Pitäisikö nykyäänkin noudattaa jonkinlaista sunnuntairauhaa?
Mitä mieltä olet: pitäisikö asuinalueilla noudattaa nykyäänkin jonkinlaista sunnuntairauhaa? Esimerkiksi että mattoja ei piiskattaisi joko ollenkaan tai melua pidettäisiin vasta klo 12 alkaen? Vai saako kaikki päivät olla samanlaisia?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se meuhkaaminen pyhäpäivinä. Kukaan jaksa kuunnella.
Entä jos oman vakaumuksen pyhäpäivä on keskiviikko tai lauantai, eikö silloinkin voi vaatia naapureilta meuhkaamattomuutta?
Silloin nämä ihmiset menee töihin sunnuntaina yksinkertaisella palkalla ja ovat pois meuhkaamasta.
Samaa mieltä! Jos sunnuntairauhaa ei halua noudattaa, menee sitten töihin yksinkertaisella palkalla. Ja kaikki ovat tyytyväisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupat ja muut erikoisliikkeet voisi silti olla sunnuntaisin kiinni
Niinhän ne useimmiten ovatkin johtuen siitä että edelleen työntekijöille maksetaan silloin kaksinkertainen palkka, eikä sen maksaminen oikein ole kannattavaa.
Onhan ne työviikoilta rästiin jääneet kotityöt joskus hoidettava!
Ja niin kauan kun basso jytisee la-su-yönä, niin minä aloitan sunnuntaina imuroinnin klo 7.
Mä vähän luulen, että nykyisin ihmisillä arki on niin täynnä kiirettä, että sitten ei ole kuin lauantait ja sunnuntait, jolloin ehtisi tekemään muita hommia. Sinänsä nykyisin, kun kaupat ovat sunnuntaisinkin auki, voisi ihan hyvin hoitaa kauppareissut sunnuntaina eikä just lauantaina. Näin lauantaisin voisi tehdä ne - joitakin - naapureita ärsyttävät asiat kuten mattojen tamppaamiset ja viettää sunnuntait prismoissa ja kauppakeskuksissa.
Mitä tulee tuohon lepopävän pyhittämiseen, niin sekin voi olla hankalaa nimenomaan em syistä. Tarvitaan kaksi vapaapäivää, jotta ehtii tehdä kaiken sen, mitä ei arkisin ehdi tai jaksa tehdä. Yksi päivä ei riitä. Mä voin käyttää viikossa yhden päivän pelkkään laiskotteluun, koska teen vain 3-päiväistä työviikkoa. Ja nekin 3 päivää teen etätöitä eikä ole lapsiakaan, joita pitäisi kuskata arkisin töiden jälkeen harrastuksiinsa eikä muitakaan velvollisuuksia. Muistan ihan hyvin, miten nopeasti viikonloput hurahtivat, kun tein vielä 5-päiväistä työviikkoa. Naapuri on nyt perjantai-illasta lähtien rakentanut terassia eikä se mua haittaa, että tekevät sitä tänäänkin. Ymmärrän hyvin, että haluavat saada sen valmiiksi ennenkuin työviikko taas alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun basso jytisee la-su-yönä, niin minä aloitan sunnuntaina imuroinnin klo 7.
Oletpa noheva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa noheva.
Toi on lapsekasta passiivis-aggressiivisuutta, kun ei ole kanttia puuttua yörauhan rikkomiseen niin kulutetaan sitten oma perhe loppuun kostamalla aamulla kello 7. Muka kostamalla, kun eihän humalaansa pois nukkuva imuroinnin ääniin kuitenkaan herää.
Olisi hienoa jos yhteiskunnassa olisi jotain yhteisiä vanhanaikaisia tapoja. Ei nyt liity tähän, mutta itse kaipaan hattukulttuuria takaisin, siis herroille ja rouville hatut! Ja mielestäni tietynlainen sunnuntairauha olisi yhtä hienostunutta.
Ei missään tapauksessa. Sunnuntai on päivä siinä missä muutkin ja mulle se on siivouspäivä ja todellakin alotan aikasin aamulla järjestyssääntöjen puitteissa. Ihmisillä on erilaisia aikatauluja ja elämäntilanteita - uskonnoista puhumattakaan, kunhan nukkumarauha yöllä annetaan niin ok.
Asun Norjassa ja täällähän kaupat ovat sunnuntaisin kiinni sekä myöskin ihan laissa kirjattu että meluavien koneiden käyttö on koko sunnuntain kielletty, siis kaikki bensakäyttöiset leikkurit sirkkelit sun muut. Ainoa luvallinen on lumilinko koska no, järkikin sen jo sanoo :)
Nyt jonkun aikaa täällä asuneena niin en yhtään kaipaa sitä että kaupat olisi aina auki 24/7, sunnuntai on pyhitetty perheelle, löhöilyyn sekä ulkoiluun/gå på tur. Oma ajatustapa ja mielentila on muuttunut että enää ei ole sellainen jatkuva stressi päällä pakko ehtiä kaikkea vaan tietää että sunnuntai on stressitön vapaapäivä.
Minä minä -kulttuurissa ei muita huomioida. Jos itse ei vietetä jotain pyhää, niin voidaan häiritä muita. Jopa pilkataan muslimien juhlapyhiä ja yritetään tehdä ramadanista mahdollisimman hankalaa. Ihmisviha Suomessa on jokapäiväistä, ja toisten kunnioittamattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä uskonnottomassa perheessä noudatetaan sääntöä, että kovaäänisiä töitä, kuten nurmikon leikkaus tehdään sunnuntaina vasta kirkonmenojen jälkeen. Saadaan siis itsekin rauhallinen sunnuntaiaamu. Samaa toivoisin myös naapurilta, joka aloittaa joka sunnuntai jonkin moottorisahahomman kukonlailun aikaan.
Hyvä te! Olette fiksuja ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Asun Norjassa ja täällähän kaupat ovat sunnuntaisin kiinni sekä myöskin ihan laissa kirjattu että meluavien koneiden käyttö on koko sunnuntain kielletty, siis kaikki bensakäyttöiset leikkurit sirkkelit sun muut. Ainoa luvallinen on lumilinko koska no, järkikin sen jo sanoo :)
Nyt jonkun aikaa täällä asuneena niin en yhtään kaipaa sitä että kaupat olisi aina auki 24/7, sunnuntai on pyhitetty perheelle, löhöilyyn sekä ulkoiluun/gå på tur. Oma ajatustapa ja mielentila on muuttunut että enää ei ole sellainen jatkuva stressi päällä pakko ehtiä kaikkea vaan tietää että sunnuntai on stressitön vapaapäivä.
Kuulostaa aika hienolta! Saksassakin on kuulemma Suomea tarkemmat rajoitukset melskaamisesta. Edes arkena ei saa ihan seiskalta aloittaa meluisia töitä. Ja sunnuntaina on sielläkin kaupat laajasti kiinni.
Olen jo pitkään haaveillut, että pääsisi muuttamaan tuonne sivistyksen pariin :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika hienolta! Saksassakin on kuulemma Suomea tarkemmat rajoitukset melskaamisesta. Edes arkena ei saa ihan seiskalta aloittaa meluisia töitä. Ja sunnuntaina on sielläkin kaupat laajasti kiinni.
Olen jo pitkään haaveillut, että p
Onpa ihanaa <3 Täällä alkaa naapuri hakkaamaan imurillaan huonekaluja heti klo 7 lähes joka aamu.
Minä moottorisahasin OK-taloalueella klo 0930 alkaen mökiltä tuomani puunrangat saunapuumittaan. Ennenkuin tuli liian kuuma.
Odotin kohteliaasti sinne asti, pihalla olin äänettömissä hommissa jo klo 08 alkaen.
Ei ole naapurit tulleet sanomaan mitään ja koska lapsiperheitä viereisissä taloissa, ei takuulla nukuta enää klo 0930 niissä taloissa.
Noin muuten naapureiden häiritsemiseen...mä olen aamuvirkku, mutta ei mulle tule edes mieleen käydä arkisinkaan viemässä klo 5 tai edes klo 6 metallijätteitä roskikseen. Siitä kuuluu ihan hemmetinmoinen kolina, kun kaataa säilyketölkit yms molokin pohjalle. Se jäteastia on yhden rakennuksen - tämä siis rivitaloyhtiö - päädyssä enkä halua, että se päätyasunnon asukas herää siihen kolinaan. Arkisinkin teen kaikenlaista sellaista hommaa, mistä ei aiheudu naapuriin kuuluvia ääniä, ainakin klo 7 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika hienolta! Saksassakin on kuulemma Suomea tarkemmat rajoitukset melskaamisesta. Edes arkena ei saa ihan seiskalta aloittaa meluisia töitä. Ja sunnuntaina on sielläkin kaupat laajasti kii
Onpa ihanaa <3 Täällä alkaa naapuri hakkaamaan imurillaan huonekaluja heti klo 7 lähes joka aamu.
Oletko keskustellut asiasta hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä moottorisahasin OK-taloalueella klo 0930 alkaen mökiltä tuomani puunrangat saunapuumittaan. Ennenkuin tuli liian kuuma.
Odotin kohteliaasti sinne asti, pihalla olin äänettömissä hommissa jo klo 08 alkaen.Ei ole naapurit tulleet sanomaan mitään ja koska lapsiperheitä viereisissä taloissa, ei takuulla nukuta enää klo 0930 niissä taloissa.
Tuon 9.30 ymmärtää, kun päivällä tulee kuuma, vaikka itse toivoisin, että aloitettaisiin vasta klo 10.00. Nimittäin haluaisin pitää läpivetoa 20.00-10.00, että pystyisi olemaan ja asunto viilenisi yöksi. Helteillä laitan ikkunat kiinni päivän ajaksi ja silloin on ihan sama mitä tuolla pihalla mellastetaan.
En ajattele sunnuntaita uskonnolliselta kannalta, mutta minusta on hyvä antaa sen olla sellainen päivä, jolloin annetaan naapureille rauha. Se tarkoittaa, ettei aleta aikaisin aamusta pestä koneella pyykkejä, ei remontoida sunnuntaina jos siitä lähtee ääntä. Yleensäkin ei metelöidä ja kolistella. Monelle sunnuntai voi olla ainoa lepopäivä töistä ja ei siihen kaipaa naapurin hulabaloota.
Kaikki päivät saavat olla samanlaisia. Ei tarvitse noudattaa mitään erikoista sunnuntairauhaa
Enemmistön mukaan mennään, Suomessa kristinusko on valtauskonto.