Miksi normaalia ikään kuuluvaa muistamattomuutta kutsutaan aina muistisairaudeksi?
Luin juuri että vuoteen 2050 mennessä Suomessa olisi puoli miljoonaa muistisairasta ihmistä. Siis toihan on ihan älytön luku. Laitetaanko aina muistipillerit kouraan kun iäkäs kasikymppinen tai ysikymppinen ei muista senhetkistä pääministerin nimeä tms.? :D Itse oon tosi kuormittavassa työssä ja asioita kyllä unohtuu, eilenkin avaimet unohtui kotiin sisälle kun lähdin ulos. Miksei tästä laiteta jo muistilääkettä kouraan? Kai se nyt on normaalia ikääntymistä että kaikkea ei aina muista, varsinkin jos viettää 24/7 neljän seinän sisällä. Tuntuu että nyt ylidiagnosoidaan rankemmalla kädellä. 🤔
N30+
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kun unohtaa puolisonsa nimen, tai kauppareissulta ei löydä kotiin, tai sytyttää puut tuleen sähköuunissa, on Usein muistisairaus kyseessä. Avainten unohtelu ei sitä ole.
Näinpä, mutta se olikin kärjistetty vertaus. Mutta puoli miljoonaa muistisairasta kuulostaa aivan ylimitoitetulta.
-ap
Hyvä ja tärkeä aloitus sinulla! Olen itse vanha, 77 v ja samaa olen ajatellut. Todella pätkii välillä, jokin nimi tai ilmaisu ei ihan äkkiä tule mieleen, jne. Omassa itsessäni tajuan myös kysellä, mikä on normaalia ikään todellakin kuuluvaa. Koko kroppa vanhenee, rappeutuu, samassa suhteessa aivot. Näppäryys ihan kaikessa laskee vanhemmiten. Mistä mä tiedän, milloin se ehkä on muistisairautta? Ok, menen kyllä aktiivisesti kysymään. Yksikin samanikäinen puhui, ettei muista, muistin koki takkuavan, puhui lääkärille, sai lähetteen testiin, jossa todettiin ettei mitään sairautta ole. Ihan liikaa dementiasta puhutaa ja myydään ip-lehtiä. Ja juuri niin, että nuoremmillakin stressatuilla ihmisillä minä ainakin olen tavannut muistamattomuutta!
Ei kyllä normaalia muistin heikkenemistä kutsuta muistisairaudeksi. Aivot kuvataan ja jos on muistisairaus, se nähdään kuvista. Hyvin usein muistin heikkeneminen on jatkunut jo vuosia, kunnes tullaan lääkäriin. En ole itse lääkäri, mutta sairaanhoitaja ja muistihoitaja olen. Aikamoisia kokemuksia siitä, miksi joku tulee omaisten painostamana. Esim. harhailee öisin ulkona vähissä vaatteissa tai ajaa autoa väärällä puolella tietä tai menee toistuvasti naapurin ovesta sisään ja luulee asuvansa siellä. Suomalainen keskimäärin sietää todella pitkään muistin heikkenemisen oireita ennen tutkimuksiin hakeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kun unohtaa puolisonsa nimen, tai kauppareissulta ei löydä kotiin, tai sytyttää puut tuleen sähköuunissa, on Usein muistisairaus kyseessä. Avainten unohtelu ei sitä ole.
Tuossa vaiheessa ollaan jo aika pitkälle edenneessä tilanteessa. Yleensä merkit tulevat jo aiemmin.
Se, että ihmiset osataan pitää hengissä pidempään mutta ei vielä osata pitää terveenä pidempään johtaa juuri tähän. Ratkaisu sairauden yleisyyteen toki olisi heittää diagnoosirima ylemmäs, mutta se ei tee muistisairaan elämästä yhtään turvallisempaa tai helpompaa, että todetaan kognition heikkenemisen kuuluvan asiaan eikä edes yritetä hidastaa sitä, samalla kun elämää kyllä pyritään venyttämään. Kyse ei todellakaan ole avainten hukkaamisesta, vaan siitä että nämä ihmiset vaeltaa pakkasessa pyjamat päällä ilman kenkiä, ja jos siinä vaiheessa diagnosoidaan ja ajetaan hoitaa, hoito ei enää tehoa. Siksi suunta on tunnistettava ja hoito aloitettava paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja tärkeä aloitus sinulla! Olen itse vanha, 77 v ja samaa olen ajatellut. Todella pätkii välillä, jokin nimi tai ilmaisu ei ihan äkkiä tule mieleen, jne. Omassa itsessäni tajuan myös kysellä, mikä on normaalia ikään todellakin kuuluvaa. Koko kroppa vanhenee, rappeutuu, samassa suhteessa aivot. Näppäryys ihan kaikessa laskee vanhemmiten. Mistä mä tiedän, milloin se ehkä on muistisairautta? Ok, menen kyllä aktiivisesti kysymään. Yksikin samanikäinen puhui, ettei muista, muistin koki takkuavan, puhui lääkärille, sai lähetteen testiin, jossa todettiin ettei mitään sairautta ole. Ihan liikaa dementiasta puhutaa ja myydään ip-lehtiä. Ja juuri niin, että nuoremmillakin stressatuilla ihmisillä minä ainakin olen tavannut muistamattomuutta!
Olen eri mieltä. Ei puhuta liikaa muistisairauksista, koska hyvän lääkityksen turvin saa vielä useamman hyvän elinvuoden, jolloin voi nauttia elämästä ja läheisten kanssa sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Muistisairauksiin ei ole parantavia lääkkeitä tai hoitoja keksitty, mutta oireita voidaan lievittää tehokkaasti ja myös hidastaa aivotoimintojen rapautumista jonkin verran. Salaisuus piilee siinä, että ajoissa hakeutuu tutkimuksiin, kun huomaa tai läheiset huomaavat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä normaalia muistin heikkenemistä kutsuta muistisairaudeksi. Aivot kuvataan ja jos on muistisairaus, se nähdään kuvista. Hyvin usein muistin heikkeneminen on jatkunut jo vuosia, kunnes tullaan lääkäriin. En ole itse lääkäri, mutta sairaanhoitaja ja muistihoitaja olen. Aikamoisia kokemuksia siitä, miksi joku tulee omaisten painostamana. Esim. harhailee öisin ulkona vähissä vaatteissa tai ajaa autoa väärällä puolella tietä tai menee toistuvasti naapurin ovesta sisään ja luulee asuvansa siellä. Suomalainen keskimäärin sietää todella pitkään muistin heikkenemisen oireita ennen tutkimuksiin hakeutumista.
Toistan itseäni, mutta kuulostaa hassulta että 25 vuoden päästä täällä olisi 500 000 ihmistä sitten hortoilemassa yöllä vähissä vaatteissa ulkona.
Valitettavasti mulla ei ole linkkiä laittaa tähän, mutta tuo puoli miljoonaa muistisairasta liittyi ymmärtääkseni syksyllä alkavaan uuteen tv-ohjelmaan.
-ap
Aika pieni osa niistä muistisairaista missään hortoilee. Onhan heitä nykyisinkin jo tosi paljon.
Kolesteroli alas ja verenpainetauti hoitoon, niin voi ehkäistä muistin heikkenemistä. Diabeteksen välttäminen terveellisillä elintavoilla. Aivojen aktivointi. Ystävien ja sukulaisten kanssa seurustelu. Liiallisen päihteidenkäytön välttäminen. Tuossa ne tavat ehkäistä muistisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni osa niistä muistisairaista missään hortoilee. Onhan heitä nykyisinkin jo tosi paljon.
Mitä sitten on normaali, ikääntymiseen liittyvä muistamttomuus? Kaikkeen ei aina tarvita lääkettä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten on normaali, ikääntymiseen liittyvä muistamttomuus? Kaikkeen ei aina tarvita lääkettä.
-ap
No ei niitä muistilääkkeitä kyllä annetakaan kenellekään, jos ei ihan todella ole todettu muistisairautta. Aivojen vanheneminen on normaalia ja jos tutustut vähän tarkemmin muistisairauksiin, ne nimenomaan eivät ole aivojen normaali tila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kg
Minä ainakin olen jo keski-iässä muistamaton. Välillä kysyn lapseltani miksi kannan jotain esinettä kädessä, että mitähän mahdollisesti olin menossa tekemään sen kanssa, tietääkö hän? Ruoka unohtuu mikroon niin että se löytyy sieltä seuraavana päivänä, en pysty muistamaan söinkö lounaan vai ei, koska muistikuva syömisestä voi olla joltain muultakin päivältä, silti on poikkeuksellisen kova nälkä. Näissä tapauksissa yleensä tutkimalla selviää etten ole syönyt. Huviti Erja Häkkisen muistisairauden oireet kun nehän on ihan normaalia elämää.
Ap kirjoitti:
Näinpä, mutta se olikin kärjistetty vertaus. Mutta puoli miljoonaa muistisairasta kuulostaa aivan ylimitoitetulta.
Me emme kuole 65- tai 70-vuotiaina kuten ennen, jolloin ,,vanhuudenhöppänyyden,, aika oli lyhyempi, eikä muistamattomuus kerennyt muuttua ihan pahaksi. Tulevaisuudessa keskimääräinen elinikä vain nousee, kun pysymme fyysisesti paremmassa kunnossa, lääketieteen kehittyessä. Psyykkinen puoli on eri juttu kuitenkin, valitettavasti, joten kyllä tuo arvio voi pitää paikkansa.
Mistä sinä luot, että Suomessa on puoli miljoonaa muistisairasta henkilöä vuoteen 2050 mennessä? Virallisiin tieteellisiin tutkimuksiin perustuen ennuste on vain 247 000 vuoteen 2040 mennessä. Luku voi tosin muuttua, mikäli terveystottumukser esimerkiksi heikentyvät. Päihteet, sydän- ja verisuonisairaudet, liikkumattomuus ja diabeteksen lisääntyminen ovat niitä riskitekijöitä, jotka voivat johtaa siihen, että muistisairauksien määrä nousee ennustetta korkeammaksi. Toki myös tänne Suomeen muuttavien väestörakenne vaikuttaa. Jos tulee paljon lisää vanhuksia, tietysti se vaikuttaa muistisairauksien esiintymiseen. En oikein jaksa uskoa, että vuodesta 2040 vuoteen 2050 muistisairauksia sairastavien määrä tuplaantuisi. Meillä on alidiagnosointia, koska aivoja ei kuvata ennen kuin muissa muistitesteissä ja arkielämässä selviytymisessä on selkeitä vaikeuksia. Tietysti mikäli on sukurasite jomman kumman vanhemman puolelta, aivot saatetaan sellaisessa tapauksessa kuvata jo aiemmin, silloin kun merkit viittaavat esim. Alzheimerin tautiin. On olemassa sukuja, joissa se on perinnöllistä, ja perinnöllinen muoto puhkeaa monesti jo työikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä luot, että Suomessa on puoli miljoonaa muistisairasta henkilöä vuoteen 2050 mennessä? Virallisiin tieteellisiin tutkimuksiin perustuen ennuste on vain 247 000 vuoteen 2040 mennessä. Luku voi tosin muuttua, mikäli terveystottumukser esimerkiksi heikentyvät. Päihteet, sydän- ja verisuonisairaudet, liikkumattomuus ja diabeteksen lisääntyminen ovat niitä riskitekijöitä, jotka voivat johtaa siihen, että muistisairauksien määrä nousee ennustetta korkeammaksi. Toki myös tänne Suomeen muuttavien väestörakenne vaikuttaa. Jos tulee paljon lisää vanhuksia, tietysti se vaikuttaa muistisairauksien esiintymiseen. En oikein jaksa uskoa, että vuodesta 2040 vuoteen 2050 muistisairauksia sairastavien määrä tuplaantuisi. Meillä on alidiagnosointia, koska aivoja ei kuvata ennen kuin muissa muistitesteissä ja arkielämässä selviytymisessä on selkeitä vaikeuksia. Tietysti mikäli on sukurasite jomman kumman vanhemman puolelta, aivot saatetaan sellaisessa tap
Ei siinä elämäntavat auta kun töissä poltetaan ihmisen aivot uuvuttamalla mössöksi, joka on se mikä niitä muistisairauksia aiheuttaa, aivojen ylikuormitus. Nuo diabetekset oli boomereiden syyt saada ongelmia. Nykyinen aivojen tuhoaja on teknologia ja ylikuormitettu työ joka ei ole ihmisen aivoille sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Aivan sama miltä se sinusta kuulostaa. Ei vanhuksia ja sairauksia MITOITETA.
Sinultakin menee muisti, sinäkin saat syövän jos riittävän kauan elät.
https://stat.fi/media/uploads/tup/suoluk/suomilukuina_tau_vrm003.xlsx
Koska aivojen rapistuminen on sairaus.
Aloitus on taas hyvä esimerkki luetun ymmärtämisestä.