Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keräilijä tai hamstraaja.

Ahdistunut talossani
13.06.2025 |

Moi,

Yritän pitää tämän lyhyenä. Puolisoni ei ole varsinainen hamstraaja, mutta kerälijä on. Rikkinäinen tavara säilytetään, jos sillä on tunnearvo, esimerkiksi saatu lahjaksi. Yksi esimerkki, lahjaksi saatu lasipurkki, jossa sisällä kuivattuja sieniä, saatu noin 20 vuotta sitten.

Paljon tavaraa, jota voi tarvita, 10-20 vuotta vanhaa.

Ostin pyykkikorin, tällähetkellä se on muovinkierrätys tarkoituksessa. Ruokamuovipakkaukset pestään pesuaineella ja lämpimällä vedellä.

Kun ostetaan uutta, vanhaa ei sillä korvata, vaan myös huono/rikkinäinen säästetään, jos sattuis tarvii.

Talo ei ole hirveässä kunnossa, mutta siivoaminen on vaikeata tavaran määrän takia. Minua ei suoraan sanoen enää siivoaminen edes kiinnosta em. seikoista johtuen.

Kyseessä ei ole äärimmäinen milenhäiriö, vaimoni on tämän ongelman opetellut.

Rakentamani kiinteistö ei ole minulle koti, vaan pelkkä talo, jossa katsoa töllöä ja nukkua.

Joo minun pitäisi tehdä korjaus asiaan, sanoo keittiöpsykologit. Vanhaa on.

Yhdessä ollaan oltu noin 30 vuotta, naimisissa 2004 lähtien.

Saa heittää ohjeistusta ja lokaa.

Ystävällisesti,

Mika Petri

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan koti on pieni talo ja täynnä tavaraa. Nyt viimeisimpänä oli hankkinut kolme papukaijaa jotka ovat talossa vapaana. Paskovat siellä ties minne. 

Tästä voi laittaa ihan eläinsuojeluilmoituksen.

Vierailija
82/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toivottavasti pääset kokemaan saman, mutta olen satavarma että sinä menet sossuun ja äidillesi vinkumaan rahattomuutta etkä ole valmis itse yrittämään mitään."

Aika ilkeää muuten toivotella muille pahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapeen olisi hyvä tajuta, että hamstraus on yleensä traumareaktio puutteessa elämiseen. Ts sen syynä on se, että ei ole voinut/saanut hankkia tsrvitsemiaan tavaroita ja asioita silloin kun on niitä tarvinnut, joten nyt säästetään kaikki, jotta tuollaiseen tilanteeseen ei enää joutuisi. Ja kun tämä koskee myös tunne-esineitä, niin kyse on siitä, että samoja rakastamisen tai huomioinnin tunteita ei myödkäån saa tsrpeeksi.

jos te elätte yhdessä, kannattaa miettiå, miten voisit tarjota sellaisen taludelliseeti ja tunteellisesti vakaan ja runsaan elämän, että vastaavista suojameksnismeista voisi päästää irti.  Jos te olette eläneet pitkään samassa oarisuhteessa, kannattaa miettiä myös sitä, miten on itse osaltaan tuottanut niitä traumoja, joihin tuo mekanismi vastaa.

Tähän tulee alapeukkuja, mutta tosiasia on, että hamstraus ei ole sisäsy

Se myös voi "periytyä". Tiedän perheen jossa vanhemmat hamstrasivat, poikakin alkoi hamstrata. 

Vierailija
84/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän noissa hamstrausartikkeleissakin sanotaan, että voi periytyä. 

Vierailija
85/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentit, sinun ja ilmeisesti jonkun toisen, osoittavat että mitään käsitystä teillä ei ole siitä missä tilanteessa olen. Tämä on pakkotilanne ei pakkomielle. Toivottavasti pääset kokemaan saman, mutta olen satavarma että sinä menet sossuun ja äidillesi vinkumaan rahattomuutta etkä ole valmis itse yrittämään mitään.  Mutta samaa asennetta kuulen omilta lapsilta ja sisaruksilta. Heillä kun on kaikilla työpaikka, terveys ja hyvätuloinen puoliso. Yksikään ei ymmärrä, vielä. Ehkä elämä opettaa.

Oletko kenties riidoissa lastesikin kanssa? Pahalta kuulostaa. Onko roskien säilöminen todella tärkeämpää kuin omat lapset? 

Vierailija
86/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta talo.

👍🏻

Jos vanha talo on maalla ja täynnä tavaraa, niin sen voi antaa palokunnan harjoituskohteeksi. Hamstraustalot ovat huonokuntoisia ja tulee kalliiksi tyhjentää ne, joten ei huono vaihtoehto perikunnalle.

Tuo on niin iki-ikivanha neuvo, että toivoisi ihmisten jo lopettavan sen käyttämisen. Nykyään on niin paljon isommat vaatimukset erilaisten materiaalien kierrätykselle, etteivät palokunnat voi vaan polttaa taloja paikoilleen kamoineen kaikkineen ja jättää sikseen. Ties mitä myrkkykaasujakin siellä syntyy. Ennen oli ihan eri juttu puumökkien ja puuhuonekalujen kanssa. 

Vierailija
87/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta talo.

👍🏻

Jos vanha talo on maalla ja täynnä tavaraa, niin sen voi antaa palokunnan harjoituskohteeksi. Hamstraustalot ovat huonokuntoisia ja tulee kalliiksi tyhjentää ne, joten ei huono vaihtoehto perikunnalle.

Tuo on niin iki-ikivanha neuvo, että toivoisi ihmisten jo lopettavan sen käyttämisen. Nykyään on niin paljon isommat vaatimukset erilaisten materiaalien kierrätykselle, etteivät palokunnat voi vaan polttaa taloja paikoilleen kamoineen kaikkineen ja jättää sikseen. Ties mitä myrkkykaasujakin siellä syntyy. Ennen oli ihan eri juttu puumökkien ja puuhuonekalujen kanssa. 

Ensin sieltä pitää tietysti poistaa vaaralliset aineet.

Vierailija
88/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se ap katosi? Vai onko ap todellisuudessa tämä käsityönainen?

Vierailija
89/92 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile uuttaa niistä kuivatuista sienistä teetä,  tai liota niitä pitkään ja maistele.

Mutta testaa pikkusen kerrallaan,jos sattuukin oleen höpöherkkusieniä niin tulee jännää.

Vierailija
90/92 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se ap katosi? Vai onko ap todellisuudessa tämä käsityönainen?

On.

Vierailija
91/92 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta talo.

👍🏻

Ensin sieltä pitää tietysti poistaa vaaralliset aineet.

No haloo, eihän sellainen ihminen ole poistamassa mitään, joka haluaa palokunnan paikalleen polttamaan talon, koska ei itse halua sitä siivota. Ja jos talo on täynnä rojua, miten edes löydät romukasojen alta vaaralliset aineet?

Vierailija
92/92 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta talo.

👍🏻

Ensin sieltä pitää

Eivätkö palokunnat enää ota harjoituskohteita? Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi