Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi normaalia ikään kuuluvaa muistamattomuutta kutsutaan aina muistisairaudeksi?

Vierailija
15.06.2025 |

Luin juuri että vuoteen 2050 mennessä Suomessa olisi puoli miljoonaa muistisairasta ihmistä. Siis toihan on ihan älytön luku. Laitetaanko aina muistipillerit kouraan kun iäkäs kasikymppinen tai ysikymppinen ei muista senhetkistä pääministerin nimeä tms.? :D Itse oon tosi kuormittavassa työssä ja asioita kyllä unohtuu, eilenkin avaimet unohtui kotiin sisälle kun lähdin ulos. Miksei tästä laiteta jo muistilääkettä kouraan? Kai se nyt on normaalia ikääntymistä että kaikkea ei aina muista, varsinkin jos viettää 24/7 neljän seinän sisällä. Tuntuu että nyt ylidiagnosoidaan rankemmalla kädellä. 🤔

N30+ 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jankutat? Oletko vilkaissut väestöpyramidia?

Yritätkö jotain eugeniikkaa ja vanhusten joukkomurhaa kaupitella perskokkarihallituksen puolesta?

Itsestäsikin tulee höppänä ja avuton.

Vasemmistoliitto ja demarit ajavat itse eutanasiaa, etkö itse vasurina tiennyt?

Vierailija
42/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin Erja Häkkisen uutisoitua muistisairautta. Itse puhui muistihäiriöstä. On kuitenkin oppinut kulkemaan muuttuneessa kaupungissa. Muistisairas huonoiten oppii juuri uutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä normaalia muistin heikkenemistä kutsuta muistisairaudeksi. Aivot kuvataan ja jos on muistisairaus, se nähdään kuvista. Hyvin usein muistin heikkeneminen on jatkunut jo vuosia, kunnes tullaan lääkäriin. En ole itse lääkäri, mutta sairaanhoitaja ja muistihoitaja olen. Aikamoisia kokemuksia siitä, miksi joku tulee omaisten painostamana. Esim. harhailee öisin ulkona vähissä vaatteissa tai ajaa autoa väärällä puolella tietä tai menee toistuvasti naapurin ovesta sisään ja luulee asuvansa siellä. Suomalainen keskimäärin sietää todella pitkään muistin heikkenemisen oireita ennen tutkimuksiin hakeutumista.

Toinen hoitaja täällä ja oma kokemukseni on, että pikemminkin enemmän on täysin muistamattomia ilman diagnoosia. Tilanne voi olla jo todella paha, mutta vanhus on kieltäytynyt tutkimuksista tai sitten ne on kesken. Kun diagnoosia ei ole niin vaikeampi puuttua, koska itsemääräämisoikeus. Ihmisellä on oikeus kulkea keskellä yötä ulkona yöpuvussa. On oikeus olla syömättä tai peseytymättä. Asua asunnossa mihin ei tule vettä ja ole lämmitystä, koska laskut on maksamatta. Edunvalvojaa ei saa, koska itsemääräämisoikeus. Jne.

Vierailija
44/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen jo keski-iässä muistamaton. Välillä kysyn lapseltani miksi kannan jotain esinettä kädessä, että mitähän mahdollisesti olin menossa tekemään sen kanssa, tietääkö hän?  Ruoka unohtuu mikroon niin että se löytyy sieltä seuraavana päivänä, en pysty muistamaan söinkö lounaan vai ei, koska muistikuva syömisestä voi olla joltain muultakin päivältä, silti on poikkeuksellisen kova nälkä. Näissä tapauksissa yleensä tutkimalla selviää etten ole syönyt. Huviti Erja Häkkisen muistisairauden oireet kun nehän on ihan normaalia elämää.

Tuo ei ole normaalia elämää. Hakeutuisin tutkimuksiin jos olisin sinä.

Vierailija
45/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni osa niistä muistisairaista missään hortoilee. Onhan heitä nykyisinkin jo tosi paljon.

Mitä sitten on normaali, ikääntymiseen liittyvä muistamttomuus? Kaikkeen ei aina tarvita lääkettä.

-ap

Ei ainakaan äitini mitään lääkettä saanut, hän kuoli muutama vuosi sitten 96v ja viimeisenä elinvuosina ei edes tuntenut lapsiaan tai ymmärtänyt maailman menosta mitään, kun Alzheimerin tauti otti ylivallan.

Ja joillekin muistisairaus, kuten Alzheimerin tauti voi alkaa nuorena, jopa alle 50v. jolloin on järkevää hidastaa taudin etenemistä, jos se on lääkkeillä mahdollinen.

Tuntuu, ettei ap. ole oikein tietämystä ja kokemusta aloituksen aiheesta, vaikka kovasti yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi. 

Ap sekoittaa huonomuistisuuden dementiaan, eli kirjoittaa aidanseipäästä, vaikka kyse on kokonaisesta aidasta.

"Muistisairaus" tarkoittaa käytännössä dementoivaa sairautta, jossa muistin heikkeneminen on vain yksi (!) oire. Aika usein lääkkeitä tarvitaan muihin oireisiin, eli käyttäytymiseen ja vuorokausirytmin sekoamiseen.

Vierailija
46/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen jo keski-iässä muistamaton. Välillä kysyn lapseltani miksi kannan jotain esinettä kädessä, että mitähän mahdollisesti olin menossa tekemään sen kanssa, tietääkö hän?  Ruoka unohtuu mikroon niin että se löytyy sieltä seuraavana päivänä, en pysty muistamaan söinkö lounaan vai ei, koska muistikuva syömisestä voi olla joltain muultakin päivältä, silti on poikkeuksellisen kova nälkä. Näissä tapauksissa yleensä tutkimalla selviää etten ole syönyt. Huviti Erja Häkkisen muistisairauden oireet kun nehän on ihan normaalia elämää.

Tuo ei ole normaalia elämää. Hakeutuisin tutkimuksiin jos olisin sinä.

Juuri näin. Ei ole normaalia elämää eikä normaalia aivojen toimintaa, jos keski-iässä kantaa esinettä kädessään eikä tiedä, mitä on menossa tekemään sillä. Tai ei muista onko tänään syönyt vai ei. Lääkäriin tuossa tilanteessa pitää mennä. Kyse voi olla vaikka aivokasvaimesta.

Vierailija
47/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Because ei oteta huomioon että ihminen on elänyt  vuosi kymmenet erilaista elämää itsenäisesti erilaisissa olosuhteissa ennen vanhaksi tuloa.  Tai vallan eri kulttuurissa , eri maassa kokonaan tottunut täysin erilaiseen tapaan elää . Eri paikkakunta ja asuntoon muutto jo saa nuorenkin ihmisen sekaisin. Kuin joka työpaikassa uudet säännöt tavat aiheuttaa vaikeutta niin myös vanhana uudet tilat aiheuttaa.  Nuoret kuvittelee nyt että kun he ovat vanhoja silloin olisi samanlaista kuin nyt on heillä. Ei ole , jo heidän lapset kun muuttaa pois kotoa kertoo kohta että olet jälkeenjäänyt kalkkis.  Nuorille kehittyy oma uusi kulttuuri tavat ja systeemit vanhojen oppien päälle. Ulkomaalaiset sekoittaa täällä muuten kaiken. Ei nyt ihan sovi sama käytös täällä mikä Thaimaassa tai Afrikassa vai mitä. Ja todella jos Ylinen on mökillä lämmitellyt puusaunaa tai asunnossaan on kerrostalo yhtä vaikea kuin Afrikasta tulleilla . Afrikasta tullut pitää hellaa kiuasta lähinnä lämmityslaitteena. Riippuu onko maaseudulta vai mistä. Kuten tiedetään ei nuoret opi asioita ilman koulutusta . Miten sitten vanhukset oppisi uusia ilman opettelua??   

Vierailija
48/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nuorilla vaikuttaa kaatumiset päävammat kuin muu tasapainoon kuin muistiin. Hormonit vaikuttaa samoin erityisesti naisilla vaikka myös miehillä.  Hormonien huolto vanhetessa ja korvaushoito . Raitis ilma. Kun pitää opetella uutta joka päivä mitä nuoriso keksii se käy jo raskaaksi vanhoille. Paikkakunnan vaihto saa sekaisin kuin uudet liikennesäännöt , merkit kuin ikuiset remontit pitkin kyliä. Vanhoja sairaaloista on suljettu on uudet ne vaatii oppimista. Työelämästä pois jääminen sekoittaa ajantajun kuin unirytmin. Vähän kuin vuorotyöläinen saattaa automaattisesti valvoa yön kuin ennenkin.  Sehän ei ole mikään unettomuus , hän on tottunut nukkumaan päivällä. Jos on herännyt jakamaan postia joka yö kello 2-4 jo 50 vuotta niin taatusti jakaa sitten vielä eläkkeellä. Nousee kuin robotti sängystä kello 2 .  Olkaa nyt vähän inhimillisiä. Hautaustoimistossa on vihkoja mihin voi kirjoittaa miten tahtoo omat hautajaiset ja hyvä tehdä testamentti sillä riidat on yleisiä. Kun on lapsia heillä on omat kaverit puolisot elämä ja he saavat lakiosan. Mutta voi silti määrätä jotain edeltä. Ja kun tulee vanhaksi muuttuu ruokailu usein hampaiden takia purenta on ongelma. Verensokerin takia pitää hillitä makeaa kuin verenpaineen takia on jätettävä pois ne herkut kuin karkit. Kun iho alkaa ohentua estrogeenin puutteesta ja kynnet kasvaa enemmän kuin ehtii leikata niin ollaan uuden edessä. Hiukset harmaantuu ja näkö alkaa hämärtyä pitää juosta optikolla.  Kun elämän täyttää täysin uudet asiat koko vartalossa niin nuorten ei nyt sovi tässä muuta kuin auttaa !  Koko ihminen muuttuu vanhetessa. Jopa hengitys alkaa pitää katkoja välillä läähättää! Pitää tarkastaa onko mukana mitä tarvitsee ja kaupassa pitää olla joko lappu tai kännykässä. Ei siksi ettei muista vaan siksi ettei ENÄÄ VOIKAAN OSTAA MITÄ ENNEN EIKÄ SYÖDÄ kuin pitää ostaa erilaisia terveystuotteita.  Nyt ei ostella kondomeja eikä kuukautisrättejä enää vaan ollaan siirrytty suuvesiin ja luomuun. Nyt käytetään aikaa kaupassa tutkimalla etikettejä mikä sopii mikä ei. Vähärasvaista vähäsuolaista vähäsokerista alkaa olla vaikea löytää enää valmisruuasta. Ollaan uuden edessä. Se kaupan veteen tehty muussi ei ole samaa kuin itsetehty maitoon. Ja tässä tulee tämä jännitys kestääkö kunto kotona hoitaa kaiken uuden. Kun jos ei jaksa käyttää maitoa 2-3 päivässä se tulee huonoksi ja jos ei syö kasviksia nopeasti hampaiden takia ne menee huonoksi. Purenta on vaikeaa. Syöminen kestää nielemisen vaikeuden takia pitkään. Siksi on hyvä jaksaa antaa aikaa muistaen että vanhukset on syöttänyt omia vanhuksiaan kuin vauvojaan itsekin.  Kärsivällisesti. Muistatte miten lapset luttaa ruuan kanssa ja sotkee kuin kiukuttelee . Heillekin on hampaat tulossa. Vanhuksilla menossa.  Ollaan nyt ystävällisiä !!!   

Vierailija
49/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuoretkin mustaa valkoidusti kuin unohtelee usein.  Useimmat lauseet onkin , unohdin ottaa, mukaan unohdin sen sinne , unohdin unohdin unohdin on usein kuultu sana nuorilla.   Unohdin hakea unohdin lukea unohdin tilata unohdin kertoa.  Älkää viitsikö miten paljon unohtaa nuoret vertaa vanhukset. Nuorena voi unohtaa mennä töihin.  

Vierailija
50/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medikalisaatio.

Vierailija
51/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multitasking eli jossain lukee multitaskaaja. Miten se selitetään suomeksi? Minulla on kaksi asiaa koko ajn mielessä ja sitten kolmatta rupean tekemään ja unohdan ja joudun miettimään. Näin olen jo kauan edennyt elämässäni.

Ihmisten nimiä ja vastaavaa nimien kirjoa en hyvin muista, enkä ole koskaan edes oppinut kuin monen tankaamisen kautta. Vanhusten kanssa olin ohjaamassa ryhmää, no ne nimet 15 muutaman kerran jälkeen opin kun kotona tankkasin.

Olen 75 vuotias ja unohdan julkisuuden henkilöiden nimiä ja laulajien, laulun sanoista puhumattakaan.

Riittääkö ihmiselle pienempi nimien määrä pitää muistussa, vai muistaa kaikki mitä kuulee entisistä ja nykyisistä asioista?

Vierailija
52/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö ihmiselle pienempi nimien määrä pitää muistussa, vai muistaa kaikki mitä kuulee entisistä ja nykyisistä asioista?

Ja kuinka pieni äärä on riittävä, ettei tulkita muistisairaaksi?

Joillakin vanhoilla yli 85-vuotiailla on mahdottoman hyvä muisti ja hyvä keskustelun eteneminen.

Vierailija
53/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun noin hyvin osaat olemisestasi kirjoittaa niin ei sinulla ole huolenpäivää. Osaat kertoa kaiken unohtamisesi täydellisesti. Hyvää jatkoa.

Vierailija
54/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan myös sekavuudesta koskien vanhoja ihmisiä.

Yksi tavattoman tärkeä asia sekavuuden syyn määritykseen on VIRTSATIETULEHDUKSET. Niitä ei huomioida, eivätkä ne aina eiheutas kipua kun muu lääkitys päällä.

Meillä vanhuksella oli tämä ja heti kun sopiva antibiootti annettiin olo parani normaaliksi. Vuodepotilaille hyvin yleinen sairaus. Sitten aloittavat päätä sekottavien lääkkeiden antamisen ja tilanne pahenee. Hirvittävää.

Vierailija
55/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja tärkeä aloitus sinulla! Olen itse vanha, 77 v ja samaa olen ajatellut. Todella pätkii välillä, jokin nimi tai ilmaisu ei ihan äkkiä tule mieleen, jne. Omassa itsessäni tajuan myös kysellä, mikä on normaalia ikään todellakin kuuluvaa. Koko kroppa vanhenee, rappeutuu, samassa suhteessa aivot. Näppäryys ihan kaikessa laskee vanhemmiten. Mistä mä tiedän, milloin se ehkä on muistisairautta? Ok, menen kyllä aktiivisesti kysymään. Yksikin samanikäinen puhui, ettei muista, muistin koki takkuavan, puhui lääkärille, sai lähetteen testiin, jossa todettiin ettei mitään sairautta ole. Ihan liikaa dementiasta puhutaa ja myydään ip-lehtiä. Ja juuri niin, että nuoremmillakin stressatuilla ihmisillä minä ainakin olen tavannut muistamattomuutta! 

Olen eri mieltä. Ei puhuta liikaa muistisairauksista, koska hyvän lääkityksen turvin saa vielä useamman hyvän elinvuoden, joll

Ei siihen juuri lääkettä ole. Itse voi treenata aivojaan ja siten ehkä viiästyttää sen muistisairauden pahenemista jonkin verran. Aktiivine toiminta, esim lehtien lukeminen ja uutisten kuunteleminen ja keskustelu muiden ihmisten kanssa olisi tärkeää.  

Kski-iässäkin kannattaa tehdä se kellotaulutesti silloin tällöin ja teettää vanhemmillaan. Jos se ei suju, niin silloin lääkäriin. Ei toimi kaikkiin muistisairauksiin.

Meillä yksinäisyys pahentaa muistisairaiden mukana pysymistä, kun ei ole kenen kanssa jutella, niin lopulta sanat katoavat.

Näillä valittajilla tuskin on ratkaisua ongelmaan, koska olisi täysin mahdotonta viedä 100 000 muistisairasta johonkin laitokseen hoidettavaksi. 

Vierailija
56/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä diagnoosiin liittyy muutakin kun mainitsemasi muistitesti. 

Vierailija
57/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös perinnöllisiä muistisairauksia, jotka tulevat huolimatta siitä kuinka terveellisesti elät. Nämä muistisairaudet, Alzheimer, voi alkaa jo kuusikymppisenä.

Voi alkaa jo alle 50v. Onhan noista ollut mediassa.

Vierailija
58/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisnimi muistisairauksille on dementia. Tarkemmissa tutkimuksissa sitten selviää, mikä on kyseessä. Yleisin muistisairaus on Alzheimer,  mutta on paljon myös Lewyn kappale- tautia ja joidenkin tietojen mukaan otsalohkorappeuma yleistyy ja sitä tavataan yhä nuoremmilla. Oman kokemukseni mukaan ei voi vetää varmaa ennustetta miten kunkin kohdalla tauti etenee. Yksilöllisesti on yleensä edennyt  heidän kohdalla mitkä tiedän hyvin. Aivojen kuvantamisella saadaan varmuus diagnoosista.

Vierailija
59/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen diagnoosia tutkitaan muutenkin. 

Vierailija
60/60 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 80.  Luen paljon,mukaan lukien päivän lehdet ja netistä uutiset ym.

Viime aikoina olen huomannut nimimuistin huonontuneen, kukas se onkaan se politiikko joka sanoi niin tai  mikäs sen julkkiksen, näyttelijän, laulajan nimi onkaan.  Hetken päästä se tulee mieleen.  Mahtaako muistisairaus alkaa, arjen asiat muistan, kauppalistaa en tarvitse, muistan puutteet jääkaapissa,  avaimet unohtanut viimeksi 2023 kun hösdötin rippijuhliin lähtiessäni.

Heh, moni työssä käyvä omaa huonon nimimuistin. Olin noin 56-vuotias, kun huomasin, etten muistanut uuden yksikönjohtajamme nimeä. Muistin, miltä hän näytti, ja kun näin hänen nimensä viestissä, muistin, kuka hän oli. Mutta kun minun olisi pitänyt mainita hänen nimensä keskusteluissa, se ei vaan muistunut mieleen. Ei vaikka hän oli pomomme monta vuotta. 😄

Kauppalistoja meidän perheessä on kirjoitettu ainakin nelikymppisestä alkaen. Muuten jotain unohtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan