Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän tai kenen tahansa pakottaminen työhön johon ei todellakaan sovellu tai ei ole koulutusta

Vierailija
19.06.2025 |

Ei johda mihinkään muuhun kuin vahinkoihin, onnettomuuksiin ja pahimmillaan kuolemantapauksiin. Itse olin pari vuotta siivousalan hommissa kun oli rahasta pula, ei ollut koulutusta eikä hakemuksessa sitä vaadittu. Aluksi hommat oli aika helppoja mutta jossain kohtaa tuli sitten tilanteita ja kohteita missä koulutus ja varsinkin soveltuvuus alalle olivat enemmän kuin tarpeen. Vaikka joku ymmärtämätön varmasti luulee että "eihän se ole kuin imurointia ja moppausta" niin on todella hakoteillä. Joo jotkut mattojen pesut, ikkunoiden pesut ja helpot kotisiivoukset niin voi mennä mutta ne ei kaikki ole tuollaista. Vastaan tuli esimerkiksi todella kamalia kotisiivouksia joissa piti olla todella varovainen kun paikan hygienia oli täysin olematon, vaarallisia esineitä ja arvaamattomia asukkaita. Toinen ääripää sitten oli tuuraaminen siivoojaa vanhainkodilla ja tämä menee läheltä persujen ehdotusta ja todellakaan sinne ei enää varmasti ilman koulutusta pääse vaikka siellä ei niihin hoitajan hommiin joutunut niin ainakin näki sitä läheltä ja oli "ei hlvetti" tarkoittaen että pääkoppa ei tähän sovellu eli kyllä tarvitsee olla koulutus ja soveltuvuus sekä halu näihin töihin. Lopulta pääkoppa sanoi nyt riitti ja lopetin hommat koska ei enää kestänyt ja jatkaminen olisi vain johtanut huonoon lopputulokseen. Itse sain sentään palkkaa siitä mutta jos olisin ollut pelkkänä orjana kuten persut haluaa niin huonosti siinä olisi käynnyt.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain kuulin, kuinka henkilön piti ottaa vastaan työ suurkeittiössä ja osallistua mm. ruuan jakeluun ja keittiön puhtaanapitoon. Kyseisellä henkilöllä ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta alalta, ei edes hygieniapassia. mutta työ piti ottaa vastaan marin päivän varoitusajalla, muuten olisi TE-kekuksen virkailijan mukaan menneet työttömyyskorvaukset. No, työ tekijäänsä opettaa, sanoi vanha kansa ja kai se tässä tapauksessa piti paikkansa.

Saatan olla väärässä, mutta käsittääkseni hygieniapassin suorittamiseen on tietty aika työnvastaanottamisesta ja sen aikana työnantaja on vastuussa. Ettei työntekijä tee töitä yksin. Itse olin j8skus vanhusten kotiruokajakelussa töissä ja meiltä vaadittiin hygieniapassi, koska työtä tehtiin yksin.

Vierailija
22/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas meni kansa halpaan.

Ei ole mitään töitä, joihin työttömiä voisi pakottaa.

Olen pitkäaikaistyötön. Minulla on osaamista vaikka muille jakaa, mutta ikää on sen verran, etteivät 25-35-vuotiaat rekrytoijat muodikkaissa silmäsangoissaan valitse minua töihin vaikka pärjäisin työhaastatteluissa.

Tulkaa ja 'pakottakaa' minut töihin, olen valmis!

Muistakaa rakkaat lapset: töistä maksetaan palkkaa, ei työttömyyskorvausta tai sosiaalitukia. PALKKAA.

Kun persut tai kokkarit seuraavan kerran lohkaisevat vastaavaa ja alatte suu vaahdossa keuhkoamaan mukana, herätkää huomaamaan, että teitä viilataan linssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain kuulin, kuinka henkilön piti ottaa vastaan työ suurkeittiössä ja osallistua mm. ruuan jakeluun ja keittiön puhtaanapitoon. Kyseisellä henkilöllä ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta alalta, ei edes hygieniapassia. mutta työ piti ottaa vastaan marin päivän varoitusajalla, muuten olisi TE-kekuksen virkailijan mukaan menneet työttömyyskorvaukset. No, työ tekijäänsä opettaa, sanoi vanha kansa ja kai se tässä tapauksessa piti paikkansa.

TE-keskukset lakkautettiin 2009.

Vierailija
24/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas meni kansa halpaan.

Ei ole mitään töitä, joihin työttömiä voisi pakottaa.

Olen pitkäaikaistyötön. Minulla on osaamista vaikka muille jakaa, mutta ikää on sen verran, etteivät 25-35-vuotiaat rekrytoijat muodikkaissa silmäsangoissaan valitse minua töihin vaikka pärjäisin työhaastatteluissa.

Tulkaa ja 'pakottakaa' minut töihin, olen valmis!

Muistakaa rakkaat lapset: töistä maksetaan palkkaa, ei työttömyyskorvausta tai sosiaalitukia. PALKKAA.

Kun persut tai kokkarit seuraavan kerran lohkaisevat vastaavaa ja alatte suu vaahdossa keuhkoamaan mukana, herätkää huomaamaan, että teitä viilataan linssiin.

Vaihdamme työttömyysetuuden nimeksi työttömyyspalkka, maksamme sitä saman verran kuin tukea ennenkin ja edellytämme vastineeksi 40 tuntia töitä kuukaudessa. Problem solved.

25/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä hoitajan hommassa "hajoaa pää"? Siis ihan konkreettisesti? Ja millaiset henkilöt sinne soveltuu? Ja millaiset ei? Siis kysyn ihan mielenkiinnosta, en epäilläkseni asiaa todeksi.

Riippuu ihan siitä, millaisessa paikassa on hoitajana. Ensihoidossa tai päivystyksessä on ihan erilaista kuin vaikkapa vanhustenhuollossa. Mutta koska tässä "pakkotyössä" on nyt ajateltu nimenomaan vanhustenhuoltoa, niin siinä pitää olla ihan älyttömän kärsivällinen. Varsinkin muistisairaiden kohdalla.  Joudut selittämään saman asian uudestaan ja uudestaan. Pitää olla myös sellaisia taitoja, että saa vastaanhangoittelevan vanhuksen tekemään sitä, mitä hänen pitää tehdä. Vaikka syödä, ottaa lääkkeensä tai tulemaan pesulle. Lisäksi pitää pystyä orientoitumaan siihen, että seuraava vanhus jo odottaa, mutta edelleen nyt hoidettavanasi olleva vanhus köpöttelee vaan hitaasti ja haluaa välillä istahtaa. Et saa hermostua, et korottaa ääntäsi etkä muutakaan vaan edelleen on säilytettävä lempeys ja hellät otteet. Ei pää hajoakaan, jos sulla on tarpeeksi aikaa hoitaa yhden vanhuksen kohdalla se, mitä hän tarvitsee ja vasta sitten siirtyä seuraavan vanhuksen luokse. Just oli haastateltu helsinkiläistä kotihoidon hoitajaa ja hän kertoi, että joskus on sydäntäsärkevää jättää pelokas ja  takertuva vanhus yksin kotiin, mutta pakko tehdä niin, koska on riennettävä jo seuraavan luokse. Aika usein muuten omaiset hermostuu, kun omalla vanhemmalla alkaa muistisairaus. Ei saisi hermostua, vaikka se vanhus vänkäisi vastaan joka asiassa ja kieltäytyisi kaikesta ulkopuolisesta avusta, vaikkei ilman apuakaan pärjää. 

26/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä hoitajan hommassa "hajoaa pää"? Siis ihan konkreettisesti? Ja millaiset henkilöt sinne soveltuu? Ja millaiset ei? Siis kysyn ihan mielenkiinnosta, en epäilläkseni asiaa todeksi.

Riippuu ihan siitä, millaisessa paikassa on hoitajana. Ensihoidossa tai päivystyksessä on ihan erilaista kuin vaikkapa vanhustenhuollossa. Mutta koska tässä "pakkotyössä" on nyt ajateltu nimenomaan vanhustenhuoltoa, niin siinä pitää olla ihan älyttömän kärsivällinen. Varsinkin muistisairaiden kohdalla.  Joudut selittämään saman asian uudestaan ja uudestaan. Pitää olla myös sellaisia taitoja, että saa vastaanhangoittelevan vanhuksen tekemään sitä, mitä hänen pitää tehdä. Vaikka syödä, ottaa lääkkeensä tai tulemaan pesulle. Lisäksi pitää pystyä orientoitumaan siihen, että seuraava vanhus jo odottaa, mutta edelleen nyt hoidettavanasi olleva vanhus köpöttelee vaan hitaasti

Lisään vielä tähän, että mä olin kasarin lopussa kotisairaanhoitajana Vantaalla. Mulla oli 7-8 asiakasta per päivä. Nykyisin on yhdellä kotihoidon työntekijällä parikymmentä ja ylikin. Vielä, jos joku hoitajista sattuu olemaan sairaana, niin muiden kesken jaetaan hänenkin asiakkaansa. Kasarilla oli myös huomattavasti parempikuntoisia vanhuksia asiakkaina. Nykyisen kaltaiset kotihoidon asiakkaat olisi siihen aikaan olleet jo laitoshoidossa. Lisäksi siihen aikaan oli huomattavasti vähemmän kirjaamista eli "paperihommiin" meni varsin vähän aikaa. Ei mulla silloin "pää hajonnut". Tykkäsin siitä työstä. Se oli palkitsevaa, kun tunsi tehneensä työnsä hyvin ja vanhus oli iloinen ja  tyytyväinen. 

Vierailija
27/27 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että vihervasemmiston innoittamina osa porukasta ei suostu työntekoon. Nyt on ehdotettu vastikkeellista etuutta, mutta se ei käy, koska työnteko on sekä vaarallista että ikävää.

Seuraava ehdotus lienee, että työttömän tulee tukea saadakseen tulla kahtena päivänä viikossa urheilukentälle 6 tunniksi joko olemaan vai kuntoilemaan. Tärkeintä on saapua ja olla paikalla, mitään ei vaadita tekemään. Vastikkeelliisuus on sitä, että on läsnä.

Tuo kuntoiluehdotus olisi sentään hyväksi. Nuoria työttömiä riittää.