Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raasuparat keitä kukaan ei rakasta - lapset jotka tuodaan hoitoon vanhempien lomilla

Vierailija
17.06.2025 |

Että säälittää nämä pienet lapset, kenen vanhemmista ainakin toinen on kesälomalla, samoin mahdolliset jotka jo koululaisia, mutta pieni raahataan joka aamu normaalisti hoitoon ja haetaan vasta pitkän päivän päätteeksi. Koko muu perhe saattaa ottaa rennosti kotona ja vain pienin joutuu joka päivä olemaan täyden hoitoajan päivähoidossa. Onhan se selvää että vanhemmat eivät rakasta lastaan vaan laskevat että voivat aina maksimiajan pitää lapsen muiden hoidettavina.

Kommentit (294)

Vierailija
41/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapset olleet KOSKAAN yöhoidossa, koska ei vain ole ketään jolle viedä. Ovat nyt 10v, 8v ja 4v. Joten kyllä, pidämme ihan itsemme ja perheemme hyvinvoinnin vuoksi nuorimman vielä juhannukseen asti hoidossa. Isommat menivät leireille ja nuorin päiväkotiin. Näin saamme 5 päivää parisuhdeaikaa klo 8-15 joka vuosi. En pidä kohtuuttomana tätä järjestelyä. Aika moni hoidattaa lapsiaan iltaisin tai viikonloppuisin isovanhemmilla pitkin vuotta ja meillä ei sitä vaihtoehtoa ole. 

Seliseli. Kyllä lapset varmasti mielellään lomailisi tuonkin ajan, mutta heiltähän ei kysytä.

Vierailija
42/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.

Onko sanonut niin? Ettei riitä vanhempien kans leikkiminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.

Ai 1-vuotias?

Mistä sä sen 1 vuotiaan repäisit? Lapsi on viisi.

Repäisin sen siitä, että olen kuullut yhdeltä jos toiselta vanhemmalta siitä kuinka heidän 1v kaipaa kavereita ja siksi tuovat hoitoon vaikka itse lomalla. Sairasta. Varmasti kiintymyssuhdehäiriö vanhemmalla jonka sitten siirtävät lapseensa.

🤮🤮🤮

Vierailija
44/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys? Meillä ainakin 6v on aivan innoissaan jos leikin hänen kans Barbeilla pienen hetken ja puhuu siitä monta päivää!

Vierailija
45/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päiväkö viette?

Vierailija
46/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans joka vuosi ollut näitä lapsia. Ymmärrän sen että välillä tuodaan lapsia omana vapaapäivänä, mutta että ihan aina, sitä en kyllä ymmärrä ellei joku lasutapaus kyseessä. Mutta kyllähän näitä ihan tavallisten perheiden lapsia tuodaan vaikka molemmat vanhemmat olisivat lomalla. Ja kyllä tiedän tämän faktana kun vanhemmat sen kehtaavat vielä avoimesti kertoa. Lapsi sitten kyselee että milloin minun loma alkaa.

Niin mitäs tuohon vastaa? Tai kun lapsi kyselee että milloin minut haetaan aiemmin? Kun ei IKINÄ haeta edes 10min aiemmin.

Vastaa vaan että kysy isiltä ja äidiltä.

Vierailija
47/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju saa mut voimaan pahoin. Tällä tavalla toimivien vanhempien lapset sietäisi ottaa heiltä pois rakastaviin perheisiin. 

Vierailija
48/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lapsi on kiinteä osa perhettä ja elämääni oli arki tai loma. Siis kun minä olen lomalla, on lapsikin. Nyt hän tosin jo yläkouluikäinen, mutta päiväkotiaikaan hän tietenkin lomaili meidän vanhempien kanssa. En sitten tiedä, jos meidän vanhempien lomat olisi olleet jotain opettajien luokkaa, että olisiko lapsella tullut kavereita ikävä, mutta 46 viikkoa koko perheen kesken tai jomman kumman vanhemman kanssa meni oikein mukavasti. 

Sen sijaan kun olin työtön, vein lapsen päiväkotiin osapäiväisesti. Ensinnäkään emme halunneet menettää lapsen päivähoitopaikkaa, jos/kun melko nopeasti taas työllistyin. Toiseksi, työnhaku ja opiskelu eivät vaan suju lapsen vaatiessa tekemistä, ruokailuja, ulkoiluja. Mutta kaikkein tärkein syy oli kuitenkin se, että lapsi, silloin 5-vuotias, kaipasi jo kovasti oman ikäistä seuraa, rakkaita päiväkotikavereita ja päiväkodin tuttuja rutiineja. Olisi ollut traagista jättää lapsi ilman niitä sen takia, että äiti jäi työttömäksi. 

Vierailija
49/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kans ymmärrä näitä vanhempia, en yhtään. Ja kyllä, puhun kokemuksesta, kun itsellä on kolme lasta ja olen päiväkodissa myös töissä. Ei tulisi mieleenkään viedä omia sinne lomalla, mä oikeasti tykkään mun lapsista. Mun mielestä nää vanhemmat on kaikki todella itsekkäitä, ja piste. Herätkää nyt ihan oikeasti ja ajatelkaa hetki sen oman lapsenne parasta. Jos sen lapsen on muka OIKEASTI parempi olla päiväkodissa kun omassa kotonaan, omien vanhempien kanssa, niin sen lapsen paikka EI todellakaan ole asua kotona, vaan olla lastensuojelussa. Jos vanhemmat ei osaa antaa sille riittävästi turvaa, virikkeitä, ruokaa ja lepoa? Se on huostaanoton paikka! Tai jos se kotitilanne on niin raskas, että äiti ei jaksa, niin edelleen: tarvitaan kotiin lastensuojelua ja apua, ja varmaan joku mielialalääkitys jos tavallinen arki on niin ylivoimaista.

Totuus vaan on että useimmat vanhemmat on vaan liian laiskoja ja mielummin viettävät omaa aikaa terassil

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä tässä. Minusta on hienoa, että yhteiskunnassa on olemassa peruspalveluna päivähoito. Sinne voi viedä lapsen eikä syytä tarvitse hoitajille kertoa. Parempi se lapsi sinne on viedä kuin istuttaa ruudun eteen kotona. Jokaisen aikuisen elämässä on aikoja, jolloin aikaa tarvitsee ihan itsellekin. Voi olla se kesätentti tai kotona remontti. Nämäkään eivät kuulu sinne lastenhoitajille. Jos hoidolle on tarve, on päiväkodin käyttö vastuullista vanhemmuutta eikä todellakaan lastensuojelun asia. 

Vierailija
50/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kans ymmärrä näitä vanhempia, en yhtään. Ja kyllä, puhun kokemuksesta, kun itsellä on kolme lasta ja olen päiväkodissa myös töissä. Ei tulisi mieleenkään viedä omia sinne lomalla, mä oikeasti tykkään mun lapsista. Mun mielestä nää vanhemmat on kaikki todella itsekkäitä, ja piste. Herätkää nyt ihan oikeasti ja ajatelkaa hetki sen oman lapsenne parasta. Jos sen lapsen on muka OIKEASTI parempi olla päiväkodissa kun omassa kotonaan, omien vanhempien kanssa, niin sen lapsen paikka EI todellakaan ole asua kotona, vaan olla lastensuojelussa. Jos vanhemmat ei osaa antaa sille riittävästi turvaa, virikkeitä, ruokaa ja lepoa? Se on huostaanoton paikka! Tai jos se kotitilanne on niin raskas, että äiti ei jaksa, niin edelleen: tarvitaan kotiin lastensuojelua ja apua, ja varmaan joku mielialalääkitys jos tavallinen arki on niin ylivoimaista.

Totuus vaan on että useimmat vanhemmat on vaan liian laiskoja ja mielummin viettävät omaa aikaa terassil

En ole ikinä tajunnut ammattinsa valinneita lastenhoitajia, jotka kitisee kaikesta ja yleensä asiakkaan selän takana. 

Vaihtakaa alaa, jos se on noin vastenmielistä. 

Vierailija
51/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan tuossa yllä tietenkin 4 viiva 6 viikkoa pska palsta jättää merkkejä pois.

Vierailija
52/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntahan tämän mahdollistaa. Toista oli " vanhoina hyvinä " aikoina. 80-luvulla piti pimeästi sairastaakin ettei olisi olisi ollut taapero huolehdittavana siinä sivussa. Pimeästi sairastamisen teki hankalaksi kun ei vielä kännyköitä. Koko ajan pelko p:ssä, että lapsi sairastuu ja yrittävät tavoittaa- töistä.

Vierailija
53/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys? Meillä ainakin 6v on aivan innoissaan jos leikin hänen kans Barbeilla pienen hetken ja puhuu siitä monta päivää!

Jaksatteko yhteistä barbileikkiä päivästä toiseen, vai onko jutun juju tuossa pienessä hetkessä?

Vierailija
54/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan oikeassa ammatissa, jos lasten hoitaminen aiheuttaa sinussa tuollaisia sairaalloisia ajatuksia ja tunteita? Onko sinulla hoitokontakti, ettet siirrä mielisairauttasi lapsiin?

Vierailija
55/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta tänne tulee kymmeniä vastauksia, joissa kerrotaan, että lapsi tarvitsee päiväkodin varhaiskasvatusta 12 kuukautta vuodessa 5 päivänä viikossa 8 tuntia päivässä tai hänestä tulee syrjäytynyt hylkiö. Vanhemmat tarvitsevat myöskin omaa aikaa ja palautumista raskaasta ja vaativasta työstä. Ja paskat! Lapsi tarvitsee lomaa päiväkodista ja omaa aikaa on se kun ollaan pois töistä ja vietetään aikaa perheen kanssa. Kuka osaa kertoa jonkun todellisen syyn siihen, miksi lapsi on hoidossa, vaikka vanhempi on lomalla? Rehellinen vastaus on, että ei jaksa ja huvita hoitaa omaa lasta.

Tiedän tällaisen vanhemman. Harrastaa liikuntaa ja painaa teitä tukka putkella päivät pitkät. Lapset päikyssä. Olen ajatellut, että hoitaa omaa mielenterveyttään. 

Vierailija
56/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En  ole ikinä tajunnut ammattinsa valinneita lastenhoitajia, jotka kitisee kaikesta ja yleensä asiakkaan selän takana. 

En ole ikinä tajunnut aikuisia ihmisiä, joilla ei ole kykyä ymmärtää ja sisäistää lukemaansa. Eihän tässä alaa kritisoitu mitenkään, vaan tuotiin esiin se, että jos vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsesta, ei se lapsi kuulu kotiin! Silloin sen lapsen on parempi olla ihan jonkun toisen huostassa.  

Vaihda palstaa, jos lukeminen on noin vastenmielistä.

Vierailija
57/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hyvä, että täällä tuodaan julki kuinka sairasta porukkaa varhaiskasvatuksessa on töissä. Voipi olla parempi ettei päästä omaansa sinne ollenkaan, ettei tule vammaisena takaisin.

Vierailija
58/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vien lapsen hoitoon, maksan noin 300 e/kk ja jos en vie, maksan vähän yli 600 e/kk. Tietenkin lapsi on hoidossa, kotipäivät ovat liian kalliita.

Mitä tarkoittaa, että maksa 600 e/kk, jos et vie lasta hoitoon?

Loma-ajat piti ilmoittaa huhtikuussa ja henkilöstö on mitoitettu sen mukaan. Jos lapsi on muina päivinä pois hoidosta, pitää siitä maksaa sakkomaksu, koska kunta on varannut lapselle hoitopaikan. En tiennyt lomiani, en uskaltanut ottaa riskiä, että lapsi olisi ilman hoitopaikkaa, jos en saisi lomaa haluamaani aikaan.

Meillä nimenomaan painotettiin, että lapselle ei saa varata loma-ajalle hoitopaikkaa, jos ei sitä aio käyttää ja jos lapsi on pois hoidosta, on siitä seurauksensa. Jos en maksaisi mitään hoitomaksua, olisi sakko 0 (nolla) euroa, mutta koska maksan suurimman päivähoitomaksun, on myös sakko iso. Ei minulla ole siihen varaa.

Vierailija
59/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En  ole ikinä tajunnut ammattinsa valinneita lastenhoitajia, jotka kitisee kaikesta ja yleensä asiakkaan selän takana. 

En ole ikinä tajunnut aikuisia ihmisiä, joilla ei ole kykyä ymmärtää ja sisäistää lukemaansa. Eihän tässä alaa kritisoitu mitenkään, vaan tuotiin esiin se, että jos vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsesta, ei se lapsi kuulu kotiin! Silloin sen lapsen on parempi olla ihan jonkun toisen huostassa.  

Vaihda palstaa, jos lukeminen on noin vastenmielistä.

Vanhempihan kykenee hienosti huolehtimaan lapsestaan, kun tuo hänet kunnalliseen päivähoitoon. Vai ajatteletko, että olisi huostaanoton paikka myös, kun vanhempi ei itse osaa parantaa lapsensa leukemiaa vaan vie tämän kunnalliseen terveydenhuoltoon?

Vierailija
60/294 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vien lapsen hoitoon, maksan noin 300 e/kk ja jos en vie, maksan vähän yli 600 e/kk. Tietenkin lapsi on hoidossa, kotipäivät ovat liian kalliita.

Hohhoijaa. En ole ikinä kuullut tuollaisesta.

https://yle.fi/a/74-20156328

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme