Yle: Kelassa uhkailu ja kiroilu on arkipäivää - "S a a t a n a n possu!" huusi asiakas vartijalle
Kampin Kelan palvelupisteessä Helsingissä tilanne on usein kaoottinen. Pitkät jonot, aukioloaikojen rajallisuus ja vuoronumeroautomaatin aikarajat aiheuttavat turhautumista. Asiakkaat purkavat pahaa oloaan vartijoihin, jotka joutuvat ottamaan vastaan solvausta, huutoa ja joskus uhkauksia. Taustalla näkyy yhteiskunnan kiristyneet tukiehdot ja ihmisten arjen vaikeudet. Vartijat yrittävät pitää tilanteen rauhallisena, mutta päivät ovat stressaavia. Kela ei aio pidentää aukioloaikoja, vaan painottaa verkkopalveluiden käyttöä - vaikka kaikilla ei ole siihen valmiuksia.
Tämä juttu kertoo karusti siitä, miten köyhyys ja turhautuminen purkautuvat julkisessa asiakaspalvelussa. Ja taas kerran ketkä ovat etulinjassa? Vartijat ja asiakaspalvelijat - ei yksikään päättäjä. Onko se reilua, että ihmiset jätetään ensin yksin toimeentulonsa kanssa ja sitten odotetaan heidän käyttäytyvän kiltisti kuin pankissa? Ei ole mikään ihme, että jonossa räjähdellään. Eikä ole mikään ihme, että koko systeemi on lähellä romahtamista. Miksi edes tarjotaan asiakaspalvelua, jos automaatti sulkeutuu nenän edestä ja ihmiset jäävät ilman palvelua? Kuka ottaa vastuuta siitä, mitä nämä ihmiset käyvät läpi?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo se on huolestuttavaa, että tuonne on pitänyt palkata vartija
Ollut jo kauan. Samoin sosiaalitoimistoissa. Ja aiheesta. Pahimpia uhkailijoita ovat suomalaiset.
Linkitä yksikin uutinen viimeisen 29 vuoden ajalta missä yksikään afrikkalainen lähi-itäläinen valittaa tukien pienuutta. Suomessa on kuntia mihin puskaradion perusteella on muutettu siksi että kaikki toiveet täytetään mistä kantis voi vaan haaveilla. Se ei ole muuttajien vaan sosiaalitoimen ja Kelan syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Kyllä suurin osa asiakkaista on kantasuomalaisia, myös näissä räyhääjissä.
Ei persut asu PK-seudulla, vaan vasemmisto asuu siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo se on huolestuttavaa, että tuonne on pitänyt palkata vartija
Ollut jo kauan. Samoin sosiaalitoimistoissa. Ja aiheesta. Pahimpia uhkailijoita ovat suomalaiset.
Joo. Mmuuttajilla on vielä jotain kunnioitusta viranomaisia kohtaan, mutta kantikset on ihan räävittömiä.
Miksi kaikki asioinnit kelan kanssa on olleet kauhukokemuksia. Toivon etten enää koskaan joudu. Olen tavallinen suomalainen joka olen joutunut hoitamaan lasteni ja iäkkään äitini asioita. Sekä vaikeaa sairauteen liittyviä-en ole kertaakaan saanut muuta kuin tyhjää ja ilmaa. Viimeisellä kerralla kiroin puhelimessa kun olin lähetellyt kaikkia papereita sinne tänne, ja aina löytyy joku momentti joka estää etuuden saamisen.
Sanoisin vartijana, että asioi muualla, jos ei palvelu kelpaa. On se kumma kun Kelan kanssa pitää asioida, vaikka vihaa koko laitosta. Eihän kukaan asioi kaupassakaan, jota vihaa. Miksi Kelassa sitten?
Kela poisti toimeentulotukipäätöksistä käsittelijöiden nimet työntekijöiden turvallisuuden vuoksi. Noin 20 ihmistä valitti tästä oikeusasiamiehelle ja nyt ne nimet pitää sinne palauttaa. Täytyy kyllä ihmetellä, että mitä ne ihmiset niillä nimillä tekee? En keksi mitään muuta kuin vainoaa, haukkuu ja uhkailee. Nämä 20 valittajaa varmaan eniten.
Ihmiset saa selvitellä toimeentuloasioitaan laittomasti suomeen tulleiden irakilaisten vartijoiden kanssa, mikä voikaan mennä vikaan.
Kampin keskuksen ympäristö on aikamoinen nistikeskittymä ja monesti tykkäävät viettää aikaa myös siellä Kelan edustalla, oikeastaan koko se kuja narinkkatorilta sinne autotalon eteen on enemmän ja vähemmän tukka sekaisin porukkaa täynnä. Jutussa oli aika lievästi ilmaistu että päihdeporukka pisti evästauoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Ei tasan ole helsingissä yli puolet kehitysmaista.
Pahimpia on ne työkyvytöntä teeskentelevät työttömät jotka Kelan asiantuntija on jo todennut täysin työkykyiseksi. Ei vaan haluta että työ estää oman päivittäisen huvittelun ja päihteiden käytön
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin vartijana, että asioi muualla, jos ei palvelu kelpaa. On se kumma kun Kelan kanssa pitää asioida, vaikka vihaa koko laitosta. Eihän kukaan asioi kaupassakaan, jota vihaa. Miksi Kelassa sitten?
Juurikin näin. Ilmainen raha näille kyllä kelpaa
Munkin olisi tehnyt mieli tap paa virkailija, joka vaati multa takaisinmaksuja tulorajojen ylityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta ovat kiukkuisia.
Ehkä niin, mutta tuskin ne vartijat ja kassalla työtään tekevät ovat siihen syyllisiä.
Tämä minua on aina sapettanut suomalaisessa kurjalistossa, että se raivoaa niille jotka on itsekin pienipalkkaisia ja pelkkiä kumileimasimia, mutta eivät koskaan uskalla mennä uhoamaan niille jotka niitä päätöksiä oikeasti tekee. Heille kumarrellaan nöyrästi ja nuollaan kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Ei pidä paikkaansa. Kampin Kelan asiakkaista 80 % on muualta tulleita. Siellä myös Romanian kerjäläiset odottavat palkkasekkiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niin, mutta tuskin ne vartijat ja kassalla työtään tekevät ovat siihen syyllisiä.
Tämä minua on aina sapettanut suomalaisessa kurjalistossa, että se raivoaa niille jotka on itsekin pienipalkkaisia ja pelkkiä kumileimasimia, mutta eivät koskaan uskalla mennä uhoamaan niille jotka niitä päätöksiä oikeasti tekee. Heille kumarrellaan nöyrästi ja nuollaan kengät.
Mitä ihmettä? Mä oon ollut mukana jokaista hallitusta vastustavassa mielenosoituksessa sekä raivonnut virkailijoille tarvittaessa.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä oon ollut mukana jokaista hallitusta vastustavassa mielenosoituksessa sekä raivonnut virkailijoille tarvittaessa.
No mene riehumaan sinne Eduskuntatalolle. Tai Elinkeinoelämän keskusliiton toimistoon. Siellä ne siat asuu, ei Kelan kassalla.
"Vuoden 2024 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
Köyhiltä yleensä puuttuu paitsi elämänhallinta, myös käytöstavat.
No en ihmettele. Jouduin noin 8 vuotta sitten käymään Kelan konttorilla. Muuten olen saanut netissä hoidettua kaikki asiat. Yllätyin, että oli vartijat ja sai jonottaa tosi kauan. Oli ahdistava fiilis. Varmaan palvelut vain huonontuneet tästä. Itse virkailija oli mukava ja ammattitaitoinen, kun sitten lopulta asioimaan pääsi.