Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomeen tanskalainen sosiaaliturva?

Vierailija
19.06.2025 |

1500e/kk toimeentulotuki yksinasuvalle (perheelliselle luonnollisesti enemmän) ja työvelvoite.

Hallitus haluaisi pelkän työvelvoitteen koska "Tanskassakin on"

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa tukea voi saada 2700 euroon asti. Eli huomattavasti isompi se on kuin meillä. Tukea ei vähennä pätkätyöt, jos et tienaa tuota enempää. Tanskassa tosin tuen voi menettää kokonaan, jos et toimi sen eteen, että työllistäisit itsesi. Tuo tuki kannustaa siis pätkätöihin huomattavasti enemmän kuin meidän malli. Kyllä minä tuon systeemin haluaisin mielelläni tänne. Poliitikot taitavat haluaa vain sen, pakkotyön ja tuen menettämisen. Tuskin tuota isoa tukea. 

Unohdit kertoa, että tuki pienenee rajusti työttömyyden pitkittyessä. Tuollaista tukea saa max 3 kk, ei suomalaiseen malliin 30 vuotta.

Vierailija
62/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tästä syystä toimeentulotuki nykymuodossa tulisi lopettaa kokonaan. Kukaan ei pakottaisi töihin, mutta eipä siitä saisi korvausta, että valitsee toisin. Ei se olisi pakkotyötä, jokaisella olisi edelleen mahdollisuus olla menemättä töihin."

Mitäs sitten jos työnantaja uhkaa soittaa poliisit, jos tulee vielä töihin? Mitäs sitten? Silloin ei ole tosiasiallista mahdollisuutta mennä töihin.

Totta. Tuossa tapauksessa työntekijä kutsutaan oikeuteen vastaamaan tekemisistään ja valtio keskeyttää kaikki etuudet oikeusprosessin ajaksi.

Niin eli tuet katkaistaan, menet töihin tahi et. Paska diili, tekisi mieli sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskan malllia oltiin jossain vaiheessa ainakin ajamassa, mutta en tiedä onko tuuliviirimiehet ja naiset vaihtaneet taas suuntausta. Nyt on ehkä joku Guatemalan malli virellä. Töitä on kavereilla ja sosiaalitukia haetaan ruokaseteleinä

Vierailija
64/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa ei olekaan sitten erikseen asumistukea, joten ei tuo juuri sen parempi ole kuin suomalainen tukikaan. 

Olis se 300e enemmän kuin nyt yksinasuvalle. Saman verran sain palkkaa palkkatukipaikassa. 

Vierailija
65/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi muistaa kokonaisuudetkin eikä vain kuola valuten poimia eri maista juuri niitä käytäntöjä, jotka parhaiten palvelevat eliitin tarpeita: 

Tanska

Asevelvollisuus koskee kaikkia kykeneviä miehiä. Heistä osa arvotaan palvelukseen kutsunnoissa. Normaali palvelusaika 4 kuukautta. Siviilipalvelus kestää 6 kuukautta. Vuosittain noin 30 % asevelvollisuusiän saavuttavista miehistä astuu palvelukseen. Asepalveluksen suorittamisesta maksetaan korvausta yli tuhat euroa kuukaudessa. Käytännössä asevelvollisuutta ei ole, sillä kieltäytyjiä ei rangaista. Heinäkuusta 2025 alkaen asevelvollisuus koskee yhtäläisin perustein miehiä ja naisia.

Vierailija
66/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska ei valitse mikä minä olen ammatiltani. Minä itse valitsen oman ammattini.

Vierailija
67/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut, että juuri tämänkaltainen toimeentulotuki olisi reilu kaikille! Ne jotka haluavat asua ylihintaisesti ja törsätä sähköjä ja hankkia kaiken maailman reseptilääkkeitä, se on ok, mutta ne pitää maksaa itse!

Tämän takia ne jotka elää säästeliäämmin saa enemmän rahaa käteen ja heitä palkitaan. Nykymallissa palkitaan niitä jotka elävät juuri kohtuullisten menojen rahalla, koska he saavat aivan saman verran rahaa ruokaan ja muihin menoihin kuin nämä vaatimattomammin elävät.

Vierailija
68/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskan talous ja keskipalkka on jotain ihan muuta kuin Suomessa ja siellä työelämänjousto ja esim. irtisanominen on todella helppoa. Mielelläni ottaisin Tanskan mallit kokonaisuudessaan meille. Rusinoitahan ei voi poimia pullasta niin kuin ap ja muut vassarit haluavat.

Meidän yrityksen Tanskan porukka on vaihdettu säännöllisesti ja tulokset vain kasvavat, koska työntekijälläkin on vastuu. Suomessa taas kaikki saikuttavat alisuoriutuja mätisäkit ovat niitä ay-liikkeen lemmikkejä, joista ei pääse millään eroon ja ahkerat lähtevät, kun alkaa loisijat vituttamaan.

Jos rusinoita ei poimita kumpaankaan suuntaan, niin kaikille järjestyy töitä niin että tuet pysyvät hyvällä tasolla ja sairaat eivät ole työttöminä kuten Suomessa. Suomessa on ainakin 100000 vajaakuntoista työttömänä, joiden työpanos ei riitä työmarkkinoilla. Itsekin kuulun näihin.

Vierailija
69/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mieluummin pitäisin Suomen pienemmän tuen kuin joutuisin sen tanskalaisen systeemin höykytettäväksi. Siellähän on työpaikkojen hakupakko viikoittain, ja muutenkin kauheasti puututaan työttömän elämään vastineeksi tuesta. Ei kävisi mulle ollenkaan.

Siellä nimenomaan on tämä persujen ehdottama työvelvollisuus, jota Suomessa pidetään orjuuttamisena ja Tanskassa normaalina tapana olla yhteiskunnan jäsen.

Ei edelleenkään vaan tanskassa saa LISÄÄ RAHAA jos on töissä TOIMEENTULON LISÄKSI!

Höpsis sun kanssasi. Siellä on muutama kuukausi aikaa hakea töitä vapaasti, sen jälkeen tulee työvelvollisuus. Tanskassa toimeentulotuki pienenee sitä mukaa, kun työttömyys pitkittyy eikä puhettakaan, että saisi asua liian kalliissa a

Kyllä olet oikeassa MUTTA Tuki pienenee mutta ei poistu. Suomessa et saa myöskään tukea kalliiseen asuntoon vaan joudut repii ylimääräisen jostain. Eli kyseessä on kannustin tukien lisäksi.

Vierailija
70/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi muistaa kokonaisuudetkin eikä vain kuola valuten poimia eri maista juuri niitä käytäntöjä, jotka parhaiten palvelevat eliitin tarpeita: 

Tanska

Asevelvollisuus koskee kaikkia kykeneviä miehiä. Heistä osa arvotaan palvelukseen kutsunnoissa. Normaali palvelusaika 4 kuukautta. Siviilipalvelus kestää 6 kuukautta. Vuosittain noin 30 % asevelvollisuusiän saavuttavista miehistä astuu palvelukseen. Asepalveluksen suorittamisesta maksetaan korvausta yli tuhat euroa kuukaudessa. Käytännössä asevelvollisuutta ei ole, sillä kieltäytyjiä ei rangaista. Heinäkuusta 2025 alkaen asevelvollisuus koskee yhtäläisin perustein miehiä ja naisia.

Eli palkka armeija.

Vierailija
71/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina sanonut, että juuri tämänkaltainen toimeentulotuki olisi reilu kaikille! Ne jotka haluavat asua ylihintaisesti ja törsätä sähköjä ja hankkia kaiken maailman reseptilääkkeitä, se on ok, mutta ne pitää maksaa itse!

Tämän takia ne jotka elää säästeliäämmin saa enemmän rahaa käteen ja heitä palkitaan. Nykymallissa palkitaan niitä jotka elävät juuri kohtuullisten menojen rahalla, koska he saavat aivan saman verran rahaa ruokaan ja muihin menoihin kuin nämä vaatimattomammin elävät.

Perustulo olisi vielä oikeudenmukaisempi. Jos et asu missään, saisit vielä enemmän kuin halvalla asuvat. Tarvitsen kalja- ja bensarahaa enemmän kuin seiniä.

Vierailija
72/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille tahdosta riippumaton eutanasia. Kuka kannattaa?

Vierailija
73/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa tukea voi saada 2700 euroon asti. Eli huomattavasti isompi se on kuin meillä. Tukea ei vähennä pätkätyöt, jos et tienaa tuota enempää. Tanskassa tosin tuen voi menettää kokonaan, jos et toimi sen eteen, että työllistäisit itsesi. Tuo tuki kannustaa siis pätkätöihin huomattavasti enemmän kuin meidän malli. Kyllä minä tuon systeemin haluaisin mielelläni tänne. Poliitikot taitavat haluaa vain sen, pakkotyön ja tuen menettämisen. Tuskin tuota isoa tukea. 

"Tanskassa tosin tuen voi menettää kokonaan, jos et toimi sen eteen, että työllistäisit itsesi. "

Ei pidä paikkansa vaan tuki lakkautetaan samoista syistä kuin meilläkin eli laimilyönneistä jne.

Miksi tätä asiaa vääristellään? ihan kun kaikilla ei ole lähde nenän edessä mistä tarkistaa? Onko tämä jotain propagandaa millä halutaan valehdella meille?

Vierailija
74/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa ei olekaan sitten erikseen asumistukea, joten ei tuo juuri sen parempi ole kuin suomalainen tukikaan. 

Luuletko tosiaan että Suomessa saa asumistukea toimeentulotuen päälle?😂

Ihan sama missä järjestyksessä ilmoitetaan, joka tapauksessa tilanne on se, että valitset eniten mieluisan asunnon, ohjaat laskut kelalle ja kaiken lopun mieleen juolahtavan laskutat kelalta erikseeen.

Vierailija
75/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Tanska on paljon rikkaampi maa kuin Suomi,

Vierailija
76/90 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa on myös hyvä omalääkärimalli, eli jokainen kansalainen pääsee lääkärille samana päivänä kun sitä lääkäriä tarvitsee. Meillä taas hallitus ajaa terveydenhuollon täysin alas.

Minä teen osa-aikatöitä sen takia kun en terveydeni takia kykene kokopäiväiseen ja nyt kun hallitus leikkasi suojaosia ja asumistukea, niin olen joutunut tekemään sellaista työtä jota en terveydeni takia oikeasti pystyisi ja terveyteni on nyt romahtanut täysin, kun paikat ei vaan kestä. Olen nyt kolme kuukautta odottanut terkkarista lääkäriaikaa, mutta vieläkään minulle ei ole sitä järjestynyt ja enkä siis työpaikaltani saa työterveyspalveluita koska olen keikkalainen. Nyt tilanteeni on semmoinen, että pystyn tekemään enää pari tuntia töitä päivässä ja jouduin toimeentulotuelle ja tämä on täysin tämän haittahallituksen syytä. Tämä hallitus oikeasti luulee, että kun työkyvyttömiä

Tämä hallitus päätti leikata rahoitusta sotealueilta ja oletko oikeasti sitä mieltä, että tällä hallituksella ei ole mitään muuta päätäntävaltaa kuin leikata kaikkein köyhimmiltä? Ja muistutukseksi vielä, että nämä tunarit ovat olleet vallassa jo yli kaksi vuotta. 

Vierailija
77/90 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt että Tanskassa ei edes puhuta samasta asiasta kuin Suomessa.

Suomessa talous on maannut paikoillaan vuodesta 2008 ja "oikeiden" eli täyspäiväisten koulutusta vaativien ja siihen kuuluvaa palkkaa maksavien työpaikkojen määrä on laskenut nettona tasaista tahtia.

Tanskassa ei ole edes tarvetta hoitaa työttömyyttä koska 2,9% työttömyysaste kertoo että siellä ei ole jäljellä kuin rakenteellista työttömyyttä eli niitä jotka eivät saa työpaikkaa missään taloussuhdanteessa. Tanskassa talous kasvaa ja yrityksissä on auki enemmän paikkoja kuin tilastoituja työttömiä.

Suomessa työttömiä on 360 000 ja avoimia työpaikkoja reilut 30 000 että siinähän vajaqit ulisevat netissä miten työttömät voisivat vaan mennä töihin. Siomalainen erityispiirre on se että leivänpaahtimen äo:lla pääsee ihan hallitukseen toistelemaan kerran oppimaansa mantraa.

Vierailija
78/90 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko maahanmuutossakin käyttöön Tanskan malli. Jos et opi kieltä ja kulttuuria niin pois.

Vierailija
79/90 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarvitsisi ensin Tanskan talouden .

Tanskan taloutta voi paljonkin auttaa sosiaaliturvan velvoittavuus. Joten kannatan.

Vierailija
80/90 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanska on ollut mukana luomassa YK:n ihmisoikeuksia ja samalla rikkoo niitä. Tietenkään muut maat ei halua ottaa kantaa ja luoda pakotteita.

Mitä ihmisoikeuksia Tanska rikkoo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi