Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku ajaa taajamassa aivan perseessä kiinni, saatan hieman kiihdyttää saadakseni turvavälin, mutta perääni kiihdytetään silti

Vierailija
12.06.2025 |

Missä vika?

Miksi pitää ajaa perseessä kiinni? Miksi takana olevan pitää kiihdyttää pysyäkseen siinä perseessä yhä kiinni, kun edellä oleva hieman kiihdyttää?

Miten noista pääsee eroon?

Ja perseessä ajetaan, vaikka ajaisin ylinopeutta, esim. 50 alueella ajan 60.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla riisselimersulla voin tarvittaessa poistua tilanteesta kuin mustekala jättäen roikkujan paksuun mustaan savupilveen.

Vierailija
82/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, isäni teki aina noissa tilanteissa äkkijarrutuksen.

Huono idea. Peräänajosta koituu valtava riesa joka tapauksessa. Menee kauheasti aikaa ja vaivaa ja energiaa, vaikka riidan jälkeen todettaisiinkin syyttömäksi.

Tarpeettoman äkkijarrutuksen tekijä on itse syyllinen kolariin. Ja muutenkin kaikkein typerin tapa toimia jos joku roikkuu perässä. Sen roikkujanhan kai ajatellaan aiheuttavan jotain vaaraa edessä ajavalle, ja äkkijarrutus on juuri se tilanne jossa potentiaalinen vaaratilanne voi toteutua. Eli jos joku uhkaa sinua aseella niin onko paras tapa toimia niin että menee itse painamaan liipaisinta.

Itse en jarruta jarrupolkimella vaan vähän päästän jalkaa pois kaasupolkimelta. Kuitenkin eikö se usein ole peräänajajan syy jos kolahtaa. On ajanut liian lähellä. Äkkijarrutuksen voi joutua tekee syystä tai toisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jarruttele silloin tällöin kevyesti. Ei niin että vauhti hidastuu mutta siten että jarruvalot syttyvät.

Näin minun mieheni tekee. Pesee myös tuulilasia tiuhaan. Tässä vaiheessa puskurissa kiinni ajava jättäytyy jälkeen. 

Mikä hiton huoli teillä on takana tulevista, ne  ovat TAKANA.  ??

Huolehtikaa  omasta ajostanne, mitä edessä tapahtuu ja sivuilla,

Näin  täällä pks tehdään !

Mitäpä veikkaat, keneen se liian lähellä takana (myös pks) ajava auto törmää, jos edessä oleva joutuu tekemään hätäjarrutuksen? Sehän nimenomaan on omasta ajosta huolehtimista, jos saa tavalla tai toisella taakse riittävän turvavälin.

Vierailija
84/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adaptive Cruise Control eli takana tuleva on lukittunut ajoneuvoosi !

Ja turvavälimääritys väärin. Adaptisellakaan ei tarvitse tunkea edelläolijan luukkuun. 

Vierailija
85/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vaan niin viehättävä perä, siitä se johtuu.

Vierailija
86/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, isäni teki aina noissa tilanteissa äkkijarrutuksen.

Kannattaa varoittaa myös vieressä istujaa, jotta hän ehtii painaa päänsä tiukasti niskatukea vasten.

Pari kesää sitten puoliso teki tämän "opetusjarrutuksen". Sain lievän retkahdusvamman, josta toipuminen vei viikkoja.

Vierailija
87/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan itse mittarin mukaa aina suurinta sallittua nopeutta ja silti aina perseessä roikutaan kiinni. Ihmettelen myös samaa että miksi ihmiset ei osaa pitää riittävää turvaväliä. Jos joku ajaa alle suurimman sallitun nopeuden niin siinä ei ole mitää vikaa. Ihmiset on tolloja ja ne ei osaa liikennesääntöjä sekä rattiraivoajat pitäisi laittaa mielentilatutkimukseen.

Vierailija
88/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hidastelen tahallaan jos joku runq roikkuu perälaudassa kiinni. Ajan muutenkin aina sen +10 joten painukoot ohi.

Vierailija
89/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo autokoulussa sanottiin kun vilkuilin peileistä takana ajavia että keskity siihen mitä edessä tapahtuu äläkä siihen mitä takana. Jos ajan rajoituksen mukaan niin takana olevan tehtävä on huolehtia että turvaväli on oikea  tai  sitten menkööt ohi. Ei mun tarvi ylinopeutta ajaa kenenkään takana roikkuvan takia.  

Vierailija
90/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin keväällä taajamassa 50km/h alueella vähän päältä viiittäkymppiä ja tälläinen perskärpänen takapuskurissa kiinni.

Kas kummaa, mutta puiston kohdalla huomasin aivan kadun varressa seisovan peuran jolla oli pari kaveriakin vähän kauempana. Jarrutin peuran nähdessäni kävelyvauhtiin ja vilkutin pitkiä valoja varoituksena vastaantulevalle autolle joka ilmeisesti myös näki peuran koska jarrutti ja melkein pysähtyi. 

Mitä tekee perskärpänen? Ajaa agressiivisesti vieläkin lähemmäs niin että on varmaan senttien päässä takapuskurista, soittaa torvea ja vilkuttaa pitkiä. Sitten kuspää kaahaa mielenosoituksellisesti ohitseni torvi pohjassa ja pujahtaa vastaantulevan auton edestä omalle kaistalleen ja jatkaa matkaansa reilua ylinopeutta.

Ei varmasti ollenkaan nähnyt kolmea peuraa tien vieressä koska ajoi niin lähellä takapuskuria ettei pystynyt havainnoimaan mitään muuta eikö lukemaan liikennettä.

En toivo onnettomuutta ihmisille enkä eläimille, mutta kävi mielessä että jos peura olisi hypännyt ajoradalle idiootin eteen niin olisi saanut ansionsa mukaan (siis se idoootti, ei peura). 

Vierailija
91/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ajan lievää ylinopeutta ja joku tulee aivan perseeseen roikkumaan, pudotan ajonopeuden mittarin mukaan rajoitukseen, eli pieneen alinopeuteen. 

Eli ensin ajat ylinopeutta ja sitten kun joku ajaa takapuskurissa kiinni niin ajat nopeusrajoituksen mukaan? Jos joku ajaa alinopeutta eli nopeusrajoitusten mukaan niin muistatko pitää turvavälin?

Vierailija
92/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo autokoulussa sanottiin kun vilkuilin peileistä takana ajavia että keskity siihen mitä edessä tapahtuu äläkä siihen mitä takana. Jos ajan rajoituksen mukaan niin takana olevan tehtävä on huolehtia että turvaväli on oikea  tai  sitten menkööt ohi. Ei mun tarvi ylinopeutta ajaa kenenkään takana roikkuvan takia.  

Aika huono opettaja, jos noin opetti. Itse työnpuolesta ajellut noin 2 milliä pitkin Suomea 20 vuotta, ja kyllä peilit on keskeinen osa ajamista, Ennakoimalla myös takana tapahtuvaa liikennettä, (ylinopeudet, hälyytysajoneuvot, poikkeava ajotapa) antaa mukavasti aikaa, muodostaa omia ratkaisuja. Idiotismia on kaikkialla ympärillämme, ja Zero Trust asenne lisää omaa ja kanssamatkustajien turvaa. 

Vierailija
93/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roikkumisen määritelmä oliskin mielenkiintoinen aihe keskustella myös. Taajamassa pidän roikkumisena sitä jos takana tuleva ajaa niin lähellä että en näe auton rekisterikilpeä. Maantienopeuksissa itse pidän riittävänä turvavälinä sitä mitä on opetettu eli sen verran metrejä mitä on kilsoja tunnissa. 20-30 metriä on todellakin roikkumista. 

Ei siitä tarvitse keskustella, se on tutkittu, todettu ja autokoulussa opetettu.

"Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h 20 m). Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h 80 m)" (Liikenneturva).

Joo, no tuon perusteella vähintään 80 prosenttia ajaa liian lähelle, toisin sanoen roikkuu. 

Valitettavasti näin on.🏴

Vierailija
94/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku roikkuu puskurissa, niin hiljennän vauhtia.

Kannattaa antaa tietä, että pääsee ohi. Niin mä teen ja kumpikin on tyytyväisiä. 

Vierailija
95/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huono opettaja, jos noin opetti. Itse työnpuolesta ajellut noin 2 milliä pitkin Suomea 20 vuotta, ja kyllä peilit on keskeinen osa ajamista, Ennakoimalla myös takana tapahtuvaa liikennettä, (ylinopeudet, hälyytysajoneuvot, poikkeava ajotapa) antaa mukavasti aikaa, muodostaa omia ratkaisuja. Idiotismia on kaikkialla ympärillämme, ja Zero Trust asenne lisää omaa ja kanssamatkustajien turvaa. 

Hälytysajneuvot päästän ohi ja sen verran seuraan mutta jos ajan rajoitusten mukaan ja jollain kiire niin menkööt ohi. Ei mun tarvitse sen takana tulevan ajamista tarkkailla. 

Vierailija
96/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku roikkuu puskurissa, niin hiljennän vauhtia.

Kannattaa antaa tietä, että pääsee ohi. Niin mä teen ja kumpikin on tyytyväisiä. 

Se takana tuleva voi painaa kaasua ja mennä ohi. Ei siinä mitään tietä tarvi antaa kuten hälytysajoneuvoille. Jos ei osaa ohittaa niin roikkukoot sitten takana. Ei ole mun ongelma

Vierailija
97/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ajaa perseessä kiinni niin hidastan vauhtia entisestään. En todellakaan kiihdytä jotta saisin turvavälin, se on takana ajavan tehtävä pitää se turvaväli.

Vierailija
98/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun ei päästä ohi kun minäkin pääsen ohi mun 1.2 koneisella autolla ilman ongelmia sujuvasti tarvittaessa. Muutenkin huomattavasti enemmän minä.ohitan muita kuin mua ohitetaan.

Vierailija
99/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ajan lievää ylinopeutta ja joku tulee aivan perseeseen roikkumaan, pudotan ajonopeuden mittarin mukaan rajoitukseen, eli pieneen alinopeuteen. 

Eli ensin ajat ylinopeutta ja sitten kun joku ajaa takapuskurissa kiinni niin ajat nopeusrajoituksen mukaan? Jos joku ajaa alinopeutta eli nopeusrajoitusten mukaan niin muistatko pitää turvavälin?

kyllä pidän. Ja jos alinopeus on merkittävä, ohitan.

Vierailija
100/102 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ajaa lähellä takana, niin kannattaa itse pitää hyvää turvaväliä ja seurata edessä olevaa liikennettä niin että äkkijarrutuksen tarve on hyvin epätodennäköinen. Oikeastaan näin kuuluu toimia muutenkin ajaessa, joten eipä se perässä ajaja loppujen lopuksi aiheutakaan213 mitään erityisiä toimenpiteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän