Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei välitä säännöistä

Vierailija
13.06.2025 |

Kesälomalla hän ei noudata kotiintuloaikaa (arkisin klo 23), ja kotona olleessaan hän terrorisoi muita öisin tekemällä ruokaa keittiössä, paiskomaan siellä tavaroita ja puhumalla kovaan ääneen puhelimeen jopa klo 3 yöllä. 

Meillä on pieni asunto ja myös pikkusisaruksia, ja itse pitäisi käydä töissä. Kun raivostun ja menen sanomaan asiasta, hän ilmeisesti nauhoittaa puhettani kavereille ja lähettelee ympäriinsä jossain snapchatissa. Ikää hänellä 16v. 

Säännöt on kerrattu moneen kertaan. Jos ei noudata arkisin tuota kotiintuloaikaa, ei pääse seuraavana päivänä ulos. Jos paiskoo yöllä ja häiritsee muita, kaveri ei saa tulla viikonloppuna yöksi. Tuntuu vaan, että mikään ei auta. 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Follow me for more advise"

oi ihanaa, olet tuon verran enkuntunnilla....

Vierailija
22/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kesälomalla pitää olla kotiintuloaika?

Eläkööt pellossa sitten kun elää omillaan. Muiden kanssa asuessa pitää ottaa toisetkin huomioon eikä olla vaan minä minä minä.

Tästä olen samaa mieltä. Mutta menisikö homma paremmin perille keskustellen kuin huutaen ja rangaisten? Koska 16v kyllä ymmärtää, että muut tarvitsevat unta öisin, vaikka itse haluaisikin valvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannabis

Kannabis ? Teini jos sitä käyttäisi hekottelisi itsekseen ja olisi hyvin rauhallinen, voileivän tekoon menisi tunti pari 

Vierailija
24/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 v on hankala ikä, kypsyminen on ihan nurkan takana, mutta vielä ei harkintakyky ja muiden huomioiminen liikaa rasita teinin aivoja. 

Minusta kannattaa miettiä ja SOPIA yhdessä kesän ajaksi niin kevyet säännöt kuin mitenkään mahdollista. Mieluummin pidän rauhan kotona ja keskusteluyhteyden auki lapseen, kuin ajan pois liian tiukoilla säännöillä. 

Keskustelkaa rauhassa siitä, mitä teinin öinen kolistelu tarkoittaa muulle perheelle. Voitteko sopia vastavuoroisesti, että yritätte olla aamulla hiljaa, niin että hän saa nukkua? 

Kerro lapselle, että haluat hänelle ihanan, vapaan kesän (seuraavat kun menevät toivottavasti kesätöissä), mutta se voi tulla muun perheen hyvinvoinnin kustannuksella. 

Ei mun teini ollut tuommonen skitso!

Oli ihan ite hommannut kesäduuninkin, "koska ei kaikkea tarvii kotoo saada"

On nyt

Puhuiko täällä joku sun teinistäsi vai miksi nostat sen esiin?

Vierailija
25/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku luulee tälläisen lapsen sijoitettavan laitokseen niin hah

Älä sano ei koskaan!

Teini teki lasun itsestään ja on sillä tiellään...kukaan ei tiedä missä on!

Ihan on ote elävästä elämästä.

Vierailija
26/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku luulee tälläisen lapsen sijoitettavan laitokseen niin hah

Älä sano ei koskaan!

Teini teki lasun itsestään ja on sillä tiellään...kukaan ei tiedä missä on!

Ihan on ote elävästä elämästä.

Eli teini pääsi itsenäisesti elämään kun pyysi.

Vierailija
27/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 v on hankala ikä, kypsyminen on ihan nurkan takana, mutta vielä ei harkintakyky ja muiden huomioiminen liikaa rasita teinin aivoja. 

Minusta kannattaa miettiä ja SOPIA yhdessä kesän ajaksi niin kevyet säännöt kuin mitenkään mahdollista. Mieluummin pidän rauhan kotona ja keskusteluyhteyden auki lapseen, kuin ajan pois liian tiukoilla säännöillä. 

Keskustelkaa rauhassa siitä, mitä teinin öinen kolistelu tarkoittaa muulle perheelle. Voitteko sopia vastavuoroisesti, että yritätte olla aamulla hiljaa, niin että hän saa nukkua? 

Kerro lapselle, että haluat hänelle ihanan, vapaan kesän (seuraavat kun menevät toivottavasti kesätöissä), mutta se voi tulla muun perheen hyvinvoinnin kustannuksella. 

Oli ihan ite hommannut kesäduuninkin, "k

EI PIDÄ YLEISTÄÄ! "16 v on hankala ikä, kypsyminen on ihan nurkan takana, mutta vielä ei harkintakyky ja muiden huomioiminen liikaa rasita teinin aivoja."

Siitä oli vissiin kyse!

Vierailija
28/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kesälomalla pitää olla kotiintuloaika?

Varmaan sen takia, kun itse vein lasta päiväkotiin aamulla niin piti käskyttää teinit pois päiväkodin pihalta ja portti perässä kiinni. Ne siis ei ollu vielä menny ees nukkumaan. Ja vanhemman oma lomakin menee pilalle,jos teinillä hupsis keikkaa nukkuminen,yksin ei voi jättää ja minnekkään lomamatkalle ei mennä, vähän vaikeaa lähteä yhdessä kun toinen huutelee missä sattuu ja nukkuu kun pitää olla valveilla. Ja muutenkin minä herään töihin viiden jälkeen, niin talossa täys hiljaisuus yöllä. Valvoa saa,mut ei möykätä. Enkä halua yöunia menettää missä se muksu on ku kello on jo kolme.

Ei kai nyt 16v halua lähteä lomamatkalle vanhempien kanssa. Möykkäämiskiellon ymmärrän, mutta mitä se sua haittaa, jos teini on koko yön menossa jossain. Itse tuon ikäisenä kävin kotona ehkä suurinpiirtein kääntymässä tai vaihtamassa vaatteita.

Vierailija
29/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin saa pois päältä laitteen sulkemalla (tai ottamalla vaikka koko laitteen kaappiin) yöksi, ja puhelimen netin (+halutessaan myös norm.  puhelut ja viestit) voi vanhempi operaattorin omilta sivuilta sulkea esim. klo 22 ja avaa käyttöön taas aamulla kun itse herää.

Voi olla että yöt rauhoittuvat jos ei ole tekemistä netin kautta...

Vierailija
30/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan ite hommannut kesäduuninkin, "koska ei kaikkea tarvii kotoo saada"

On nyt

Ei itseasiassa minunkaan, mutta en usko, että se johtui meidän huikeista kasvattajan taidoista, sattui vaan vähän rauhallisemmat ja harkitsevammat lapset. Ja kaveripiirit olivat "kunnolliset" ja löytyi mieleiset harrastukset, mikä auttoi paljon. 

Osalle teinivuodet varsinkin on todella vaikeat, vaikka vanhemmat miten hyvin kasvattaisivat. Väärällä hetkellä voi osua vääränläinen tyyppi kaveriksi, yleensä niin että kaksi teiniä saa toisistaan irti huonoimmat puolensa, ei niin että toinen vaan olisi syyllinen. Ennen tärkeä harrastus loppuu ja sen jättämää tyhjiötä aletaan täyttää hölmöilyllä. On kiusaamista, ulkopuolelle jäämistä ja tulevaisuus ahdistaa, mutta teini ei osaa tai halua kertoa vanhemmille, vaikka nämä olisivat valmiita ja halukkaita auttamaan. 

Minusta suurin virhe, mitä näinä kuohunnan vuosina voi tehdä, on keskusteluyhteyden kadottaminen. Sen jälkeen kaikki kasvatus ja rangaistukset ovat täysin hukkaan keitettyjä, teini ottaa ne vain kiusantekona ja taistelee vastaan entistä kovemmin. 

Jos aikuisella ihmisellä on tarve saada lapsensa nöyrtymään ja tottelemaan, on paras katsoa peiliin. Miksi tunnen niin rakkaast lapsestani?

Vierailija
31/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta yöllä raivoaminen. 

Teette päivällä yhteiset säännöt. Kerrot mitä sä ja perhe tarvii ja hän kertoo omat halunsa.

Löytäkää yhteinen tie, se vaatii kompromisseja.

Lisäksi jos ei käy kesätöissä muualla, niin kotoa semmoisia löytyy.

13-15 vuotias kotona kello 22.00, 16-17 vuotiaat 00.00.

Puolilta päivin ylös. Se ja sama oliko ehtinyt nukkua miten. Syömään ja hommiin.

Kämpän siivous kerta viikkoon, yhteiset tilat. Pyykkäystä. Nurtsin leikkuu ja pihan kastelua. Ruuanlaittoa päivällä, ettei yöllä tarvii tehdä. Yöllä voi äkkiä mikrottaa.

Miksei teini osaa ottaa muita huomioon?

Meillä kun oli pahimpaan aikaan viisi teiniä, niin kukin osasi olla hiljaa yöllä. Kuiskivat. Mikroa jos käyttivät, niin pysäyttivät ennen merkkiääntä...

Tekivät kotityönsä ennen kello 17.00 jolloin ruuan piti olla valmis. Eikä näitäkään joka päivä "työllistetty".

Välillä oli toraääntä, mutta harvemmin.

Niin ja jos noin törkeesti käyttäytyisi puhelimen kanssa, niin äly pois. Kenenkään kiukkuja ei nauhoteta, eikä lähetetä eteenpäin. 

Puhelimet menee 00.00 hyllyyn ja saa kun herää. Joka tapauksessa netti menee muksuilla poikki tuolloin.

Jos puhelinsääntöjä ei noudata, niin kolmesta virheestä vaihdetaan kaikenkestävään Noksuun kuukaudeksi.

Yms

Vierailija
32/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsen kasvatustyö tehdään ennen teini-ikää. Jos aikaisemmin ei ole ollut johdonmukaisia sääntöjä ja seurauksia niin niitä ei oikein voi alkaa teini-ikäiselle asettamaan.

Vierailija
33/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ihminen ymmärrä, että olet juuri niitä vanhempia, joiden kadonneiden vanhemmuustaitojen perään ammattilainen toisensa perään huutelee ja jonka syyksi nuorten rajattomuus ja pahoinvointi voidaan suuressa määrin jyvittää.

Kerä sinä ajattelet, että noilla kyvyttömillä vanhemmilta tarkoitetaan? 

Ymmärrärkö sinä, että et palvele tässä yhtä viikkoa pidemmällä aikajänteellä ketään?

Vierailija
34/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten väkisin otetaan teiniltä puhelin pois ihan käytännössä jos ei suostu antamaan sitä?

Vierailija
35/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannabis

Kannabis ? Teini jos sitä käyttäisi hekottelisi itsekseen ja olisi hyvin rauhallinen, voileivän tekoon menisi tunti pari 

Eli sulla ei ole koskemusta. En kuitenkaan olisi sitä tässä keskustellussa edes tuonut esiin.

Ohis

Vierailija
36/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tuo syy ja seuraus. Olen huomannut,  että on paljon aikuisia, joilla ei ole mitään käsitystä tuosta asiasta.  Eletään kuin huomista päivää ei olisikaan.

Vierailija
37/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että onnistuu järjestely jossa luovutaan kotiintuloajoista kunhan yöllä toimii hiljaa. Nykyinen tilanne kuulostaa puhtaalta käskytykseltä, kyllä vähemmästäkin kapinahenki kasvaa. Kas kun ei vielä väitetty käskytystä yhteisesti sovituiksi pelisäännöiksi.

Vierailija
38/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten väkisin otetaan teiniltä puhelin pois ihan käytännössä jos ei suostu antamaan sitä?

Katkaistaan liittymä, rajoitetaan nettiä. Eri asia tietysti, jos on itse ostanut puhelimen ja liittymän. 

Vierailija
39/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä pois ei nyt välttämättä tarvitse olla konkreettista. Netistä voi operaattorin sivuilla laittaa linjan poikki tai ainakin netin. Mitä lapsi tekee kännykällä ilman nettiä?

Vierailija
40/53 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko tässä minun lapsiani? Sitä, jonka peruskoulun päästötodistus oli 9,5 ka vai sitä joka on juuri nyt kesätyönään ohjaamassa lasten leiriä? Lasta, joka pääsijuuri haluamiinsa jatko-opintoihin vai toista, joka on lähdössä taas matkalla tiiviin ystäväporukkansa kanssa? 

Minun lapsiani, jotka tietävät, että kun sanon, että jokin asia on kiellettyä, se kannattaa ottaa vakavasti, koska niin kauan kuin he voivat elää haluamallaan tavalla, minulla ei ole syytä tulla nipottamaan joka pikkuasiasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi