Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilöarvioinnin ryhmätehtävä - Mitä mieltä niistä?

Vierailija
12.06.2025 |

Olin jokin aika sitten työnhaun vuoksi testissä, jossa oli viisi muuta, minulle täysin vierasta henkilöä. Ymmärsin, että kaikki olivat hakemassa jotain työpaikkaa, mutta eivät samaa tehtävää.

Se oli toisaalta hauskaa, mutta toisaalta ihan naurettavaa esittämistä. Kaikki olivat aivan oksettavan ylikohteliaita toisilleen ja kehuivat kilpaa toistensa puheenvuoroja. Sellaista tönkköä itsensä esiin tuomista koko homma.

Arvioinnissa sain kuvauksen, että olen vuorovaikutustilanteissa "hiljainen" Mutta miksi minä olisin siellä mitään meteliä pitänyt, kun annettu tehtävä sujui ilman minun puuttumistanikin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi oli huono ja virheellinen, tätä todistaa se, että en saanut työtä.

Vierailija
22/26 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoinnissa kiinnitetään usein liikaa huomiota ihan vääriin asioihin. Rekrytointi on taitolaji ja valitettavan moni rekrytoija ei tunne kovin hyvin sitä osaamisaluetta, johon henkilöä ollaan hakemassa. En usko, että nämä ryhmätehtävät ovat mikään hyvä juttu.

Pieleen menee aina jos rekrytointi ulkoistetaan HR:lle tai konsulttifirmalle. Keskittyvät aivan vääriin asioihin ymmärtämättä, mikä on oikeasti tärkeää töissä. Aina pitäisi tulevan esimiehen ja kollegoiden itse panostaa rekryyn ja johtaa sitä. Näin teknisellä alalla.

Ulkoistetaan hrlle?

Kenen se sitten tulis tehdä, jos ei hrän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet markkinointi-/myyntialan tehtäviä, niin ne ovat useimmiten ulospäinsuuntautuneille tarkoitettuja. Hiljainen on ok esim asiantuntijatehtävissä koneen äärellä. 

Pieni ongelma on se, että hr-tyypit yleensä ovat ulospäinsuuntautuneita ja rekryävä henkilö haluaa alitajuisesti rekrytä juuri itsensä kaltaisia. Jos olet hiljainen, kannattaa ottaa ihan näyttelyrooli ja näytellä. 

Vierailija
24/26 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa hiljainen ryhmässä on ihan ok. Mitä tulisi, jos ryhmän 5 jäsentä olisi kukin suupaltti? Jokainen haluaisi vain jatkaa, jatkaa ja jatkaa omaa puhettaan, asioita ei saataisi järkevästi käsiteltyä. Erilaisia ihmisiä on hyvä olla. Tätä eivät ikäävä kyllä kaikki hahmota.

Vierailija
25/26 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity ryhmätehtävään vaan psykologin haastatteluun.

Minä sain haastattelusta arvion, että "ei osaa tiivistää asioita, riskinä että jää jaarittelemaan eikä pysy asiassa". 

Oikeasti vitutttaa. Siinä haastattelussa piti puhia itsestä, mitä olen oppinut uran aikana jne. Ei siinä sanottu, että "kerro oman vastuualueesi status johtoryhmälle". 

Osaan kyllä rehdä jory esityksiä ja vetää ne rehokkaasti pysyen asiassa. En käsitä miten se haastattelija veti johtopäätöksen, etten kykene muokkaamaan esitystä/esitystapaa kohteesta riippuen.

Oikeasti nuo firmat tekevät valtavasti haittaa. Moni kokenut ja arvostettu ammattilainen saakin kuulla, ettei yhden haastattelun perusteella kykene työhönsä jota on hoitanut menestyksekkäästi vuosikausia. 

Vierailija
26/26 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöarvioinnit tulisi kieltää lailla. Ne ovat väärin testattavia kohtaan ja firmat säilyttävät tuloksia ties kuinka pitkään.

On väärin, että yksittäisestä henkilöstä tehdään tuollaisia arviointeja. Toki työnhakija voi niistä kieltäytyä, mutta silloin ei ainkaan ole mahdollisuuksia saada hakemaansa työtä. Työnhakija on siis käytännössä pakotettu suostumaan mielivaltaiseen arviointiin ja siihen, että sitä arviointia säilytetään vuosia jonkun random firman tiloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi