Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajatella jos kaveri sanoo "mä ihmettelen miten sulla on kaikkeen tohon varaa?"

Vierailija
16.06.2025 |

Kaveri yhtäkkiä sanoi näin ja tuli tosi vaivaantunut olo. Alkoi päivitellä mun menemisiä tanssi-harrastuksen suhteen, joka on kallis mutta todellakin sen arvoinen.

Tuli outo olo ja tunnelma.. tuli semmonen olo että eikö minulla saa elämänlaatu nousta tai jotain. Minulla muuttunut elämä n.2 vuodessa nousujohteisesti. 1 asia mihin panostan on tanssi vaikka se on kieltämättä kallis harrastus.

Tuntui kuin oltaisiiin ihmetelty että miten mulla muka voi olla joku kiva hieno juttu meneillään kun aiemmin elämässä en ole kovin ihmeellisiä juttuja tehnyt.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat sillä lailla hierarkisia, että haluavat kavereikseen sellaisia, joiden kokevat olevan itseään alempana jollain tavalla. Ovat heille kyllä ehkä mukaviakin, mutta vähän kuten esimies alaiselle.

Tämmöinen kaveri voi oikeasti suuttua, jos jotenkin kokee, että olet kiilannut hänen ohitseen elämässä. Menet naimisiin, kun hän on sinkku, saat lapsen kun hän on lapseton, tai oletkin varakkaampi kuin hän, oli syy siihen mikä vaan. 

Vierailija
42/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko niitä, jotka valittaa rahan puutetta ja kuitenkin käyttää sitä surutta just vaikka harrastuksiin, kynsiin, tatuointeihin ym. ei pakolliseen?

En ole näitä. En puhu rahasta yleensä yhtään. 

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kommentti oli että olenko ohutnahkainen kun en kestä kyselyä. No en ole mutta mä haluan pohtia miksi joku sanoo mitä sanoo jotta tiedän mitä tehdä tän ihmisen kanssa jatkossa. Lisäksi mua auttaa pohtii kun näkee mitä muut kirjoittaa ajatuksia. Täällä on kyl aina joku kommentoimassa että.miksi kyselet- no siksi kun tää palsta on keskustelupalsta 😄

- AP

Vierailija
44/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kommentti oli että olenko ohutnahkainen kun en kestä kyselyä. No en ole mutta mä haluan pohtia miksi joku sanoo mitä sanoo jotta tiedän mitä tehdä tän ihmisen kanssa jatkossa. Lisäksi mua auttaa pohtii kun näkee mitä muut kirjoittaa ajatuksia. Täällä on kyl aina joku kommentoimassa että.miksi kyselet- no siksi kun tää palsta on keskustelupalsta 😄

- AP

Et ole herkkänahkainen. Molemmat noista on törppöä käytöstä, se kaverisi joka uteli ja tuo vastaaja joka yritti gaslightingia. Älä koskaan epäile itseäsi ja tuntemuksiasi, ne ovat oikein. 

Vierailija
45/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat sillä lailla hierarkisia, että haluavat kavereikseen sellaisia, joiden kokevat olevan itseään alempana jollain tavalla. Ovat heille kyllä ehkä mukaviakin, mutta vähän kuten esimies alaiselle.

Tämmöinen kaveri voi oikeasti suuttua, jos jotenkin kokee, että olet kiilannut hänen ohitseen elämässä. Menet naimisiin, kun hän on sinkku, saat lapsen kun hän on lapseton, tai oletkin varakkaampi kuin hän, oli syy siihen mikä vaan. 

Minä olen kokenut tätä paljon. En juurikaan juttele asioistani, jos joku kysyy niin kerron olevani työkyvyttömyyseläkkeellä - sairaus myös nykyisin näkyy. Mitä minulla ei ilmeisesti saisi nuorehkona eläköityneenä tässä tilanteessa olla, on aikuiset, akateemiset lapset, maksetut asunnot ja mökit, korkeakoulututkintoja, mukavasti muutakin varallisuutta. Olen oppinut olemaan hyvin hiljaa asioistani, koska kelpaan tosiaan sairaana ja kuvitellusti köyhänä reppanana kaveriksi, nuo kaikki muu herättää suoranaista vihaa (?)

Vierailija
46/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- AP

Täältä et totuutta löydä. Kuulostaa siltä, että haluat jotenkin keinotekoisesti kategorisoida ihmisiä ( "jotta tiedän mitä tän kanssa tehdä jatkossa", ikään kuin yksi lause kertoisi kaiken ihmisestä 🙄). Ja haluat vain kuulla hänen olevan kateellinen sinulle, jotta voisit tuntea ylemmyyden tuntoa tms.

Vierailija
47/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ottaisin etäisyyttä tuollaiseen kaveriin. Hyvien ystävien kanssa puhutaan kyllä joskus raha-asioista, mutta tuolla tavalla kommentointi on epäasiallista. 

Vierailija
48/79 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä ihmiset jaksaakin loukkaantua. 

Vierailija
49/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuossa mitään. Eikö kaverilta voi tuollaista juuri kysyä. Ehkä olisi halunnut neuvoa omaankin rahankäyttöön. 

Vierailija
50/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä tuntuu olevan aina varaa siihen, mitä oikeasti haluaa.

Kerran nuorena olin viikon syömättä, että sain haluamani takin. Kaveri söi viikon omenoita, että pääsi viikonloppuna baariin.

Että jos tanssi on sun juttus niin pyydä siitä kiinni. 

Vierailija
51/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa hänelle: koska en syö ulkona, en osta merkkivaatteita, en käy kampaajalla ja kosmetologilla, en polta, en istu iltaisin kapakassa, en matkusta enkä asu luksushotellissa, en aja taksilla. Koska olen järkevä ja harkitseva rahankäyttäjä enkä tee kalliita turhia heräteostoksia. Koska tiedän mikä on minulle tärkeää: käytän rahani rakkaaseen harrastukseen ja tingin muusta. Siksi.

Onko kaverisi kateellinen?  

Vierailija
52/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän me täällä oikein voida tietää, millä mielellä kysely on tehty. Minäkin olen joskus kuulemma katsonut työkaveria (entisessä työpaikassa aikaa sitten) "halveksivalla katseella" vaikka en silloin vielä edes tiennyt työpaikan sisäisistä jännitteistä, eikä minulla olisi ollut tähän katseeseen mitään syytä. Ja kerron tämän siksi, että voi hyvinkin olla, että kyseessä oli ihan vilpitön ihmettely ja sun tulkinta oli siitä vain väärä. Mutta kuten sanottua, ei me sitä täällä voida tietää ja on se voinut olla jotain muutakin.

Noin niin kuin yleensä ihmiset eivät tahdo oikein käsittää sitä, että toisen menot eivät ole samat kuin heillä plus siihen päälle se joku kallis harrastus tms. Toinen voi käyttää asumiseen helposti satasen pari enemmän kuussa. Ja samoin ruokaan ja juomaan. Ja sama homma vaikka auton kanssa. Ja onhan näitä muitakin rahareikiä jotka ei ole pakollisia tai joista voi selvitä halvemmalla. Äkkiä sitä tinkimällä jostain pystyy vaikka muutaman satasen harrastuksen rahoittaa. 

Vierailija
53/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt ylianalysoit. Kavereiden kanssa tulee just puhuttua raha-asioista välillä. 

Vierailija
54/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä kanssa moni ihmettelee. Mies on työtön (peruspäivärahalla) ja mulla vain hiukan keskipalkkaista parempi työ. Silti elämme muiden silmiin leveästi. Esimerkiksi 3-4 pidempää matkaa vuodessa koko perheellä. Miten tämä onnistuu:

- olemme arjessa nuukia. Itse me aikuiset emme harrasta mitään maksullista ja käytän jotain ikivanhoja Zalandon vaatteita. Syömme kyllä hyvin, mutta meillä ei juuri ole kalliita kulutustottumuksia ja esimerkiksi itselläni on käsilaukkuna 10 vuotta sitten kirppikseltä ostettu nahkalaukku. Värjään itse hiukseni jne. Lapset on merkkivaatteissa ja harrastavat kalliisti.

- saamme rahaa mun vanhemmilta joka kuukausi muutaman satasen ja matkaa varten aina tonnin tai pari pohjakassaksi. Samoin vanhemmat maksoi keittiöremontin, salaojat ja autonvaihdon jne. 

Leveästihän te elätte tuloihinne nähden. Ei ihme että ihmettelevät. Oletko kertonut, että saatte avustusta?

Miksi heidän pitäisi kertoa? He eivät ole selityksiä velkaa kenellekään. 

Vierailija
55/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti tuollaisia ei sanota ääneen. Koskaan. 

Mulla on hyvä kaveri, jonka kanssa kyllä sanotaan. Olemme olleet niin kauan ystäviä, että olemme kuin siskokset. Hän on lapseton johtaja, minä suorittavassa asemassa ja usean lapsen äiti. Vaikea kuvitella, miten ystävyys voisi säilyä, jos emme puhuisi avoimesti rahasta ja elintasosta.

Vierailija
56/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on vähän ongelmallinen aihe keskustelulle, sillä osalla ihmisistä aiheeseen liittyy paljon latausta ja osa ihmisistä kokee raha-asiat hyvin "intiimiksi" asiaksi. 

Useimmat kokevat, että on hyväksytympää kysyä läheiseltä ystävältä, että miten hänellä menee töissä tai miten hänen perheensä tai jopa parisuhteensa voi, kuin että mikä on taloudellinen tilanne. Yleensä on suht' ok pyytää ystävää tai sukulaista kohtuudella käyttämään aikaansa sinun hyväksesi (esim. kysyä apua muutossa tai vaikkapa veneen nostossa) tai pyytää lainaksi tavaraa jonka hankkimiseen toinen on käyttänyt rahaa (esim. fillari hajos, voinko lainata sinun pyörääsi huomenna). Sen sijaan suoraan rahan pyytäminen tai lainen kysyminen on useimmille enemmän tabu aihe jostain syystä.

Vierailija
57/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin niin kuin yleensä ihmiset eivät tahdo oikein käsittää sitä, että toisen menot eivät ole samat kuin heillä plus siihen päälle se joku kallis harrastus tms. Toinen voi käyttää asumiseen helposti satasen pari enemmän kuussa. Ja samoin ruokaan ja juomaan. Ja sama homma vaikka auton kanssa. Ja onhan näitä muitakin rahareikiä jotka ei ole pakollisia tai joista voi selvitä halvemmalla. 

Tämä. Tulot vs. säännölliset menot. Täsmälleen samoilla tuloilla toisen ihmisen elämäntilanne pakottaa venyttämään penniä tai ainakin laskemaan tarkkaan miten rahansa käyttää, kun taas toisen ei tarvitse kauheasti miettiä raha-asioita ja silti säästöön jää joka kuukausi rahaa. Kolme lasta perheessä, asuntolaina isoon omakotitaloon, kaksi autoa jne. on ihan eri asia kuin lapseton pariskunta, kaupunkikaksio, ei autoa. 

Vierailija
58/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tuloni laskivat loistavista melko huonoiksi. Tunnetasolla olen alkanut monesti "ihmetellä", miten joku raski ostaa x tai miten jokin asia todella voi maksaa y ja ihmiset ostavat. Järjellä tiedän, että isolla osalla ihmisistä on sellaiseen varaa, esim. ystävilläni.

Vierailija
59/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Täältä et totuutta löydä. Kuulostaa siltä, että haluat jotenkin keinotekoisesti kategorisoida ihmisiä ( "jotta tiedän mitä tän kanssa tehdä jatkossa", ikään kuin yksi lause kertoisi kaiken ihmisestä 🙄). Ja haluat vain kuulla hänen olevan kateellinen sinulle, jotta voisit tuntea ylemmyyden tuntoa tms.

Miksi minua kiinnostaisi hankkia joku olemaan minulle kateellinen siitä että elämässäni on 1 uusi harrastus ja boostata itsetuntoa täällä ?????  🤣  Saa olla todella tyhjäpää ja 'no life' jos haluaa kerskailla jollain yhdellä uudella harrastuksella.

Oma kokemukseni elämässä on että joskus ns.mitätön 1 lause on ollut vaan pintaraapaisu 💩kasasta jonkun ihmisen kanssa. Eli että joku keskustelutilanteeseen nähden tarpeettoman iso kysely/reaktio joka jää vaivaa.

- AP

Vierailija
60/79 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävisi ihmettelijää sääliksi. Sillä on varmaan surkea elämä. Punalaputettuja ostoskoriin ja laskut maksetaan aina myöhässä.