Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joutua tässä tilanteessa osastohoitoon?

Vierailija
13.06.2025 |

Oon nuori, 20v. Diagnoosina mulla on paranoidinen skitsofrenia ja autismikirjo.

Nyt ei oo mitään harhoja tms. Vaan voimakasta ahdistuneisuutta ja pelkoja. Lääkityksenä tällä hetkellä Leponex jota en haluaisi käyttää kun se väsyttää liikaa (nukuin viime yönä n. 15 tuntia)

Hoitajani uhkaili osastolla mutta en haluaisi mennä.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 31 eri diagnoosia, joista en muista yhtään. Muistan ainoastaan numerot.

Vierailija
22/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole vaaraksi muille tai itsellesi niin pakkohoitoon ei laiteta

Mut on aikasemminki laitettu pakkohoitoon enkä ollut vaaraksi kenellekään.

Siinä,tilanteessa potilaalla voi olla hyvin erilainen kuva voinnistaan ja vaikkapa vaarallisuudestaan, kuin muilla. Se ikäänkuin kuuluu taudin kuvaan, kyllähän sinä sen tiedät? Paraneeko vointisi mielestäsi kotona tai avohoidossa paremmin? Varmasti tiedät myös, että lapsellilla en hakua-jankkaamisella et saavuta oikein mitään, mutta jos pystyt rauhassa kertomaan ja perustelemaan näkökantasi, sitä kyllä kuunnellaan.

Toivottavasti et ole hoitaja 😳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon joutuu käytännössä vain psykoosissa.

Vierailija
24/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä,tilanteessa potilaalla voi olla hyvin erilainen kuva voinnistaan ja vaikkapa vaarallisuudestaan, kuin muilla. Se ikäänkuin kuuluu taudin kuvaan, kyllähän sinä sen tiedät? Paraneeko vointisi mielestäsi kotona tai avohoidossa paremmin? Varmasti tiedät myös, että lapsellilla en hakua-jankkaamisella et saavuta oikein mitään, mutta jos pystyt rauhassa kertomaan ja perustelemaan näkökantasi, sitä kyllä kuunnellaan.

miksi sanot noin?

Vierailija
25/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Vaaraksi voi olla itselleen jo siksi että on vaikka heikko kunto tai turvatonta olla kotona.

Silloin oikea paikka on turvakoti tai ns katoaminen. On myös niin kauheita lääviä että terveys ja henki on vaarassa. Naapurustoa joitten käytös on kyseenalaista. Mutta                  asianomistaja varmaan tietää parhaiten.

Voi sen hoitajankin vaihtaa jos on luottamuspulaa. Opiskeletko tai käytkö töissä? Miksi olet tuossa tilanteessa?

Vierailija
26/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoitoon joutuu käytännössä vain psykoosissa.

Minun mielestä on kahta erilaista psykoosia, on tervettä milloin psykoosissa oleva voi selittää psykottisuudensa, tai pitäisi saada mahdollisuus selittää oman psykottisuuden ja sitten on psykoosia mihin ei ole selitystä ja tällöin psykoosissa olevalle täytyy antaa lääkettä, pakkohoitoa. Minulla on ollut psykoosi josta olen voinut selittää kaiken, se oli pikemmin sellainen luova tila eikä psykoosi, lääkäri ei edes halunnut kuunnella minua ja lääkäri pisti minulle sellaisen reseptin että se lääkitys oli jo vaaraksi minun mielen ja henggellisyyden terveydelle

Vierailija
27/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen osastonkin täytyy saada tuloja eli nuo määritelmät ovat hyvin sinne päin, kuten lasussakin, kun bisneksen täytyy pyöriä.

Pakkohoitoa antavat yksiköt ovat vain julkisella puolella. Sillä ei tosiaankaan voi tehdä bisnestä.

Bisnestä voi tehdä niillä kaiken maailman ryhmäkodeilla, joihin hoidon jälkeen voidaan ohjata. Niistä voi kuitenkin kieltäytyä.

Vierailija
28/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi sanot noin?

Rumasti puhuu muille tuossa.

Vierailija
29/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerran joutunut pakkohoitoon, joutuu todennäköisemmin myös uudestaan.

Vierailija
30/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vaaraksi itselleni ja muille psykoosissa. Rukoilin, että pääsisin osastolle. Lääkäri sanoi minua edes näkemättä, etteivät kriteerit täyty. (Pitkä historia, melkein parikymmentä osastohoitojaksoa tätä ennen.) Paikkoja ei myöskään ollut. Tämä pari vuotta sitten Turun seudulla. Tästä ei saisi säästää. Kehitysmaissakin on psykiatrisia sairaaloita.

Vierailija
31/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi sanot noin?

Rumasti puhuu muille tuossa.

Missä tuossa puhutaan rumasti, asiallista tekstiä 

Vierailija
32/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suljetullakaan ole semmoista kuin leffoissa, ihan leppoista oleskelua. Joudut ehkä jakamaan huoneen toisen potilaan kanssa.

Vierailija
33/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se suljetullakaan ole semmoista kuin leffoissa, ihan leppoista oleskelua. Joudut ehkä jakamaan huoneen toisen potilaan kanssa.

Suljetulla on ihan mukavat olot mutta sinne joutuminen on silti aika pelottava kokemus.

Vierailija
34/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja sen voi lukea mielenterveyslaista. Älkää toistelko virheellistä tietoa.

Vierailija
35/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yrittävät saada osastohoitoon siinä vaiheessa kun näyttää siltä, että tilanne alkaa eskaloitua. Jos oireet saadaan siellä kampattua pois ennenkuin aiheuttavat uuden vakavamman sairaskohtauksen, niin eikö olisi ihan hyvä tilanne sellainen? 

Pakkohoitoon voidaan määrätä, jos olet vaaraksi itsellesi tai muille. Vapaaehtoisesti, jos menee osastohoitoon, niin sieltä voi myös päästä pois omasta halusta (ellei sitten siellä tilanne kehity huonommaksi ja pakkohoidon kriteerit täyty). 

Yksi sukulaiseni sairastaa paranoidista skitsofreniaa ja hän käy välillä osastohoidossa, kun oireet alkaa pahentua. Pakkohoidossa ei ole ollut pitkään, koska on itsekin huomannut, että lyhyt osastohoitojakso usein auttaa. Saadaan lääkitys paremmalle tolalle ja ahdstukset ja pelkoreaktiot pienenemään. 

Vierailija
36/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vaaraksi itselleni ja muille psykoosissa. Rukoilin, että pääsisin osastolle. Lääkäri sanoi minua edes näkemättä, etteivät kriteerit täyty. (Pitkä historia, melkein parikymmentä osastohoitojaksoa tätä ennen.) Paikkoja ei myöskään ollut. Tämä pari vuotta sitten Turun seudulla. Tästä ei saisi säästää. Kehitysmaissakin on psykiatrisia sairaaloita.

Näillähän on tapana, että potilaan omaa tahtoa nimenomaan ei kuunnella. Eli jos itse haluaa sairaalaan, on aivan terve. Jos ei halua, on vain sairaudentunnoton ja kaikkein häiriintyneimmästä päästä. Toisin sanoen resursseja käytetään mielivaltaiseen vallankäyttöön

Vierailija
37/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja sen voi lukea mielenterveyslaista. Älkää toistelko virheellistä tietoa.

Nimenomaan tämä siellä hoidosta riippumattoman hoidon osalta laissa todetaan: on sairauden vuoksi vaarallinen itselleen tai muille. Mitä lakia sinä olet lukenut?

Vierailija
38/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillähän on tapana, että potilaan omaa tahtoa nimenomaan ei kuunnella. Eli jos itse haluaa sairaalaan, on aivan terve. Jos ei halua, on vain sairaudentunnoton ja kaikkein häiriintyneimmästä päästä. Toisin sanoen resursseja käytetään mielivaltaiseen vallankäyttöön

Tämä, niin tämä.

Vierailija
39/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin vähän resursseja että niitä ei todellakaan riitä haaskattavaksi. Sitten, kun vielä ollaan julkisella, kukaan hoitoa määräävä tai tarjoava taho ei hyödy siitä mitenkään (onneksi). Ymmärrät varmasti, että se sairauden tunnoton tosiaan tarkoittaa sitä, että kokee olevansa terve? Potilaan arvio omasta tilastaan voi tietyssä tilanteessa olla osuva ja tarkka ja ammattilaiset ovat samaa mieltä, mutta akuutissa vaiheessa niin ei aina ole. Jos olisin saanut euron joka kerta, kun kuulen potilaan olevan terve hänen ollessaan akuutissa psykoosissa, ei tarvitsisi eläkkeestä murehtia. Ja kun vointi tasaantuu, moni pystyy jälkikäteen sanomaan olleensa silloin kipeä, mutta sillä akuutilla hetkellä sitä ei tunnistanut, 

Vierailija
40/64 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin todiste että autist OVAT mielenterveysongelmaisia!!

Autismi ei aiheita mielenterveysongelmia. Mutta kuspäisyys aiheuttaa muille, etenkin herkille autisteille ongelmia.