Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti: Asiakas kysyi asiallisesti häämatkastaan - Finnairin vastaus: "Poistu tai vartija kutsutaan"

Vierailija
13.06.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2bc34cd9-99eb-46f6-8045-8b461291be41

Pekka yritti selvittää Finnairin asiakaspalvelun kanssa, mitä käy hänen ja puolison häämatkalle nyt kun lentoliikenteessä on lakko. Puhelinpalvelu ei vastannut, chat heitti ulos, eikä lentokentän tiskiltäkään irronnut apua. Lopulta toinen asiakaspalvelija uhkasi kutsua vartijan, jos Pekka ei poistu. Finnairin edustajan mukaan asiakaspalvelua ei voida nopeasti vahvistaa, koska työ vaatii erikoisosaamista. Matkan peruuntuminen vaikuttaisi muun muassa majoituksiin ja vuokra-autoon, ja kyseessä on heidän ensimmäinen yhteinen häämatka.

"Ystävällinen asiakaspalvelu" tarkoittaa nykyään ilmeisesti sitä, että jos ihminen kysyy matkansa kohtalosta, niin uhataan vartijalla. Vain koska kysyy, voiko hänen häämatkansa pelastua. Siis häät - elämän tärkein juhla. Mutta ei, asiakas on kuulemma 'liikaa vaatimassa' jos ei suostu vain odottamaan koneensa peruuntumista ja 50 euron puhelinlaskua.

Tämä osoittaa miten suomalainen asiakaspalvelu on muuttunut: ennen edes yritettiin auttaa, nyt vedotaan järjestelmiin ja 'resurssipulaan'. Ei siinä mitään, mutta jos yrität järjestää yhden elämän tärkeimmistä päivistä kunnolla, saat kohteluksi epäluuloa ja vartijauhkauksia.

Mitä se kertoo yhteiskunnasta, jos häämatkalle lähtevä kohtaa enemmän byrokratiaa kuin rikollinen? Onko Finnair unohtanut, keitä varten se toimii? Ja vielä tärkeämpää: kuinka moni muukin on jäänyt yksin tämän kaaoksen keskelle?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häämatkan voi tehdä vaikka junalla kotimaan ksupunkiin tai vielä parempi jos menee johonkin kansallispuistoon retkeilemään. 

Elämä ei lopu siis johonkin lentoon. Jos noin sinnikkäästi kaikki kanavat tukkii niin sitä saa mitä tilaa. 

Vierailija
2/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaasta voi palkata asiakaspalveluun lisää väkeä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin "palvelu" on kaiken kaikkiaan täysin luokatonta.

Vierailija
4/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo firma joutaisi kaatumaan.

Vierailija
5/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairhan on ihan täysi haistapaska-firma. Se myös järjestelmällisesti kieltäytyy maksamasta asiakkailleen heille lain mukaan kuuluvia myöhästymiskorvauksia, lähes ainoana eurooppalaisena lentoyhtiönä. Jopa muut halpalentoyhtiöt ovat yleensä tässä asiassa kertaluokkia Finnairia parempia. Jos vain suinkin mahdollista, lentäkää millä tahansa muulla yhtiöllä kuin Finnairilla.

Vierailija
6/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se pakoo lentää finskillä kun muitakin lentoyhtiöitä on?

Vierailija
7/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen määrittää että jonkun matka on tärkeämpi kuin toisen. Häämatkalaisia on pilvin pimein, ei se mikään syy ole saada erityiskohtelua. Nuokin kumminkin eroavat jo ennen kuin häämatkan luottokorttilaskut on maksettu.

Vierailija
8/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Iltalehti tietää että "Pekka" selvitti asiaa asiallisesti?

Olen aina ollut asiakaspalveluiden kanssa asiallinen, enkä ole koskaan kohdannut vartijaa, tai uhkausta sellaisesta.

Toisekseen Pekalla on selvästi ymmärryksen kanssa vaikeuksia:

Kun kerroin lentoni olevan 19. kesäkuuta, vastaus oli heti, että voimme ruveta hoitamaan asiaa korkeintaan kolme päivää ennen sitä. 

Miksi pitää sen jälkeen yrittää jankuttaa että mutta kyllä minun lentoni nyt on niin tärkeä, että se pitää hoitaa jo nyt?

Vierailija
9/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Onneksi.

Vierailija
10/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yes, Sir!

Vierailija
11/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin Pekan lento olisi jotenkin muita tärkeämpi. Minä minä minä.

Vierailija
12/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lyötiin luuri korvaan kun mulle oli tullut jonkun muun lentotiedot kännyyn ja ajattelin ilmoittaa siitp. Varmaan joku tuttu siellä TAAS ollut vittuilemassa.

Vierailija
13/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi elämän tärkeimmistä päivistä?! Nuokin kumminkin lähtivät häämatkalle vasta joskus kuukausien päästä niin mitä se matka enää hääpäivään liittyy.

Vierailija
14/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on Pekalle tärkeä. Kuka sinun asiasi hoitaa jollet sinä itse?

Vierailija
15/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tämmöisiå salakähmäisiä vittuiluviestejä ja lööppejä tulee kun haluaisivat minut sinne töihin jotta voisivat antaa potkut minulle. 

Vierailija
16/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun muiden mitätöiminen ja mustamaalaaminen on kaikkein tärkeintä.

Vierailija
17/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka voisi lopettaa perseilyn asiakaspalvelijalle niin saisi palvelua.

Vierailija
18/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on Pekalle tärkeä. Kuka sinun asiasi hoitaa jollet sinä itse?

Ei kuulu liittokanslerille sekaantua yksittäisen tavan kansalaisen elåmåån millåån tavalla.

Vierailija
19/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ny ihan pakko ylipäätänsä lähteä häämatkalle.

Vierailija
20/89 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi elämän tärkeimmistä päivistä?! Nuokin kumminkin lähtivät häämatkalle vasta joskus kuukausien päästä niin mitä se matka enää hääpäivään liittyy.

Ja tållekö se yks kuspää runkkaa kun joku sai pakit? Voi vttu mikä kusipää.