Mihin seurakuntaan kannattaa liittyä?
Olen uskossa oleva nuori ja kuulun tällä hetkellä evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Käyn myös sunnuntaisin kirkossa eli en koe olevani vain ns. tapakristitty vaan uskossa eläminen on elämäntapa.
Koen nykyisen kirkon toimien olevan Raamatun ja Jumalan vastaisia ja koen, että en halua enää tähän hulluuteen osallistua. Eli onko muita samojen kysymysten ääressä tai mihin ratkaisuun olette päätyneet?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään hyvä syy menettää työpaikka. Siis että haluaa toimia Raamatun opetuksen mukaan. Kyllä on oikein hyvä syy erota kirkosta, jossa Raamatun seuraajia halveksitaan ja potkitaan päähän. Nämä papit ovat työssä joko Sleyllä tai Lähetyshiippakunnassa. Ja hyvä niin. Hyviä pappeja.
Ev.lut. kirkon papeilta ei riitä, että he "haluavat toimia Raamatun opetuksen mukaan". Pappien tulee myös noudattaa työssään kirkon sääntöjä ja Suomen lakeja. Jos he kieltäytyvät itsepintaisesti tekemästä niin, pappisvirasta pidättäminen on täysin oikein.
Sley on ev.lut. kirkon virallinen lähetysjärjestö, jossa ei taatusti ole yhtään ev.lut. kirkosta eronnutta pappia, jolta olisi viety ev.lut. kirkon pappisoikeudet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään hyvä syy menettää työpaikka. Siis että haluaa toimia Raamatun opetuksen mukaan. Kyllä on oikein hyvä syy erota kirkosta, jossa Raamatun seuraajia halveksitaan ja potkitaan päähän. Nämä papit ovat työssä joko Sleyllä tai Lähetyshiippakunnassa. Ja hyvä niin. Hyviä pappeja.
Ev.lut. kirkon papeilta ei riitä, että he "haluavat toimia Raamatun opetuksen mukaan". Pappien tulee myös noudattaa työssään kirkon sääntöjä ja Suomen lakeja. Jos he kieltäytyvät itsepintaisesti tekemästä niin, pappisvirasta pidättäminen on täysin oikein.
Sley on ev.lut. kirkon virallinen lähetysjärjestö, jossa ei taatusti ole yhtään ev.lut. kirkosta eronnutta pappia, jolta olisi viety ev.lut. kirkon pappisoikeudet pois.
Korjaan/tarkennan äskeistä viestiä: Sleyssä ei taatusti työskentele yhtään sellaista pappia, jolta olisi viety ev.lut. kirkon pappisoikeudet pois.
Käsitteet hukassa. Seurakuntaa ei voi itse valita, vaan se muodostu asuinkunnan mukaan.
Ja seurakunnat muodostuvat eri uskontokunnista ja uskontokunnan voit itse valita, haluatko olla Jehovan todistaja, katollinen vai helluntalainen.
Uskontoon vaikuttaa sinun arvopohja, eikä kukaan voi tietää kuin sinä itse, mikä uskonto sopii sinulle. Suomessakin uskontokuntia on kymmeniä ja osa jää vielä niiden ulkopuolelle.
Keskustele Jehovan todistajien kanssa
He tutkivat Raamattua ja opettavat sen oppeja.
Saat selkeitä raamatun totuuteen perustuvia tietoja oppeja.jne
Vierailija kirjoitti:
Keskustele Jehovan todistajien kanssa
He tutkivat Raamattua ja opettavat sen oppeja.
Saat selkeitä raamatun totuuteen perustuvia tietoja oppeja.jne
Komppaan tätä. Itse olen mukana tunnusteluasteella eli käyn tilaisuuksissa valtakunnansaleilla sekä keskustelen kokeneiden todistajien kanssa pari kertaa viikossa. En ole vielä kastettu mutta varmuus siitä että olen löytänyt Totuuden vahvistuu päivä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole eri asia. Jos sinua ei hyväksytä kirkossa, annetaan ymmärtää hyvin vahvasti, että et edes kuulu sinne. Jäisitkö muka itse kirkkoon sellaisen nöytyytyksen jälkeen, että sinut pakotettaisiin työttömäksi ja haukuttaisiin päälle oma ymmärryksesi tärkeistä ja keskeisistä asioista? En puhu nyt naisista vaan raamatun noudattamisesta.
Onko työpaikan menettäminen (hyvästä syystä) ja korvien välissä oleva kokemus nöyryytetyksi tulemisesta mielestäsi hyviä syitä erota kirkosta?
Kaikista ei ole papeiksi, ainakaan minkä tahansa kirkon papeiksi. Teologian maisterin koulutuksella voi kuitenkin työllistyä myös moniin kirkkojen ja seurakuntien ulkopuolisiin tehtäviin.
Ei tuo ole mikään hyvä syy menettää työpaikka. Siis että haluaa toimia Raamatun opetuksen mukaan. Kyllä on oikein
Pappien tulee noudattaa työssään kirkkonsa sääntöjä. Jos pappi ei pysty noudattamaan niitä, hän on väärässä työssä ja mahdollisesti muutenkin itselleen väärässä kirkossa. Jos kyse on jälkimmäisestä, kirkosta eroamisen pohjimmaisen syyn ei pitäisi olla pappisviran menettäminen vaan yleiset erimielisyydet kirkon kanssa.
Yhdeltäkään Lähetyshiippakunnan papilta ei ole viety pappisoikeuksia ilman pätevää syytä. Heitä ja muita konservatiiveja on varmasti haukuttu ja halveksittu - samoin kuin kirkon liberaalejakin. Muiden haukkuminen ja halveksuminen on väärin, mutta miten siihen pitäisi reagoida? Eroamalla kirkosta ja perustamalla uusi? Ei kai sentään. Vai löydätkö sinä Raamatusta jotain tukea tällaiselle kristikuntaa hajottavalle toimintatavalle?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siirtynyt vapaaseurakunnan asiakkaaksi viime viime vuosina.
Vapaaseurakunta vai vapaaksi seurakunnasta. Suosittelen jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Paratiisi seurakuntaan tietty.
Onkos saarnaaja Mustapää siellä edelleenkin hipelöimässä nurten tyttöjen etumusta?
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta, mutta älä liity mihinkään seurakuntaan.
Tuo on yksi huonoimmista vaihtoehdoista. Jokaisen kristityn olisi hyvä kuulua johonkin seurakuntaan, koska kristityn ei ole hyvä jäädä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta, mutta älä liity mihinkään seurakuntaan.
Tuo on yksi huonoimmista vaihtoehdoista. Jokaisen kristityn olisi hyvä kuulua johonkin seurakuntaan, koska kristityn ei ole hyvä jäädä yksin.
Olen samaa mieltä, vaikka olenkin eronnut ev.lut. kirkosta jo ajat sitten. On parempi kuulua edes johonkin kuin jäädä yksin oman Raamattunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ev.lut. kirkon tilanne on monin tavoin surkea, mutta kannattaa silti muistaa että kirkko on edelleen virallisesti sitoutunut tunnustuskirjojen oppiin ja monet ylilyönnit on kirkon virallisten sääntöjen ja lakien vastaisia. Onko tällaisessa tilanteessa parempi erota kirkosta vai jäädä taistelemaan sen puolesta, että kirkko alkaisi noudattaa sääntöjään? Jos kirkosta päädytään eroamaan, onko parempi että konservatiivit eroaa vähitellen ja liittyy kuka mihinkin seurakuntaan, vai olisiko parempi että konservatiivit kokoaa rivinsä kaikessa rauhassa ja perustaa yhdessä uuden kirkon sitten kun aika on kypsä?
Sellainen saattaa jossain vaiheessa syntyä Lähetyshiippakunnan ja konservatiivisten herätysliikkeiden yhteistyönä.
Lähetyshiippakunta on jo järjestäytynyt kirkoksi ja vakiinnuttanut asemansa. Miksi se olisi mukana perustamassa jotain uutta kirkkoa ev.lut. kirkon herätysliikkeiden kanssa, jos herätysliikkeet päättää jossain vaiheessa irtaantua ev.lut. kirkosta ja perustaa oman kirkon?
Vierailija kirjoitti:
-----Yhtään konservatiivista pappia ei ole potkittu pois ev lut kirkosta. Kirkon säännöt ei edes teoriassa mahdollista kenenkään erottamista kirkon jäsenyydestä, vaan kirkosta eroaminen on aina jokaisen oma päätös.
Joiltain papeilta on otettu pappisoikeudet pois, mutta se on ihan eri asia-----
Ei se ole eri asia. Jos sinua ei hyväksytä kirkossa, annetaan ymmärtää hyvin vahvasti, että et edes kuulu sinne. Jäisitkö muka itse kirkkoon sellaisen nöytyytyksen jälkeen, että sinut pakotettaisiin työttömäksi ja haukuttaisiin päälle oma ymmärryksesi tärkeistä ja keskeisistä asioista? En puhu nyt naisista vaan raamatun noudattamisesta.
Ev.lutm kirkko ei ole "pakottanut työttömäksi" yhtään Lähetyshiippakunnan papit. Wikipedian mukaan nämä ev.lut. kirkon pappisviran menettäneet papit oli jo valmiiksi töissä Lähetyshiippakunnassa, jonka toimintaan ja työsuhteisiin ev.lut. kirkon tuomiokapitulien päätökset ei vaikuta: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4hetyshiippakunta
Itse kuulun edelleen EV.lut kirkkoon mutta käyn messussa pääasiassa Lähetyshiippakunnassa ja Raamattuopistolla
Näen Lähetyshiippakunnan ikäänkuin Daavidin sotaleirinä kun hullu kuningas Saul häntä vainosi
Yhteiskunnalliseksi järjestäytymismuodokseen Lähetyshiippakunta on valinnut rekisteröimättömän yhdistyksen.
Olen myös jäsen Lähetyshiippakunnan paikallisseurakunnassa
Kirkkokansa on toivo niille, jotka kaipaavat ja odottavat maahamme ja kirkkoomme hengellistä uudistusta.
Paratiisi seurakuntaan tietty.