Mihin seurakuntaan kannattaa liittyä?
Olen uskossa oleva nuori ja kuulun tällä hetkellä evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Käyn myös sunnuntaisin kirkossa eli en koe olevani vain ns. tapakristitty vaan uskossa eläminen on elämäntapa.
Koen nykyisen kirkon toimien olevan Raamatun ja Jumalan vastaisia ja koen, että en halua enää tähän hulluuteen osallistua. Eli onko muita samojen kysymysten ääressä tai mihin ratkaisuun olette päätyneet?
Kommentit (76)
Joko Ev lut -herätyspuoli (esim. Luther-säätiö tai Kansanlähetys) tai ns. vapaat suunnat. Itse käyn helluntai- ja vapaa srk:ssa. Käy katsomassa muutama paikka ja rukoile asiaa.
Siunausta!
Kirkko minullakin hakusessa. Erosin ev.lut kirkosta 10v sitten. Vallankaappaus kirkossa on outo juttu todella. Miksi lestadiolaiset ei tee mitään?
Vierailija kirjoitti:
Kyylahden Käärmeenpalvojat Ry
Älä yritä olla nokkela, koska sinulla ei ole siihen edellytyksiä. On vain noloa, kun tyhmä ihminen yrittää olla nokkela.
Mihin "kannattaa"? Ei tietenkään kannata liittyä mihinkään.
Uskonnot perustuvat valheeseen ja valehteluun. Niiden todellisina motiiveina on vallanhalu ja ahneus ja kuolemanpelko. Fiksu ihminen pysyy uskonnoista kaukana.
Erosin ev.lut. kirkosta jo monta vuotta sitten. Osallistuin aluksi Sleyn messuyhteisön ja Lähetyshiippakunnan toimintaan, ja tutustuin myös muihin luterilaisten kirkkokuntiin. En kuitenkaan liittynyt niistä mihinkään. Päädyin lopulta hylkäämään koko protestanttisuuden ja liityin ortodoksiseen kirkkoon. On ihanaa kuulua siihen Kirkkoon, jonka Kristus itse perusti ja joka on säilyttänyt Raamatun lisäksi muunkin tradition.
Kannattaa miettiä kumpi on enemmän syntiä, suvaitsevaisuus vai suvaitsemattomuus?
Mitä Jeesus sanoisi?
Yleensä on kyse siitä, että uskis haluaa rajoittaa ja paheksua, nousta itse jalustalle. Näyttää pitemmältä kun seisoo muitten ihmisten päällä.
Hyvyys, pyhyys, rakkaus. Kaikki on pyhää ja koskematonta.
Kuulostaa siltä, että helluntaiseurakunta sopisi sinulle. He ovat parempia, varakkaampia ja älykkäämpiä kuin muut ihmiset. Ja heillä on parhaat salaliittoteoriat, myös Trump on oikein mukava mies.
Ei sinulla tarvitse olla nimeä minkään seurakunnan jäsenkirjassa. Raamatun mukaan kuulut Jumalan seurakuntaan, kun uskot ja olet käynyt kasteella. Kasteella käyminen ei myöskään vaadi kirkolliseen seurakuntaan liittymistä.
toki ihminen kaipaa seurakuntaa ja uskovien yhteys on oleellista. Käy tutustumassa seurakuntiin ja rukoile asiaa.
Helluntai tai Lestis. Sakkolihakin on sallittua, voi hyvillä mielin paheksua homostelua. Ja alistaa naisia. Taivaassa palkitaan. Voi hyvä jumala sentään.
Tiestitkö, että uskovaisena saat tehdä mitä tahansa pahaa (niinkuin tekevätkin), kun uskot jeesukseen, kaikki synnit annetaan anteeksi! Helppoa! Ja piäsee sinne taevooseen 😅
Jessus mitä menoa etten sanois!
Lähetyshiippakuntaan. Siellä on kaikki kirkosta ulos potkitut ja vapaaehtoisesti lähteneet. Toimintaa on ainakin useimmilla isommilla paikkakunnilla. Löydät verkkosivut Googlella.
Itse en kuulu mihinkään seurakuntaan. Udkon kyllä ja luen raamattua päivittäin pari tuntia. Rukoilen ja laulan jumalalle kävellessäni koiran kanssa. En koe mitään tarvetta liittyä mihinkään seurskuntaan.
Ortodoksiseen. Luterilaiset eivät nykymoodissaan käytännösä ole enää kristittyjä.
Ev.lut. kirkon tilanne on monin tavoin surkea, mutta kannattaa silti muistaa että kirkko on edelleen virallisesti sitoutunut tunnustuskirjojen oppiin ja monet ylilyönnit on kirkon virallisten sääntöjen ja lakien vastaisia. Onko tällaisessa tilanteessa parempi erota kirkosta vai jäädä taistelemaan sen puolesta, että kirkko alkaisi noudattaa sääntöjään? Jos kirkosta päädytään eroamaan, onko parempi että konservatiivit eroaa vähitellen ja liittyy kuka mihinkin seurakuntaan, vai olisiko parempi että konservatiivit kokoaa rivinsä kaikessa rauhassa ja perustaa yhdessä uuden kirkon sitten kun aika on kypsä?
Miten ap viitsit trollata tällä aiheella jatkuvasti. Et sinä mitään seurakuntaa etsi.
Vierailija kirjoitti:
Tiestitkö, että uskovaisena saat tehdä mitä tahansa pahaa (niinkuin tekevätkin), kun uskot jeesukseen, kaikki synnit annetaan anteeksi! Helppoa! Ja piäsee sinne taevooseen 😅
Jessus mitä menoa etten sanois!
Ei se mene noin. Anteeksi ei saa ilman oikeaa katumusta. Ja se, joka jatkuvasti noin toimii, menettää kykynsä tuntea aitoa katumusta. Niin sanotusti "paatuu".
Itse olen siirtynyt vapaaseurakunnan asiakkaaksi viime viime vuosina.
Eroa kirkosta, mutta älä liity mihinkään seurakuntaan.