Mitä ajatella jos kaveri sanoo "mä ihmettelen miten sulla on kaikkeen tohon varaa?"
Kaveri yhtäkkiä sanoi näin ja tuli tosi vaivaantunut olo. Alkoi päivitellä mun menemisiä tanssi-harrastuksen suhteen, joka on kallis mutta todellakin sen arvoinen.
Tuli outo olo ja tunnelma.. tuli semmonen olo että eikö minulla saa elämänlaatu nousta tai jotain. Minulla muuttunut elämä n.2 vuodessa nousujohteisesti. 1 asia mihin panostan on tanssi vaikka se on kieltämättä kallis harrastus.
Tuntui kuin oltaisiiin ihmetelty että miten mulla muka voi olla joku kiva hieno juttu meneillään kun aiemmin elämässä en ole kovin ihmeellisiä juttuja tehnyt.
Kommentit (79)
Silti tuollaisia ei sanota ääneen. Koskaan.
No mihin hän itse rahansa käyttää? Jos on lapseton sinkku, rahaa jää tosiaankin paljon enemmän huvikäyttöön kuin ihmisellä, joka maksaa omakotitalolainaa ja kolmen lapsen harrastuksia ja karkkiostoksia.
Mä en jaksa feikata tai esittää joten ihan suoraan myönnän etttä suku/vanhemmat auttaa. Pitkäaikaistyötön olen mutta asun aika leveästi keskustassa ja minulla on uusi auto, italialaista designia, käyn ulkomailla lomilla jne.
Ei mikään näistä ole omaa ansiota. Helppo se olisi väittää että sain lotosta tai olen itse säästänyt edellisistä töistä, mutta valtaosin äidiltä ja isältä kaikki on.
Vierailija kirjoitti:
No ei sanota vaikka sellaista miettisi, kaverisi on törppö. Sun rahat, sun aika, ei kannata ylireagoida vaan antaa mennä toisesta korvasta ulos.
Kuulostaa jotenkin lapselliselta. Eihän toisen raha-asioista koskaan tiedä, vaikka luulee tietävänsä. Esim suvun rahoja on voitu siirtää eteenpäin.
Ostimme aikoinaan nuorina uuden omakotitalon. Jotkut päivittelivät sen hintaa ja sitä, miten paljon me otimme lainaa. No meillä ei ollut lainaa lainkaan, koska meillä oli muuta varallisuutta, mutta ei sitä nyt viitsinyt ihmisille selittää.
Oletko sinä niitä tyyppejä, jotka aina valittavat rahapulaa ja seuraavassa lauseessa kertovat miten paljon on taas tullut laitettua rahaa harrastukseen? On nimittäin rasittavaa kuunnella valitusta itse aiheutetusta ongelmasta.
Mulle tulisi mieleen, että yrittää sanoa sun elävän yli varojesi. Jos vaikka olet kertonut, ettei ole varaa maksaa aina vuokraa tai ostaa kunnon ruokaa. Lukisin rivien välistä, että johonkin tärkeämpään pitäisi rahat hänen mielestään laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa feikata tai esittää joten ihan suoraan myönnän etttä suku/vanhemmat auttaa. Pitkäaikaistyötön olen mutta asun aika leveästi keskustassa ja minulla on uusi auto, italialaista designia, käyn ulkomailla lomilla jne.
Ei mikään näistä ole omaa ansiota. Helppo se olisi väittää että sain lotosta tai olen itse säästänyt edellisistä töistä, mutta valtaosin äidiltä ja isältä kaikki on.
Itsellä vähän sama tilanne. En elämäntyylin, ulkonäön ja kodin osalta osu lainkaan "kelaelätin" muottiin ja peruskokkare saisi sydärin jos minut tavatessaan tietäisi ettei minulla ole aikuisiällä muita tuloja ollut kuin työmarkkinatuki.
Tosin minun kohdalla vanhemmat eivät ole tehneet suoria talletuksia vaan elämäni rahoitus tulee hyvin pitkälti isovanhemman testamentatusta perinnöstä. Tai sen osingoista. Käytännössä olen jo jäänyt 33v:nä pysyvästi pois työmarkkinoilta ilman että joudun kärvistelemään.
En aio muuttua kusipäiseksi vaan olen solidaarinen toisia työttömiä kohtaan.
Mä niin tiedän tuon tunteen. Itsellä meni hermo ja vastasin kaverille kun kysyi, että mä en polta, ota jatkuvasti tatuointeja, laita tekoripsiä ja kynsiä, teen itse ruuat. Johan meni hiljaiseksi.
N33
Onhan tuo aika outo kommentti. Kyllä minäkin ihmettelen joidenkin tuttujen rahankäyttöä ja sitä, miten heillä voi olla varaa kaikkeen, mutta sitten muistan, että kun on itse ollut vuosia köyhä ja tottunut siihen, niin sitä on luultavasti vaan unohtanut, miten paljon töistä voi saada rahaa ja mahdollistaa niillä yhtä sun toista. Ehkä kaverisi pitää tulojasi pieninä.
Sellainen joka vaikka tupakoi, käy laitatuttamassa ripset ja ostaa kosmetiikkaa ym niin ei käsitä, että on ihmisiä, joilla ei rahaa noihin mene ollenkaan ja hyvinkin jää vaikka 500 euroa kuukaudessa ihan muuhun käyttöön.
En kysy,mutta mielessäni mietin miten joillain on varaa matkustaa,käydä kosmetologilla,keikoilla...ja nämät ihmiset aina valittaa kuinka on tiukoilla ja palkka pieni ( tiedän että eivät ole hyvätuloisia).
Meitä kanssa moni ihmettelee. Mies on työtön (peruspäivärahalla) ja mulla vain hiukan keskipalkkaista parempi työ. Silti elämme muiden silmiin leveästi. Esimerkiksi 3-4 pidempää matkaa vuodessa koko perheellä. Miten tämä onnistuu:
- olemme arjessa nuukia. Itse me aikuiset emme harrasta mitään maksullista ja käytän jotain ikivanhoja Zalandon vaatteita. Syömme kyllä hyvin, mutta meillä ei juuri ole kalliita kulutustottumuksia ja esimerkiksi itselläni on käsilaukkuna 10 vuotta sitten kirppikseltä ostettu nahkalaukku. Värjään itse hiukseni jne. Lapset on merkkivaatteissa ja harrastavat kalliisti.
- saamme rahaa mun vanhemmilta joka kuukausi muutaman satasen ja matkaa varten aina tonnin tai pari pohjakassaksi. Samoin vanhemmat maksoi keittiöremontin, salaojat ja autonvaihdon jne.
Vierailija kirjoitti:
Meitä kanssa moni ihmettelee. Mies on työtön (peruspäivärahalla) ja mulla vain hiukan keskipalkkaista parempi työ. Silti elämme muiden silmiin leveästi. Esimerkiksi 3-4 pidempää matkaa vuodessa koko perheellä. Miten tämä onnistuu:
- olemme arjessa nuukia. Itse me aikuiset emme harrasta mitään maksullista ja käytän jotain ikivanhoja Zalandon vaatteita. Syömme kyllä hyvin, mutta meillä ei juuri ole kalliita kulutustottumuksia ja esimerkiksi itselläni on käsilaukkuna 10 vuotta sitten kirppikseltä ostettu nahkalaukku. Värjään itse hiukseni jne. Lapset on merkkivaatteissa ja harrastavat kalliisti.
- saamme rahaa mun vanhemmilta joka kuukausi muutaman satasen ja matkaa varten aina tonnin tai pari pohjakassaksi. Samoin vanhemmat maksoi keittiöremontin, salaojat ja autonvaihdon jne.
Leveästihän te elätte tuloihinne nähden. Ei ihme että ihmettelevät. Oletko kertonut, että saatte avustusta.
AP tässä.
Minulle jäi kaverin kysymyksestä semmonen olo että kyseessä oli asenne että oltiin epäuskoisia että minulla menee hyvin. Ja minusta se äänensävy ja asenne paljasti tunteen tästä ihmisestä että hän ei ole iloinen mun puolesta, vaan kateellinen. Tämä tuli mieleen siitä että ei ihmiset yleensä kysele toistensa varoista. Kaikki tuntemani itsevarmat ihmiset ovat sellaisia, etteivät kysele toisen varoista yhtäkkiä tai "vaadi tilille".
Itseä vit******* nyt että menin selittelee miksi mulla on rahaa. Kai halusin myös ns.todistaa että en elä veloiksi ja että minullakin voi menneisyydestäni huolimatta olla nyt hyvä elämä. On ollut raskas menneisyys ja semmosta ettei ole ollut varaa tehdä mitään. Tuli sellainenkin olo että onko hän pitänyt siitä että minulla on yleensä mennyt huonommin kuin hänellä... siis naisten väliset ihmissuhteet voi olla näinkin kieroja.
Olen ennen ollut hänen kanssaan tarkka että en kerro aivan kaikkea koska hän ei oo läheinen ystävä. Nyt kyllä olo että en halua nähdä häntä enää lainkaan. Mielestäni hän paljasti itsensä kyselemällä kummallisesti.
Lisäys. En ole rikas enkä retostele rahalla, minulla nyt vaan on hieman elintaso noussut. Tanssikurssit ovat n. 12-20€/h riippuen kurssista.
-AP
Oletko niitä, jotka valittaa rahan puutetta ja kuitenkin käyttää sitä surutta just vaikka harrastuksiin, kynsiin, tatuointeihin ym. ei pakolliseen?
Sanopa että haista pitkä vttu. Ja mitä se sulle kuuluu.
Kaverisi varmaan luulee palkkaasi pienemmäksi tai tanssia kalliimmaksi harrastukseksi kuin se onkaan. Tai sitten hän epäilee sinun elävän yli varojesi.