En haluaisi kokkimiestä
Haluaisitko sinä? Tarkoitan siis miestä, joka kokkailee ja hifistelee kokkauksillaan.
Muutenkin ruokajutut kyllä rajoittaisivat valtavasti, jos olisin sinkku. En halua mitään lihansyöjämiestä ja kovan rasvan syöjää, koska yli viisikymppisenä hänellä olisi jo sepelvaltimotauti.
Onneksi en ole sinkku, koska miehen löytäminen olisi täysi mahdottomuus, vaikka joku tämän kriteerin täyttävä tuttavamies olisikin sinkku. Kukaan ei täyttäisi mun odotuksiani.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olet sinkku koska et ole mukava ihminen vaan ihme hörhö. Ei kukaan sua kaselisi.
En ole välttämättä kovin mukava ihminen, joku voi hörhönäkin pitää, mutta kyllä mä todella pitkässä avioliitossa olen. Ja onnellisessa vieläpä - kaikki vain natsasi yhteen alusta asti. Ap
Jaa. Mun mies tykkää ruuanlaitosta, on hyvä siinä ja tekee meidän kaikki ruuat melkein aina. Ei kylläkään ole ammatiltaan kokki. Musta on ihanaa, ettei tarvitse käyttää aikaa kokkaamiseen. Mut jokaisella makunsa.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi mielellään koska rakastan ite kokkailua xD
Mies saisi mieluummin tykätä siivoamisesta xD
Eikö keittiöösi mahdu kahta :D Mulla ei ole kokemusta siitä, että mies kokkaisi, mutta siitä on, että mies siivoaa ja en halua siivoavaa miestä. Koska hän ei osaa siivota mun standarien mukaisesti :D Mä tykkään siivoamisesta, haluan itse siivota, mies hoitaa muita töitä. Välillä kokkaaminen rasittaa, en jaksa yksin kotona ollessani enää laittaa ruokaa, syön hedelmiä ja jotain papuja sen verran että hengissä pysyy, joten voisi olla kiva, jos mies tekisi terveellisiä ruokia ja hoitaisi sen puolen. En tiedä miksi olen väsynyt ruuanlaittoon, nuorempana olin tosi innostunut ja tein työläitä ruokia monta kertaa viikossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun mies tykkää ruuanlaitosta, on hyvä siinä ja tekee meidän kaikki ruuat melkein aina. Ei kylläkään ole ammatiltaan kokki. Musta on ihanaa, ettei tarvitse käyttää aikaa kokkaamiseen. Mut jokaisella makunsa.
Millaisia ruokia miehesi tekee? Ap
Tuskin kokkauksiisi tarvitaan edes kokkia, ihan tavallinen taapertajakin pystyy toteamaan ettei sinusta ole mestari kokiksi.
Nyt on taas niin typerää sössöttämistä ettei mitään tolkkua.
Mä voisin ymmörtäö aloittaja höpötykset jos olisi perustellut asian vaikka työajoilla sillä kokin työ on lähinnö iltaa ja viikonloppua sun juhlapäiviä. Jo ravintolakoulussa meille sanottiin, että tämä on ala jolloin kun muut juhlivat me olemme töissä.
Sitä paitsi ravintola- ala on fyysisesti todella raskasta tänö päivänä ja vaatii kropalta todella paljon jos meinaa eläkeikään selvitä suht terveenö.
Jokunen keittiö on tässä tullut kierrettyä ja kun henkilökuntaa katselee on ne isosti ylipainoiset töissä ihan muualla kuin ravintoloissa.
Mutta taatusti iso cockki mies kelpaa kuitenkin . Sieltä leivotaan valkeeta cremeä niin että soitteloo.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin ymmörtäö aloittaja höpötykset jos olisi perustellut asian vaikka työajoilla sillä kokin työ on lähinnö iltaa ja viikonloppua sun juhlapäiviä. Jo ravintolakoulussa meille sanottiin, että tämä on ala jolloin kun muut juhlivat me olemme töissä.
Sitä paitsi ravintola- ala on fyysisesti todella raskasta tänö päivänä ja vaatii kropalta todella paljon jos meinaa eläkeikään selvitä suht terveenö.
Jokunen keittiö on tässä tullut kierrettyä ja kun henkilökuntaa katselee on ne isosti ylipainoiset töissä ihan muualla kuin ravintoloissa.
Mistä sinä ylipainon tähän keksit? Aloituksella ei ole mitään tekemistä ylipainon kanssa. Luitko edes aloitusta vai pelkän otsikon? En puhunut ammattikokeista, vaan amatöörikokeista. Ammattikokki osaa tehdä monenlaisia ruokia, myös terveellisiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kelpaisi mies, joka kokkailee ja hifistelee! Tykkään itsekin tehdä ruokaa, mutta olisihan se kiva, jos olisi mies, joka kokkaisi, niin voisi istua valmiiseen pöytään. Kokkimies todennäköisemmin tekisi terveellisiä ruokia, eihän nykyään kukaan fiksu ihminen mitään voi-smetana-kerma-mössöjä suosi. Kasvisruokaa ja kalaa, nam!
Punaista ja rasvaista lihaa valmistava "kokki" ei kelpaisi.
Niin, kyse ei minunkaan kohdallani ole siitä, etteikö mies voisi kokkailla ja vaikka hifistellä, vaan siitä millaista ruokaa syödään. Toisen taidot ja mielenkiinnot ovat sellaisia, joita haluaa tukea, mutta jos ruuan suhteen mieltymykset eivät kohtaa, niin siitä voisi olla vaikea sanoa. Mutta käytännössä suhde sitten varmaan loppuisi johonkin tekosyyhyn.
Tein joskus aikaa sitten listan pienistä asioista, jotka johtaisivat heti suhteen lopettamiseen jonkun tekos
https://www.vauva.fi/keskustelu/6104048/kysyisin-palstalaisilta-neuvoja…
Tuossa se ketju, josta sain inspiraation tähän ketjuun.
Luultavasti mies, joka on innokas kokki ajattelee sen miellyttävän kaikkia naisia. Ihan niin yksinkertainen asia ei taida olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Raskas ammatti, sukulaisella meni olkanivelet jo alle viisikymppisenä kattiloiden nostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapaino ruokailussa on kaiken A ja O, muuten ollaan syömishäiriöiden taikka ideologioiden puolella.
Mitä se tasapaino sinulle tarkoittaa? Tästä on hyvin monenlaisia ajatuksia ihmisillä, joten noin ympäripyöreä määritelmä ei oikein toimi. Terveellinen ruokavalio ei ole ideologia, vaan faktoihin perustuva asia. Ap
Tasapaino tarkoittaa itselleni tätä:
Uudet ravitsemussuositukset 2024
Vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja 500800 grammaa päivässä tai enemmän.
Palkokasveja (herneet, pavut ja linssit) suositellaan osaksi ruokavaliota, tavoitteena noin 50100 grammaa päivässä (kypsänä).
Viljavalmisteiden tulee olla pääasiassa täysjyvää. Täysjyvän suositeltava saanti on vähintään 90 grammaa päivässä (kuivapainona).
Riisiä suositellaan korvattavaksi muilla täysjyväviljoilla ympäristösyistä.
Enintään 350 grammaa punaista lihaa viikossa, mieluiten tätäkin vähemmän. Ympäristösyistä suositellaan, että punaista lihaa ei korvattaisi siipikarjalla.
Prosessoitua punaista lihaa ja prosessoitua siipikarjan lihaa tulee käyttää mahdollisimman vähän.
Kalaa noin 300450 grammaa viikossa, ja tästä vähintään 200 grammaa rasvaista kalaa (esim. muikku tai Suomessa kasvatettu kirjolohi).
Rasvattomien tai vähärasvaisten maitovalmisteiden käyttö 350500 grammaa päivässä riittää tyydyttämään kalsiumin, jodin ja B12-vitamiinin tarpeen, kun ruokavalio sisältää myös palkokasveja, tummanvihreitä kasviksia, kalaa, pähkinöitä ja siemeniä. Mukaan maitovalmisteisiin lasketaan juusto.
Noin 1020 grammaa juustoa vastaa noin desilitraa maitoa. Juustossa olisi hyvä olla korkeintaan 17 prosenttia rasvaa.
Vähintään 25 grammaa kasviöljyjä päivässä ja vähemmän kovaa rasvaa, kuten voita ja kookosöljyä.
Pähkinöitä 2030 grammaa tai 12 rkl päivässä, pähkinälajeja vaihdellen.
Ruokavalioon on hyvä sisällyttää myös eri siemenlajeja.
Runsaasti vapaata sokeria sisältäviä elintarvikkeita mahdollisimman vähän.
Korkeintaan yksi kananmuna päivittäin voi olla osa terveyttä edistävää ruokavaliota.
Suodattamattoman kahvin sekä muiden kofeiinia sisältävien ja sokerilla makeutettujen juomien, kuten kola- ja energiajuomien, käyttöä on suositeltavaa rajoittaa.
Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta
Jatkan:
Toki jokainen joutuu koostamaan ruokavalionsa yksilöllisesti mahdollisten allergioiden, yliherkkyyksien tai sairauksien mukaan. Esim.minulla IBS [ärtyvän suolen oireyhtymä] ja laktoosi-yliherkkyys, jotka rajaavat lautasmallia hieman. Pystyn syömään palko- ja kaalikasveja tosi rajoitetusti, ainoastaan kypsennettynä, ja en päivittäin. Kasviproteiinin sijaan siksi käytössä vähärasvainen maitorahka, raejuusto, keitetty kananmuna, erilaiset pähkinät taikka purkki-tonnikala, vaihdellen. Kaikki ruoka vain laktoosittomana, edes vähälaktoosinen ei sovi.
Myös herkut sallin itselleni, kuten makeiset, kermajäätelön, sipsit, leivonnaiset taikka grillimakkaran. Joskus, ei joka päivä, ei edes joka viikko. Useimpia mainituista en syö edes joka kuukausi. Tämä on itselleni tasapainoisessa ruokavaliossa se tärkein asia, salliva syöminen, ei totaalikieltäytymistä millekään. Silloin on ja säilyy hyvä olo henkisesti sekä fyysisesti, tai ainakin minun kohdalla on näin. Ruoalla täytän vatsan, terveellisesti, ja herkut ovat herkutteluun, eivät ruoan korvike. Siinä se tasapaino selitettynä tarkemmin.
-sama, joka kirjoitti alkuperäisen, tasapainosta, lyhyesti.
52. No sitten olemme samoilla linjoilla. Lihaa ja kalaa ei kyllä tule noin paljon syötyä, kun ei oikein maistu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jatkan:
Toki jokainen joutuu koostamaan ruokavalionsa yksilöllisesti mahdollisten allergioiden, yliherkkyyksien tai sairauksien mukaan. Esim.minulla IBS [ärtyvän suolen oireyhtymä] ja laktoosi-yliherkkyys, jotka rajaavat lautasmallia hieman. Pystyn syömään palko- ja kaalikasveja tosi rajoitetusti, ainoastaan kypsennettynä, ja en päivittäin. Kasviproteiinin sijaan siksi käytössä vähärasvainen maitorahka, raejuusto, keitetty kananmuna, erilaiset pähkinät taikka purkki-tonnikala, vaihdellen. Kaikki ruoka vain laktoosittomana, edes vähälaktoosinen ei sovi.
Myös herkut sallin itselleni, kuten makeiset, kermajäätelön, sipsit, leivonnaiset taikka grillimakkaran. Joskus, ei joka päivä, ei edes joka viikko. Useimpia mainituista en syö edes joka kuukausi. Tämä on itselleni tasapainoisessa ruokavaliossa se tärkein asia, salliva syöminen, ei totaalikieltäytymistä millekään. Silloin on ja säilyy hyvä olo henkisesti sekä fy
Aivan, kyllä herkuttelullekin pitää sija olla. Itselläni ei ole muita kuin eettisiä rajoitteita eli sen puoleen voin syödä mitä vain. Joku täällä kerran nauroi, kun kerroin syöväni 6 pähkinää päivässä. Ihan joka päivä en kyllä muista. Pähkinät ovat hyviä ja syön sen kourallisen pähkinäsekoitusta, on tosi täyttävää myös. Mieheni syö myös pähkinöitä päivittäin ja tykkää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kelpaisi mies, joka kokkailee ja hifistelee! Tykkään itsekin tehdä ruokaa, mutta olisihan se kiva, jos olisi mies, joka kokkaisi, niin voisi istua valmiiseen pöytään. Kokkimies todennäköisemmin tekisi terveellisiä ruokia, eihän nykyään kukaan fiksu ihminen mitään voi-smetana-kerma-mössöjä suosi. Kasvisruokaa ja kalaa, nam!
Punaista ja rasvaista lihaa valmistava "kokki" ei kelpaisi.
Niin, kyse ei minunkaan kohdallani ole siitä, etteikö mies voisi kokkailla ja vaikka hifistellä, vaan siitä millaista ruokaa syödään. Toisen taidot ja mielenkiinnot ovat sellaisia, joita haluaa tukea, mutta jos ruuan suhteen mieltymykset eivät kohtaa, niin siitä voisi olla vaikea sanoa. Mutta käytännössä suhde sitten varmaan loppuisi johonkin tekosyyhyn.
Tein joskus aikaa sitten listan pienistä asioista, jotka johtaisivat heti suhteen lopettamiseen jonkun tekos
Samaa mieltä tästä. Ja toinen tärkeä asia on siisteyskäsitys.
Tein joskus aikaa sitten listan pienistä asioista, jotka johtaisivat heti suhteen lopettamiseen jonkun tekosyyn varjolla ja sain ainakin 200 alapeukkua :D Tämä juttu vielä jäi listalta, vaikka on tärkeä. Jos ruokavalio on täysin erilainen ja tuntuu, että se toisen juttu on hänelle hyvin tärkeä, niin parempi on pitemmittä puheitta lopettaa tapailu. Toista ei voi muuttaa, ei varsinkaan vanhemmalla iällä, ellei hän jotenkin korosta joustavuuttaan. Ja tuskin niin useinkaan tapahtuu. Omaa tapaansa pitää herkästi normina, josta ei halua poiketa.
Joku aloitus täällä oli aamulla, missä hifistelijäkokki ei halunnut siivota keittiötään heti ruuan tehtyään ja häiriintyi siitä, kun nainen halusi tehdä sen ruokailun päätyttyä. Se oli trolli, mutta itse asia on ihan pohtimisen arvoinen. Itse olisin tuossa tilanteessa jo nostanut kytkintä.
Arkiset asiat ratkaisevat suhteen tulevaisuuden, siis joukko hyvin pieniä asioita, jotka kuitenkin toistuessaan muodostavat ison osan suhteesta. Isoin asia on tietysti se miten toista kohtelee ja miten hänet näkee, mutta näennäisen triviaaleillakin asioilla on merkitystä. Ap