Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joutua tässä tilanteessa osastohoitoon?

Vierailija
13.06.2025 |

Oon nuori, 20v. Diagnoosina mulla on paranoidinen skitsofrenia ja autismikirjo.

Nyt ei oo mitään harhoja tms. Vaan voimakasta ahdistuneisuutta ja pelkoja. Lääkityksenä tällä hetkellä Leponex jota en haluaisi käyttää kun se väsyttää liikaa (nukuin viime yönä n. 15 tuntia)

Hoitajani uhkaili osastolla mutta en haluaisi mennä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä joku "hoitaja" tulee tänne pätemään. Toivottavasti joudut itse osastohoitoon mielivaltaisesti. Jostain ihan muusta syystä olet tolaltasi ja sinut leimataan "psykoosissa". 

Vierailija
42/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et halua osastohoitoon, niin ehkä sinun pitäisi alkaa sitten pyrkiä sinne aktiivisesti, siis jos on uskominen tämän ketjun oletetuihin kokemusasiatuntijoihin osastohoitoon pääsemättömyydestään? päättelevät sitten, että et sitä tarvitse, koska sinne haluat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole vaaraksi muille tai itsellesi niin pakkohoitoon ei laiteta

Mut on aikasemminki laitettu pakkohoitoon enkä ollut vaaraksi kenellekään.

En tarkalleen tiedä tapaustasi, mutta itsekkin olen sairaalasta poistunut ilman kotiuttamista. Hoitoon voidaan ottaa, mutta siellä ei voi pitää väkisin.

Pakkohoidossa nimensä mukaisesti voidaan pitää pakolla. Polisii tulee hakemaan takaisin.

Vapaaehtoisesta hoidosta voi poistua luvatta.

Poliisiin ei ylipäätään pysty sitten tässä maassa luottamaa,  jos sinulla on diagnoosi tai olet ollut hoidossa. Todennäköisesti jos joku lähtisi vaikka puukon kanssa sinua ajamaan takaa, sekin olisi vain sinun "hulluuttasi" ja sinut toimitettaisiin hoitoon, mitenkään tutkimatta asiaa.

Vierailija
44/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja sen voi lukea mielenterveyslaista. Älkää toistelko virheellistä tietoa.

Nimenomaan tämä siellä hoidosta riippumattoman hoidon osalta laissa todetaan: on sairauden vuoksi vaarallinen itselleen tai muille. Mitä lakia sinä olet lukenut?

Vaarallisuutta ei vaadita. Tätä lakia olen lukenut:

https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/1990/1116#chp_2__heading

"Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain:

1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;

2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta; ja

3) jos mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä."

Kohta 1.: psykiatri itse määrittelee ja päättää sen, kuka on "mielisairas". Kohta 2.: Se, että "hoitoon toimittamatta jättäminen pahentaisi mielisairautta" riittää, eli HUOM! vaarallisuutta kenellekään, itselleen tai muille, EI vaadita. Käytännössä taas psykiatri itse tämän määrittelee yhtä lailla kuin "mielisairaudenkin" ja ryhtyy samalla ennustamaan potilaan tulevaisuutta. Kohta 3. on myös jotain, minkä psykiatri voi itse vapaasti päättää, eli sen ettei mikään muu palvelu ole sopiva. Toisin sanoen pelkkä diagnoosi riittää pakkohoitoon toimittamiseen ja näin on toimittukin. Tästä löytyy paljon potilastapauksia, Juha Kurvinen on tainnut saada eniten huomiota. Laki ei ole muuttunut sen jälkeen, eli samanlainen toiminta on edelleen aivan yhtä laillista ja mahdollista.

Vierailija
45/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon voi lähettää ihan kuka tahansa lääkäri. Ei tarvitse olla psykiatri. Minut lähetti terveyskeskuksen päivystävä lääkäri.

Vierailija
46/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoitoon voi lähettää ihan kuka tahansa lääkäri. Ei tarvitse olla psykiatri. Minut lähetti terveyskeskuksen päivystävä lääkäri.

Kuka tahansa lääkäri voi tosiaan lähettää pakkohoitoon eli tehdä tarkkailulähetteen (M1-lähete). Päätöksen pakkohoitoon ottamisesta tekee psykiatri. 

Vierailija
47/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit joutua jos olet hoitovastainen.

Syö lääkkeesi, totut siihen pian ja nukut vähän vähemmän. Se, että nyt nukut liikaa, hoitaa sun aivoja, jotka on kovilla sairauden takia.

Tsemppiä, nyt nuorena sun on hoidettava itsesi hyvin, ettei vaiva jää krooniseksi ja pahene koko loppuiän.

Vierailija
48/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös klotsapiini (leponex) ole juuri se lääke, joka on tappanut paljon väkeä niin Suomessa kuin ulkomailla?

Vierailija
49/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä mainita, että länsinaapuri maassamme on käytössä ns. öppet tvångvård eli avoin pakkohoito muoto, jonka aikana potilas on kokonaan kotonansa. Hoitotaho huolehtii toki vain, että lääkitys on voimassa. On myös maita, jossa osastohoito lakkautettu kokonaan. Hoitoa on näin saatu modernisoitua.

Oikeastaan käytännössä Suomessa melkein millä syyllä on mahdollista päätyä osastolle. Kaveri minulla päätyi aikoinaan pakkohoitoon, ja syynä oli että valvoi pitkälle yöaikoihin. Hänellä oli lemmikki koira, jota oli mukava lenkittää yöaikaan, kun kadut tyhjänä. Toki pitää olla valmiiksi mielenterveys diagnoosi. Kaverini asuu muuten Ruotsissa tätä nykyä, kun siellä meno on vapaampaa. Kerran vuodessa lääkäri ja hoitajaa tavataan vain tarvittaessa.

Vierailija
50/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä mainita, että länsinaapuri maassamme on käytössä ns. öppet tvångvård eli avoin pakkohoito muoto, jonka aikana potilas on kokonaan kotonansa. Hoitotaho huolehtii toki vain, että lääkitys on voimassa. On myös maita, jossa osastohoito lakkautettu kokonaan. Hoitoa on näin saatu modernisoitua.

Oikeastaan käytännössä Suomessa melkein millä syyllä on mahdollista päätyä osastolle. Kaveri minulla päätyi aikoinaan pakkohoitoon, ja syynä oli että valvoi pitkälle yöaikoihin. Hänellä oli lemmikki koira, jota oli mukava lenkittää yöaikaan, kun kadut tyhjänä. Toki pitää olla valmiiksi mielenterveys diagnoosi. Kaverini asuu muuten Ruotsissa tätä nykyä, kun siellä meno on vapaampaa. Kerran vuodessa lääkäri ja hoitajaa tavataan vain tarvittaessa.

Ei taatusti joudu pakkohoitoon vain siksi, että valvoo öisin. Osastot ovat täynnä ilman valvojiakin.

Vierailija
51/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti joudu pakkohoitoon vain siksi, että valvoo öisin. Osastot ovat täynnä ilman valvojiakin.

Luitko, että hänellä oli jo diagnoosi = hän on leimautunut, jolloin kaikki vähänkin erikoisempi toiminta voidaan laittaa oireeksi

Vierailija
52/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös klotsapiini (leponex) ole juuri se lääke, joka on tappanut paljon väkeä niin Suomessa kuin ulkomailla?

Kyllä antipsykootit yleensä voivat aiheuttaa kuolemia, esim. sydänoireet, eikä ketään kiinnosta. Mt-ongelmaiset ovat kakkosluokan kansalaisia.

Mutta klotsapiini kuolemissa ihan omaa luokkaansa. Käytetään yleensä jos muut ei toimi. Nykysin veriarvoja seurataan antipsykoottien käyttäjiltä.

Vierailija
53/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä joku "hoitaja" tulee tänne pätemään. Toivottavasti joudut itse osastohoitoon mielivaltaisesti. Jostain ihan muusta syystä olet tolaltasi ja sinut leimataan "psykoosissa". 

Eli teidän hullujen pitäis antaa muhia yksin omissa ketjuissanne🤭

Vierailija
54/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja sen voi lukea mielenterveyslaista. Älkää toistelko virheellistä tietoa.

Nimenomaan tämä siellä hoidosta riippumattoman hoidon osalta laissa todetaan: on sairauden vuoksi vaarallinen itselleen tai muille. Mitä lakia sinä olet lukenut?

Vaarallisuutta ei vaadita. Tätä lakia olen lukenut:

https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/1990/1116#chp_2__heading

"Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain:

1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;

2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mieli

vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta;

siinä se sanotaan, vaarantaisi 

Vierailija
55/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran lenkittäjän kaveri täällä vastaa, kyseinen tapahtui 2010-luvulla pikkukaupungissa, hän oli muuten osastohoidossa yli puoli vuotta. Silloin oli vielä resurssia pitää pitkään hoidossa. Nyttemmin lakkautettu tuo osasto säästösyistä, ja toiminta siirretty isompaan kaupunkiin.

Vierailija
56/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teidän hullujen pitäis antaa muhia yksin omissa ketjuissanne🤭

"joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen"

- Jeesus, Matteus 5:22

Vierailija
57/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antipsykootit yleensä voivat aiheuttaa kuolemia, esim. sydänoireet, eikä ketään kiinnosta. Mt-ongelmaiset ovat kakkosluokan kansalaisia.

Mutta klotsapiini kuolemissa ihan omaa luokkaansa. Käytetään yleensä jos muut ei toimi. Nykysin veriarvoja seurataan antipsykoottien käyttäjiltä.

Ei niitä kukaan seuraa vaikka pitäisi. Tunnen todella monta, jotka on käyttäneet/käyttävät ketipinoria eikä meiltä keneltäkään yksikään lääkäri ole kiinnostunut veriarvoista tai painosta.

Mä olen vielä entinen bulimikko ja lekuri työntää tätä lääkettä, mikä saa ahmimaan ja nostaa painoa. Jos reseptiin merkitty määrä ei toimi niin saa kuulema ottaa enemmänkin.

On mahtavaa hoitoa. Oispa näin kevyttä myös niiden oikeasti toimivien lääkkeiden kanssa.

Vierailija
58/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut on aikasemminki laitettu pakkohoitoon enkä ollut vaaraksi kenellekään.

Jos et syö lääkkeitäsi, et ole sairaudentuntoinen eli et ymmärrä omaa tilannettasi eli olet vaaraksi itsellesi.

Vierailija
59/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kukaan seuraa vaikka pitäisi. Tunnen todella monta, jotka on käyttäneet/käyttävät ketipinoria eikä meiltä keneltäkään yksikään lääkäri ole kiinnostunut veriarvoista tai painosta.

Mä olen vielä entinen bulimikko ja lekuri työntää tätä lääkettä, mikä saa ahmimaan ja nost

Mulla käytössä useita lääkkeitä ja sekä painoa että veriarvoja seurataan kyllä. Onpa outoa, jos kaikilla ei näin tapahdu.

Vierailija
60/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra