Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö älykelloa tai muita mittareita kehosi tarkkailuun?

Vierailija
17.06.2025 |

Mitä mittailet?

Miksi?

Mitä mittailu tuo elämääsi?

Voisitko lopettaa mittaamisen ja mitä siitä seuraisi?

Vastaan itse. 

Fitbit vuoden alusta. Seuraan askelia, kaloreita, unta ja sykettä. 

Halusin aluksi varmistaa, että liikun tarpeeksi.

Tuo stressiä. 

Mietin lopettamista ja lukemat varmaan pysyisivät samana koska työpäivien aikana aika samat luvut. En uskalla jostain syystä lopettaa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen käyttänyt Apple Watch Ultra 2 nyt parin kk ajan enkä luopuisi laitteesta. Mittaan sillä kaikkea mahdollista ja koen sen hyvin hyödylliseksi. Se on näyttänyt mm. sairastumisen merkit jo ennenkuin olen itse huomannut mitään oireita.

Ja mitä teit tällä tiedolla sairastumisen merkeistä? Saikkua?

Vierailija
22/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ollut tää ranneke vuodesta 2013.

Unta ja askelia katson. Tää on Polarin ihan karvalakki, eihän tuohon aikaan ollut juuri muita. Jos sais enemmän rahaa niin päivittäisin johonkin perus älykelloon.

En stressaa, oikeastaan päinvastoin. 

Voisinko olla ilman. Toki, mutta en halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mittaa

Vierailija
24/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut vasta helmikuusta mulla, joten en nyt ihan pian ole lopettamassa. Ei aiheuta stressiä millään tavalla, vaikka sitä etukäteen pelkäsin. On syventänyt ymmärrystä kalorikulutuksesta (yllättävän suuri ero ns. lepopäivän ja treenipäivän välillä - noin 600 - 800 kcal) ja auttaa myös siten syömisten suunnittelussa. Stressitasot ovat yllättävän alhaiset ja nukun yleensä todella hyvin (siltä ei aina tunnu, vaikka kello niin näyttää). Kelloni on Huawein jokin pro-malli, maksoi jotain 600 euroa ainakin.

Vierailija
25/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun iho ei kans tykkää silikonirannekkeesta, kun ei se hengitä. Eikä nahkaranneketta voinut vaihtaa, kun ranneke on kiinnitetty niin ettei pysty.

Vierailija
26/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mittailet? Ostin kellon lähinnä seurataksesi unen laatua. Se on ollutkin siinä hyvä apuväline. Kahvin poisjättäminen lopetti yölliset heräilyt lähes täysin,  nukun sikeästi aamuun saakka. Treenit laitan talteen.

Miksi? Yritän saada liikuntaa ja unta säännölliseksi rutiiniksi. Se onkin onnistunut aika hyvin.

Mitä mittailu tuo elämääsi? Tietoa oman kropan toiminnasta.

Voisin, mutta kello muistuttaa treeneistä ja se on ollut motivoivaa. En kuitenkaan stressaa mittailusta, enkä edes parin viikon treenitauoista, koska flunssassa ei voi treenata. 

Vierailija
27/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetettu. Täysin turhaa hommaa. Ei mitään iloa. Haittaa harmia lataa sitä lue tätä. Päivitä. Osta. For nothing

Vierailija
28/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoikaa kaikki elektroniset laitteet, ne ei ole hyväksi elimistölle.

Vierailija
29/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vaan satunnaisesti mittaamaan matkaa, aikaa ja sykkeitä. En tykkää pitää koko ajan. Tavallinen kello ranteessa on suosikki.

Vierailija
30/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liikun jo muutenkin joka päivä. En tarvitse siihen mitään motivaattoria. Bmi 20, joten siihenkään en tarvitse mitään viilausta. Mutta hyvä, jos joku kokee noista härpäkkeistä hyötyvänsä.

Vierailija
31/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mittailet? Ostin kellon lähinnä seurataksesi unen laatua. Se on ollutkin siinä hyvä apuväline. Kahvin poisjättäminen lopetti yölliset heräilyt lähes täysin,  nukun sikeästi aamuun saakka. Treenit laitan talteen.

Miksi? Yritän saada liikuntaa ja unta säännölliseksi rutiiniksi. Se onkin onnistunut aika hyvin.

Mitä mittailu tuo elämääsi? Tietoa oman kropan toiminnasta.

Voisin, mutta kello muistuttaa treeneistä ja se on ollut motivoivaa. En kuitenkaan stressaa mittailusta, enkä edes parin viikon treenitauoista, koska flunssassa ei voi treenata. 

Ai niin, ja käytän kelloa myös maksamiseen, ei tarvitse kaivella puhelinta tai lompakkoa.

Vierailija
32/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaan vuoden olen käyttänyt. Minusta siitä on ollut erityisesti hyötyä tunnistamaan joitain haitallisia tapoja, jotka vaikuttavat jaksamiseen, joka helpottaa sitten korjaamaan niitä tapoja, kun niiden "tulokset" on konkreettisesti luettavissa.

Erityisesti palautumisen, stressin ja unenlaadun osalta siitä on ollut hyötyä, ja olen esimerkiksi alkanut siirtää liikunnan mieluummin aamuun illan sijaan ja rauhoittumaan hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, jonka seurauksena olen selvästi nukkunut paremmin.

Eihän sitä orjallisesti voi tuijottaa, mutta minusta varsin oivallinen työkalu omasta terveydestä huolehtimiseen.

Vierailija
33/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse, tiedän olevani elossa ilman sykkeen mittausta.

Vierailija
34/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta tarkkailin unen laatua.

Vierailija
35/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mittailet?

Käytössä Apple Watch ja seuraan erityisesti seuraavia arvoja: vo2, hrv, leposyke, treeniminuutit, askeleet. Lisäksi on Withings unianalysaattori koska en tykkää pitää kelloa yöllä ja tietysti vaaka. InBody mittaus vielä vähintään kerran vuodessa.

Miksi?

Olen jo keski-ikäinen ja mulle on tärkeää pysyä hyväkuntoisena sekä ylläpitää lihasmassaa. Tähän tarvitaan treeniä vöh. 4 tuntia viikossa ja data kertoo mulle missä mennään.

Mitä mittailu tuo elämääsi?

Olen entinen ylipainoinen ja oppinut sen että pysyäkseni normaalipainoisena on punnittava itsensä joka aamu. Sama koskee muitakin arvoja, on paljon helpompi tehdä korjausliike kun tilanne ei ole päässyt jatkumaan liian pitkään.

En. Olen mittaillut jo vuosia ja siitä on tullut osa elämää. Kuten joku täällä jo mainitsikin niin pomppu leposykkeessä yleensä tietää sairastumista ja tästäkin tiedosta on kyllä hyötyä.

Vierailija
36/54 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut urheilukelloja pitkälti yli toistakymmentä. En erityisesti kiinnitä huomiota lukemiin, ellei niissä ole jotain epänormaalia. Harvemmin on ellei ole sairastumassa tms.

Vierailija
37/54 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lähinnä kuntoillessa. Auttaa siinä, että saan pidettyä sykkeet sopivalla tasolla. 

Vierailija
38/54 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Ei se ole enää ranteessa öisin, mutta muuten kyllä. En oikeastaan stressaa lukemia, kellon keräämä data on vain mielenkiintoista. En kovin usein jaksa tutkia dataa mutta aina kun tutkin se on vaan jännää.

Vierailija
39/54 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän äly-kelloa, mutta en tarkkaile mitään, kun en harrasta mitään urheilua / liikkumista. 

Ajastin, sekkari, sää, lämpötila, päivämäärä, viikonpäivä, jne, on enemmän käytössä. 

Vierailija
40/54 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli askelmittari, ei muita ole ollut, en ole luonteeltani itseni kontroloija.