Kuinka monella teistä on vakityö?
Olemme akateemisesti koulutettuja, hyvältä alalta. Olemme mieheni kanssa tehneet pian 20 vuotta pätkää, vaikka sen pitäisi olla laitonta. Projektien verukkeella ketjutettu, välillä ilman työtä. Välillä ei moneen vuoteen lomia. Olemme syntyneet 1982 ja 1981.
Mietin kuinka monella ylipäätään on vakityö?
Emme saa edes asuntolainaa, vaan maksamme perheasunnosta kovaa vuokraa Helsingissä. Omaisuus ei kartu.. Mietin, että onko ulkomaille muutto ainoa vaihtoehto kohentaa tilannetta.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Pätkärinä olemisessa (nyt 15 vuotta) huonoin puoli on, että mihinkään ei uskalla sanoa ei. Niinpä minä päivystän kesät, loma-ajat ja teen ikävimmät työt. Jos suostuu kaikkeen, saa uuden pätkän. Vakkareiden lapsilla on ollut lomat vanhempien kanssa, meidän lapsilla ei ikinä. Kohta ovat lukiossa. Joskus kun olen 3 päivää poissa niin jo kollegat soittelee perään "sori kun häiritsen vapailla.."
Käyttävät sua hyväksi kun kerta suostut tuohon. Tajusin itse että minulle tehtiin niin, soitettiin välillä viime tipassa että pääsetkö töihin niin nopeasti kuin mahdollista. Ja minähän menin. Tajusin että niillä pitää olla listoilla minunlainen joka suostuu. Ei ne voi minulle antaa hyviä pitkiäkeikkoja kun niihin on ne muut tekijät. Jonkun piti olla se ovimattoa jolle voi soittaa hädän hetkellä. Joten lopetin olemasta. T. 0-tuntilainen
Vierailija kirjoitti:
Oletteko olleet liittoon yhteydessä noista ketjuttamisista? Tuohan on laitonta.
Ei yliopistossa.
🙋 Olen ollut 16 vuotta samassa firmassa töissä, pääsin vakkarityöhön heti valmistuttuani amiksesta v.2009. Olin ollut työharjoittelussa kyseisessä firmassa ja siitä lohkesi vakituinen duuni.
Tosin, ala on kausiluonteinen ja todella kilpailukeskeinen eli talvisin on usein niin hiljaista, että olen ollut lomautettuna lähestulkoon joka talvi. Alussa oli enemmän töitä, nykyisin rakennusala on niin hiljainen, että nyt talvella olin puoli vuotta lomautuksella ja todella vakavasti harkitsen firman vaihtoa.
Minulla. Olen 35-vuotias. AMK-tutkinto. Vakkarityö ollut jo 10 vuotta. Sieltä asti ollut myös asuntolaina. Ensin ostettiin miehen kanssa kaksio ja sitten omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei jumalaut 20v aikana saa vakkari työtä niin vika on työntekijässä.
T. 15v aloittanut työt ja opiskellut ammatit 20 - 26v iässä ja ollut vakkari töissä siitä lähin last 12 years.
Näyttäkää kykynne ja yrittäkää.
Se on teillä duunareilla hiukka toinen homma kuin monissa asiantuntijatehtävissä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on. Tosin olen duunari enkä ole senjökkeen kun täytin 20 suostunut kirjoittamaan edes muita työsopimuksia kuin vakisopimuksia ja palkkaa en ole koskaan tyytynyt siihen mitä tarjotaan vaan olen aina vaatinut enemmän.
Se mitä työnantaja tarjoaa on aina pelkästään sen yrityksen palkkahaitarin pohjapalkka joka on neuvottelun lähtöpalkka.
Yksikään työnantaja ei vapaaehtoisesti maksa senttiäkään enempää kuin mikä on äärimmäinen minimi. Kannattaa hankkia taitoja että saat neuvottelu voimaa. Jos ei osaa mitään erityistä verrattuna kaikkiin muihin hakijoihin niin sitten on aikalailla pakko tyytyä siihen mitä tarjotaan
Ai.
Mulla kävi vastavalmistuneena insinöörinä vuonna keppi ja kivi silleen, että haastattelussa toimari kysyi palkkapyyntöä. Sanoin että kolme tonnia kuussa olis kiva. Seuraavana maanantaina kun allekirjoitettiin paperit, oli laittanut palkaksi 3300€/kk, sanoi että pyyntöni oli turhan alhainen.
Oli hyvä esimies ja hyvä työpaikka, jossa viihdyin pitkään.
Minä taas olen kuvitellut olevani poikkeus ikäluokassani, koska en tiedä ketään muuta yli 40-vuotiasta pätkätyöläistä. Ihan kaikilla tutuilla on ollut vakityö aina. Menevät työpaikan vaihdoksen jälkeenkin uuteen vakityöhön heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kuvitellut olevani poikkeus ikäluokassani, koska en tiedä ketään muuta yli 40-vuotiasta pätkätyöläistä. Ihan kaikilla tutuilla on ollut vakityö aina. Menevät työpaikan vaihdoksen jälkeenkin uuteen vakityöhön heittämällä.
Luulen, että tämä on vähän vaiettu häpeä: iso osa työllisistä on oikeasti määräaikainen, osa-aikainen, sijainen tmv pätkätekijä.
Tästä aiheesta löytyy hirveän vähän tilastoja, yllättäen..
https://www.sak.fi/tavoitteet/hyva-tyo/kokoaikainen-ja-vakituinen-tyosu…
Osa-aikaisten ym määrä kasvaa nyt kovaa vauhtia, tuplaantunut alle 10 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tämä on vähän vaiettu häpeä: iso osa työllisistä on oikeasti määräaikainen, osa-aikainen, sijainen tmv pätkätekijä.
No, kaikki läheisemmin tuntemani ovat kyllä ihan vakituisia. Kaukaisemmin tutut toki voivat olla muutakin, kun töistä ei niin puhuta.
Minulla on ollut vakityö viimeksi 90-luvun alussa. Sen jälkeen elättänyt itseni ja perheeni freelancerina. Jäin pari vuotta sitten vanhuuseläkkeelle ja töitä tarjotaan edelleen.
Olen 1979 syntynyt, akateemisesti koulutettu. Vakityö ollut nyt 17 vuoden ajan. Omaa asuntoa en halua, asun mielelläni vuokralla ja muutan noin viiden välein, kun haluankin parvekkeen tai saunan tai vaihtaa sijaintia jne.
Vierailija kirjoitti:
Petteri tuo meille pian 100 000 uutta työpaikkaa! Ehkä jo ensi viikolla.
Näin tulee käymään ei epäilystäkään käänne on tapahtunut ja tulevat vuodet ovat vauhdikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta löytyy hirveän vähän tilastoja, yllättäen..
https://www.sak.fi/tavoitteet/hyva-tyo/kokoaikainen-ja-vakituinen-tyosu…
Osa-aikaisten ym määrä kasvaa nyt kovaa vauhtia, tuplaantunut alle 10 vuodessa.
Loppuu se ansiosidonnaisella temppuilu.
VAUVATALKOOOOOOOOOTTT!!!!
Ihmisiä ei voi ikinä olla liikaa <3
Sama syntymävuosi ja takana yli 20-vuotta paskahommia. Vakituinen soppari aina seuraavaan yyteehen saakka ja sitten taas uutta matoa koukkuun ja kohti seuraavaa paskahommaa. Kyllä näitä vähemmän hohdokkaita hommia on...
Olen AMK Bionanalyytikko eli suomeksi laboratoriohoitaja. Valmistuin 2008 jouluna ja töissä olen alun parin kuukauden työttömyyttä, jolloin tein silloinkin parina päivänä viikossa muutaman tunnin alan hommia. Vakiviran sain 2013 ja vuodesta 2009 asti samassa työpaikassa. Nyt olen urani huipuilla. Täydet ikälisät ja lomat, palkkaluokassa, jota korkeammalle en voi päästä. Olen 40v
No mikä on vakityötä? Yt:t voi tulla koska vain, kelle vain.