IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisten? Luuletko, että vl perheissä ei ole homoja, lesboja tai transnaisia/miehiä?
He tuskin juoksevat hosuamassa ympäriinsä häiriötilaansa.
Todella sääliksi käyvät seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret tällaisen porukan keskelle syntyneinä. Toivottavasti löytävät tiensä ulos asap ymmärtäen, että uskontoa voi harjoittaa kirkossa ilman tuota kauheaa liikettäkin. Ja paljon terveemmin.
Nykymaailmasta löytyy varmaan vaikka minkälaista uskontoa ja filosofiaa, joissa hyväksytään kaikenlaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tulisitte seuroihin ja tutustuisitte vl-ihmisiin. Olisi arvokasta, kun näkisitte ja kokisitte omin silmin, ettekä olisi median vääristyneiden juttujen varassa:
Julkisuudessa äänessä ovat vain ne, jotka ovat liikkeen jättäneet. Heillä on luonnollisesti paljon kritiikkiä, kun ovat halunneet pois. Tulee tosi vääristynyt kuva. Erityisesti tänä aamuna suretti lukea, että vl pitäisi muita ihmisiä jotenkin pahoina. Se on aivan pötyä, niin ei opeteta eikä niin kukaan vl ajattele!
Voi kuule. Tuo on hupaisaa elätellä kuvaa, että ihmiset eivät tuntisi teikäläisiä. Kyllä me tunnemme.
On vähän vaikeaa suhtautua positiivisesti ihmisiin, jotka tuomitsevat mielessään meidät lapsinemme tulimereen ja pitävät itseään valittuna kansana. Kyllä se herättää negatiivisia tunteita.
Tuskin VL:t tuomitsevat ketään lapsineen tulimereen, vaan toivovat, että kaikki pelastuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tulisitte seuroihin ja tutustuisitte vl-ihmisiin. Olisi arvokasta, kun näkisitte ja kokisitte omin silmin, ettekä olisi median vääristyneiden juttujen varassa:
Julkisuudessa äänessä ovat vain ne, jotka ovat liikkeen jättäneet. Heillä on luonnollisesti paljon kritiikkiä, kun ovat halunneet pois. Tulee tosi vääristynyt kuva. Erityisesti tänä aamuna suretti lukea, että vl pitäisi muita ihmisiä jotenkin pahoina. Se on aivan pötyä, niin ei opeteta eikä niin kukaan vl ajattele!
Voi kuule. Tuo on hupaisaa elätellä kuvaa, että ihmiset eivät tuntisi teikäläisiä. Kyllä me tunnemme.
On vähän vaikeaa suhtautua positiivisesti ihmisiin, jotka tuomitsevat mielessään meidät lapsinemme tulimereen ja pitävät itseään valittuna kansana. Kyllä se herättää negatiivisia tunteita.
Näin on (siis toivovat että kaikki pelastuisivat.) Lisäksi liike opettaa että lapsilla on "lapsen usko". Lapsi siis on joka tapauksessa Jumalan oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tarrojen liimaajat eivät ole ulkopuolisia kuten ap väittää, vaan kuuluvat lestadiolaisyhteisöön ja haluavat tuoda esiin eriävän näkemyksensä, jota muuten ei ole turvallista esittää.
Hoh hoijaa. Turvallista... Tajuatteko millainen yhteisö on? Ei ole turvallisempaa paikkaa ilmaista näkemyksensä.
Mitä nyt vähän uhataan poliisilla, jos niitä näkemyksiä ilmaisee...
Kymmenillä tuhansilla tarroilla paikkojen sotkeminen ei ole pelkkää näkemysten ilmaisemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään uhkasvaa, eikä se ole uutta meille. Toki olemme tietoisia homoista (myös osa vl on homoja) ja ehkäisystä (myös osa vl ehkäisee terveyssyistä).
Tiesitkö, että terveyssyistä ehkäisy on uusi asia vanhoillislestadiolaisuudessa? Vielä 15 vuotta sitten oli sallittua vain kohdunpoisto, jos raskaus olisi uhannut äidin henkeä.
En tiennyt. Mistä näistä voisi saada lisää tietoa, kun olen itse vl, eikä minulle ole tullut mitään ohjevihkosta tmv?
Älä rupea pelleilemään, kyllä sinä tiedät miten vl-piireissä säännöistä keskustellaan. Seurapuheissa, nuortenilloissa, opistossa, raamattuluokassa, pyhäkoulussa, vanhempainilloissa, keskusteluilloissa, leireillä. 15-20 vuotta sitten ka
Olen eri ketä lainasit mutta oot väärässä kyllä. Olen 54 v. ja omassa perhepiirissäni on henkilö joka joutuu käyttämään ehkäisyä terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää tuollaista tehdä. Kukaan ei pakota kuulumaan lestadiolaisiin, liikkeestä voi aivan hyvin erota jos liikkeen periaatteet eivät ole mieluisia. Muutos, jos sellaista kaivataan, lähtee liikkeen jäsenistä itsestään. Tuolla touhulla ei saavuteta mitään.
Lestadiolaisten lapsimäärät ovat pienentyneet, ehkäisyä siis käytetään, mutta salaa, siitä ei saa puhua. Siinäpä arvoja ja periaatteita kerrakseen.
No eihän ehkäisy ja seksiasiat muutenkaan kuulu julkisia olla. En mimäkään meidän ehkäisystä puhunut kenellekään mitään.
Ehkä et kuulu yhteisöön, jossa tarkkaillaan oletko tänäkin kesänä raskaana, onko lapsia enemmän kuin viime vuonna. Ehkä et ole edes mennyt naimisiin 17vuotiaana, ettet joudu uskonveljien nuhdeltavaksi, siitä, että luonto alkoi toteuttamaan sinussakin suunnitelmaansa. Ehkä et joudu ehkäisemään raskauksia seurakunnan väijyessä mahdollista ja todennäköistä syntisyyttäsi, vaan lisääntymään ja täyttämään maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tarrojen liimaajat eivät ole ulkopuolisia kuten ap väittää, vaan kuuluvat lestadiolaisyhteisöön ja haluavat tuoda esiin eriävän näkemyksensä, jota muuten ei ole turvallista esittää.
Hoh hoijaa. Turvallista... Tajuatteko millainen yhteisö on? Ei ole turvallisempaa paikkaa ilmaista näkemyksensä.
Mitä nyt vähän uhataan poliisilla, jos niitä näkemyksiä ilmaisee...
Kymmenillä tuhansilla tarroilla paikkojen sotkeminen ei ole pelkkää näkemysten ilmaisemista.
Mutta ei seurajohto ole tarroja kieltänyt, vaan tarrojen sanoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää tuollaista tehdä. Kukaan ei pakota kuulumaan lestadiolaisiin, liikkeestä voi aivan hyvin erota jos liikkeen periaatteet eivät ole mieluisia. Muutos, jos sellaista kaivataan, lähtee liikkeen jäsenistä itsestään. Tuolla touhulla ei saavuteta mitään.
Lestadiolaisten lapsimäärät ovat pienentyneet, ehkäisyä siis käytetään, mutta salaa, siitä ei saa puhua. Siinäpä arvoja ja periaatteita kerrakseen.
No eihän ehkäisy ja seksiasiat muutenkaan kuulu julkisia olla. En mimäkään meidän ehkäisystä puhunut kenellekään mitään.
Ehkä et kuulu yhteisöön, jossa tarkkaillaan oletko tänäkin kesänä raskaana, onko lapsia enemmän kuin viime vuonna. Ehkä et
No on sulla pokkaa kirjottaa täyttä paskaa. Ja jotku vielä uskoo tuon
Olen tosi ylpeä näistä henkilöistä jotka toteuttavat tarrakampanjaa. Oli jo aikakin.
On myös arvattavaa, että tulee vastustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään uhkasvaa, eikä se ole uutta meille. Toki olemme tietoisia homoista (myös osa vl on homoja) ja ehkäisystä (myös osa vl ehkäisee terveyssyistä).
Tiesitkö, että terveyssyistä ehkäisy on uusi asia vanhoillislestadiolaisuudessa? Vielä 15 vuotta sitten oli sallittua vain kohdunpoisto, jos raskaus olisi uhannut äidin henkeä.
En tiennyt. Mistä näistä voisi saada lisää tietoa, kun olen itse vl, eikä minulle ole tullut mitään ohjevihkosta tmv?
Älä rupea pelleilemään, kyllä sinä tiedät miten vl-piireissä säännöistä keskustellaan. Seurapuheissa, nuortenilloissa, opistossa, raamattuluokassa, pyhäkoulussa, vanhempainilloissa, ke
Olen eri ketä lainasit mutta oot väärässä kyllä. Olen 54 v. ja omassa perhepiirissäni on henkilö joka joutuu käyttämään ehkäisyä terveyssyistä.
Eihän tuo ole mitenkään ristiriidassa edellisen kirjoittajan kertoman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea pelleilemään, kyllä sinä tiedät miten vl-piireissä säännöistä keskustellaan. Seurapuheissa, nuortenilloissa, opistossa, raamattuluokassa, pyhäkoulussa, vanhempainilloissa, ke
"Olen eri ketä lainasit mutta oot väärässä kyllä. Olen 54 v. ja omassa perhepiirissäni on henkilö joka joutuu käyttämään ehkäisyä terveyssyistä."
Missä yhteydessä keskustelu ehkäisystä ja sen tarpeesta on noussut esiin?
Älä rupea pelleilemään, kyllä sinä tiedät miten vl-piireissä säännöistä keskustellaan. Seurapuheissa, nuortenilloissa, opistossa, raamattuluokassa, pyhäkoulussa, vanhempainilloissa, keskusteluilloissa, leireillä. 15-20 vuotta sitten kaikkialla sanottiin samaa: yksiselitteinen ei ehkäisylle, jos äidin henki on uhattuna niin abortti tai kohdunpoisto on mahdollinen. Pillerit, sterilisaatio ja kondomit ei koskaan. Ei myöskään ei-penetratiivinen seksi tai pidättäytyminen jos sen tarkoituksena on ehkäistä. Mielenterveydellisistä syistä ei myöskään.
Tämä selittääkin, miksi ketjussa on ollut niin tärkeää pelotella suuseksin syöpävaarallisuudella.
Tosiasiassahan riski kohoaa vain, jos kumppaneita on useampia.
Vierailija kirjoitti:
Menepäs levittämään "Aito avioliitto!" lakana pridekulkueen eteen niin kuinka suvaitsevia suvaitsijat olisivat silloin?
Et voi tosissasi verrata Prideä, jossa on kyse ihmisoikeuksista vs nämä uskovaiset, jotka alistavat naisia ja vievät heiltä koko elämän
Vastaan vaikka asia ei luonnollisesti kenellekään toiselle kuulu: erikoislääkärillä, joka sairautta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vaikka asia ei luonnollisesti kenellekään toiselle kuulu: erikoislääkärillä, joka sairautta hoitaa.
Miksi hitossa lääkäri kertoo potilaan terveystietoja tämän sukulaisille? Tuo on jo yksiselitteisesti laitonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa lääkäri kertoo potilaan terveystietoja tämän sukulaisille? Tuo on jo yksiselitteisesti laitonta!
Mutta tätähän raamattuvyöhykkeellä ei voi välttää: terveyskeskuslääkärit, hoitajat, sosiaalityöntekijät ovat vl-kultin jäseniä. Pääsevät urkkimaan järjestelmästä, kuka käy lääkärissä ja miksi.
Laitontahan se on, mutta niin oli pedofiilien suojeleminenkin, ja se jatkui lahkossa vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet keskustellut erikoislääkärin kanssa toisen ihmisen asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään minä, vasn henkilö joka ehkäisyä käyttää (perhepiirissäni). Käsitin, että sitä kysyttiin, missä hänen ehkäisyn tarpeensa on tullut esiin.
Olette aika outoja kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään minä, vasn henkilö joka ehkäisyä käyttää (perhepiirissäni). Käsitin, että sitä kysyttiin, missä hänen ehkäisyn tarpeensa on tullut esiin.
Olette aika outoja kyllä
Miksi olet kysellyt perhepiirissä ehkäisyn käytöstä? Ei se laitonta ole, mutta aika outoa utelua. Minulla on kolme veljeä ja kaksi siskoa, liuta serkkuja ja muuta perhettä, enkä koskaan ole heidän kanssa ehkäisystä keskustellut. Olisi se kyllä kiusallinen kahvipöytäaihe, että "Kuinkas teillä kondomit rullataan? "
Mitkä sanomalehdet ylipäänsä julkaisevat vertaisarvioituja artikkeleja? Tai minkä yhdistyksen opetus, vaikka urheiluseuran harjoitukset vertaisarvioidaan? Alkoi kiinnostaa.