Elatussopimus, uuden tekeminen lastenvalvojalla
Huomenta!
Elatussopimus on menossa umpeen, ja lastenvalvoja ilmoitti, vaikka tilanne on molemmilla osapuolilla sama kuin edellistä tehdessä (eli minä saan KELA:lta koko summan, toisen tulojen vähyydestä johtuen), että uutta sopimusta ei voi tehdä ja toimittaa allekirjoitettavaksi (toinen osapuoli asuu nykyään toisella puolella Suomea) ennen kuin vanha sopimus on jo mennyt umpeen?
Onko tosiaan näin? En löytänyt verkosta mitään faktaa asiasta.
Eli minä ehdotin jo yli kuukausi ennen kuin nykyinen sopimus meni umpeen, että lastenvalvoja tekee uuden sopimuksen, joka tietenkin päivätään niin että se alkaa vanhan päättyessä, ja toimittaa allekirjoitettavaksi. Sitten ei tulisi katkosta elatustuen maksuun.
Lastenvalvoja ilmoitti ettei VOI tehdä asialle mitään ennen kuin vanha on jo mennyt umpeen?
Onko näin, ja millä laillisella perusteella siinä tapauksessa?
Viimeksi kun sopimus meni umpeen, vastapuoli vitkutteli asian kanssa yli 3kk, ja sitten kun vihdoin paperit olivat allekirjoitettuna, lastenvalvoja vielä vatkutteli asiaa melkein 6viikkoa ennen kuin sain KELA:lle vahvistetun sopimuksen....
Siksi ehdotin että tehdään paperit jo etukäteen, ja heti kun sopimus loppuu, voin jo toimittaa uuden.
Kommentit (29)
Mutta eihän lastenvalvoja voi elatusmaksua määrätä, jos toinen huoltajista ei sopimusta allekirjoita (ts. ole yhteistyökykyinen)? Eikös prosessi mene siinä tapauksessa käräjäoikeuden kautta?
Sinun tulee ottaa yhteys toiseen osapuoleen ja sopia sopimuksen sisällöstä, eli sitä ennen sopimuksen vahvistaja ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tulee ottaa yhteys toiseen osapuoleen ja sopia sopimuksen sisällöstä, eli sitä ennen sopimuksen vahvistaja ei voi tehdä.
Niin, aloittaja ei vain voi sanella sopimuksen sisältöä, kumpaakin osapuolta tulee kuulla.
Miten minä muistaisin, että elatussopimus tehdään hyvinvointialueella, jossa elatusvelvollisen kotikunta sijaitsee? Asutteko saman samalla sotealueella?
Vierailija kirjoitti:
Miten minä muistaisin, että elatussopimus tehdään hyvinvointialueella, jossa elatusvelvollisen kotikunta sijaitsee? Asutteko saman samalla sotealueella?
Siellä ne lastenvalvojat nykyisin ovat. On samalla helppo puhua muille hyvinvointialueen työntekijöille. Piiri pieni pyörii ja sossut siinä pyörii yhteistyössä.
AP täällä.
Kysymykseni on se, että onko nykyisen sopimuksen umpeuduttuva, ennen kuin lastenvalvoja voi laatia uuden sopimuksen allekirjoitettavaksi (päiväten sen tietenkin jatkumaan kun nykyinen umeputuu)?
Lastenvalvoja väittää näin, osapuolia on jo kuultu asiassa, ja uusi sopimus tehdään sen perusteella.
Mutta lastenvalvojan mukaan mitään ei tehdä asialle heidän päässä, ennen kuin nykyinen menee umpeen.
Eli automaattisesti tulee katkos maksuun, sen sijaan että uusi sopimus vain napsahtaisi voimaan kun vanha menee umpeen.
Mä oon tehny aika monta elatussopimusta ja aina on tehty hyvissäajoin ennen vanhan umpeutumista. Juuri sentakia, että ei tuu katkoja maksuun. Eri paikkakunnilla asuttaessa elatusvelvollinen käy oman kunnan lastenvalvojalla tekemässä sopimukset ja sitten ne lähetetään lähivanhemman kuntaan allekirjoitettavaksi. Myös tästä käytännöstä on kokemusta. Monesti oon kyllä menny myös äidin kunnan lastenvalvojalle, niin on saatu nimet papereihin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin määräaikaisia sopimuksia nämä on? Mikä järki jos ex on sosiaalipummi joka ei edes itse maksa?
Kela maksaa elatusTUKEA silloin kun elatusvelvollisen tulot ovat ovat riittävän pienet, elatussopimusta ei ole vahvistettu tai elatusvelvollinen laiminlyö elatusAVUN maksamisen. Elatusvelvollisen ei siis tarvitse olla mikään "sossupummi".
Ulostaisit taas kerran järkytyksestä housuusi jos tietäisit kuinka monelle lapselle/etävanhemmalle Kela maksaa elatusTUKEA vaikka elatusvelvollinen vanhempi käy töissä.
Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia.