se tuhoudu itsestään.
Vierailija:
Mutta ehkä tuo menee " hieman" liian pitkälle. Ja ajattele vielä kaikki niitä siittiöparkoja, jotka eivät koskaan pääse munasolun yhteyteen, varsinkin jos mies vaan masturboi... :)Eipä silti, olen minä ehkäisyä käyttänyt ja (periaatteessa) hyväksyn abortin, koska muuten palaisimme menneseen, naisia vielä enemmän sortavaan meininkiin. Eipä se silti poista sitä tosiasiaa, että abortti on hemmetin hankala moraalinen ongelma ja sitä yritin tässä vaan pohtia.
t.44
Vauva on vauva vasta syntymän jälkeen, sitä ennen ja eritoten viikolla 4-22 kyseessä on sikiö!
Viikko 12 lienee rajana keskeytyksille, koska silloin sikiö vielä kooltaan niin pieni, että toimenpiteen voi tehdä kaavinnalla.
Viikon 12 jälkeen keskeytyksen saa TEO:n luvalla erinäisistä syistä. Mm: -sikiö on sairas
-raskaus on vaaraksi äidille
-äiti on sairas
-sosiaalisin syin
Ja viikon 12 jälkeen ei siis tehdä kaavintakeskeytyksiä.
klö
Vierailija:
Mutta jos ne ei ole tähän asti välittäneet paljon paskaakaan, niin paljonko luulet että tilanne muuttuu? Saavatpahan taas yhden uuden syyn säälitellä itseään ja vetää lisää viinaa/huumeita.
Vierailija:
Siellä ne menee sunkin munasolut viemäristä paskakaivoon, eikä niiltä kysytä mitään. Nyyh, ihan tässä itku tulee kun ajattelekin niitä syntymättömien vauvojen rivistöjä :' (. Antaisit tulla kaikkien vaan jotka on tullakseen.
Moraalisesti asia ei ole ollenkaan noin yksiuloitteinen. Hedelmöitynyt munasolu kehittyy alkio- ja sikiövaiheiden kautta syntyväksi vauvaksi ja vauvasta taaperoksi ja leikki-ikäiseksi jne. Moraalisesti ei voida yksiselitteisesti vetää rajaa johonkin näistä vaiheista ja sanoa, että nyt saa ja nyt ei saa abortoida/tappaa, vaikka juridisesti tietty voidaan. Esim Antiikin Rooman aikana jätettiin perheenisän päätöksellä vastasyntyneitä kuolemaan jos perheessä ei haluttu tai voitu siitä huolehtia. Vastasyntynyt kun ei roomalaisen lainsäädännön mukaan ollut vielä samanarvoinen kuin muut ihmiset. Nykyajan mittapuulla tuollainen on kauhistuttava murha.
Meillä se tappamisraja on tietyillä raskausviikoilla. Yhtä hyvin se voisi olla vaikka 2 kk:n iässä (kyseessä on vain laissa määritelty ikäraja). Ei sen ikäinenkään juuri mistään mitään tajua ja on niin pienikin vielä ettei " lopettamisessa" ole paljon vaivaa (vrt kaavinta).
Työssäni olen sen verran nähnyt ja kokenut, että en lähtisi tuomitsemaan keskeytykseen päätyneitä ihmisiä. He kärsivät omat tuskansa ihan itse ja valitettavasti usein on varmasti kuitenkin parempi lapselle, ettei edes synny.
Valistuksessa ja ehkäisyneuvonnassa sen sijaan on parantamisen varaa, kohdistaisin mieluummin siihen voimavarani ja kritiikkini.
Eri asia on tietysti ne aniharvat ihmiset, joille tehdään useampi keskeytys peräjälkeen, silloin on usein kyse muustakin kuin onnettomsta sattumasta.
klö
Mistä sen tietää? Ja eikös näitä voida ottaa huostaan heti synnytyksen jälkeen ja antaa adoptoitavaksi johonkin hyvään perheeseen? Tai edes johonkin hyvään sijaiskotiin? Kyllä huonojenkin äitien lapsille voidaan taata hyvä elämä, jos siihen vaan halutaan satsata. Mutta kun ei haluta, niin ehkä se abortoiminen tulee halvemmaksi ja kätevämmäksi.
On siis oikein abortoida koska se tulee kustannuksiltaan halvemmaksi. Pitää vaan määritellä alkio/sikiö ei-ihmiseksi, niin ei tule eettisiä ongelmia.
mennä katsomaan, kun tuomio laitetaan täytäntöön. Mielellään kokeilla millaista on itse ampua se luoti teloitettavaan tai painaa myrkkyruiskeesta.
Parin solun imaiseminen ei ole mitään sen rinnalla.
Toisaalta, kyllähän nykytiedon mukaan se hedelmöittynyt munasolukin kehittyy tiedostavaksi ihmiseksi kunhan se saa rauhassa kasvaa ilman, että kukaan menee listimään sitä siinä välissä. Abortti on kyllä moraalisesti hirveän vaikea asia kun sitä tarkemmin miettii.