Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku terveellisesti syövä kasvissyöjä/pescovegetaristi antaa esimerkkejä ruokavaliostaan?

Vierailija
17.06.2025 |

Tarvitsisin ideoita. Haluaisin vähentää einesten käyttöä. Olen myös melko lyhyt, eli melko vaikea keksiä aterioita joista ei saisi liikaa energiaa. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe, porkkana, kaali, peruna.

Vierailija
2/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nämä myös edullisia, joskin soija ei kaikille sovi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pescovege. Tässä mun tän viikon ruokalista, 1700 kcal per päivä

MA

Aamu: Kreikkal.jogurtti, marjoja,  10 rouhittua mantelia, 1 rkl chiasiemenet

Lounas: Kikherne-tonnikalasalaatti vihanneksilla, oliiviöljyä, leipää

Päivällinen: 100 g grillattua tofua, paahdettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, 1,25 dl riisiä

Iltapala: 100 g raejuustoa, omena viipalaina

TI:

Aamu: 2 keitettyä munaa, 1 leipäviipale päällä 1/2 avokadoa

Lounas: Linssikeittoa, kreikkalaista salaattia fetajuustolla (40 g juustoa)

Päivällinen: Lohi 120 g, parsakaalia, 100 g lohkoperunoita, tsatsiki

Iltapala: Skyr-rahka kanelilla ja 1 tl hunajaa

KE:

Aamu: Smoothie johon 100 g mango, 1 dl appelsiinimehu, inkivääri, 250 g rahkaa, 40 g kaurahiutaleita 2 tl kookosöljyä

Lounas: Kvinoasalaatti kikherneillä ja vihanneksilla, oliiviöljykastike

Päivällinen: Linsseillä ja tomaatilla täytetty kesäkurpitsa, 1,5 dl kuskusia

Iltapala: 1 keitetty muna ja kurkkutikkuja

TO:

Aamu: Mantelimaitoon tehty kaurapuuro, kaneli, marjat, cashewpähkinää

Lounas: Falafelpullia, vihreää parsaa, hummusta, 1,5 dl kuskus

Päivällinen: Kebabwok (vegekebablastut, sienet, porkkana, sipuli, valmis wok-kastike), 1,5 dl riisiä

Iltapala: Kreikkalainen jogurtti, hedelmä, 1 rkl saksanpähkinää

PE:

Aamu: Raejuusto 200 g, siivutettu päärynä, 3 rouhittua saksanpähkinää

Lounas: Pitaleipä hummuksella, vihanneksilla ja halloumijuustolla

Päivällinen: Paistettu kala, perunoita, vihreä salaatti

Välipala: Skyr-rahka pakastemarjoilla

LA:

Aamu: Letut ilman jauhoja (1 banaani, 2 munaa, kanelia, kaurahiutaleita), marjoja

Lounas: Linssipyörykät, kaali-porkkanasalaatti, tsatsikia

Päivällinen: Sienimunakas, leipä, pinaattia

Välipala: 2 täysjyväkeksiä juuston kanssa, oliiveja

SU:

Aamu: Kreikkalainen jogurtti, pellavansiemeniä, mustikoita

Lounas: Kikherne-tomaatti-munakoisomuhennos, 1,5 dl kuskusia

Päivällinen: Halloumi-tomaattivartaat, lohkoperunat uunissa, tsatsiki

Iltapala: Omena, 1 rkl maapähkinävoita

Vierailija
4/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pescovege. Tässä mun tän viikon ruokalista, 1700 kcal per päivä

MA

Aamu: Kreikkal.jogurtti, marjoja,  10 rouhittua mantelia, 1 rkl chiasiemenet

Lounas: Kikherne-tonnikalasalaatti vihanneksilla, oliiviöljyä, leipää

Päivällinen: 100 g grillattua tofua, paahdettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, 1,25 dl riisiä

Iltapala: 100 g raejuustoa, omena viipalaina

TI:

Aamu: 2 keitettyä munaa, 1 leipäviipale päällä 1/2 avokadoa

Lounas: Linssikeittoa, kreikkalaista salaattia fetajuustolla (40 g juustoa)

Päivällinen: Lohi 120 g, parsakaalia, 100 g lohkoperunoita, tsatsiki

Iltapala: Skyr-rahka kanelilla ja 1 tl hunajaa

KE:

Aamu: Smoothie johon 100 g mango, 1 dl appelsiinimehu, inkivääri, 250 g rahkaa, 40 g kaurahiutaleita 2 tl kookosöljyä

Lounas: Kvinoasalaatti kikherneillä ja vihanneksilla, oliiviöljyka

Kuulostaa todella hyvältä! Syöt tosi tasapainoisesti 

Vierailija
5/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nro 5:n lista näyttää tosi hyvältä. Mutta varmaan aika kallista syödä noin? Ehkä niin voisin kokeilla, jos söisin 2 päivää aina samaa ruokaa, kun sinkkuna muuten vaikea tehdä niin pieniä eriä ja tulee kovin kalliiksi ostaa niin moneen ateriaan viikossa aineita.

Vierailija
6/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nro 5:n lista näyttää tosi hyvältä. Mutta varmaan aika kallista syödä noin? Ehkä niin voisin kokeilla, jos söisin 2 päivää aina samaa ruokaa, kun sinkkuna muuten vaikea tehdä niin pieniä eriä ja tulee kovin kalliiksi ostaa niin moneen ateriaan viikossa aineita.

Ei se varmasti halvinta mahdollista ole, itse tykkään Välimeren tyyppisestä ruoasta, ja onhan se Suomessa vähän tyyriimpää kuin enemmän esim. kotimaisiin juureksiin ja viljoihin perustuva. Mutta ei se myöskään ole järkyn kallista, näin hieman yli keskituloisena sinkkuna pystyn hyvin syömään noin. Mä olen entinen sairaalloisen ylipainoinen, ja olen tämän tyyppisellä ruoalla laihtunut normaalipainoon. Mun täytyy kuitenkin edelleen syödä proteiinia aika paljon per painokilo, ettei ala tulla ahmintahimoja ja nälkää, joku muu voisi varmaan pärjätä vähemmälläkin.

Vierailija
7/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penis

Voisipa palstalla lisätä jonkin tagin, tyyliin "asiallinen".

Samaa mieltä.

Vierailija
8/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin rutiininomainen ruokavalio.

Salaatti: Idätetyt ja moneen kertaan huuhdellut linssit sekä pavut joka päivä. Ei kypsennetyt, että ravintoaineet säilyvät. Liotus- ja idätysaika 24-48 tuntia. 150g kuivana per päivä. Kasviksia ja mausteita oman maun mukaan. Oliiviöljyä ja himalajan suolaa. 

Peruna n. 500-700g per päivä. Höyrytetty, kuorittu. Oliiviöljyä ja suolaa.

Tässä perusta. Päälle sitten esim. leivoksia, leipää, kahvia, haudukkeita, ja toisinaan kalaa tai kalaöljyä. Punajuurta, kimchiä, ym. Kaurapuurostakin tykkäsin joskus. Mitään näitä prosessoituja en oikein välitä syödä, vaan mieluiten prosessoin tuotteet itse. Gmo- ja myrkylliset jutut kuten soija eivät oikein uppoa.

En ole kasvissyönnissä absolutisti vaan jos oikeasti keho pyytää jotakin joka ei sovi ruokavalioon, syön sen kyllä. Mutta käytännössä 98% syömistäni asioista on kasvista. Kalaa tekee joskus mieli. Peruna ja riisi eli tärkkelyspohjaiset jututhan se kaiken a ja o ovat. Itse suosin paikallista ruokaa, se helpottaa kehonkin sopeutumista paikalliseen ympärisöön. Peruna on oikeasti kova tuote. Harmi vaan että sitä saa niin huonosti luomuna.

Vierailija
9/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä myös edullisia, joskin soija ei kaikille sovi

en  itse käytä näitä prosessoituja, härkistä, soijarouhetta sun muita, pahanmakuisia ja täynnä vaikka mitä.

Ihan kaalia, retiisiä, tomaattii, kurkkua, porkkanaa, sun vaikka mitä kasviksia.

Googlaa kasvispadat, kasvispihvit, kasvissalaatit, kasviskeitot, intialaiset, japanilaiset jne on kanssa hyviä

Vierailija
10/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole hyökkäys niitä kohtaan jotka noita maitotuotteita syövät, mutta sanonpa nyt kuitenkin. Itselle on eettisesti ongelmallisempaa syödä maitotuotteita tai kananmunia kuin lihaa.

Tappaminen ja lihan syöminen on luonnollista, siinä missä toisen luontokappaleen sukuelintoimintojen hyväksikäyttäminen ja niiden nauttiminen todella häiriintyneen oloista. Lehmän tissimaito ja kanan menkat. Lehmiä r aiskataan jotta niistä saadaan niiden vasikoille tarkoitettua tissimaitoa. Teoriassa kananmuna on näistä "lähempänä luontoa" sillä monet pedot syövät esim. metsäkanojen munia jos niitä löytävät. Mutta itse mieluummin antaisin niiden kanojen kasvaa, taittaisin kanan niskat ja söisin sen, kuin söisin munan.

Lisäksi tuossa kannattaa huomioida se, että ruuan mukana siirtyy muutakin kuin vain ne ravintoaineet. Olet mitä syöt. R aiskatun lehmän syöminen on vähän niinkuin r aiskaamisen tilaamista itselleenkin, sillä oma keho täyttyy r aiskatuista soluista. Se on surullinen kohtalo. Tämän vuoksi suosin ennemmin rehtiä M URHAA jos ei pysty muutoin leivässä.

Vierailija
11/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin rutiininomainen ruokavalio.

Salaatti: Idätetyt ja moneen kertaan huuhdellut linssit sekä pavut joka päivä. Ei kypsennetyt, että ravintoaineet säilyvät. Liotus- ja idätysaika 24-48 tuntia. 150g kuivana per päivä. Kasviksia ja mausteita oman maun mukaan. Oliiviöljyä ja himalajan suolaa. 

Peruna n. 500-700g per päivä. Höyrytetty, kuorittu. Oliiviöljyä ja suolaa.

Tässä perusta. Päälle sitten esim. leivoksia, leipää, kahvia, haudukkeita, ja toisinaan kalaa tai kalaöljyä. Punajuurta, kimchiä, ym. Kaurapuurostakin tykkäsin joskus. Mitään näitä prosessoituja en oikein välitä syödä, vaan mieluiten prosessoin tuotteet itse. Gmo- ja myrkylliset jutut kuten soija eivät oikein uppoa.

En ole kasvissyönnissä absolutisti vaan jos oikeasti keho pyytää jotakin joka ei sovi ruokavalioon, syön sen kyllä. Mutta käytännössä 98% syömistäni asioista on kasvista. Kalaa tekee joskus

Huhhuh! Entä proteiini?

Vierailija
12/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole hyökkäys niitä kohtaan jotka noita maitotuotteita syövät, mutta sanonpa nyt kuitenkin. Itselle on eettisesti ongelmallisempaa syödä maitotuotteita tai kananmunia kuin lihaa.

Tappaminen ja lihan syöminen on luonnollista, siinä missä toisen luontokappaleen sukuelintoimintojen hyväksikäyttäminen ja niiden nauttiminen todella häiriintyneen oloista. Lehmän tissimaito ja kanan menkat. Lehmiä r aiskataan jotta niistä saadaan niiden vasikoille tarkoitettua tissimaitoa. Teoriassa kananmuna on näistä "lähempänä luontoa" sillä monet pedot syövät esim. metsäkanojen munia jos niitä löytävät. Mutta itse mieluummin antaisin niiden kanojen kasvaa, taittaisin kanan niskat ja söisin sen, kuin söisin munan.

Lisäksi tuossa kannattaa huomioida se, että ruuan mukana siirtyy muutakin kuin vain ne ravintoaineet. Olet mitä syöt. R aiskatun lehmän syöminen on vähän niinkuin r aiskaamisen tilaamista itselleenkin, sillä oma keho täytty

Maitotilalla kasvaneena en osaa ollenkaan nähdä asiaa noin synkkänä. Inseminaatioitakin olen nähnyt lapsesta asti, enkä ollenkaan tajunnut katselevani mitään hirveää raiskausta. Hyvin rauhallisesti lehmät ottivat. Ja minusta yleensä tuotantoeläiminä pidetyistä eläimistä naudoilla on useimmiten parhaat olot, varsinkin luomussa. 

Kananmuna olisi minusta sinänsä myös aika ongelmaton, kuten sanoit se on "menkkavuotoa" eli ulos tuleva useimmiten hedelmöitymätön munasolu, mutta tietysti jos ei pysty ostamaan muniaan jostain pientilalta tai harrastajalta, niin onhan se kanankasvatus teollisessa mittakaavassa sitä kaikkein karuinta eläintenpitoa. Olipa se sitten munia tai lihan saamista varten.

Vierailija
13/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää hummuksella ja kahvia aamulla

Lounas joku kasviskeitto

Päivällinen kasviscurry, lihaton kaalilaatikko, briam tai vaikka kalaa. Lähi-idän ruokia, mahtavia!

Hapankorppu hummuksella illalla

Hapankaalia, kaalia, palkokasveja, kasviksia. Ei mitään korvikkeita eikä soijarouheita!

Vierailija
14/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen: munakas, pekonia, kahvia ja leipää metvurstilla.

Lounas: kinkkukiusaus.

Päivällinen: palapaistia.

Iltapala: karjalanpiirakoita, munavoita ja kahvia.

Vierailija
15/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät, linssit, pavut, kananmunat, hedelmät, marjat, vihannekset, tofu, kreikkalainen jogurtti, chiansiemenet, hummus, puurot, täysjyväleipä, kasvissushi, kvinoa... Kokeile etnisiä keittiöitä, niistä löytyy paljon maukkaita kasvisruokia.

Vierailija
16/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut.

Vierailija
17/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään mulla

Aamiainen

puuro, raejuustoa, marjoja

Lounas 

pinaattikeitto, 2 kananmunaa, ruisleipä

Välipala

Hummusta ja porkkanoita

Päivällinen

Kimchikasvismunakas 

Iltapala

banaani maapähkinävoin kera

Vierailija
18/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia kotiruokaa täällä pescovegetaristilla menee, punaisen lihan ja kanan tilalle vaan kasviproteiinia. Rasvattomia maitotuotteita myös. Ei munaa. 

Vierailija
19/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorepuuro, jossa kaurahiutaleita, chiasiemeniä, mustikoita ja mansikoita. 

Työpaikan lounasruokalassa maa-artisokkapihvit, kasvispaistosta, herneenversopestoa sekä iso lautasellinen vihanneksia salaattipöydästä

Kakkua ip-kahvilla, poikkeuksellisesti, yleensä syön hedelmän, rahkan tai pähkinöitä

Itse tehtyä tomaattista porkkana-linssikeittoa ja raejuustoa, yksi persikka

Iltapalaksi pari ruisleipää juuston ja tomaatin kera

Vierailija
20/44 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pescovegetaaristi = sekasyöjä

Eipä nyt hienostella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi