Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irit oravanpyörästä - PARAINEN - millainen paikka asua?

25.03.2007 |

Moi,

Olemme pääkaupukiseudulla asuva perhe. Lapset 6 ja 3 v.

Mietimme muuttoa jonnekin rauhalliseen pikkukaupunkiin saariston äärellä, koska harrastame veneilyä.

Parainen olisi kiinnostava, koska se on kuitenkin jonkun kokoinen ja riittävän lähellä isompaa keskusta. Olemme nimittäin aina asuneet kaupungissa.

Mutta millainen paikka Parainen on asua, etenkin suomenkieliselle perheelle. Onko kovin sisäänpäin lämpeävä?

Onko täällä muuten ketään joka olisi hypännyt orti oravanpyörästä? Oletteko katuneet, kaivanneet uraa? Vanhaa kotia? Kavereita? Miten lapset on pärjänneet?

Nella

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mukavaan ja rauhalliseen saaristokaupunkiin. Luonnonläheinen asuinympäristö ja meri lähellä. Olemme molemmat mieheni kanssa Turussa töissä, mutta asumme Paraisilla. Muutimme 2000-luvun alussa, enkä ole kyllä sinänsä katunut muuttoa pois Turusta. Työmatka kestää 20 minuuttia, vähemmän kuin monella pääkaupunkiseudulla.

Mutta sitten ne ikävämmät puolet. En voi valitettavasti kehua Paraista lapsiystävälliseksi paikaksi. Esimerkiksi hoitomaksut ovat kovin joustamattomat. Huvitti syksyllä, kun Turun Sanomat uutisoi, että Turussa lapsiperheet ovat nousseet kapinaan, koska hoitomaksuja yritetään muutta aivan " pöyristyttävän" paljon huonommaksi. No, kaikki ne huononnukset ovat jo käytössä Paraisille. Itse olen osittaisella hoitovapaalla, mutta maksamme silti täyden hoitomaksun, koska Paraisilla ei ole tällaista vaihtoehtoa hoitomaksuissa.

Toinen asia on sitten tämä ruotsinkielisyys. Itse olen ollut todellä hämmästynyt siitä, että Paraisille ei tueta kaksikielisyyttä. Esimerkiksi kielikylpypäiväkoteja ei ole ainuttakaan. Se on sitten joko suomi tai ruotsi. Nythän suunnitellaan kuntaliitosta muiden saaristokuntien kanssa (Nauvo, Korppoo, jne.) mikä merkitsee sitten sitä, että ruotsinkielisten osuus nousee. Kaarina ei ole vaihtoehto juuri kielen takia, suurin osahan valtuutetuista on rkp:sta. Sinänsä en ole ruotsin kieltä vastaan, perheemme on kaksikielinen, mutta sitä ihmettelen, että kaksikielisyyttä ei tueta, mieluummin pidettäisiin suomenkieliset omana ryhmänään ja ruotsinkieliset omana ryhmänään. Että on kyllä hiukan sisäänlämpiävää touhua...Valitettavasti sanoisin näin, että jos ei osaa yhtään ruotsia, niin Parainen on kyllä aika hankala paikka asua. Silloin on ikäänkuin puolet pois esim. harrastusmahdollisuuksista jne.

Toivottavati tämä ei nyt ollut liian negatiivista tekstiä...

Vierailija
2/4 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa kieliasioissa. Täällä kyllä tulee toimeen suomen kielellä,sillä molempiahan täällä puhutaan (tarkoitan kauppoja jne). ja sisään lämpeävää väkeä myös on, niinkuin käsittääkseni pienissä paikoissa tuppaa olemaan. täysin suomenkielisenä tunnen itseni toisinaan ulkopuoliseksi kun en ymmärrä mitä puhutaan. mieheni on ruotsinkielinen,mutta kotikielenä meillä on suomi (mies reissuhommissa eli paljon poissa). vanhempaa lasta olen yrittänyt viedä ruotsinkielisiin juttuihin ihan kielen takia. täytyy sanoa,että välillä tökkii pahasti koko ruotsin kieli,mutta yleensä toisesta sisään ja toisesta ulos. ihan kiva täällä on asua kunhan tähän tottuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet Paraisilla vasta vajaan vuoden - mutta viihtyneet erinomaisen hyvin ja olen hieman toista mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa asioista:).

Mielestäni täällä on harvinaisen vähän erottelua suomen- ja ruotsinkielisten välillä. Itse olen suomenkielinen (tosin ruotsikin sujuu) ja mielestäni ihmiset yrittävät aina sekä puhua että ymmärtää toisiaan. Pääasia siis on että asiat selviävät - ei millä kielellä.

Päivähoidosta.. Me olemme olleet paikalliseen päiväkotiin todella tyytyväisiä, siellä onnistuu myös hoito 10pv/kk puolikkaalla maksulla (en tiedä mitä aikaisempi kirjoittaja tarkoitti kun sanoi että maksaa täyden maksun vaikka on osittaisella hoitovapaalla), mikä esim. Turussa ei enää onnistu. Päiväkoti on myös kaksikielinen, siellä on pienille ja isoille suomen- ja ruotsinkieliset ryhmät ja kaikki tädit ovat kaksikielisiä, jolloin lapset kuulevat molempia kieliä.

Vaikka pienessä paikassa on pienen paikan murheet, en minä kyllä koe että Parainen on mitenkään sisäänpäinlämpivä paikka - itse olen ainakin saanut yllättyä vain positiivisesti:)!

Tanjuska

Vierailija
4/4 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Kiitos vastauksista!

Harmillista todella, että kaksikielisyyttä ei tueta. Olin miettinyt, että juuri kielikylpypäivähoito olisi loistava meidän lapsille, kun olemme umpisuomenkielisiä molemmat, mutta haluaisimme " sulautua" joukkoon. Pääasia kuitenkin olisi positiivinen asenne, juuri sellainen että asiat hoituu kielestä huolimatta. Ja tietenkin että lapsia ei syrjittäisi kielen takia.

Kurjaa jos päivähoitomaksuissa ei ole selvää linjaa osapäivähoidosta, meillekin se varmaan olisi paras ratkaisu, ainakin aluksi.

Olemme tulossa viikonloppuna katsomaan sinne. Toki kesällä olemme vierailleet, mutta se ei oikein anna todellista kuvaa paikasta :)

Nella