Mitä ajatella jos kaveri sanoo "mä ihmettelen miten sulla on kaikkeen tohon varaa?"
Kaveri yhtäkkiä sanoi näin ja tuli tosi vaivaantunut olo. Alkoi päivitellä mun menemisiä tanssi-harrastuksen suhteen, joka on kallis mutta todellakin sen arvoinen.
Tuli outo olo ja tunnelma.. tuli semmonen olo että eikö minulla saa elämänlaatu nousta tai jotain. Minulla muuttunut elämä n.2 vuodessa nousujohteisesti. 1 asia mihin panostan on tanssi vaikka se on kieltämättä kallis harrastus.
Tuntui kuin oltaisiiin ihmetelty että miten mulla muka voi olla joku kiva hieno juttu meneillään kun aiemmin elämässä en ole kovin ihmeellisiä juttuja tehnyt.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka vaikka tupakoi, käy laitatuttamassa ripset ja ostaa kosmetiikkaa ym niin ei käsitä, että on ihmisiä, joilla ei rahaa noihin mene ollenkaan ja hyvinkin jää vaikka 500 euroa kuukaudessa ihan muuhun käyttöön.
Kun pitää vaan jotain kommentoida ajattelematta yhtään.
Lue nyt ajatuksella mitä juuri kirjoitit. Tupakoivat ei käsitä, että kaikki ei tupakoi? :D
Vierailija kirjoitti:
Lisäys. En ole rikas enkä retostele rahalla, minulla nyt vaan on hieman elintaso noussut. Tanssikurssit ovat n. 12-20€/h riippuen kurssista.
-AP
No ei toi harrastus nyt niin ihmeen kallis ole.
Moni vetää n.10€ rööki askin savuna ilmaan joka päivä.
Noin sanoo pääasiallisesti sellaiset, joilla ei itsellään koskaan riitä raha mihinkään. Kaikki, mikä tulee, myös menee. Ihan arkisiin juttuihin, kuten noutokahveihin, kirpparille jne.
Heille on ihan käsittämätöntä, että jollain menee peruselämään vähemmän rahaa ja sen ylimääräisen voi käyttää järkevästi miten haluaa.
Näitä aina rahat loppu -ihmisiä on reilusti yli keskipalkan tienaavissakin.
Näytän pankkitilini saldon jossa on 6 nollaa.
Tosi monella oman talouden hallinta on hukassa. Heidän rahansa katoavat ties minne, eivätkä he ymmärrä, että joku toinen pystyy budjetoimalla ja kulutustaan miettimällä satsaamaan esim johonkin harrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Minulle jäi kaverin kysymyksestä semmonen olo että kyseessä oli asenne että oltiin epäuskoisia että minulla menee hyvin. Ja minusta se äänensävy ja asenne paljasti tunteen tästä ihmisestä että hän ei ole iloinen mun puolesta, vaan kateellinen. Tämä tuli mieleen siitä että ei ihmiset yleensä kysele toistensa varoista. Kaikki tuntemani itsevarmat ihmiset ovat sellaisia, etteivät kysele toisen varoista yhtäkkiä tai "vaadi tilille".
Itseä vit******* nyt että menin selittelee miksi mulla on rahaa. Kai halusin myös ns.todistaa että en elä veloiksi ja että minullakin voi menneisyydestäni huolimatta olla nyt hyvä elämä. On ollut raskas menneisyys ja semmosta ettei ole ollut varaa tehdä mitään. Tuli sellainenkin olo että onko hän pitänyt siitä että minulla on yleensä mennyt huonommin kuin hänellä... siis naisten väliset ihmissuhteet voi olla näinkin kieroja.
Olen ennen ollut hänen kanssaan tarkka että e
Ehkä sä nyt vaan alat ylitulkitsemaan asiaa. Ei kaikki aina mieti niin paljoa mitä sanovat, kunhan vaan sanovat. Ilman sen kummempia piilomerkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä, jotka valittaa rahan puutetta ja kuitenkin käyttää sitä surutta just vaikka harrastuksiin, kynsiin, tatuointeihin ym. ei pakolliseen?
Kuka, AP:ko?
Eiku naapurin Erkki. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Noin sanoo pääasiallisesti sellaiset, joilla ei itsellään koskaan riitä raha mihinkään. Kaikki, mikä tulee, myös menee. Ihan arkisiin juttuihin, kuten noutokahveihin, kirpparille jne.
Heille on ihan käsittämätöntä, että jollain menee peruselämään vähemmän rahaa ja sen ylimääräisen voi käyttää järkevästi miten haluaa.
Näitä aina rahat loppu -ihmisiä on reilusti yli keskipalkan tienaavissakin.
En oikeasti tajua miten joillain ei ole rahaa. Koen olevani ihan tuhlari kun ostelen melkein joka päivä energiajuomia ja valmisruokia. Silti lyhentelen lainaa ja saan rahaa säästöön vaikka kotona on vauva ja Kelan avustus on nettona 1500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka vaikka tupakoi, käy laitatuttamassa ripset ja ostaa kosmetiikkaa ym niin ei käsitä, että on ihmisiä, joilla ei rahaa noihin mene ollenkaan ja hyvinkin jää vaikka 500 euroa kuukaudessa ihan muuhun käyttöön.
Tai tee jotain muuta, jos ripset ja tupakointi ei ole se juttu. Tosi moni ei ymmärrä että elämä ja rahankäyttö on valintoja ja ihmiset valitsee eri juttuja. Minunkin muka kalliita harrastuksia ja asumista on ihmetelty. Mm. sellainen ihminen joka käy teatterissa, ostaa luksuskosmetiikkaa ja juo viiniä. En harrasta noista mitään, niin rahaa jää muuhun. Niihin sivistyneisiin yksittäisiin viinilasillisiinkin teattereiden yhteydessä menee aika paljon rahaa vaikka aina puhutaan siidereistä ja kaljoista.
Kunhan möläytti. Sinuna nauttisin siitä, että hän hiukkasen kadehtii. Miten te olette noin helvetin ohutnahkaisia?
Mulla on ystävä, joka kadehtii mua. Syy: hän on elänyt yli varojensa ja ulosotossa. Mä en ole elänyt yli varojeni ja mulla on varallisuutta. Todellisuudessa elän pienemmällä rahamäärällä kuin hän, mutta käytän rahani järkevästi ja budjetoin, joten mulla on vara silloin tällöin pieneen ylellisyyteenkin, vaikkei mun talouteni jousta maksuvapaakuukausilla kuten hänen.
Vierailija kirjoitti:
Meitä kanssa moni ihmettelee. Mies on työtön (peruspäivärahalla) ja mulla vain hiukan keskipalkkaista parempi työ. Silti elämme muiden silmiin leveästi. Esimerkiksi 3-4 pidempää matkaa vuodessa koko perheellä. Miten tämä onnistuu:
- olemme arjessa nuukia. Itse me aikuiset emme harrasta mitään maksullista ja käytän jotain ikivanhoja Zalandon vaatteita. Syömme kyllä hyvin, mutta meillä ei juuri ole kalliita kulutustottumuksia ja esimerkiksi itselläni on käsilaukkuna 10 vuotta sitten kirppikseltä ostettu nahkalaukku. Värjään itse hiukseni jne. Lapset on merkkivaatteissa ja harrastavat kalliisti.
- saamme rahaa mun vanhemmilta joka kuukausi muutaman satasen ja matkaa varten aina tonnin tai pari pohjakassaksi. Samoin vanhemmat maksoi keittiöremontin, salaojat ja autonvaihdon jne.
Miksi lapsilla merkkivaatteet? Ajattele mitä kaikkea kivaa voisitte tehdä ja maksaa itse omat remonttinnekin jos näyttäisitte lapsillekin esimerkkiä ja asennekasvatusta.
Voi olla, että haluaakin kertoa itsestään jotakin, kun tuollaista ihmettelee. Tai sitten että tunnustaisit ottaneesi lainan harrastuksiasi varten.
Mulla meni aikonaan bestiksen kanssa välit poikki tuon kysymyksen takia. Ei sillä, että se olisi multa sitä kysynyt, vaan eräältä uudemmalta kaveriltani, joka hänen kampaamo penkkiinsä istui.
Tää uudempi kaveri kertoi, että aika surutta tuo oli udellut mun kuulumisia ja juorunut vanhoja juttuja ja just sitten tuo "miten sillä on varaa jatkuvasti ravata siellä ja täällä ja ostella asioita". Tää uus tyyppi oli sanonut, että no, käyhän se töissä ja lisäksi asuu suht pienessä kämpässä kaupunginlaitamilla.. kuin mun bestis taas piti elintasoaan yllä ja asui vuokra kolmiossa keskustassa. Siihen hänen rahat meni, ettei voinut ostella ja käydä lomilla. Niin ja sillä oli auto, mä kuljin fillarilla.
Kävin sitten vähän jututtamassa tätä bestistäni. Ensinnäkin suututti, että hän oli niinkin pokkana vaan repostellut mun elämääni siellä. Ei ihme, että pienessä kaupngissa asiat leviää.. siellähän oli muitakin kampaajia ja asiakkaita.
Mua todella loukkas ja hän vaan selittelee ympäripyöreitä. Meni luotto, en vaan enää siihen naiseen sitten luottanut. Siihen uuteenkin tuttuvuuteen pidin pitkään välejä viileinä, jos nyt jossain nähtiin sattumalta. Kyllä meidän ystävyys sittemmin alkoi kukoistamaan, mutta varuillani olin vuosikausia.
Oikeastaan vieläkin on, etten luota ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
No mihin hän itse rahansa käyttää? Jos on lapseton sinkku, rahaa jää tosiaankin paljon enemmän huvikäyttöön kuin ihmisellä, joka maksaa omakotitalolainaa ja kolmen lapsen harrastuksia ja karkkiostoksia.
Tuokin riippuu tuloista.
Typerä ja pysäyttävä kysymys hyvänpäiväntutulta on myös: joko asuntolaina on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Silti tuollaisia ei sanota ääneen. Koskaan.
No silti moni sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä kanssa moni ihmettelee. Mies on työtön (peruspäivärahalla) ja mulla vain hiukan keskipalkkaista parempi työ. Silti elämme muiden silmiin leveästi. Esimerkiksi 3-4 pidempää matkaa vuodessa koko perheellä. Miten tämä onnistuu:
- olemme arjessa nuukia. Itse me aikuiset emme harrasta mitään maksullista ja käytän jotain ikivanhoja Zalandon vaatteita. Syömme kyllä hyvin, mutta meillä ei juuri ole kalliita kulutustottumuksia ja esimerkiksi itselläni on käsilaukkuna 10 vuotta sitten kirppikseltä ostettu nahkalaukku. Värjään itse hiukseni jne. Lapset on merkkivaatteissa ja harrastavat kalliisti.
- saamme rahaa mun vanhemmilta joka kuukausi muutaman satasen ja matkaa varten aina tonnin tai pari pohjakassaksi. Samoin vanhemmat maksoi keittiöremontin, salaojat ja autonvaihdon jne.
Leveästihän te elätte tuloihinne nähden. Ei ihme että ihmettelevät. Oletko kertonut, että saatte avustusta.
Eikä kannata kertoakaan. Jotkut silloin vain suotta kadehtivat silmät päästään.
Monet vanhemmat taas auttavat mielellään, kun kertyy rahaa, eikä mihinkään tarvitse kaikkea. Lapsille antaminen voi olla myös viisasta verosuunnittelua. Heillehän ne perinnöt joka tapauksessa menevät.
Miksi lasten tarvitsisi kituuttaa just siinä kohtaa, kun eniten ovat rahan tarpeessa. Jos voin antaa omalle lapselle, niin annan. En kyllä tee numeroa siitä.
Kaverisi epäilee, että olet alkanut harjoittamaa itsesi myymistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitää vaan jotain kommentoida ajattelematta yhtään.
Lue nyt ajatuksella mitä juuri kirjoitit. Tupakoivat ei käsitä, että kaikki ei tupakoi? :D
Tarkoittaa myös sitä, että yhdellä rahat kuluu yhteen, toisella toiseen. Jotkut tupakoijat eivät näytä käsittävän, että savuton säästää ison kasan rahaa.
Kyllähän se voi ihmetyttää ja vähän ärsyttääkin, että askin (n. 9 €) päivässä polttava tulee kuittailemaan työkaverin "rikkaasta" puolisosta tms. kun sillä tupakoimattomalla onkin varaa tehdä jotain vaikka kerran vuodessa koko rahan edestä. Saman verran liksaa.
Kuka, AP:ko?