Jos joku ajaa taajamassa aivan perseessä kiinni, saatan hieman kiihdyttää saadakseni turvavälin, mutta perääni kiihdytetään silti
Missä vika?
Miksi pitää ajaa perseessä kiinni? Miksi takana olevan pitää kiihdyttää pysyäkseen siinä perseessä yhä kiinni, kun edellä oleva hieman kiihdyttää?
Miten noista pääsee eroon?
Ja perseessä ajetaan, vaikka ajaisin ylinopeutta, esim. 50 alueella ajan 60.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Itse tuossa tilanteessa pidän erityisen tarkkaa huolta siitä, että ajan rajoitusten mukaan ja jätän vähän ylimääräistä turvaväliä edellä menevään.
Tämä on hyvä tapa. Ehdit hetken odottaa, että takana roikkuva ehtii aloittaa jarrutuksen ennen kuin sun itse tarvitsee lyödä jarrut pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarruttele silloin tällöin kevyesti. Ei niin että vauhti hidastuu mutta siten että jarruvalot syttyvät.
Näin minun mieheni tekee. Pesee myös tuulilasia tiuhaan. Tässä vaiheessa puskurissa kiinni ajava jättäytyy jälkeen.
Mikä hiton huoli teillä on takana tulevista, ne ovat TAKANA. ??
Huolehtikaa omasta ajostanne, mitä edessä tapahtuu ja sivuilla,
Näin täällä pks tehdään !
Silloin kun ajan lievää ylinopeutta ja joku tulee aivan perseeseen roikkumaan, pudotan ajonopeuden mittarin mukaan rajoitukseen, eli pieneen alinopeuteen.
Asuin syrjässä pimeän tien varrella. Ajoin talvella uskaltaamaani vauhtia. Yleensä 70km/h. Päästin aina puskurissa roikkuneen jonon ohi jossain bussi pysäkillä. Reilu turvaväli ja takaisin tielle samaa vauhtia ja pitkät päälle. Hetken päästä se jono oli edessäni turvavälin päässä. Arvatkaapa kiirehdinkö oitis vaihtamaan lyhyille valoille..?
Suurin osa autoilijoista ei yhtään osa "lukea" liikennettä. Punaisiin liikennevaloihin ajetaan kovalla kiireellä pysäyttämään auto kokonaan. Sitten munitaan liikkeelle lähdössä.
Motarilta käännytään vasemmalta kaistalta rampille autojen välistä kovalla kiireellä. Älykäs ihminen valitsisi ajoissa oikean kaistan.
Ohituskaistoilla löytyy äkillisesti kaasupoljin ja muuten munitaan tientukkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen imussa ja tykkään kiusoitella ihmisiä.
Mäkin kun huomaa edessä olevan ihan hermona.😂 Ei noilla pitäisi olla edes ajokorttia. Kuten jo joku sanoikin, huomio keskittyy ihan vääriin asioihin.
mä en edes kiusaannu roikkujista, haluan vaan opettaa teitä, sitten kun napsahtaa Mynthoni autoon te valahdatte kalpeiksi, tuliko naarmu hajosko jotain, ja seuraavalla pysähdyksellä kierrätte autoanne neurootisesti naarmua etsien. kunnon kiusa on semmonen että se jää vaivaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, isäni teki aina noissa tilanteissa äkkijarrutuksen.
Jos takana tulevalla on kojelautakamera saatta syy törmäyksestä kääntyä sinulle joten en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kun huomaa edessä olevan ihan hermona.😂 Ei noilla pitäisi olla edes ajokorttia. Kuten jo joku sanoikin, huomio keskittyy ihan vääriin asioihin.
mä en edes kiusaannu roikkujista, haluan vaan opettaa teitä, sitten kun napsahtaa Mynthoni autoon te valahdatte kalpeiksi, tuliko naarmu hajosko jotain, ja seuraavalla pysähdyksellä kierrätte autoanne neurootisesti naarmua etsien. kunnon kiusa on semmonen että se jää vaivaamaan.
Ei todellakaan, tiedän että joskun kiviä ja nastoja napsahtaa.Se on elämää, eikä auto ole pyhä lehmä, vaikka oma on premiumauto
Jos joku ajaa kiinni takapuskuria niin nopeutta tulee hidastaa entisestäänkin koska takapuskurissa roikkuja pienentää turvamarginaaleja.
Et voi turvallisesti jarruttaa jos joku on metrin päässä takapuskurista joten siksi pitää ajaa hitaammin.
Asun Tampereella ja jos täällä noudattaa taajamassa nopeusrajoituksia niin ihan rauhassa saa ajaa eikä tosiaankaan kukaan tule puskuriin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Roikkumisen määritelmä oliskin mielenkiintoinen aihe keskustella myös. Taajamassa pidän roikkumisena sitä jos takana tuleva ajaa niin lähellä että en näe auton rekisterikilpeä. Maantienopeuksissa itse pidän riittävänä turvavälinä sitä mitä on opetettu eli sen verran metrejä mitä on kilsoja tunnissa. 20-30 metriä on todellakin roikkumista.
Ei siitä tarvitse keskustella, se on tutkittu, todettu ja autokoulussa opetettu.
"Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h 20 m). Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h 80 m)" (Liikenneturva).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roikkumisen määritelmä oliskin mielenkiintoinen aihe keskustella myös. Taajamassa pidän roikkumisena sitä jos takana tuleva ajaa niin lähellä että en näe auton rekisterikilpeä. Maantienopeuksissa itse pidän riittävänä turvavälinä sitä mitä on opetettu eli sen verran metrejä mitä on kilsoja tunnissa. 20-30 metriä on todellakin roikkumista.
Ei siitä tarvitse keskustella, se on tutkittu, todettu ja autokoulussa opetettu.
"Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h 20 m). Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h 80 m)" (Liikenneturva).
Joo, no tuon perusteella vähintään 80 prosenttia ajaa liian lähelle, toisin sanoen roikkuu.
Ääh novittu ajakaa vaan rauhassa omaa ajoanne. Jotenkin minusta tuntuu että tuo perässä roikkujista hätäily on vaan jotain yliherkkyyttä ja turhaa panikointia. Jotkut siitä valittaa että jatkuvasti roikutaan perseessä, mutta miksi sitten ei esim. minun perässä roikuta kuin hyvin harvoin hetkellisesti, eikä silloinkaan ole mitään hätätilannetta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ajaa kiinni takapuskuria niin nopeutta tulee hidastaa entisestäänkin koska takapuskurissa roikkuja pienentää turvamarginaaleja.
Et voi turvallisesti jarruttaa jos joku on metrin päässä takapuskurista joten siksi pitää ajaa hitaammin.
Ja vilkuilet koko matkan peiliin verenpaine tapissa :D
Tuollaisia tilanteissa hidastan vähän jos joku tulee perässä melkein kiinni eikä osaa ohittaa mua koska silloin ei ole kiire jos ei ohita.
Ei sille voi mitään. Perässä roikkuja on perässä roikkuja, ajotapa siis sellainen. Auton perä tai haju kiihottanee? Eikä tietenkään mitään hajua siitä mikä on turvaväli. Jos edellä ajava ajaa törmäyskolarin, mollottaa tuo haistelija lytyssä peräkontissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, isäni teki aina noissa tilanteissa äkkijarrutuksen.
Huono idea. Peräänajosta koituu valtava riesa joka tapauksessa. Menee kauheasti aikaa ja vaivaa ja energiaa, vaikka riidan jälkeen todettaisiinkin syyttömäksi.
Tarpeettoman äkkijarrutuksen tekijä on itse syyllinen kolariin. Ja muutenkin kaikkein typerin tapa toimia jos joku roikkuu perässä. Sen roikkujanhan kai ajatellaan aiheuttavan jotain vaaraa edessä ajavalle, ja äkkijarrutus on juuri se tilanne jossa potentiaalinen vaaratilanne voi toteutua. Eli jos joku uhkaa sinua aseella niin onko paras tapa toimia niin että menee itse painamaan liipaisinta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun imuun tulet niin en huomioi sua millään tavalla. En katso peileistä että mitä siellä teet eli et pysty mua kiusoittelemaan 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, tiedän että joskun kiviä ja nastoja napsahtaa.Se on elämää, eikä auto ole pyhä lehmä, vaikka oma on premiumauto
Piti kuitenkin mainita että premium (Tesla?😁) heijastelee hienosti arvopohjaasi, ja osoittaa osaltasi huonoa itsetuntoa, Jos roikut kiusallasi toisten perässä se heijastajaa lisäksi sun koulukiusaaja asennetta. Terveisin XC60 T-8, AWD 2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä pääse eroon. Olen tullut siihen tulokseen että se on vain tapa. Ei ne ajattele roikkuvansa tai edes tiedosta sitä. Mun oma mieskin ajaa välillä todella lähellä edellä ajavaa, eikä se sitä tunnu tarkoituksella tekevän.
Miten niin ei tee tarkoituksella?!
No siten niin, että ne ei vaan jostain syystä tajua roikkuvansa perässä.
Itse kiinnitän asiaan huomiota, mutta moni ei kiinnitä. Pahimmat jopa ajavat sateen jälkeen tiellä toisen perässä pyyhkijät viuhtoen, kun muutama metri taaempana saisi ajaa ilman pyyhkijöitä ja kaikessa rauhassa. Jotkut roikkuvat isohkon pakun perässä lähellä, aiheuttaen itselleen sen, että kyky ennakoida liikennettä putoaa huomattavasti, kun sieltä ei näe lainkaan, mitä kauempana edessä tapahtuu. Toiset ajaa niin lähellä, että pitää vähän väliä turvautua jarrupolkimeen. Onhan näitä. Käsittämättömiä suorituksia.
Sedän kyydissä on arvaamatonta; ajaa ohitustarkoituksessa ensin metrin päähän edellä kulkevan auton perään, sitten alkaa kurkkia ohitustilaisuutta käyttämällä autoa neljänneksen yli omaa kaistaa, ja sitten vasta ohittaa jos siitä ei ketään näe. Äkäsesti takaisin omalle kaistalle jos vastaantulevaa näkyy. Hän ajaisi rauhallisemmin, jos hänellä olisi oikea tiedosto ohitustilanteista päässään valmiina. Mutta eipä ole.