Sosiaalityöntekijän mukaan asuntomme on liian ahdas
Asun kaksin 13 v pojan kanssa kaksiossa 50 neliötä. Pojalla oma huone, mun sänky olkkarissa jonne ei oikein muuta mahdukaan,ei ole televisiota tms. Olen työtön ja muutimme tähän pojan lapsuudenkodista rivitalosta jossa asuimme kun jo kun olin vielä töissä.
Saamme tt tukea joten oli pakko muuttaa kun Helsingissä ei alle 895 kolmiota saa.
Kävis sos toimistossa kun haen täydentävää tukea lapsen leirimaksuun. Kävin juttelemassa ja asiakassuunnitelmaan kirjattiin liian ahdas asunto?
Mitä tämä tarkoittaa tulevaisuudessa? Ei ole varaa asua kolmiossa. Moni perhe asuu nykyään kaksiossa eikä kaikilla ole telkkaria.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen pienuus myös aiheuttaa apatiaa lapsilla. Eivät pysty tekemään apinamaisesti temppuja ja ovat kuin ahtaaseen tilaan ahdetut eläimet eläintarhassa.
Ihmisille tämä sallitaan mutta eläimistä ollaan yleensä huolissaan.
Tämän vuoksi ihmiset yleensä kouluttautuvat hyviin tutkintoihin ja saavat töitä. Ihminen itse vastaa omien lastensa hyvinvoinnista, se ei millään tavalla kuulu yhteiskunnalle eli veronmaksajille. Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän löytyy Helsingistä kolmioita alle 895e/kk. Etsi vaikka vuokraovesta. 14 asuntoa.
Näin Kelassa päätellään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Me (äiti, minä ja veljeni) asuttiin aikoinaan vanhempien eron jälkeen kaksiossa muutama vuosi. Tosin neliöitä oli 60-62 ja huoneet tilavat. Tilavaan makkariin mahtui hyvin kolme erillistä sänkyä (tavallisia 1hlön sänkyjä) ja ikkunan eteen kirjoituspöytä. Keskelle lattiaa jäi vielä tilaa leikkiäkin. Erilliseen keittiöön mahtui 4 hengen ruokapöytä ja kaappitilaa oli yllättävän paljon. Olohuoneeseen perustavarat (kulmasohva, nojatuoli, kirjahylly ja tv-taso). Lisäksi oli erillinen vaatehuone.
Loppujen lopuksi mahduttiin yllättävän hyvin.
50 m2 kaksio ei ole liian pieni kahdelle, jos neliöt ovat järkevästi käytetty = hyvä pohjapiirrustus.
Minä en kirjannut tuota suunnitelmaan...
Ei ole oikein varaa valita mieleistä asuntoa on otettava minkä saa kun budjetti on rajallinen. Yksityiselle en uskalla muuttaa kövin paria asuntoa katsomassa ja ihan pokkana valehdeltiin että etsitään pitkäaikaista asukasta mutta sitten näin että samat asunnot olivat myynnissä.
Olen Kelassa töissä ja ihmetytti kyllä tässä taannoin yhden sossun lausunto, jonka oli Kelaan laittanut. 4 henkilön perhe asui liian kalliissa neliössä. Sossu oli laittanut lausunnon, että asunto on jo perheelle sopivan kokoinen ja kaupungissa ei ole tarjolla halvempia neliöitä, joten asumismenot tulisi huomioida kokonaan. Vähän ihmetytti, että mistä lähtien jokainen perheenjäsen tarvitsee oman huoneen ja yhteiskunnan tulee se kustantaa. Kaupungissa oli kuitenkin tarjolla runsaasti kohtuullisen mukaisia kolmioita, mikä on 4 hengen perheelle täysin riittävä asuntokoko. Kaikkea mukavuuksia ne sossut on välillä valmiita kyllä makselemaan, kun ei omasta pussista mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen pienuus myös aiheuttaa apatiaa lapsilla. Eivät pysty tekemään apinamaisesti temppuja ja ovat kuin ahtaaseen tilaan ahdetut eläimet eläintarhassa.
Ihmisille tämä sallitaan mutta eläimistä ollaan yleensä huolissaan.
Tämän vuoksi ihmiset yleensä kouluttautuvat hyviin tutkintoihin ja saavat töitä. Ihminen itse vastaa omien lastensa hyvinvoinnista, se ei millään tavalla kuulu yhteiskunnalle eli veronmaksajille. Niin makaa kuin petaa.
Minä olen ollut töissä kyllä vakituisesti 23 vuotta. Ikävä kyllä jäin työttömäksi. Opiskeluun ei ole mahdollisuuksia älyllisten rajoitteiden takia mutta töissä olen pärjännyt hyvin. Nyt ei oikein tälläinen merkonomi töitä saa...
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän löytyy Helsingistä kolmioita alle 895e/kk. Etsi vaikka vuokraovesta. 14 asuntoa.
Pitäisiköhän sinun tarkistaa, mitä sillä haulla löysit? Muutatko lapsen kanssa alivuokralaiseksi kolmion yhteen huoneeseen asumaan, joku muu asuu muissa huoneissa? Suurin osa niistä 14 oli näitä, valmiina asunnossa jo joku muu asukas kiva lisä perhe-elämään lapsen kanssa. Asumisoikeusasunnot myöskään ei ole vuokra-asuntoja, niissä pitää maksaa melkoinen summa omaa rahaa, jos ei työttömänä ole säästöjä ja elää tukien varassa.
Mitä korkeammalle kouluttaudut sitä enemmän olet kiristykselle altis.
Älä höpötä. Vaikea uskoa tuollaista kommenttia, sillä lapsellasi on jopa oma huone. Helsingin neliöhinnoilla.
Ja vaikka joku vastavalmistunut sossu olisi noin kirjoittanut, niin se ei vaikuta yhtään mihinkään.
Täällä ruotsissa kun on hemnetillä niin sillon tällön tulee vastaan asuntoja missä sänky olohuoneessa. Ja selvästi se ainoa makuuhuone annettu lapsen käyttöön.
Meilläkin oli aikoinaan parisänky olkkarissa, pienempi rivari kyseessä ja liian monta lasta niihin neliöihin.
Näin mentiin joku kolmisen vuotta ennenku muutettiin isompaan.
Ap, käviskö joku kapeampi sänky, mikä äkkiä kävis tyynyillä ja päiväpeiteellä toimia sohvana päiväaikaan?
Ehkä mahtuis se teeveekin sitten.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla noissa neliöissä eli helposti neljäkin henkeä. Ihme niuhottamista, 50m2 on reilun kokoinen kämppä.
Uusissa kerrostaloissa noissa neliöissä on vähintään kolmio, joissakin taloissa jopa 4 huonetta ja se prkeleen keittiöseinä. Nyt Ap:lla on joku muu juttu, tai hän on itse länkyttänyt sossuille liian pieniä tiloja.
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Vaikea uskoa tuollaista kommenttia, sillä lapsellasi on jopa oma huone. Helsingin neliöhinnoilla.
Ja vaikka joku vastavalmistunut sossu olisi noin kirjoittanut, niin se ei vaikuta yhtään mihinkään.
Minullakin oli parisänky olkkarissa ja ihan yksin asuin kaksiossa Helsingissä.
Pyydä sossua ja kelaa keskustelemaan keskenään kumpi maksaa sun vuokran ja paljonko se saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä sossua ja kelaa keskustelemaan keskenään kumpi maksaa sun vuokran ja paljonko se saa olla.
Ehkä sitten kun vuokra on liian kallis niin kiristetään ottamaan työpaikka vastaan Valtioneuvoston kansliasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaksi henkeä tekee kolmiolla ?
Asin exän kanssa kahdestaan yksiössä 4 vuotta ja siis molemmat kävimme kokopäiväisesti töissä, ihan vaan, että näihin pitäisi saada jotain mittasuhteita näihin asioihin.
On ihan hyvä, ettei edes työttömän tarvitse asua jossain teltassa sillan alla, mutta aivan järkyttävän törkeää luxus tason elämään sitä on näköjään varaa pitää työttömille, usein paljon parempaa tasoa mitä monella töissä käyvällä on.
ps vanhemmat kävivät molemmat kokopäiväisesti töissä ja asuivat silti pari vuotta 7 hengen voimin pienessä kaksiossa
kyllä 50m2 voi olla pieni olohuone. Olen asunut just 50m2 ja siinä oli todella iso kylppäri / sauna. Tuohon olisi ihan hyvin saanut laitettua wc pöntön, joka nyt erillisessä kopissa. Mulla oli olkkarissa 2h vuodesohva ja kyllä täytti koko tilan.
Meillä on työkokeilussa kouluavustajana somalinainen, jolla on 24 lasta, että minkä kokoinen asunto tämän ihmisen kuuluu saada, siis töitä tekemättä, tai onhan hän nyt hetken töissä mutta ei saa siitä palkkaa vaan tukia.
Että onko suomessa sosiaalitoimistossa joku laki, että vaikka et käy töissä niin pitää olla joku 20-30 neliötä per henkilö, vai miten tämä menee, kertokaa ja jos näin on, niin ei ihme, ettei ne rahat riitä mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Olen Kelassa töissä ja ihmetytti kyllä tässä taannoin yhden sossun lausunto, jonka oli Kelaan laittanut. 4 henkilön perhe asui liian kalliissa neliössä. Sossu oli laittanut lausunnon, että asunto on jo perheelle sopivan kokoinen ja kaupungissa ei ole tarjolla halvempia neliöitä, joten asumismenot tulisi huomioida kokonaan. Vähän ihmetytti, että mistä lähtien jokainen perheenjäsen tarvitsee oman huoneen ja yhteiskunnan tulee se kustantaa. Kaupungissa oli kuitenkin tarjolla runsaasti kohtuullisen mukaisia kolmioita, mikä on 4 hengen perheelle täysin riittävä asuntokoko. Kaikkea mukavuuksia ne sossut on välillä valmiita kyllä makselemaan, kun ei omasta pussista mene.
Jahas olen koittanut saada sossuun aikaa tuloksetta. Onko ihme kun käyttävät aikaa tällaisen potaskan kirjoittamiseen!
Olen asunut lapsuuden jälkeen:
Hoas asunnossa poikakaverin kanssa 42 neliötä olin töissä ja koulussa
Yksin Kalliossa 22 neliön asunnossa olin töissä
Ulkomailla kimppakämpässä yhdessä huoneessa olin töissä
Ulkomailla mieheni kanssa 45 neliössä olin töissä
Suomessa alivuokralaisena yhdessä huoneessa opiskelin
Suomessa yksiössä 30 neliötä olin töissä
Mieheni kanssa 45 neliön kaksiossa olin töissä ja äitiyslomalla
Kolmiossa miehen ja vauvan kanssa olin äitiyslomalla
Kaksiossa lapsen kanssa olin töissä
Kolmiossa lapsen kanssa olin töissä
Ja nyt tässä kaksiossa työttömänä lapsen kanssa.
Eli monia asumismuotoja on tullut kokeiltua.
Tämä hänelle joka tuli meuhkaamaan kuinka työttömille kustannetaan kaikki. En ole ollut työtön aina ja asunut myös opiskelijakämpissä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun tarkistaa, mitä sillä haulla löysit? Muutatko lapsen kanssa alivuokralaiseksi kolmion yhteen huoneeseen asumaan, joku muu asuu muissa huoneissa? Suurin osa niistä 14 oli näitä, valmiina asunnossa jo joku muu asukas kiva lisä perhe-elämään lapsen kanssa. Asumisoikeusasunnot myöskään ei ole vuokra-asuntoja, niissä pitää maksaa melkoinen summa omaa rahaa, jos ei työttömänä ole säästöjä ja elää tukien varassa.
joo, nää 2. Sitten on vielä sellainen juttu, että kun klikkaa auki, niin : nyt vuokra ensimmäiset 3 kuukautta alennettuna -100e.
Tai : ei Kelan maksusitoumusta.
Nämä jotka näitä "halpoja" asuntoja kaivelee, eivät vaivaudu tarkistamaan tosiasiallista tilannetta
Saisikin töitä. Ikää on liikaa ( 45 v)