Käytätkö älykelloa tai muita mittareita kehosi tarkkailuun?
Mitä mittailet?
Miksi?
Mitä mittailu tuo elämääsi?
Voisitko lopettaa mittaamisen ja mitä siitä seuraisi?
Vastaan itse.
Fitbit vuoden alusta. Seuraan askelia, kaloreita, unta ja sykettä.
Halusin aluksi varmistaa, että liikun tarpeeksi.
Tuo stressiä.
Mietin lopettamista ja lukemat varmaan pysyisivät samana koska työpäivien aikana aika samat luvut. En uskalla jostain syystä lopettaa.
Kommentit (54)
Mitä mittailet?
-Askeleita, treenin aikaista sykettä, kuljettua matkaa. Käytän kelloa myös herätyskellona aamuisin, kellon tärinä mukavampi herätystapa kuin korvan juuressa soiva pimputus.
Miksi?
-Harrastan juoksua, tykkään seurata lenkin aikaista sykettä ja vauhtia.
Mitä mittailu tuo elämääsi?
-Lisätietoa aktiivisuudesta, mutta myönnettäköön että kontrollinhaluiselle perfektionistille myös stressiä ja painetta olla aktiivinen silloinkin kuin ei oikeasti jaksaisi.
Voisitko lopettaa mittaamisen ja mitä siitä seuraisi?
-Olen joskus yrittänyt olla mittaamatta, mutta epätietoisuus omasta aktiivisuustasosta alkoi myös ahdistaa :D Nykyisinkin harmittaa jos lähtee viemään vaikka koiraa lenkille ja kello unohtuu kotiin lataukseen, "menee askeleet hukkaan". Eli kellon orja taidan olla.
Käytössä on sekä Samsungin älykello että Oura älysormus. Kelloa en käytä elintoimintojen seuraamiseen vaan ihan muuhun eikä se ole yöllä ranteessa. Askelmääriä joskus vilkuilen ja EKG tulee katsottua satunnaisesti, ehkä kerran kuussa tai harvemmin.
Oura on jatkuvassa käytössä, yötä päivää. Sehän seuraa valtavaa määrää asioita ja niitä myös vaihtelevasti seuraan. Ikää on jo yli 60, olen ylipainoinen ja ongelmia on kolesterolin ja veren rasva-arvojen kanssa. Kuorsaan öisin. Ensisijainen syy Ouran käyttöön on se, että seuraan sillä veren happisaturaatiota ja hengityskatkoksia öisin. Pyrin siis tunnistamaan mahdollisen uniapnean. Myös "kardiovaskulaarinen ikä" eli verisuoniston kimmoisuus suhteessa oman ikäisten normaaliin kiinnostaa.
Ymmärrän, ettei Oura ole lääketieteellinen mittalaite, mutta olen ajatellut asian niin että se kertoo minulle mahdollisista muutoksista, joita en muuten voisi huomata ja silloin on ehkä aika lähteä lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin.
Stressiä en mittaamisesta koe.
En mittaa. Jotta mittaamisessa olisi mitään järkeä, pitäisi dataa kerätä valtavasti ja sen jälkeen analysoida se. En sellaista jaksa, on päivätyö hoidettavana ja elämä elettävänä. Urheilen viikottain ja tarkkailen painoa seuraamalla, että vaatekoot pysyvät suht samana. Hyvin on riittänyt. Jos väsyttää niin nukun, jos on nälkä niin syön, ja sitä rataa. N35v
Peili ja vaaka, siinä on mun mittarit.
En oo missään vaiheessa mitannut. Kyllä mä ihan itse tunnistan kropasta että millon en oo palautunu yms. Ainoo mitä teen ni välillä kirjaan syömisiä appiin koska yleensä meinaa jäädä liian pieneks päivän energiansaanti. Söin tossa aika monta vuotta about 600 kcal liian vähän mutten tajunnu sitä, ei ollu ihme että hiukset tippu, väsytti, kroppa ei jaksanu urheilua eikä gradu sujunu.
Olen suorastaan koukuttunut Garminin tietojen seuraamiseen. Jotenkin se vetoaa mun nörttiyteen. Kaikki se data mustaa valkoisella kiinnostaa mua suuresti. En ole aina ihan varma olenko mä samaa mieltä sen datan kanssa (varsinkin unen suhteen) mutta seuraan silti mielenkiinnolla.
Käytän lämpö- ja kosteusmittaria, jotta tiedän olenko juonut vettä riittävästi.
Silloin tällöin käytän. Kellon akku kestää noin 2 vkoa, sen ajan käytän ja sitten kaapissa taas pari kuukautta. En enää laita treenejäkään siigen. Vain uni, askeleet ja stressitasot kiinnostaa. Ihan hauska välillä seurailla niitä, mutten ole onnistunut koukuttumaan. Toki viestit ja puhelut tulee kelloon, mutta pärjään ilmankin. Eli rennoin rantein.
En käytä. En luota minkään laitteen tai sovelluksen yksityisyydesuojaan yhtään.
En. Tunnen kehoni sen verran hyvin, että tiedän, millaista liikuntaa kannattaa harrastaa ja milloin levätä. Monilla tutuillani on kellot ja ne näyttävät mitä sattuu, sykkeet välillä ihan pielessä ja unenlaatu myös mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen käyttänyt Apple Watch Ultra 2 nyt parin kk ajan enkä luopuisi laitteesta. Mittaan sillä kaikkea mahdollista ja koen sen hyvin hyödylliseksi. Se on näyttänyt mm. sairastumisen merkit jo ennenkuin olen itse huomannut mitään oireita.
Ja mitä teit tällä tiedolla sairastumisen merkeistä? Saikkua?
En ole lainattu kirjoittaja, mutta Ouralla monta vuotta sama ilmiö. Jos Oura ennakoi sairastumista, muutan vähän ruokavaliota ja lepään jos se on mahdollista. Jos pystyn puuttumaan tässä vaiheessa, sairastuminen estyy tai lievenee, mutta jos en siihen pysty, sairastun kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen käyttänyt Apple Watch Ultra 2 nyt parin kk ajan enkä luopuisi laitteesta. Mittaan sillä kaikkea mahdollista ja koen sen hyvin hyödylliseksi. Se on näyttänyt mm. sairastumisen merkit jo ennenkuin olen itse huomannut mitään oireita.
Ja mitä teit tällä tiedolla sairastumisen merkeistä? Saikkua?
En ole lainattu kirjoittaja, mutta Ouralla monta vuotta sama ilmiö. Jos Oura ennakoi sairastumista, muutan vähän ruokavaliota ja lepään jos se on mahdollista. Jos pystyn puuttumaan tässä vaiheessa, sairastuminen estyy tai lievenee, mutta jos en siihen pysty, sairastun kunnolla.
En ole minäkään tuo lainattu kirjoittaja. Muutamia kertoja Oura on ilmoitellut sairastumisen merkeistä, ilman että olen itse huomannut mitään. Silloin olen jäänyt etätöihin enkä lähtenyt toimistolle. Joskus on käynyt niin, että ei ole tullut vähän huteraa oloa kummempaa, mutta joskus on iltapäivällä ollut jo 39 kuumetta. Silloin on kyllä ollut erittäin hyvä, että olen ollut valmiiksi kotona enkä ole tunnin matkan ja muutaman vaihdon päässä kotoa. Kesken päivän sairaaksi jääminen on mukavampaa kun ei tarttee kuumeisena raahautua julkisilla kotiin,
En tajua noita kommentoijia, jotka sanoo että tietäähän sen itsekin, jos on sairas. No niin tietääkin, mutta on siitä joskus arvaamatonta hyötyä, jos saa varoituksen ennakkoon.
Kyllä.
Tiesin nukkuvani huonosti ja nyt näen, miten huonosti. Olen pystynyt kartoittamaan syitä unen laatuun, kun välissä kuitenkin myös hyvin nukuttuja öitä.
Sain varmistuksen päivän askelmäärille ja näen kalorikulutuksen.
Treeneistä saa tietoa. Kehon lämpötilasta saa tietoa.
Lisäksi kellossa on viesti-ilmot päällä, mikä on auttanut pääsemään eroon tarpeettomasta puhelimen räpläämisestä.