Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku terveellisesti syövä kasvissyöjä/pescovegetaristi antaa esimerkkejä ruokavaliostaan?

Vierailija
17.06.2025 |

Tarvitsisin ideoita. Haluaisin vähentää einesten käyttöä. Olen myös melko lyhyt, eli melko vaikea keksiä aterioita joista ei saisi liikaa energiaa. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti sekasyöjä kylläkin käyttää myös lihaa

Vierailija
22/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pescovege. Tässä mun tän viikon ruokalista, 1700 kcal per päivä

MA

Aamu: Kreikkal.jogurtti, marjoja,  10 rouhittua mantelia, 1 rkl chiasiemenet

Lounas: Kikherne-tonnikalasalaatti vihanneksilla, oliiviöljyä, leipää

Päivällinen: 100 g grillattua tofua, paahdettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, 1,25 dl riisiä

Iltapala: 100 g raejuustoa, omena viipalaina

TI:

Aamu: 2 keitettyä munaa, 1 leipäviipale päällä 1/2 avokadoa

Lounas: Linssikeittoa, kreikkalaista salaattia fetajuustolla (40 g juustoa)

Päivällinen: Lohi 120 g, parsakaalia, 100 g lohkoperunoita, tsatsiki

Iltapala: Skyr-rahka kanelilla ja 1 tl hunajaa

KE:

Aamu: Smoothie johon 100 g mango, 1 dl appelsiinimehu, inkivääri, 250 g rahkaa, 40 g kaurahiutaleita 2 tl kookosöljyä

Lounas: Kvinoasalaatti kikherneillä ja vihanneksilla, oliiviöljyka

...

Hieno ruokalista. Sulla menee varmaankin tosi pitkä aika per päivä ruoanlaittoon. Minkä verran syöt linssejä päivää kohden pysyen tuossa mainitsemassasi kalorimäärässä?

Miten kauan aikaa sulla meni laihdutukseen, jos vielä tämän saa kysyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penis

Aiheutti pahan allergisen reaktion

Vierailija
24/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pescovege. Tässä mun tän viikon ruokalista, 1700 kcal per päivä

MA

Aamu: Kreikkal.jogurtti, marjoja,  10 rouhittua mantelia, 1 rkl chiasiemenet

Lounas: Kikherne-tonnikalasalaatti vihanneksilla, oliiviöljyä, leipää

Päivällinen: 100 g grillattua tofua, paahdettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, 1,25 dl riisiä

Iltapala: 100 g raejuustoa, omena viipalaina

TI:

Aamu: 2 keitettyä munaa, 1 leipäviipale päällä 1/2 avokadoa

Lounas: Linssikeittoa, kreikkalaista salaattia fetajuustolla (40 g juustoa)

Päivällinen: Lohi 120 g, parsakaalia, 100 g lohkoperunoita, tsatsiki

Iltapala: Skyr-rahka kanelilla ja 1 tl hunajaa

KE:

Aamu: Smoothie johon 100 g mango, 1 dl appelsiinimehu, inkivääri, 250 g rahkaa, 40 g kaurahiutaleita 2 tl kookosöljyä

Lounas: Kvinoasa

Hieno ruokalista. Sulla menee varmaankin tosi pitkä aika per päivä ruoanlaittoon. Minkä verran syöt linssejä päivää kohden pysyen tuossa mainitsemassasi kalorimäärässä?

Miten kauan aikaa sulla meni laihdutukseen, jos vielä tämän saa kysyä?

En ole tuo joka tuon listan laitto, mutta eihän hän sanonut missään, että laihduttaa. Moni syö terveellisesti ihan muutenkin.

Vierailija
25/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös (lakto-ovo) kasvissyöjä, syön samaa kuin muukin perhe, mutta korvaan lihatuotteen kasvisvaihtoehdolla.

Vierailija
26/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin rutiininomainen ruokavalio.

Salaatti: Idätetyt ja moneen kertaan huuhdellut linssit sekä pavut joka päivä. Ei kypsennetyt, että ravintoaineet säilyvät. Liotus- ja idätysaika 24-48 tuntia. 150g kuivana per päivä. Kasviksia ja mausteita oman maun mukaan. Oliiviöljyä ja himalajan suolaa. 

Peruna n. 500-700g per päivä. Höyrytetty, kuorittu. Oliiviöljyä ja suolaa.

Tässä perusta. Päälle sitten esim. leivoksia, leipää, kahvia, haudukkeita, ja toisinaan kalaa tai kalaöljyä. Punajuurta, kimchiä, ym. Kaurapuurostakin tykkäsin joskus. Mitään näitä prosessoituja en oikein välitä syödä, vaan mieluiten prosessoin tuotteet itse. Gmo- ja myrkylliset jutut kuten soija eivät oikein uppoa.

En ole kasvissyönnissä absolutisti vaan jos oikeasti keho pyytää jotakin joka ei sovi ruokavalioon, syön sen kyllä. Mutta käytännössä 98% sy

Huhhuh! Entä proteiini?

Proteiinia on mm näissä: linssit, pavut, kala. Myös perunan ja viljan proteiiniketjut täydentävät hyvin toisiaan. Usko pois, että proteiinin saanti ei tuossa edellisen kirjoittajan ruokavaliossa ole ongelma. Jotta puutoksia ei tule niin ensiksi tuohon kannattaa lisätä B12-vitamiinia purkista, ja toisena, jos ei käytä jodioitua ruokasuolaa niin myös jodin saannista tulee huolehtia. Kolmantena D-vitamiini, jota on hyvä lisätä ihan kaikkien muidenkin suomalaisten, etenkin talviaikaan ja varsinkin jos oleilee pääosan vuoroakaudesta sisällä. 

Vierailija
27/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioni arkena on aika simppeli. Syön joka påivä n 2 dl piimää luomumyslin kanssa, kaksi leipää jossa on juustoa, tofua päällä tai hummusta sekä jotain vihannesta, banaani, pähkinöitä, porkkanoita raakana, kurkun ja paprikan palasia, melonia tai nektariinia, lämmin ruoka usein joku wokki tai sitten puuro. Kananmunia neljä viikossa. Yritän syödä joka viikko myös kalaa, vaikka se ei kovin paljon innosta. 

Nuo ruuat eivät ole aikajörjestyksessä eli piimä ja mysli voi olla iltaruokanakin.

Vierailija
28/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatti: Idätetyt ja moneen kertaan huuhdellut linssit sekä pavut joka päivä. Ei kypsennetyt, että ravintoaineet säilyvät. Liotus- ja idätysaika 24-48 tuntia. 150g kuivana per päivä. Kasviksia ja mausteita oman maun mukaan. Oliiviöljyä ja himalajan suolaa. 

Tässä perusta. Päälle sitten esim. leivoksia, leipää, kahvia, haudukkeita, ja toisinaan kalaa tai kalaöljyä. Punajuurta, kimchiä, ym. Kaurapuurostakin tykkäsin joskus. Mitään näitä prosessoituja en oikein välitä syödä, vaan mieluiten prosessoin tuotteet itse. Gmo- ja myrkylliset jutut kuten soija eivät oikein uppoa.

En ole kasvissyönnissä absolutisti vaan jos oikeasti keho pyytää jotakin joka ei sovi ruokavalioon, syön sen k

Pitkän linjan kasvissyöjånä laskin kerran proteiinin määrän. Sitä tuli kolmessa päivässä sen verran kuin olisi pitänyt olla päivässä. Vaikeuksia on edelleen saada määrä täyteen.

Vierailija
29/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe, porkkana, kaali, peruna.

Lihaskato ja tärkeiden vihreiden vihannesten puute. 

Vierailija
30/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen:

Kahvi, kaurapuuro oliiviöljyllä, herajauhetta veden kanssa

Lounas:

Pirtelö pakastepinaatista, pakastepuolukoista, rahkasta, oliiviöljystä ja kurkumasta

Päivällinen: 

Lohi+kokojyväpasta+oliiviöljy+aurinkokuivattu tomaatti , parsakaali, sinappi, suklaa

Vierailija
31/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kasvissyönnissä absolutisti vaan jos oikeasti keho pyytää jotakin joka ei sovi ruokavalioon, syön sen k

Perunan proteiiniketjut 😂😆

Vierailija
32/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa. Luulen että osa kirjoittaa näihin oman ideaaliruokavalionsa. Voin rehellisesti sanoa että lapsiperheIkaan verrattuna syömiseni on aika ankeaa ja yksipuolista. Viikonloppuisin on parempaa kun teen meille kahdelle ruokaa. Usein lämmin ruokani on puuro jos sitäkään ja proteiinia ei millään tahdo tulla riittävästi. Kulutus on toisaalta myös vähentynyt että jos söisin päivittäin maittavia aterioita niin varmaan lihoisin. Askeettisesti siis mennään.

Vierailija
33/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi

Aamupala: mustaa teetä, hapankorppuja besilikapestolla, omena 

Lounas: paistettua tofua, porkkanaa ja kesäkurpitsaa

Välipala: vihreää teetä, saksanpähkinöitä, parapähkinöitä 

Iltapala: alpron mustikkajogurttia, mandariini

Vierailija
34/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti sekasyöjä kylläkin käyttää myös lihaa

Voi olla, mutta sanana sekasyöjä tarkoittaa vain sitä, että syö sekä elollisten olentojen, mukaan lukien kalojen, kehonosia, että kasvikunnan tuotteita.

Vierailija
35/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva ketju, saa mukavasti ideoita vaikken kasvissyöjä olekaan.

Vierailija
36/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita n. 1100 g. vuorokaudessa. Litra kahvia, lasi piimää.

Vierailija
37/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
38/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nro 5:n lista näyttää tosi hyvältä. Mutta varmaan aika kallista syödä noin? Ehkä niin voisin kokeilla, jos söisin 2 päivää aina samaa ruokaa, kun sinkkuna muuten vaikea tehdä niin pieniä eriä ja tulee kovin kalliiksi ostaa niin moneen ateriaan viikossa aineita.

Ei se varmasti halvinta mahdollista ole, itse tykkään Välimeren tyyppisestä ruoasta, ja onhan se Suomessa vähän tyyriimpää kuin enemmän esim. kotimaisiin juureksiin ja viljoihin perustuva. Mutta ei se myöskään ole järkyn kallista, näin hieman yli keskituloisena sinkkuna pystyn hyvin syömään noin. Mä olen entinen sairaalloisen ylipainoinen, ja olen tämän tyyppisellä ruoalla laihtunut normaalipainoon. Mun täytyy kuitenkin edelleen syödä proteiinia aika paljon per painokilo, ettei ala tulla ahmintahimoja ja nälkää, joku muu voisi varmaan pärjätä vähemmälläkin.

Paljonko syöt proteiinia per painokilo?

Vierailija
39/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viikossa lähes 10kg perunoita, kyllä on melkoinen määrä!

Vierailija
40/44 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pescovegetaaristi = sekasyöjä

Eipä nyt hienostella.

mutta kun pitää kuullostaa trendikkäältä ja modernilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi