Kuka tänä vuonna kerää metsistä mustikat ja puolukat? Herätäänkö tähän taas liian myöhään?
Pakastemarjojen hinta on ollut koko vuoden törkeä!
Kommentit (101)
Ei marjoja kannata poimia jollei niitä myy jossai fb ryhmässä tms. Teollisuus maksaa todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän maalaistanttojen ihan mahdoton kuvitella sellaista tilannetta että ihminen asuu Helsingissä ilman autoa ja lisäksi hän inhoaa marjastamista? ONKO MAHDOTONTA???? Ei ole kumisaappaita, ei ämpäriä edes. Pystyttekö kuvittelemaan saatanan persut!!!
Ei ole mahdotonta kuvitella moista, mutta miksi tuollainen ihminen olisi huolissaan siitä, kuka kerää metsästä marjat? Jos itse ei ole sinne menossa eikä ikinä ole mennytkään, niin eikö se ole ihan sama, mitä marjoille tapahtuu? Pystytkö kuvittelemaan, että jatkat puolalaisten kolibakteeripuolukoiden ostamista?
Suomessa ei ainakaan kuluttaja voi ostaa kuin ruotsalaisia tai suomalaisia puolukoita. Sinä maalaisjuntti et edes tiedä että Puolassa ei kasva puolukoita poimittavaksi asti.
Minä ja vaimoni olemme niitä maalaisjuntteja ja keräämme joka kesä mustikat, puolukat ja kantarellit pakkaseen, riittää koko talveksi. Muutkin maalaiset tekevät niin.
Kaupunkilaiset eivät ymmärrä kuinka paljon hyvää saa ilmaiseksi kun menee metsään. Puhdasta ja luomua kaikki ja itselleen tervettä liikuntaa.
T.Marjastajat Etelä-Karjalasta😊😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta jos on kallista. Halvemmalla saat jos poimit itse.
Niin teidän eläkeläismummojen aika kun ei maksa mitään. Sillä mitään muutakaan teillä ei ole, varsinkaan päässä.
No mitä valitat? Ääääliian kallista, mutka haluan halvalla mutta vaivaa en halua nähdä? Ole sitten ilman. Mua ei noita poimimaan saa, mulla on muutakin tekemistä. Mutta maksan jollekulle joka vaivan näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän maalaistanttojen ihan mahdoton kuvitella sellaista tilannetta että ihminen asuu Helsingissä ilman autoa ja lisäksi hän inhoaa marjastamista? ONKO MAHDOTONTA???? Ei ole kumisaappaita, ei ämpäriä edes. Pystyttekö kuvittelemaan saatanan persut!!!
Ei ole mahdotonta kuvitella moista, mutta miksi tuollainen ihminen olisi huolissaan siitä, kuka kerää metsästä marjat? Jos itse ei ole sinne menossa eikä ikinä ole mennytkään, niin eikö se ole ihan sama, mitä marjoille tapahtuu? Pystytkö kuvittelemaan, että jatkat puolalaisten kolibakteeripuolukoiden ostamista?
Suomessa ei ainakaan kuluttaja voi ostaa kuin ruotsalaisia tai suomalaisia puolukoita. Sinä maalaisjuntti et edes tiedä että Puolassa ei kasva puolukoita poimittavaksi asti.
Katso joskus sitä pussia hieman tarkemmin: pakattu Suomessa/Ruotsissa, ei välttämättä sanaakaan alkuperämaasta!
Lisäksi yksi Puolan tärkeistä marjoista on puolukka ja sitä kerätään runsaasti myös vientiin.
Ei kaupunkilainen taida edes leipoa leipäänsä itse. Kaikki pitää saada valmiina eteen.
Vierailija kirjoitti:
On naurettavaa tuoda toiselta puolen maailmaa marjanpoimijoita. Sama homma näiden muualta tulleiden raksavierastyöläisten kanssa.
Molemmissa tapauksissa kysymys on vain ja ainoastaan bisneksestä.
Työttömiltä kesän ajalta etuudet pois ja kas, ei tarvita ainuttakaan ulkomaalaista poimijaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä tyypillinen hesalainen vinkumassa kurjuuttaan. Lisäksi tuolla onnettomalla on persu mennyt pyllyyn. Makaa voimattomana sohvalla syö sipsejä, lihoo ja piereksii.
Maalaiset onneksi osaavat marjastaa ja sienestää, eikä aina vain valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerääpä kuule vaikka ihan itse. Vai pitäisikö saada orjia planeetan toiselta puolelta keräämään puolestasi?
Miksi sinä et mene oopperaan laulamaan? Sinne otetaan taitavia kyllä????
En ole tietääkseni vaatinut ooperaan orjatyövoimaa. Jos haluan nähdä ooperaa, niin maksan mukisematta lipun hinnan. AP:kin voi maksaa sen, mitä markkinataloudessa marjat maksavat, tai poimia itse. Tai olla ilman.
Marjanpoimijoiden palkka on monta kertaa heidän palkkansa Thaimaassa.
Oli ennen, seuraatko nykytilannetta ja orjatyövoimaa kun "rehellinen" suomalainen tarjoaa bisnestä?
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on sotaa paennut satoja tuhansia ukrainalaisia miehiä voisiko ne mennä elätystä vastaan poimimaan marjat?
Ei tarvitse, olen huomannut saavan kielitaidottomana töitä helpostikin. Varmaankin joku sympatiajuttu. Suomalainen jos pakenisi, olisi sotarikollinen.
Meillä on metsätielle laitettu puomi. Ei ole oikein, että joku täysin ulkopuolinen palkkaa porukkaa töihin metsääni. Jos tuo työntekijä kompastuu, niin kuka on vastuussa työskentelyolosuhteista, maanomistajako?
Vierailija kirjoitti:
Ei marjoja kannata poimia jollei niitä myy jossai fb ryhmässä tms. Teollisuus maksaa todella vähän.
Olet oikeassa. Jopa keskinkertainen poimija (kuten minä) pääsee palkoille poimimalla marjoja ja myymällä suoraan. Ostajia löytyy! Marjafirmoilta ei saa kuin vaivat palkaksi.
Sanna Lundströmkin voi mennä poimii marjoja
Taitaa jäädä kaupan marjat jatkossa syömättä. Kuka jaksaa itse kerätä, saa marjoja.
Minä jään ilman.
Syödään sitten vaan nuudeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerääpä kuule vaikka ihan itse. Vai pitäisikö saada orjia planeetan toiselta puolelta keräämään puolestasi?
Miksi sinä et mene oopperaan laulamaan? Sinne otetaan taitavia kyllä????
En ole tietääkseni vaatinut ooperaan orjatyövoimaa. Jos haluan nähdä ooperaa, niin maksan mukisematta lipun hinnan. AP:kin voi maksaa sen, mitä markkinataloudessa marjat maksavat, tai poimia itse. Tai olla ilman.
Marjanpoimijoiden palkka on monta kertaa heidän palkkansa Thaimaassa.
Oli ennen, seuraatko nykytilannetta ja orjatyövoimaa kun "rehellinen" suomalainen tarjoaa bisnestä?
Niinpä.😢 Hävetkööt tuollaiset "rehelliset"!!
Nämä joutilaat kulttuurin rikastuttajat voisi mobilisoida marjanpoimintaan, sehän on melkein kuin puuvillan keruuta.
Suomalaiset ovat ennen kortissa kun huonolla palkalla ja taas Suomeen ei oteta ulkomaalaisia vaikka olisivat tulossa. Tämä on meidän politiikkaa moukat. 👍👍👍👍👍
Meidän läheisellä marjatilalla ukrainalainen nainen teki melko muhkean tilin yli 10 000 eur. poimimalla mansikoita 2 kk.
Ahkerille töitä riittää ja tuloja. Suomalaisille ei työ maistu.
Miksi suomalaiset työttömät ei kerää niitä marjoja sieltä metsästä? Siksikö kun suomalaiset työttömät on niin laiskoja paskoja ettei niitä työ kiinnosta?
Hyvä että tukia leikataan.
Ei ole mahdotonta mutta sitten se helsinkiläinen kiltisti maksaa mitä kauppa pyytää marjoista.