Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloittelevan sähköinsinöörin palkka 2800e

Vierailija
11.06.2025 |

Tänään näin ilmoituksen missä haettiin sähköinsinööriä (AMK tai DI). Palkaksi ilmoitettiin 2800-3200e riippuen kokemuksesta.

Luulin että nykypäivänä olisi kyllä paremmat palkat aloittelevillekin? Itse saan 4300e enkä sitäkään pidä kovin hyvänä maan hintatasoon nähden.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jollekin alhaisesti kouluttautuneelle uraansa aloittelevalle henkilölle maksaa paljon? Mitä hän tuo vastineeksi firmalle, että saa ansaittua palkkansa? Et sä voi laittaa amk-inssiä tekemään asennuksia, koska niillä ei ole enää mitään pohjaa todelliseen työelämään eli luvat puuttuu, et sä voi laittaa niitä suunnittelemaan kuin jotain pieniä, helppoja ja halpoja projekteja, varsinkin nuorten insinöörien matemaattiset ja fysiikan taso on todella huonoa nykyään. Millä tälläinen ansaitsee suuremman palkan? Ei se tutkinto mitään takaa enää Suomessa. Paperit saa taskuunsa kun käy valittamassa koulutuksen ohjelmajohtajalle. 

Onhan osalla AMK-inssesstä ammattitutkinto taustalla. Mutta ei muuten ehkä ole kovin fiksua palkata insinööriä asennushommiin, pysyvyys saattaa olla heikonpuoleinen.

Työtehtävä ja siinä menestyminen määrittelee palkan, ei tutkinto. Tosin se tutkinto antaa eväitä homman hoitamiseen. Mulla on vuositulot reilut sata tonnia seitsemästä kolmeen (enimmäkseen) -hommista, ja vain alempi AMK-lappu perstaskussa. Talossa on myös selvästi kovapalkkaisempia jeppejä samalla koulutuksella.

Vierailija
22/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina naurattaa, kun oppilaat lesoavat lähtevänsä sähköasentajaksi opiskelemaan, jotta tienaavat enemmän kuin minä. Jos inssilläkin on noin huono palkka, niin mites perussähkäri sitten?

T. Äikänope 5000 e/kk

No, nuo sähköinssit maksavat sunkin palkkasi veroillaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa törkeän alhainen! Veljenpoika on sähköinsinööri ja töissä Sveitsissä. Kk-palkka melkein 10000 €. Nuorten ja hyvin koulutettujen ei kannata Suomeen enää jäädä.

Vierailija
24/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään äikän opejen palkkaa voisi leikata. Ihan hullua maksaa tuollaista palkkaa, kun tuohan on oikeasti 5700€/kk jos vertaa lomien kanssa suhteutettuna muihin.

Vierailija
25/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun inssipoikani alkupalkka oli tuo 21v sitten, huono on tilanne nyt!?

Vierailija
26/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina naurattaa, kun oppilaat lesoavat lähtevänsä sähköasentajaksi opiskelemaan, jotta tienaavat enemmän kuin minä. Jos inssilläkin on noin huono palkka, niin mites perussähkäri sitten?

T. Äikänope 5000 e/kk

Monet eivät ymmärrä miten hyvät palkat ovat yläkoulun/lukion aineopettajilla, koska opettajilla väitetään olevan huonot palkat... tällöin pikeasti puhutaan ainoastaan alakoulun luokanopettajista. 

Työkaverini (DI) totesi tuon jo ajat sitten seurusteltuaan aineopettajan kanssa. Palkka vastasi DI:n palkkaa. 

Vierailija
27/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, onpa törkeän alhainen! Veljenpoika on sähköinsinööri ja töissä Sveitsissä. Kk-palkka melkein 10000 €. Nuorten ja hyvin koulutettujen ei kannata Suomeen enää jäädä.

Toki siellä sitten maksat usein vuokrasta ja vaikkapa lasten päivähoidosta ihan reiluja summia verrattuna Suomeen. 

Vierailija
28/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei taida ymmärtää, että osaaville sähköasentajille maksetaan todella hyvin ja osaamattomat eivät pääse edes ilmaiseksi töihin. Sähköasentajan töitä ei pysty tekemään päivääkään ilman alan koulutusta vai kuinkahan pitkäikäinen olisi mielestäsi valesähköasentaja?

Vierailija
29/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ihme meininki jos maisteritaso DI tarjotaan vain noin vähän parempaa kuin kanditason AMKlle

Siinä ei DI tarjoile viittä leikelettä aamupalaksi ylpeälle kotirouvalleen ja voi olla että lähteekin putkimiehen  mukaan.

T. TYÖSTÄ VASTAAVA PALKKA.....

Vierailija
30/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Äikänope 5000 e/kk

Sähkäri saa aina ateriskorvaukset ja päovärahat

Vierailija
31/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mikään koulutus takaa tiettyä lähtöpalkkaa. Yritys hinnoittelee palkat kuten minkä tahansa tuotannon osa-alueen. Josta tästä hommasta on revittävissä irti X euroa, siitä voidaan maksaa palkkaa Y euroa. 

Vierailija
32/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jollekin alhaisesti kouluttautuneelle uraansa aloittelevalle henkilölle maksaa paljon? Mitä hän tuo vastineeksi firmalle, että saa ansaittua palkkansa? Et sä voi laittaa amk-inssiä tekemään asennuksia, koska niillä ei ole enää mitään pohjaa todelliseen työelämään eli luvat puuttuu, et sä voi laittaa niitä suunnittelemaan kuin jotain pieniä, helppoja ja halpoja projekteja, varsinkin nuorten insinöörien matemaattiset ja fysiikan taso on todella huonoa nykyään. Millä tälläinen ansaitsee suuremman palkan? Ei se tutkinto mitään takaa enää Suomessa. Paperit saa taskuunsa kun käy valittamassa koulutuksen ohjelmajohtajalle. 

Onhan osalla AMK-inssesstä ammattitutkinto taustalla. Mutta ei muuten ehkä ole kovin fiksua palkata insinööriä asennushommiin, pysyvyys saattaa olla heikonpuoleinen.

Työtehtävä ja siinä menestyminen määrittelee palkan, ei tutkinto. Tosin se tutkinto antaa eväitä homman hoitamiseen. Mulla on vuositulot reilut sata tonnia seitsemästä kolmeen (enimmäkseen) -hommista, ja vain alempi AMK-lappu perstaskussa. Talossa on myös selvästi kovapalkkaisempia jeppejä samalla koulutuksella.

Insinööri amkin lappuja jaellaan nykyään ku Aamulehteä. Voi suorittaa sen etänä jabtehä tehtävät tekoälyllä. 

Vierailija
33/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä on pulaa. Etenkin vastavalmistuneelle 3000€ on paljon parempi kuin ei mitään. Jos ei palkka ole vuodessa kahdessa noussut selvästi, niin uutta hakua vaan, mikä on PALJON helpompaa kun olet töissä vs työttömänä.

Vierailija
34/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äikänope 5000 e/kk

Monet eivät ymmärrä miten hyvät palkat ovat yläkoulun/lukion aineopettajilla, koska opettajilla väitetään olevan huonot palkat... tällöin pikeasti puhutaan ainoastaan alakoulun luokanopettajista. 

Työkaverini (DI) totesi tuon jo ajat sitten seurusteltuaan aineopettajan kanssa. Palkka vastasi DI:n palkkaa. 

Suomessa maksetaan opettajille hyvin. Siinä sen hyvän koulujärjestelmän salaisuus. Palkka on hyvä koulutukseen, työtunteihin nähden ja on oikea suhteessa muihin ammattialoihin.

Vierailija
35/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei taida ymmärtää, että osaaville sähköasentajille maksetaan todella hyvin ja osaamattomat eivät pääse edes ilmaiseksi töihin. Sähköasentajan töitä ei pysty tekemään päivääkään ilman alan koulutusta vai kuinkahan pitkäikäinen olisi mielestäsi valesähköasentaja?

Eiköhän palkkaan vaikuta mitä sähkötöitä on lupa tehdä. Sähkötyökortit ja luvat täytyy olla kunnossa ja niille on kriteerit.

Vierailija
36/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla osaan ammattikoululinjoista jo kovemmat keskiarvovaateet kuin lukioon. Niin kysyttyjä on paikat.

Vierailija
37/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äikänope 5000 e/kk

Insseillä ei ole noin huono palkka. Jopa suunnittelupuolella maksetaan kesähessuillekin enemmän.

Toki, saahan sitä Vaasassa joku tarjota ihan mitä haluaa. Voin minäkin ilmoittaa lehdessä että palkataan äikänope, 1200 euroa kuussa ja työtehtäviin kuuluu että nielee kans eikä sylkäse pois.

Luulisi jopa pelkän opettajan ymmärtävän eron palkkatarjouksen ja toteutuman välilä?

Ollaanpa sitä ärhäköitä. Osuiko jotenkin arkaan paikkaan? Pikaisen goolaamisen mukaan sähköinsinöörin mediaanipalkka on 4200 euroa.

Ja mitä tulee äikänopen palkkaan, niin se tulee ihan taulukon mukaan, jos on oikeissa töissä eikä kuutamohommissa iltasella.

T. Äikänope 

Vastavalmistunut ei yleensä osu palkkahaitarissa heti mediaaniin.

Vierailija
38/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Äikänope 5000 e/kk

Sähköasentajan keskipalkka on Suomessa noin 3 700–3 800 euroa kuukaudessa. Aloittelijan peruspalkka on tyypillisesti 2 600–3 100 euroa/kk, kun taas kokeneet erikoisasentajat ja urakkatyötä tekevät voivat ansaita 4 000–4 800 euroa/kk

Vierailija
39/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin häävi palkka, minä sain 10v sitten lopputyötä vailla valmis olevana tuta insinöörinä 3300€/kk, joka melko nopeaan nousi about 3800€/kk. Nyt 10v myöhemmin pyöritään siinä kuuden tonnin kantturoissa, ja olen mielestäni palkkakuopassa. Mutta toisaalta, työ on hyvin helppoa ja jos ei huvita rehkiä niin senkus teen omia hommia ja palkka juoksee silti.

Vierailija
40/50 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla osaan ammattikoululinjoista jo kovemmat keskiarvovaateet kuin lukioon. Niin kysyttyjä on paikat.

On ollut jo pitkään. Parturi-kampaajaopiskelijat on kympin ja ysin tyttöjä lähes kaikki olleet vuosia.

Mun poika haki aikanaan (n. 20 vuotta sitten) amikseen, ei päässyt reilun seiskan keskiarvolla. Meni sitten lukioon ja siitä eteenpäin. Nyt opettaa itse sitä alaa amiksessa.