Suomeen tanskalainen sosiaaliturva?
1500e/kk toimeentulotuki yksinasuvalle (perheelliselle luonnollisesti enemmän) ja työvelvoite.
Hallitus haluaisi pelkän työvelvoitteen koska "Tanskassakin on"
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa tosiaan niitä töitä on tarjolla. Jengi ei pääsääntöisesti kuule edes ammattiliittoon, koska ajatus siitä ettei töitä olisi tarjolla on niin hassu. Ja Tanska on pieni maa ja pienet etäisyydet, joten vaikka naapurikaupungissakin työskentely ei useinkaan tarkoita mahdotonta matkaa.
Tanskassa työmarkkinat ovat erittäin joustavat, osin siksi, että tuolla on äärimmäisen helppoa sanoa irti työntekijä vaikkapa saikuttamisen perusteella. Yleissitovuutta ei ole ja palkat joustavat kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Tanskassa ansiosidonnainen on 3 kuukautta palkan suuruinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukka:
https://www.norden.org/fi/info-norden/toimeentulotuki-tanskassa
Alle 30v ja maahanmuuttajat eivät saa samanlaista toimeentulotukea.
https://tietotarjotin.fi/uutinen/2476423/sosiaaliturvan-kauneuskilpailu…- Maahanmuuttajalla ei ole oikeutta täysimääräisiin sosiaaliturvaetuuksiin, ennen kuin hän on asunut maassa etuuksien myöntämistä edeltävistä kahdeksasta vuodesta vähintään seitsemän.
Alle 30-vuotiaat eivät saa täysimittaista työttömyysturvaa tai toimeentulotukea. Heille myönnetään sen sijaan opintotukea, jonka suuruus on noin puolet täysimittaisesta vähimmäisturvasta.
vastaava,ainen tiukka tukien jako olisi Suomeenkin tervetullut.
Pistetään se opiskelijoiden opintotuki opintolainaksi, niin hyvä on.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on helpompi nollata ansiosidonnaiset kuin Suomessa, jossa monelle se on uusimpien muutosten myötä mahdotonta kokonaan. Suomessa kaikki työ ei ole arvokasta, eikä tasa-arvoista.
Sä oot jääny vuoteen 1999.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei olekaan sitten erikseen asumistukea, joten ei tuo juuri sen parempi ole kuin suomalainen tukikaan.
Kyllä siellä on asumistuki, 89€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukka:
https://www.norden.org/fi/info-norden/toimeentulotuki-tanskassa
Alle 30v ja maahanmuuttajat eivät saa samanlaista toimeentulotukea.
https://tietotarjotin.fi/uutinen/2476423/sosiaaliturvan-kauneuskilpailu…- Maahanmuuttajalla ei ole oikeutta täysimääräisiin sosiaaliturvaetuuksiin, ennen kuin hän on asunut maassa etuuksien myöntämistä edeltävistä kahdeksasta vuodesta vähintään seitsemän.
Alle 30-vuotiaat eivät saa täysimittaista työttömyysturvaa tai toimeentulotukea. Heille myönnetään sen sijaan opintotukea, jonka suuruus on noin puolet täysimittaisesta vähimmäisturvasta.
vastaava,ainen tiukka tukien jako olisi Suomeenkin tervetullut.
Pistetään se opiske
Supon pikku apureilta palkat ja eläkkeet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mieluummin pitäisin Suomen pienemmän tuen kuin joutuisin sen tanskalaisen systeemin höykytettäväksi. Siellähän on työpaikkojen hakupakko viikoittain, ja muutenkin kauheasti puututaan työttömän elämään vastineeksi tuesta. Ei kävisi mulle ollenkaan.
Siellä nimenomaan on tämä persujen ehdottama työvelvollisuus, jota Suomessa pidetään orjuuttamisena ja Tanskassa normaalina tapana olla yhteiskunnan jäsen.
Jos ihmistä kiristetään nälkäkuoleman uhalla tekemään työtä, niin mitä muuta se on kuin pakkotyötä ja orjuutta? Jos ihmisellä ei ole tosiasiallista mahdollisuutta olla valitsematta työntekoa, silloin kyseessä on pakkotyö.
Tämänhän on se vasemmistoliiton logiikka: jokaisella on oikeus olla tekemättä töitä ja joku muu saa luvan maksaa koko lystin.
Tästä syystä toimeentulotuki nykymuodossa tulisi lopettaa kokonaan. Kukaan ei pakottaisi töihin, mutta eipä siitä saisi korvausta, että valitsee toisin. Ei se olisi pakkotyötä, jokaisella olisi edelleen mahdollisuus olla menemättä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mieluummin pitäisin Suomen pienemmän tuen kuin joutuisin sen tanskalaisen systeemin höykytettäväksi. Siellähän on työpaikkojen hakupakko viikoittain, ja muutenkin kauheasti puututaan työttömän elämään vastineeksi tuesta. Ei kävisi mulle ollenkaan.
Siellä nimenomaan on tämä persujen ehdottama työvelvollisuus, jota Suomessa pidetään orjuuttamisena ja Tanskassa normaalina tapana olla yhteiskunnan jäsen.
Jos ihmistä kiristetään nälkäkuoleman uhalla tekemään työtä, niin mitä muuta se on kuin pakkotyötä ja orjuutta? Jos ihmisellä ei ole tosiasiallista mahdollisuutta olla valitsematta työntekoa, silloin kyseessä on pakkotyö.
No se nyt vaan on niin, että ihminen joutuu normaalisti tekemään töitä, jotta voi sitten ostaa sitä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä jos velvoitetyössä oleva alisuoriutuu? Tuleeko lähtö kilometritehtaalle vai mitä?
"Tästä syystä toimeentulotuki nykymuodossa tulisi lopettaa kokonaan. Kukaan ei pakottaisi töihin, mutta eipä siitä saisi korvausta, että valitsee toisin. Ei se olisi pakkotyötä, jokaisella olisi edelleen mahdollisuus olla menemättä töihin."
Mitäs sitten jos työnantaja uhkaa soittaa poliisit, jos tulee vielä töihin? Mitäs sitten? Silloin ei ole tosiasiallista mahdollisuutta mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa tosiaan niitä töitä on tarjolla. Jengi ei pääsääntöisesti kuule edes ammattiliittoon, koska ajatus siitä ettei töitä olisi tarjolla on niin hassu. Ja Tanska on pieni maa ja pienet etäisyydet, joten vaikka naapurikaupungissakin työskentely ei useinkaan tarkoita mahdotonta matkaa.
Tanskassa työmarkkinat ovat erittäin joustavat, osin siksi, että tuolla on äärimmäisen helppoa sanoa irti työntekijä vaikkapa saikuttamisen perusteella. Yleissitovuutta ei ole ja palkat joustavat kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Tanskassa ansiosidonnainen on 3 kuukautta palkan suuruinen...
Ja sen jälkeen menet pakkotyöhön ilman palkkaa. Tanskassa ei ole pitkäaikaistyöttömiä samalla tavalla kuin meillä, koska siellä työttömyys on tehty mahdollisimman epämiellyttäväksi eikä siitä palkita. Saat 3 kk ajan palkan suuruista etuutta ja käy kerran viikossa oman työllisyysneuvojasi luona keskustelemassa työnhausta, näytät hakemukset, harjoittelet soittamaan työnantajalle jne. Siellä ei lähdetä 3 kk ajaksi Thaimaahan lomailemaan, etuus katkeaa samantien, jos et mene kasvotusten työnhakukeskustelutapaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Tästä syystä toimeentulotuki nykymuodossa tulisi lopettaa kokonaan. Kukaan ei pakottaisi töihin, mutta eipä siitä saisi korvausta, että valitsee toisin. Ei se olisi pakkotyötä, jokaisella olisi edelleen mahdollisuus olla menemättä töihin."
Mitäs sitten jos työnantaja uhkaa soittaa poliisit, jos tulee vielä töihin? Mitäs sitten? Silloin ei ole tosiasiallista mahdollisuutta mennä töihin.
Työnantaja ei päästä ovesta sisään, deletoi kulkukortin ja vartijat soittaa poliisit paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos yrittäisivät luoda työpaikkoja?
Työttömiähän piestään niin että veri roiskuu kun eivät vaan mene töih.... Ai siis tarkoititko että TYÖNANTAJIEN pitäisi luoda 360 000 avointa työpaikkaa että 360 000 työttömällä olisi paikka johon ne menevät töihin?
Aivan käsittämättömiä hourailet persukokkarien Suomessa.
Kyllä työpaikat syntyvät kun hakataan vaan työttömiä riittävän kovaa että alkaa se työnteko kiinnostaa.
On se kumma kun köyhä työtön ei vaan mene töihin! Otetaan kaikki tuet pois niin alka työt kiinnostamaan... ei toki lailliset työt
Tanskassa on myös hyvä omalääkärimalli, eli jokainen kansalainen pääsee lääkärille samana päivänä kun sitä lääkäriä tarvitsee. Meillä taas hallitus ajaa terveydenhuollon täysin alas.
Minä teen osa-aikatöitä sen takia kun en terveydeni takia kykene kokopäiväiseen ja nyt kun hallitus leikkasi suojaosia ja asumistukea, niin olen joutunut tekemään sellaista työtä jota en terveydeni takia oikeasti pystyisi ja terveyteni on nyt romahtanut täysin, kun paikat ei vaan kestä. Olen nyt kolme kuukautta odottanut terkkarista lääkäriaikaa, mutta vieläkään minulle ei ole sitä järjestynyt ja enkä siis työpaikaltani saa työterveyspalveluita koska olen keikkalainen. Nyt tilanteeni on semmoinen, että pystyn tekemään enää pari tuntia töitä päivässä ja jouduin toimeentulotuelle ja tämä on täysin tämän haittahallituksen syytä. Tämä hallitus oikeasti luulee, että kun työkyvyttömiä oikein hakataan, niin niistä tulee työkuntoisia.
Tanskassa työttömyysaste on 2,9% eli hehtaarin alle sen tason joka Suomessa tunnustetaan rakenteelliseksi työttömyydeksi ts. henkilöiksi joiden ei pitäisi edes olla työttömien joukossa koska näillä ei ole mahdollisuutta työllistyä missään taloussuhdanteessa.
Tanskan työttömyystoimet kohdistuvat täystyöllisyyden ja todellisen työvoimapulan oloissa niin pieneen määrään työllisiä että Suomessa tähän on päästy vain kerran kasarin velkaorgioiden huipulla Q4/1989
Hallitus on hyvä ja nostaa ensin Suomen talouden yhtä rakettimaiseen lentoon ja palaa pieksemään työttömiä vasta kun työttömyysaste alkaa meilläkin kakkosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos yrittäisivät luoda työpaikkoja?
Työttömiähän piestään niin että veri roiskuu kun eivät vaan mene töih.... Ai siis tarkoititko että TYÖNANTAJIEN pitäisi luoda 360 000 avointa työpaikkaa että 360 000 työttömällä olisi paikka johon ne menevät töihin?
Aivan käsittämättömiä hourailet persukokkarien Suomessa.
Kyllä työpaikat syntyvät kun hakataan vaan työttömiä riittävän kovaa että alkaa se työnteko kiinnostaa.
On se kumma kun köyhä työtön ei vaan mene töihin! Otetaan kaikki tuet pois niin alka työt kiinnostamaan... ei toki lailliset työt
Tai sitten tehdään työnantajalle "tarjous, josta ei voi kieltäytyä." Alkaa se työllistäminen kummasti kiinnostamaan.
Tanskassa tukea voi saada 2700 euroon asti. Eli huomattavasti isompi se on kuin meillä. Tukea ei vähennä pätkätyöt, jos et tienaa tuota enempää. Tanskassa tosin tuen voi menettää kokonaan, jos et toimi sen eteen, että työllistäisit itsesi. Tuo tuki kannustaa siis pätkätöihin huomattavasti enemmän kuin meidän malli. Kyllä minä tuon systeemin haluaisin mielelläni tänne. Poliitikot taitavat haluaa vain sen, pakkotyön ja tuen menettämisen. Tuskin tuota isoa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä jos velvoitetyössä oleva alisuoriutuu? Tuleeko lähtö kilometritehtaalle vai mitä
Täsmennä velvoitetyö. Aikaisemmin se oli yli 55v ikäiselle kunnan hankkima työrupeama.
Velvoite ja velvollisuus ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on myös hyvä omalääkärimalli, eli jokainen kansalainen pääsee lääkärille samana päivänä kun sitä lääkäriä tarvitsee. Meillä taas hallitus ajaa terveydenhuollon täysin alas.
Minä teen osa-aikatöitä sen takia kun en terveydeni takia kykene kokopäiväiseen ja nyt kun hallitus leikkasi suojaosia ja asumistukea, niin olen joutunut tekemään sellaista työtä jota en terveydeni takia oikeasti pystyisi ja terveyteni on nyt romahtanut täysin, kun paikat ei vaan kestä. Olen nyt kolme kuukautta odottanut terkkarista lääkäriaikaa, mutta vieläkään minulle ei ole sitä järjestynyt ja enkä siis työpaikaltani saa työterveyspalveluita koska olen keikkalainen. Nyt tilanteeni on semmoinen, että pystyn tekemään enää pari tuntia töitä päivässä ja jouduin toimeentulotuelle ja tämä on täysin tämän haittahallituksen syytä. Tämä hallitus oikeasti luulee, että kun työkyvyttömiä oikein hakataan, niin niistä tulee työkuntoisia.&n
Eikös tuo soteuudistus ollut edellisen hallituksen tuotos ?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tuossa tapauksessa työntekijä kutsutaan oikeuteen vastaamaan tekemisistään ja valtio keskeyttää kaikki etuudet oikeusprosessin ajaksi.
No hei. Voidaan sitten poistaa kokonaan kansanedustajien palkkiot niin menevöt sitten vihdoinkin oikeisiin töihin!