Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoisko joku kohdunkaulan puudutteesta? Onko nimenomaan apu ponnistusvaiheessa? Kokemuksia, kiitos :-)

Vierailija
26.03.2007 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut. Avautumisen loppuvaiheessa laitettiin.

Vierailija
2/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä auttoi suppareihin. En oo kummastakaan ehtinyt saamaan mitään muuta ku on ollut niin nopsat synnytykset. Ilokaasulla ja kohdunkaulapuudutuksella ollaan menty, ponnistusvaiheessa en ottanut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tuli laittamaan uutta, kun puudute ei auttanut yhtään, mutta pyysikin ponnistamaan. Turha avautumisen loppuvaiheessa enää mitään on laittaa. Itselläni on ponnistaminen ollut aina helppo nakki.

Vierailija
4/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla olisin päässyt kun olisin ollut ilman, sen puudutteen laittaminen ja ronkkiminen sitä laitettaessa oli inhottavaa ja kivuliasta.

Vierailija
5/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ko. puudute sama kuin, mikä se nyt oli, paraserv.... tai jotain sinne päin?

Vierailija
6/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tosi kivuliaat supistukset (3. lapsi ja ykkösen ja kakkosen synnytyksissä en käyttänyt mitään kivunlievitystä), siis tuntui että räjähtää selkä alavatsa ja suurinpiirtein koko kroppa, supistukset sai itkemään ja huutamaan kivusta.

Ekat 2 puudutetta laitettiin noin klo 13 aikaan ja seuraavat noin 15.30, synnytin klo 16.

Noihin supistuskipuihin auttoivat todella paljon, en ois muuten kestäny, mutta ite synnytyksessä ei apua. Mutta supparikipuihin suosittelen. (Niiden laittaminen tuntuu kyllä ilkeeltä ja pitää olla asiansa osaava lääkäri laittamassa)

Vierailija
7/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sen ponnistusvaiheeseen ja onneksi otin! Piikki ei tuntunut miltään, hyvä kun huomasin että laitettiin. Ponnistusvaihe kesti tunnin ja lopussa repesin. Puudutteen avulla pystyin ponnistamaan paljon paremmin. Se ei sattunut oikeastaan ollenkaan, oli vaan niin pirun työlästä =)

Budendaalia ei kaikki sairaalat anna, KHKS: ssa ainakin saa.

Vierailija
8/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudendaalihermon puudutuksella pystytään tehokkaasti poistamaan synnytyskanavan alaosan ja ulkosynnyttimien alueen kivut. Pudendaalipuudutus sopii hyvin käytettäväksi avautumisvaiheen lopulla ja ponnistusvaiheessa, erityisesti jos äiti kärsii ponnistuspelosta tai joudutaan päästäviin toimenpiteisiin esimerkiksi imukupin avulla. Puudutus soveltuu hyvin myös synnytyksessä tulleiden repeämien ompeluun. Pudendaalipuudutus voi pidentää synnytystä, koska se vähentää ponnistamisen tarvetta. Sikiön ja äidin riskit ovat hyvin vähäiset.

Puudutustekniikka on helppo. Lantion pohjalla kulkevat pudendaalihermot puudutetaan emättimen kummaltakin sivulta. Alue löytyy helposti sisätutkimuksessa tunnustelemalla emättimen kautta.

Vierailija
9/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

araservikaalipuudutus PCB eli kohdunkaulan puudutus on melko tehokas kivunlievittäjä, sitä käytetään lähinnä uudelleensynnyttäjillä. Paraservikaalipuudutuksen teho on melko lyhytaikainen noin 30- 70 minuuttia, ja sen käytölle on tiettyjä edellytyksiä koska se saattaa aiheuttaa sikiölle hapen puutetta. Edellytyksiä ovat: synnytys edistyy hyvin, kohdunsuu on auki yli 5cm ja sikiö voi hyvin.

Paraservikaali tehoaa vain avautumisvaiheen kipuihin, ja sen vasta- aiheena on epäily sikiön hapen puutteesta.

Puudutus tehdään neulalla kohdun sivulle ja 5- 10 minuutin kuluttua toiselle puolelle, jos sikiön sykekäyrä on kunnossa. Haittana on puudutteen kulkeutuminen kohtuverenkierron ja

istukan kautta sikiöön. Äiti on puudutuksen aikana kylkiasennossa. Puudutus voidaan uusia tarvittaessa tunnin kuluttua. Puudutteen annon jälkeen kätilö seuraa tarkoin sikiön sydänääniä. Äidin verenpaineen seuraaminen on myös aiheellista.

Vierailija
10/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se kuitenkin on ollut se kivuliain osuus eli siihen myös minä kaipaisin lievitystä. Supistuksiin en tarvinnut edes ilokaasua.

Vierailija
11/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle annettiin ekaksi parakervikaali, mutta se ei auttanut oiekastaan yhtään. Pyysin epiduraalin mutta kätilö suositteli spinaalia ja minä myönnyin. Spinaali auttoi ihan oikeasti eikä vienyt kutienkaan ponnistamisen tunnetta. Ilokaasua vetelin muutaman tunnin niin että olin pökrätä... 12 tuntia synnytettiin - kyllä oli väsynyt olo sen jälkeen.