Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä sinulla alkoi kuukautiskierto heittelemään?

Vierailija
20.06.2025 |

Minkä pituisia taukoja ilmeni ja kauanko sitä kesti kunnes loppuivat ns kokonaan eli olivat sen 1v ajan poissa (eivätkä tulleet takaisin)?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, ettå tämä vuodon määrä on aikamoista, vaikka aina ennenkin ollut "normaalisti" suht runsasta ensimmäiset 2vrk jonka jälkeen n.3pv niukahkoa kunnes loppuneet. Nyt on tuplaside 1h päästä vaihtokunnossa. Ja alaselässä tuttu "kiristävän kuminauhan" tunne, kuin tasainen synnytys-supistus. 

-18-

Vierailija
22/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku totuus: alkaa varhain päättyy varhain. 12v-55v

12 ei ole erityisen varhain. Vai mitä meinasit tällä kommentilla?

Joo 12 ei ole mitenkään varhain. Itse oli useamman kuukauden vaille 10 vuotias kun alkoi. Aluksi oli tosin yksi n. puolen vuoden tauko, mutta sen jälkeen alkoi tulla kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vajaa nelikymppisenä alkanut kierto lyhentymään selvästi, jopa neljällä päivällä. Sitten väliin taas muutamia normista pidempiä kiertoja. Eli vaikea arvioida milloin menkat alkaa, ärsyttävää...

Vierailija
24/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ollut epäsäännöllinen kierto, eli heittely alkoi 12-vuotiaana eikä ole loppunut vielä, ikää nyt 45. Koskaan ei voi tietää, milloin menkat tulee ja kauanko kestää yms. Vuoto ajoittain niin runsasta, että mikään suoja ei riitä puolta tuntia kauempaa. Toivon, että tämä helvetti loppuisi lähitulevaisuudessa. Mutta minun tuurilla 10 vuotta vielä menee. 

Mikä tuon aiheuttaa?

En ole alun kirjoittaja, mutta minulle ainakin sanottiin, että kohdun limakalvo on ikään kuin kokoajan auki. Hormonit eivät enää kykene pitämään hommaa jiirissä. Eli kyseessä esivaihdevuosiin liittyvä runsas kohtuvuoto.

Vierailija
25/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v alkoi epäsäännöllistymään ja pois taisivat jäädä 48v. Kuumia aaltoja silloin tällöin, nyt 51v.

Vierailija
26/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vuotiaana kiero muuttui niin että tuli 19-20 päivän välein , ennen 28-29 päivän välein. Vieläkään en tiedä syytä nyt reilu vuosi eteenpäin. 

Vierailija
27/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollut epäsäännöllinen kierto, eli heittely alkoi 12-vuotiaana eikä ole loppunut vielä, ikää nyt 45. Koskaan ei voi tietää, milloin menkat tulee ja kauanko kestää yms. Vuoto ajoittain niin runsasta, että mikään suoja ei riitä puolta tuntia kauempaa. Toivon, että tämä helvetti loppuisi lähitulevaisuudessa. Mutta minun tuurilla 10 vuotta vielä menee. 

Ootko käynyt lääkärissä?

Traneksaamihappo (Caprilon) ja Burana hillitsee vuodon määrää. Lämpöpallohoito toimii jollain tai sit kohdunpoisto viimeistään.

Raudanpuute tulee myös runsaista vuodoista. (Ja sen myötä liuta muita oireita)

Vierailija
28/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
29/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-vuotiaana alkoi lyhentyä kierto 28->26 päivään ja nyt 40v on kierto enää 21-24 päivää. Hulvatonta, koska pahat pms-oireet kestää viikon ja kuumat aallot 1,5viikkoa. Eli normaalia elämää on max pari viikkoa kuukaudesta. Oikeita vaihdevuosia kauhulla odotan, kun nyt jo oireita vaikka millä mitalla hormonikierukasta huolimatta...

30/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun alkoikin. 14 v. 

Vierailija
31/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kierto kellontarkka 28vrk aina. Kun olin 51v, menkat jäi tulematta ja ehdin jo huokaista helpotuksesta, mutta tulivat sitten noin puolen vuoden päästä ja jatkui taas sillä tarkalla kierrolla. Nyt oon 54v ja menkat on viimeksi ollu marraskuussa eli josko se nyt loppuis.

Vierailija
32/46 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 vuotijaana loppui, kertalaakista kuten Eikka vainaan elämä.

t. Pena64

Vierailija
33/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
34/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi mitään matkojakaan suunnitella, tai toteuttaa, jos elämä on yhtä vuodon alkamisen, vieläpä hwlvetin runsaan, kyttäämistä ja pelkäämistä?

Aina vain matkalaukkuun vaippapaketit ja superhyper-tamponit? Ja oikeastaan myös käsimatkaveskaan, kun voivat alkaa tuosta noin vain humpsis vaikka lentokoneessa😩😩😩

Vierailija
35/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivikkoisessa alamäessä heittelee kummasti 😂

Sama täällä. 

Vierailija
36/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla heittelee ryyppäämisen mukaan . Terveisi Mauno.

Vierailija
37/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto lyheni kun olin vähän yli 40v. Ensimmäisen kerran jäi välistä kun olin 48 v. Nyt olen 52 v, ja vuoden sisällä on tullut vain muutama tuhruvuoto. Tämä oli ehkä tässä?

Vierailija
38/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 41-vuotiaana on 28-29 päivän pituinen kierto ollut välillä 26-27 päivää ja vuotopäivien määrä vähentynyt viidestä kolmeen. 

Vierailija
39/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla heittelee ryyppäämisen mukaan . Terveisi Mauno.

Oko sulla Mauno kuumia aaltoja  ja välitiputuksia....😂😂😂

Vierailija
40/46 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto alkoi lyhentyä siinä 40-41-vuotiaana ja varmat päivät eivät olleetkaan varmoja ja 42- v sain vauvan:)