Suomeen tanskalainen sosiaaliturva?
1500e/kk toimeentulotuki yksinasuvalle (perheelliselle luonnollisesti enemmän) ja työvelvoite.
Hallitus haluaisi pelkän työvelvoitteen koska "Tanskassakin on"
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa tukea voi saada 2700 euroon asti. Eli huomattavasti isompi se on kuin meillä. Tukea ei vähennä pätkätyöt, jos et tienaa tuota enempää. Tanskassa tosin tuen voi menettää kokonaan, jos et toimi sen eteen, että työllistäisit itsesi. Tuo tuki kannustaa siis pätkätöihin huomattavasti enemmän kuin meidän malli. Kyllä minä tuon systeemin haluaisin mielelläni tänne. Poliitikot taitavat haluaa vain sen, pakkotyön ja tuen menettämisen. Tuskin tuota isoa tukea.
Unohdit kertoa, että tuki pienenee rajusti työttömyyden pitkittyessä. Tuollaista tukea saa max 3 kk, ei suomalaiseen malliin 30 vuotta.
Suomessa tonnin ansiosidonnaista leikataan 3 kuukauden jälkeen 25% ja ansiosidonnainen vaihtuu parin vuoden päästä 595 euron työmarkkinatukeen, joka on harkinnanvarainen. Suomessa pääsee tukien kanssa jonkinlaisille tuloille kun asuu palveluiden vieressä vuokralla, eikä omista yhtään mitään. Mutta jos asut maalla, voit nähdä aitoa nälkää kun muuta tukea ei tule kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko maahanmuutossakin käyttöön Tanskan malli. Jos et opi kieltä ja kulttuuria niin pois.
Voisi ulottaa kantasuomalaisiinki. Mut sais järjestää tästä paskamaasta pois, olen vapaaehtonen
Minä voisin kanssa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei olekaan sitten erikseen asumistukea, joten ei tuo juuri sen parempi ole kuin suomalainen tukikaan.
Luuletko tosiaan että Suomessa saa asumistukea toimeentulotuen päälle?😂
Toimeentulotukea saa asumistuen päälle.
🇺🇦🇮🇱
En saa töitä vaikka oon hakenut. Mulla ei ole sitä koulutusta niihi ammatteihi mitä on tarjolla. Joten pitääkö mua rangasta sen takia? Kohta kai laitetaa pitkäaikaistyöttömiä uuniin, meno alkaa olla sellasta vihaa et oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei olekaan sitten erikseen asumistukea, joten ei tuo juuri sen parempi ole kuin suomalainen tukikaan.
Siinä mielessä tuo Tanskan malli voisi olla parempi ja edukkaampi, että tarvitaan vähemmän paperinpyörittelijöitä ja huuhaajuntusia vain yhden prosessin ylläpitämiseen.
Tanska on osoittanut, etteivät työmarkkinoiden joustavuus, kasvava talous, korkeat minimipalkat ja antelias sosiaaliturva ole vastakkaisia voimia. Esimerkiksi bruttokansantuote asukasta kohti on korkeampi ja työttömyysaste alempi kuin Ruotsissa ja Suomessa.
https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/tanskan-mallissa-on-seka-joustoa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko maahanmuutossakin käyttöön Tanskan malli. Jos et opi kieltä ja kulttuuria niin pois.
Voisi ulottaa kantasuomalaisiinki. Mut sais järjestää tästä paskamaasta pois, olen vapaaehtonen
Menkää molemmat. Iha ite. En tuu kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää molemmat. Iha ite. En tuu kantamaan.
Kukaan sua pyytänykkää. Susta ei olis kantamaan kaljakeissiäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan että Suomessa saa asumistukea toimeentulotuen päälle?😂
Joo samaa ihmettelin me saadaan lapsen kanssa tukia yhteensä molemmat 1600 e kk ja se sisältää kaiken, elatusavun ja lapsilisän myös.
Se raha jonka hallitus on antanut ilmaiseksi ulkomaille, kreikkaan, italiaan, eu hun niin sillä olisi palkattu kaikki suomalaiset työttömät 10 vuodeksi 4 tonnin kk palkalla. Mutta kun hallitus ei halua kaikille palkkatyötä vaan hallitus haluaa kaikki ilmaiseksi orjaksi ihan minne vaan firmaan.