Teini ei välitä säännöistä
Kesälomalla hän ei noudata kotiintuloaikaa (arkisin klo 23), ja kotona olleessaan hän terrorisoi muita öisin tekemällä ruokaa keittiössä, paiskomaan siellä tavaroita ja puhumalla kovaan ääneen puhelimeen jopa klo 3 yöllä.
Meillä on pieni asunto ja myös pikkusisaruksia, ja itse pitäisi käydä töissä. Kun raivostun ja menen sanomaan asiasta, hän ilmeisesti nauhoittaa puhettani kavereille ja lähettelee ympäriinsä jossain snapchatissa. Ikää hänellä 16v.
Säännöt on kerrattu moneen kertaan. Jos ei noudata arkisin tuota kotiintuloaikaa, ei pääse seuraavana päivänä ulos. Jos paiskoo yöllä ja häiritsee muita, kaveri ei saa tulla viikonloppuna yöksi. Tuntuu vaan, että mikään ei auta.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten väkisin otetaan teiniltä puhelin pois ihan käytännössä jos ei suostu antamaan sitä?
No ainakin meillä nyt jo melkein aikuisten lasten kanssa kasvatus on hoidettu pienestä pitäen sillä tavalla, että jos isä tai äiti sanoisi, että kännykkä lähtisi nyt jäähylle syystä X, niin ei tulisi tilannetta, ettei jälkikasvu puhelinta siinä tilanteessa luovuttaisi. Ikinä ei ole tarvinnut tähän mennä. Pelikonsoli on kyllä ollut viikon hyllyllä. Kerran. Silloinkin viesti meni kerralla perille. Selkeät säännöt pienestä asti, rajat joista pidetään kiinni ja paljon rakkautta. Vapaudet ja vastuu omista tekemisistä ja yhdessä sovittujen rajojen noudattamisesta kulkevat käsi kädessä.
Otetaan se sen kädestä pois. Väkisin, kai sinä nyt ymmärrät. Mutta voit myös sanoa, että katkaiset liittymän , jos se on mielestäsi parempi. kysytkö ihan tosissasi miten?
Vierailija kirjoitti:
Se lapsen kasvatustyö tehdään ennen teini-ikää. Jos aikaisemmin ei ole ollut johdonmukaisia sääntöjä ja seurauksia niin niitä ei oikein voi alkaa teini-ikäiselle asettamaan.
Voi mutta se on eksponentiaalisen hankalaa
Vierailija kirjoitti:
Otetaan se sen kädestä pois. Väkisin, kai sinä nyt ymmärrät. Mutta voit myös sanoa, että katkaiset liittymän ,
Ymmärrän toki mutta kyseessä väkivaltainen nuori, joka suuttuu helposti.
Koskas he niitä noudattavat ? Ja kenen vika se on ? Vanhempien tietysti. He eivät piittaa mitään, missä päin teini liikkuu ja kenen kanssa. Useimmat ainakaan. Se näkyy myös heidän käytöksestään muita ihmisiä, etenkin vammaisia ja vanhuksia kohtaan. Huutelevat kaikkea rivoa, heittelevät lumipallolla osumasta.........ei mitään järkeä ! Teinin ei pidä olla ulkona enää koulun jälkeen kesät talvet. Koulu on myös kavereita varten, siellä niitä vain tavataan, ei muulloin ! Yhteyttä saa pitää, muttei tavata, ainakaan öisin ! Ja ehdottomasti vanhempien valvonnassa ! Toisen ainakin. Teinienkin pitää opetella kunnioittamaan vammaisia ja vanhuksia, eikä kiusata niitä ! Vaikka mikä olisi, se ei oikeuta ketään kiusaamaan vain sen vuoksi, et toinen on vähänkin erinäköinen, kuin ite on.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tässä minun lapsiani? Sitä, jonka peruskoulun päästötodistus oli 9,5 ka vai sitä joka on juuri nyt kesätyönään ohjaamassa lasten leiriä? Lasta, joka pääsijuuri haluamiinsa jatko-opintoihin vai toista, joka on lähdössä taas matkalla tiiviin ystäväporukkansa kanssa?
Minun lapsiani, jotka tietävät, että kun sanon, että jokin asia on kiellettyä, se kannattaa ottaa vakavasti, koska niin kauan kuin he voivat elää haluamallaan tavalla, minulla ei ole syytä tulla nipottamaan joka pikkuasiasta?
Minun lapseni päästötodistuksen keskiarvo oli 9.7, on nyt Suomen toiseksi kovimmassa lukiossa ka. Hän aloitti juuri päiväkodissa kesätyöt, on talven hoitanut yhtä lasta koulun ohella. Onko tullut ilmaiseksi? Ei. On yritetty sitä ja tätä hänen taholtaan, sluibailla, huijata, lopettaa, ja nykyinen tilanne on monien vaiheiden summa ja niissä vaiheissa on määritelty se, kuka meillä perheessä päättää. Se olemme me vanhemmat. Monessa asiassa lasta kuullaan ja joissain tilanteissa tullaan vastaan, tietyissä pienemmissä asioissa hän saa päättää, asian ja iän mukaan. Ja sen mukaan, miten muut asiat sujuvat. Sillä se kertoo kypsyystasosta, mitä koulutodistus ei tee: Osaako ottaa muut huomioon, ymmärtääkö tekojensa seuraukset. Ne eivät ole pikkuasioita, niistä kuuluu pitää huoli. Tiettyjä asioita, kuten että yöllä ei meluta kun muut nukkuvat, on lupa odottaa 16-vuotiaalta ilman pitkällisiä neuvotteluita. Jos 16-vuotias tekee tuota ei kerro ymmärryksen puutteesta, sillä kuusivuotiaskin ymmärtää noin yksinkertaisen asian, se kertoo välinpitömlttömyydestä ja kunnioituksen puutteesta muita kohtaan. Ja siinä tilanteessa ei enää nätisti selitellä ja pyydetä ja sovita yhdessä, silloin sanellaan. Teini ei selvästi ole vielä kypsä neuvottelemaan saati itse määrittelemään sääntöjä, joten vanhempien tulee se tehdä.
Se, mistä ollaan samaa mieltä on se, että jos asiat sujuvat (mitä se sitten kenellekin on), kaikesta ei tarvitse nipottaa ja meillä nuori saa nyt 17-vuotiaana mennä varsin vapaasti, kunhan sovitut hommat hoituu,
Jos lapsi ei puhumalla ymmärrä asioita (ja siis keskustellen, ei raivomalla!) sitten pitää teoilla osoittaa.
Esimerkiksi jos lapsi ei anna muiden melun takia yöllä nukkua, äiti/isä voi sitten aamulla varhain kun teini nukkuu, yön valvottuaan, alkaa poramaan/ sirkkelöimään/ imuroimaan mistä melua riittävästi lähteekin ettei nukkumisesta tule mitään.
Jos snappiin laitetaan tallennetta äidistä ilman lupaa, puhelin pois käytöstä viikoksi, seuraavasta kahdeksi. Operattorin sivuilta voi liittymää hallinnoida, huomioi vaan sen ettei pääse wifi-verkkoonkaan, onnistuu reitittimen ottamalla pois, tai vaihtaa netin salasanan jos muu perhe tarvitsee omille laitteilleen.
Ap tässä.
Meillä on tuo kotiintuloaika nimenomaan jotta itse saisin nukkua, samoin pienemmät sisarukset, koska olemme hoidossa ja töissä vielä. Viikonloppuisin saa olla pidempään ulkona.
En tiedä, miksi teini ei osaa ajatella muita ollenkaan. Toki olen käynyt pelisäännöt läpi myös päiväsaikaan monesti, silti yöllä hän elää omaa elämäänsä muista piittaamatta.
Hyvä vinkki tuo että voisin sulkea liittymästä netin operaattorin sivujen kautta. Tutkin sitä tarkemmin. Tiedän että ihmiset ovat hyvin erilaisia näissä kotiintuloaika-asioissa. Koen ettei lapseni vielä ymmärrä omaa parastaan ja tarvitsee rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Meillä on tuo kotiintuloaika nimenomaan jotta itse saisin nukkua, samoin pienemmät sisarukset, koska olemme hoidossa ja töissä vielä. Viikonloppuisin saa olla pidempään ulkona.
En tiedä, miksi teini ei osaa ajatella muita ollenkaan. Toki olen käynyt pelisäännöt läpi myös päiväsaikaan monesti, silti yöllä hän elää omaa elämäänsä muista piittaamatta.
Hyvä vinkki tuo että voisin sulkea liittymästä netin operaattorin sivujen kautta. Tutkin sitä tarkemmin. Tiedän että ihmiset ovat hyvin erilaisia näissä kotiintuloaika-asioissa. Koen ettei lapseni vielä ymmärrä omaa parastaan ja tarvitsee rajoja.
Ei kai sun yöunet voi mennä pilalle siitä, että joku tulee yöllä kotiin? Ostakaa teinin huoneeseen mikro niin voi yöllä lämmittää ruokaa.
Pienessä asunnossa kyllä herkkäunisena herään siihen jos yöllä paistetaan ruokaa tai availlaan ovia ja valutetaan vettä, tai puhutaan puhelimeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olis varmaan helpompaa, jos sitä lasta olis kasvatettu. Et selkeästi ole opettanut syy/seuraus ja empatia taitoja. Teineille pitää olla kova tai ne kokeilee aina vaan pidemmälle missä se raja on. Se voi tosiaan hauskaa äänittää mutsia, kunnes nappaat sen puhelimen pois. Jos ei tule ajoissa kotiin niin avaimet pois. Huoneen väliovi pois jos paukuttaa. Tietokone pois se vielä mussuttaa. Keinoja kyllä on.
Tämä uhkailu ja tavaroiden pois ottaminen ei opeta yhtään empatiaa. Päin vastoin opettaa uhkailemaan.
Aseta rajat ja pidä ne.
Huonosta käytöksestä varaat ajan sosiaalityöntekijän tykö keskustelun avuksi. Jos ei usko niin uudestaan. Ei jääräkään halua sinne kolmatta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Ei kai sun yöunet voi mennä pilalle siitä, että joku tulee yöllä kotiin? Ostakaa teinin huoneeseen mikro niin voi yöllä lämmittää ruokaa.
Ei, vaan se teini opettelee ottamaan muut huomioon eikä melua yöllä. Sitten kun asuu yksin omassa asunnossa, voi huudattaa mikroa ihan niin paljon kuin haluaa.
No ainakin meillä nyt jo melkein aikuisten lasten kanssa kasvatus on hoidettu pienestä pitäen sillä tavalla, että jos isä tai äiti sanoisi, että kännykkä lähtisi nyt jäähylle syystä X, niin ei tulisi tilannetta, ettei jälkikasvu puhelinta siinä tilanteessa luovuttaisi. Ikinä ei ole tarvinnut tähän mennä. Pelikonsoli on kyllä ollut viikon hyllyllä. Kerran. Silloinkin viesti meni kerralla perille. Selkeät säännöt pienestä asti, rajat joista pidetään kiinni ja paljon rakkautta. Vapaudet ja vastuu omista tekemisistä ja yhdessä sovittujen rajojen noudattamisesta kulkevat käsi kädessä.