Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en jaksa tätä työttömyyttä enää :(

Vierailija
18.06.2025 |

Enkä varsinkaan niitä jatkuvia "valitettavasti tällä kertaa" -sähköposteja. Elämä on ihan järkyttävän ankeaa ja vielä ankeammaksi se muuttuu, kun lapseni täyttää kohta 18.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele olevasi eläkkeellä, se helpottaa.

Vierailija
42/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno on aina varteenotettava vaihtoehto.

Mikä siinä on että sunkaltaiset ihmiset ette osaa edes lukea eikä ymmärtää mitä tarkoittaa kun työhakemuksiin tulee jatkuvasti vain hylkyjä? Kuka hitossa on noin tyhmän ihmisen palkannut?

Sitten pitää hakea ns huonompiin töihin, jotta pääsee töihin.

Kerro esimerkki tällaisista huonommista töistä. Moni amistason duuni vaatii nykyään monen vuoden koulutuksen. Esimerkiksi sähköasentajaksi ei voi mennä ilman koulutusta, koska se olisi jopa hengenvaarallista. Pienjännitekin voi olla jo tappava, jos ei ymmärrä siitä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras hakija valitaan, joten yksinkertaisesti kehitä itseäsi, jotta olet paras.

Kehittyminen tiettyyn työtehtävään ei onnistu kotioloissa vaan on oltava näyttöjä siitä, että todella osaa homman. Ja näitä näyttöjä voi hankkia pääosin ainoastaan kyseisessä työssä. Se, että on opiskellut asiaa, ei riitä vielä mihinkään.

Ap

Lisäksi työttömänä ei saa opiskella. Työkkäri kyseli multa aiemmin, että mitä oon tehnyt työttömyysajalla. Kerroin opiskelevani välillä netistä ohjelmointitaitoja. He vastasivat siihen, että noin ei saa tehdä. Työttömän pitäisi keskittyä ainoastaan työnhakuun. Kerroin, että tuolla omatoimisella opiskelulla pyrin juurikin parantamaan työllistymismahdollisuuksiani. Tämä ei heille kelvannut, vaan totesivat, että opiskelu ei ole sallittua työttömälle.

Vierailija
44/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ulina ja surkeilu, kouluttaudut ammattiin joissa on hyvä työllisyys tai sitten perustat entisen ammattitaitosi varaan yrityksen. Monella alalla odottaa iloinen yllätys, kun perustaa toiminimen:

- toimittaja/viestintäasiantuntija työttömäksi, ei saa töitä millään vaikka hakee tyyliin 100 paikkaa vuodessa, mutta kas kun perustaa toiminimen tai yrityksen ja hankkii y-tunnuksen, toimeksiantoja alkaa virrata. Sen jälkeen on enää itestä kiinni, miten suuressa määrin haluat sitoutua

- lähihoitaja sama homma, kts ylempää, ei löydy töitä vaikka hoitajapula on huutava, mutta kappasta vaan kun alatkin myydä toimeksiantojasi yrittäjänä, et enää kerkiä muuta tehdäkään kuin töitä, sama muuten koskee siivous- ja kodinhoitopalveluja

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin ettet nukkumaan ehdi, vaikka edellisen vuoden olisit ollut työttömänä ja hakenut kaikkia mahdollisia ja mahdottomia paikkoja

Toki kaikissa noissa vaihtoehdoissa menetät työttömyystuet, mutta ei sillä ole enää mitään väliä, koska et tule olemaan enää työtön. Etkä muutenkaan saisi työttömyysturvaa loputtomiin. Olen itse tuo ensin mainittu ja tuo tapahtuma sijoittuu vuoteen 2021. Perustin toiminimen 2022 haettuni reilun vuoden turhaan alani työpaikkoja ja sen jälkeen ei ole ollut töistä pulaa. Olen pystynyt nostamaan firmasta palkkaa, jota en kuunaan olisi työsuhteisena saanut pelkässä säännöllisessä päivätyössä. Te-toimiston järjestämissä yrittäjä- ja rekrytapahtumissa olen törmännyt hoitoalan ammattilaisiin, asentajiin ja rakennusalan ammattilaisiin, joilla on sama tilanne.

Vierailija
45/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole muuta kuin niskasta kiinni ja kävelee töihin! Vai pitääkö tukia leikata että alkaa tyÄt maistumaan?

sarkasmi varoitus ja tsemppiä!

Vierailija
46/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole sama kuin elämä.

Jatkuva köyhyys ei ole elämää.

Ap

Kaikki parhaat asiat on ilmaisia

Terveydenhuolto, opiskelu, asuminen? Kaikki maksaa, jos haluaa edes jotenkin selvitä.

Valtio maksaa noin kaikille.

Vierailija
47/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ulina ja surkeilu, kouluttaudut ammattiin joissa on hyvä työllisyys tai sitten perustat entisen ammattitaitosi varaan yrityksen. Monella alalla odottaa iloinen yllätys, kun perustaa toiminimen:

- toimittaja/viestintäasiantuntija työttömäksi, ei saa töitä millään vaikka hakee tyyliin 100 paikkaa vuodessa, mutta kas kun perustaa toiminimen tai yrityksen ja hankkii y-tunnuksen, toimeksiantoja alkaa virrata. Sen jälkeen on enää itestä kiinni, miten suuressa määrin haluat sitoutua

- lähihoitaja sama homma, kts ylempää, ei löydy töitä vaikka hoitajapula on huutava, mutta kappasta vaan kun alatkin myydä toimeksiantojasi yrittäjänä, et enää kerkiä muuta tehdäkään kuin töitä, sama muuten koskee siivous- ja kodinhoitopalveluja

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin ettet nukkumaan ehdi, vaikka edellisen vuoden olisit

Itselle työkkäri kyllä sanoi, että uudelleen kouluttautuminen ei ole enää mahdollista mun kohdalla, koska olen jo valmistunut maisteriksi IT-alalta. Työkkäri ei tukisi uutta koulutusta mitenkään rahallisesti ja opintotukeakaan en voi enää saada, koska tukikuukaudet on käytetty. Lisäksi jos alkaisin nyt opiskella, niin menettäisin työttömyystuen. Nuo puheet uudelleen kouluttautumisesta voi siis ainakin omalla kohdalla unohtaa.

Vierailija
48/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todennut näin korkeastikoulutettuna nuorena miehenä, että tuskin tulen enää työllistymään. Työttömyyttä on nyt jo takana useita vuosia. Juuri uutisoitiin, että Suomessa valtion viranomaisetkin palkkaa ihmisiä DEI-perustein. Itse en kuulu mihinkään vähemmistöön, joten peli on aika pelattu omalta osalta.

Mikä pitää sinut Suomessa? Nuori ja korkeastikoulutettu.

Vierailija
49/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näi O

https://yle.fi/a/74-20166232 

Vierailija
50/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin

Jos olet IT-alan korkeakoulutettu, sulla on ilman muuta paljon osaamista jota voit myydä eikä ole ehkä syytäkään kouluttautua uudelleen toiselle alalle. Nyt jos koskaan on monessa organisaatiossa IT-alan taidoille kysyntää ja myös niiden taitojen opettamiselle. Miksi et hyödynnä tätä?

Vierailija
51/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todennut näin korkeastikoulutettuna nuorena miehenä, että tuskin tulen enää työllistymään. Työttömyyttä on nyt jo takana useita vuosia. Juuri uutisoitiin, että Suomessa valtion viranomaisetkin palkkaa ihmisiä DEI-perustein. Itse en kuulu mihinkään vähemmistöön, joten peli on aika pelattu omalta osalta.

Mikä pitää sinut Suomessa? Nuori ja korkeastikoulutettu.

Ei oikeastaan mikään. Useimmissa EU-maissa on vaan nuo samat DEI-käytännöt, joten ei oikein ole parempia mahdollisuuksia työllistyä niissäkään. Yhdysvalloissa niitä on toki nyt poistettu ja sitä oonkin välillä miettinyt. Sieltä pitäisi tosin saada työpaikka valmiiksi ennen muuttoa sinne ja se on aika hankalaa ilman mitään suhteita.

Vierailija
52/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että sunkaltaiset ihmiset ette osaa edes lukea eikä ymmärtää mitä tarkoittaa kun työhakemuksiin tulee jatkuvasti vain hylkyjä? Kuka hitossa on noin tyhmän ihmisen palkannut?

Sitten pitää hakea ns huonompiin töihin, jotta pääsee töihin.

Huonompiin töihin en pääse, kun on koulutus myös parempiin töihin. Ja parempiin töihin ei ole työkokemusta. Kuulun myös epäseksikkääseen vähemmistöön, joka on työnhaussa vielä valkoista heteromiestäkin syrjitympi. Ja tämä vähemmistöläisyys ei minulla ole edes oma valinta, vaan "lääkärin määräys".

Vierailija
53/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet IT-alan korkeakoulutettu, sulla on ilman muuta paljon osaamista jota voit myydä eikä ole ehkä syytäkään kouluttautua uudelleen toiselle alalle. Nyt jos koskaan on monessa organisaatiossa IT-alan taidoille kysyntää ja myös niiden taitojen opettamiselle. Miksi et hyödynnä tätä?

En ole oikein myyntihenkinen. Yrittäjyydessä kun on olennaisinta tuo asiakashankinta. Itse olen enemmän tutkijaluonne, eli tykkään puurtaa jonkun toimeksiannon eteen. Lisäksi tuo oman työn hinnoittelu olisi todella vaikeaa. Toisaalta en haluaisi pyytää liikaa, mutta toisaalta pitäisi tulla jotenkin toimeenkin.

Vierailija
54/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näi O

https://yle.fi/a/74-20166232 

Ei toimi linkki.

Vierailija
55/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sä vaikka runkulle.

kävin just nussimassa.

Vierailija
56/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhteeseen vaan tuntiperusteisesti, töitä riittää niin

Mitkä kaikki asiat it-alalta sulla on hallussa? Ohjelmointi, InTune, Azure/EntraID, AutoPilot, SCCM, työasemat/palvelimet?

Vierailija
57/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole oikein myyntihenkinen. Yrittäjyydessä kun on olennaisinta tuo asiakashankinta. Itse olen enemmän tutkijaluonne, eli tykkään puurtaa jonkun toimeksiannon eteen. Lisäksi tuo oman työn hinnoittelu olisi todella vaikeaa. Toisaalta en haluaisi pyytää liikaa, mutta toisaalta pitäisi tulla jotenkin toimeenkin.

Sinulla on liikaa itsestäsi johtuvia ehtoja työnteolle, jotta työllistyisit. Samoin sulla on miljoona selitystä sille, miksi et voi tehdä eri toimenpiteitä työllistyäksesi. Tuolla tavalla et tule koskaan saamaan työpaikkaa tai et ainakaan lähivuosina. Mutta jospa Siperia opettaisi, useimpia se opettaa kyllä.

Vierailija
58/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhtees

Ongelma onkin ettei maksajia ole. Kysyntää on muttei sitten makseta siitä

Vierailija
59/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuorimminen täytyi keväällä 18 ja ekan kerran elämässä ei työttömyyden vuoksi tartte ainakaan lapsia enää murehtia ja se on iso taakka harteilta pois! 

Toivun työuupumuksesta (vuosia 3-4 yyteet vuodessa työpaikalla) nyt hetken aikaa ennen kun edes mietin, mitä seuraavaksi teen ja muutenkin olen lähinnä onnellinen, että pääsin pois siitä helvetistä ja mietin, mitä kaikkea kivaa nyt on mahdollista tehdä, kun ei ole huollettava ja on kaikki aika maailmassa. Raha on tietty tiukilla, mutta kun harrastusvälineet on jo ennestään hankittuna, niin ei pala rahaa paljoa harrastella sitä, mistä tykkää ja kerrankin on aikaa! Olen 50+ ehkä usko enää koskaan kelpaavani töihin, mutta ei haittaa. 

Vierailija
60/105 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erilaiset tekniikan puolen asennushommat edelleen sama juttu: myy osaamistasi ei työsuhtees

Jos valmistuu koulusta niin tuskinpa montaa. Meillä oli Windows palvelimet+työasemat. Muissa sitten hipaistiin pintaa vain kursseilla.

Ja Windows-palvelinta ei oikein voi kotona tehdä (Joo Azurella voi mut työttömällä nyt ei liiemmin rahaa ole)