Mä en jaksa tätä työttömyyttä enää :(
Enkä varsinkaan niitä jatkuvia "valitettavasti tällä kertaa" -sähköposteja. Elämä on ihan järkyttävän ankeaa ja vielä ankeammaksi se muuttuu, kun lapseni täyttää kohta 18.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno on aina varteenotettava vaihtoehto.
Mikä siinä on että sunkaltaiset ihmiset ette osaa edes lukea eikä ymmärtää mitä tarkoittaa kun työhakemuksiin tulee jatkuvasti vain hylkyjä? Kuka hitossa on noin tyhmän ihmisen palkannut?
Sitten pitää hakea ns huonompiin töihin, jotta pääsee töihin.
Jos tarkoitat hhuonommilla töillä sellaisia mihin ei vaadita koulutusta, niin tiedoksi vaan, että ei niihin akateemisia oteta. Niihin on aivan riittävästi tarjolla kouluttamattomiakin. Akateemiseen suhtaudutaan noilla "huonompien työpaikkojen" markkinoilla niin, että ei se tänne jää, vaan lähtee kuitenkin pois heti kun saa paremman paikan. Mikä on kyllä aivan totta, varmasti lähteekin, jos saa koulutusta vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras hakija valitaan, joten yksinkertaisesti kehitä itseäsi, jotta olet paras.
Kehittyminen tiettyyn työtehtävään ei onnistu kotioloissa vaan on oltava näyttöjä siitä, että todella osaa homman. Ja näitä näyttöjä voi hankkia pääosin ainoastaan kyseisessä työssä. Se, että on opiskellut asiaa, ei riitä vielä mihinkään.
Ap
Lisäksi työttömänä ei saa opiskella. Työkkäri kyseli multa aiemmin, että mitä oon tehnyt työttömyysajalla. Kerroin opiskelevani välillä netistä ohjelmointitaitoja. He vastasivat siihen, että noin ei saa tehdä. Työttömän pitäisi keskittyä ainoastaan työnhakuun. Kerroin, että tuolla omatoimisella opiskelulla pyrin juurikin parantamaan työllistymismahdollisuuksiani. Tämä ei heille kelvannut, vaan totesivat, että opiskelu ei ole sa
Näin se on nykyään. Minullekin sanottiin työkkäristä, että ei onnnistu avoimen yliopiston kurssilla opiskelu työttömänä. Olisi ollut sellainen 60 op täydennyskoulutus, jonka olisin voinut itse maksaa ja jonka olisi hyvin voinut suorittaa sivutoimisesti, ei olisi todellakaan estänyt työnhakua ja olisi parantanut työnsaantimahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ulina ja surkeilu, kouluttaudut ammattiin joissa on hyvä työllisyys tai sitten perustat entisen ammattitaitosi varaan yrityksen. Monella alalla odottaa iloinen yllätys, kun perustaa toiminimen:
- toimittaja/viestintäasiantuntija työttömäksi, ei saa töitä millään vaikka hakee tyyliin 100 paikkaa vuodessa, mutta kas kun perustaa toiminimen tai yrityksen ja hankkii y-tunnuksen, toimeksiantoja alkaa virrata. Sen jälkeen on enää itestä kiinni, miten suuressa määrin haluat sitoutua
- lähihoitaja sama homma, kts ylempää, ei löydy töitä vaikka hoitajapula on huutava, mutta kappasta vaan kun alatkin myydä toimeksiantojasi yrittäjänä, et enää kerkiä muuta tehdäkään kuin töitä, sama muuten koskee siivous- ja kodinhoitopalveluja
- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin ettet nukkumaan ehdi, vaikka edellisen vuoden olisit
Minä olen suunnitellut yrityksen perustamista. Mutta juuri nyt se ei kannata, koska omalla alallani olemassa olevilla yrityksilläkin on tilauskirjat tyhjinä. Yrityksen omistaja pystyy niillä töillä hädin tuskin itsensä elättämään.
Toisaalta, keikkaa tekeväksi kevytyrittäjäksi en juuri valmistuneena ilman työkokemusta voi ryhtyä, koska jokaisessa työpaikassa minut pitäisi ensin perehdyttää työtehtäviin, ja kokemattomana minua ei voisi jättää yksin koneelle heti ensimmäisenä päivänä. Myös oman koneen hankintaan ja sen käytön opetteluun pitäisi saada rahoitus, jos oman tuotantolaitoksen perustaisin.
Eli pitäisi olla työkokemusta tai rahaa, mieluiten molempia, jotta voisin yrityksen perustaa. Ja tietenkin maksavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras hakija valitaan, joten yksinkertaisesti kehitä itseäsi, jotta olet paras.
Kehittyminen tiettyyn työtehtävään ei onnistu kotioloissa vaan on oltava näyttöjä siitä, että todella osaa homman. Ja näitä näyttöjä voi hankkia pääosin ainoastaan kyseisessä työssä. Se, että on opiskellut asiaa, ei riitä vielä mihinkään.
Ap
Lisäksi työttömänä ei saa opiskella. Työkkäri kyseli multa aiemmin, että mitä oon tehnyt työttömyysajalla. Kerroin opiskelevani välillä netistä ohjelmointitaitoja. He vastasivat siihen, että noin ei saa tehdä. Työttömän pitäisi keskittyä ainoastaan työnhakuun. Kerroin, että tuolla omatoimisella opiskelulla pyrin juurikin parantamaan työllistymismahdollisuuksiani. Tämä ei heille
Byrokratia ei seuraa ajan kanssa. Mäkin olisin voinut opiskella pari juttua mitkä parantais mahiksia mut ei käy
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ulina ja surkeilu, kouluttaudut ammattiin joissa on hyvä työllisyys tai sitten perustat entisen ammattitaitosi varaan yrityksen. Monella alalla odottaa iloinen yllätys, kun perustaa toiminimen:
- toimittaja/viestintäasiantuntija työttömäksi, ei saa töitä millään vaikka hakee tyyliin 100 paikkaa vuodessa, mutta kas kun perustaa toiminimen tai yrityksen ja hankkii y-tunnuksen, toimeksiantoja alkaa virrata. Sen jälkeen on enää itestä kiinni, miten suuressa määrin haluat sitoutua
- lähihoitaja sama homma, kts ylempää, ei löydy töitä vaikka hoitajapula on huutava, mutta kappasta vaan kun alatkin myydä toimeksiantojasi yrittäjänä, et enää kerkiä muuta tehdäkään kuin töitä, sama muuten koskee siivous- ja kodinhoitopalveluja
- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin ettet nukkumaan ehdi, vaikka edellisen vuoden olisit
Tämä vaihtoehto kiinnostaa. Mutta on kysymyksiä, jotka mietityttävät. Miten käy jos sairastut, miten eläkkeet? Mitä jos yritystoiminta ei jostain ulkoisista syistä enää olekaan kannattavaa eikä tarjoa elantoa, tipahdatko kerran yirttäjäksi alettuasi tukiverkkojen piiristä?
Siis minua ainakin kauhistuttaa se pienyrittäjän kohtelu, että olet tyhjän päällä, paitsi jos et ensin myy kaikkea, kotiasi myöten, muuta vuokralle ja sitten jos mitään ei enää ole, voit ehkä saada toimeentulotukea. Meidän yhteiskunnan tukijärjestelmät on rakennettu palkansaajille, mutta niissä ei ole pienyrittäjiä huomioitu.
Menisit töihin. Vapaita työpaikkoja on paljon ja osaan työnantaja kouluttaa. Esim. Myyntineuvottelijoita tarvitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaihtoehto kiinnostaa. Mutta on kysymyksiä, jotka mietityttävät. Miten käy jos sairastut, miten eläkkeet? Mitä jos yritystoiminta ei jostain ulkoisista syistä enää olekaan kannattavaa eikä tarjoa elantoa, tipahdatko kerran yirttäjäksi alettuasi tukiverkkojen piiristä?
Siis minua ainakin kauhistuttaa se pienyrittäjän kohtelu, että olet tyhjän päällä, paitsi jos et ensin myy kaikkea, kotiasi myöten, muuta vuokralle ja sitten jos mitään ei enää ole, voit ehkä saada toimeentulotukea. Meidän yhteiskunnan tukijärjestelmät on rakennettu palkansaajille, mutta niissä ei ole pienyrittäjiä huomioitu.
Niinpä. Toiminimellä toimii aina omalla riskillään yrittäjänä, osakeyhtiössä riskit on yleensä vain yrityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suunnitellut yrityksen perustamista. Mutta juuri nyt se ei kannata, koska omalla alallani olemassa olevilla yrityksilläkin on tilauskirjat tyhjinä. Yrityksen omistaja pystyy niillä töillä hädin tuskin itsensä elättämään.
Toisaalta, keikkaa tekeväksi kevytyrittäjäksi en juuri valmistuneena ilman työkokemusta voi ryhtyä, koska jokaisessa työpaikassa minut pitäisi ensin perehdyttää työtehtäviin, ja kokemattomana minua ei voisi jättää yksin koneelle heti ensimmäisenä päivänä. Myös oman koneen hankintaan ja sen käytön opetteluun pitäisi saada rahoitus, jos oman tuotantolaitoksen perustaisin.
Eli pitäisi olla työkokemusta tai rahaa, mieluiten molempia, jotta voisin yrityksen perustaa. Ja tietenkin maksavia asiakkaita.
Sama tilanne omalla alallani. Jouduin työttömäksi, koska työnantaja joutui irtisanomaan juuri siitä syystä, että tilauskirjat on tyhjinä. Viimeisinä kuukausina teimme kaikkemme, yritimme myydä, mutta asiakkailla ei ole rahaa. Ei tietenkään nyt ole kannattavaa perustaa samalle alalle uutta yritystä. Minulla kyllä on pitkä työkokemus ja hyvät verkostot, ja rahaakin, jolla voisin aloittaa yrityksen, mutta ei se auta, kun asiakkailla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 paikka ja 700 hakijaa. Juu ei niin vaan mennä
Opiskelu tai ulkomaille muutto on aina vaihtoehto
Miten noin yleisesti pärjäät elämässä, kun olet noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Menisit töihin. Vapaita työpaikkoja on paljon ja osaan työnantaja kouluttaa. Esim. Myyntineuvottelijoita tarvitaan aina.
Onneksi minä ainakaan en vielä ole niin epätoivoinen, että alkaisin häiriköimään ihmisiä puhelinsoitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja palkka oli?
Lopetat vaan yrittämästä, niin kaikki helpottuu. Ei kukaan ajattele sinunkaan parasta ni ei sinunkaan tarvii ajatella muitten. Lähettelet vaan pilahakemuksia joihinkin johtajien virkoihin, joihin et todellakaan tule edes haastatteluun pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Haista pas ka!!!
itsellä työttömyys edessä ekaa kertaa elämässäni kun tekoäly vei työni, vielä pari kuukautta irtisanomisaikaa jäljellä ja sitten olen omillani. kauhistuttaa miten saan ajan kulumaan kun viikonloputkin tuskaa ja odotan vaan että pääsen töihin että on tekemistä. olen elänyt koko elämäni pienellä palkalla ja elän tarvittaessa hyvinkin pihisti joten se ei pelota, vaan tuo tekemättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 paikka ja 700 hakijaa. Juu ei niin vaan mennä
Opiskelu tai ulkomaille muutto on aina vaihtoehto
Miten noin yleisesti pärjäät elämässä, kun olet noin tyhmä?
On nuo oikeastikin vaihtoehtoja. Jos näyttää, että oman alan töitä ei ole, tai on niin vähän että tyyliin 1 työpaikka 700 hakijaa kohti, niin turha kai sitä on loputtomiin hakata päätä seinään. Jos ala ei vedä, niin ei tosiaan samalla alalle kannata yrittäjäksikään alkaa. Kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin
Älä nyt oo tommonen negistelijä, justhan tuo selitti, miten rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun alat yrittäjäksi!
Vähän mä kyllä mietin, pitääkö paikkansa, koska suuri osa Suomen yrittäjistä pystyy nipin napin elättämään itsensä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Toiminimellä toimii aina omalla riskillään yrittäjänä, osakeyhtiössä riskit on yleensä vain yrityksellä.
Työvoimaviranomaiset luokittelevat sinut päätoimiseksi yrittäjäksi, vaikka sinulla olisi osakeyhtiö, joka toiminta ei tarjoa riittävää elantoa. Et ole palkansaajille tarkoitetun tukijärjestelmän piirissä. Eikä auta jos yrityksen poistaa alv-rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
itsellä työttömyys edessä ekaa kertaa elämässäni kun tekoäly vei työni, vielä pari kuukautta irtisanomisaikaa jäljellä ja sitten olen omillani. kauhistuttaa miten saan ajan kulumaan kun viikonloputkin tuskaa ja odotan vaan että pääsen töihin että on tekemistä. olen elänyt koko elämäni pienellä palkalla ja elän tarvittaessa hyvinkin pihisti joten se ei pelota, vaan tuo tekemättömyys.
Kannattaa tehdä itsellensä päiväohjelma, sen noudattaminen helpottaa etenkin alussa, kun ei oikein osaa olla.
Suurin osa noista on asioita joissa ainakin meillä, lähdettiin siitä että töissä opitaan... Vaan kun et saa töitä jos et osaa noita. Koulutus ei siis vastaa kysyntää ja noita ei noin vain pysty kotona opiskelemaan (ja vaikka voisikin, työnantajat pitää usein todisteena vain työkokemusta/kurssia)