Yle: Kela joutui maksamaan ennätysmäärän opintolainoja pankeille - nuoret eivät ymmärrä että se on oikea velka joka pitää maksaa takaisin
Kela joutui maksamaan pankeille opiskelijoiden maksamatta jääneitä opintolainoja yli 112 miljoonan euron edestä - enemmän kuin koskaan ennen. Miksi? Koska moni ei ymmärrä, että opintolaina on oikeasti velkaa. He eivät ymmärrä eräännyttämistä, korkoa, takaisinmaksua tai vastuuta. He vain ottavat lainaa, kun "näin kuuluu tehdä", ja jättävät sen myöhemmin yhteiskunnan maksettavaksi.
Suurin osa laiminlyödyistä lainoista tulee ammatillisista oppilaitoksista. Eli sieltä, minne ohjataan juuri ne nuoret, jotka tarvitsevat eniten tukea, turvaa ja ohjausta. Mutta saavatko he sitä? Ei - he saavat 850 €/kk lainaa käteen ja ohjeen "hoida itse".
Mammat. Kuinka moni teistä uskoo, että oma teini ymmärtäisi opintolainan ehdot ja takaisinmaksun todellisuuden? Entä kun sitä ei edes kysytä - luottotietoja ei tarkisteta, mutta silti takauksella rahaa siirretään suoraan tilille?
Pitäisikö KELAn sijaan syyttävän katseen kohdistua vanhempiin, koulujärjestelmään vai politiikkaan, joka ohjaa nuoret velkavankeuteen ennen kuin he ovat koskaan päässeet jaloilleen?
Kommentit (323)
Onneksi isovanhemmat siirtävät varallisuutta opiskeleville lapsenlapsille maksamalla heidän asumisen, ettei velkaa tarvitse ottaa. Itse autan minkä pystyn, muutamalla satasella kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän Kelan tantoilta unohtui kokonaan tämä heikentynyt työllisyystilanne ja korkojen nousu?
Kun ei ole töitä, ei ole maksukykyä, niin paha on maksella. Oli ymmärrystä tai ei.
Osa Kelan toiminnoista ollaan yksityistämässä.
Eli myös kelassa osa joko siirretään yksityiselle pienemmille palkoille tai jäädään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa on kahdesti siirretty viime vuosina lainapainotteisemmaksi. 2017 ja 2023, molemmilla kerroilla Kokoomus ja Perussuomalaiset hallituksessa. Ja Orpo kehuu kuinka opintotukea saa päinvastoin enemmän, kun lainaa kerran voi ottaa enemmän.
Aikapommi tikittää kun yhä enemmän näistä tulee valtion maksettaviksi viiveellä, kun työllisyystilanne heikentyy ja konkurssit on ennätyslukemissa nykyhallituksen näivetyspolitiikan seurauksena.
Juuri oli uutinen kuinka nuoret ei pääse kesätöihin jostain tukirahoista huolimatta, kun niin paljon on työttömäksi jääneitä aikuisia samoilla kesätyömarkkinoilla. Yhä useampi ei siis pääse työelämään ottamaan ensiaskeleita lainkaan, niin kuinkahan se vaikuttaa myöhempään työllistymiseen?
No mitä luulet? Vaaditaan valtavasti sopivaa työkokemusta, jotta pääsisi töihin mutta kun nuorikaan ei pääse!
Vuonna 2024 Kela maksoi pankeille 112 miljoonan euron edestä opiskelijoilta maksamatta jääneitä opintolainoja, mikä on ennätysmäärä. Tämä summa oli 27 miljoonaa euroa suurempi kuin edellisenä vuonna. Kelan mukaan yksi syy lainojen jäämiseen maksamatta voi olla talousosaamisen puutekaikki eivät ymmärrä, että opintolaina on todellista velkaa, joka pitää maksaa takaisin.
Kasvu on ollut nopeaa: vuonna 2023 summa oli runsaat 85 miljoonaa euroa, ja vuonna 2022 vain noin 31 miljoonaa euroa. Lisäksi Kelan takaussaatavien perinnästä luovuttiin vuonna 2024 2,6 miljoonan euron edestä, jos perintä ei ollut tarkoituksenmukaista tai kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat.
Tämä kehitys herättää kysymyksiä siitä, miten nuorten talousosaamista voitaisiin parantaa ja miten opintolainojen takaisinmaksuun voisi valmistautua paremmin. Haluaisitko pohtia, mitä ratkaisuja tähän voisi olla?-Bing
Vierailija kirjoitti:
Onneksi isovanhemmat siirtävät varallisuutta opiskeleville lapsenlapsille maksamalla heidän asumisen, ettei velkaa tarvitse ottaa. Itse autan minkä pystyn, muutamalla satasella kuussa.
Järkevää jakaa varallisuutta silloin kun sitä tarvitaan ja siitä on hyötyä, eikä makuuttaa sitä pankkitilillä odottamassa kupsahdusta.
Mihin lukiolainen tai ammattikoululainen alaikäinen tarvitsee opintolainaa?
Jäi YLEltä myös kertomatta se, että lainaa ei voi vain jättää maksamatta vaan KELA tulee perimään sitä takaisin vuosikymmeniä.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Olen jo pitkään sanonut, että se, että enää ei ole vakituisia työpaikkoja + luodaan potkulakeja ja romutetaan ansiosidonnaisen vie asunnoilta arvon.
Ei kukaan ota enää 200 000 asuntovelkaa, koska voidaan irtisanoa helposti tosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ota enää 200 000 asuntovelkaa, koska voidaan irtisanoa helposti tosta vaan.
Suomalaisten rahat on kiinteistöissä ja hallitus vei kiinteistöjen arvot tosta vaan.
Kenen intressissä on pitää ihmiset nuoresta asti velkavankeudessa? Kaipa he ovat sitten hyviä orjia jollekin? Velaton ihminenhän on suorastaan uhka kun sillä on vielä vapaus tallella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole rikkaita isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 30 000 opintolainaa. Olen lääkärin mukaan pysyvästi työkyvytön, mutta kelan lääkärin mielestä en. Tästä syystä en pääse eläkkeelle ja roikun löysässä hirressä varmaan loppuikäni. Ei tule olemaan koskaan varaa maksaa lainaa takaisin, sairastumistani en voinut opintoaikoinani ennustaa. Pelkät korot ovat niin isot, että pari sataa menee kuussa niihin eikä tätä katsota missään menoiksi. Lyhennysvapaata joudun siis varmaan pyytämään koko loppuikäni pankilta jos sitä vaan myöntävät, mutta korkoja on pakko maksella hautaan asti.
Tällaista tulevaisuutta nykyhallitus toivoo siis tämän hetken nuorille, joiden pitäisi olla meidän tulevaisuuden toivoja. Todella vastuutonta ja törkeää heittää elämänsä alussa olevat nuoret pitkäaikaiseen velkavankeuteen vain sen vuoksi, että haluavat opiskella itselleen ammatin.
Tämä.
Tuo korkeiden korkojen jatkuva periminen on törkeää. Koroissa ainakin pitäisi, monien muittenkin lainojen suhteen, tulla vastaan.
Nähtävästi jotkut nauttivat sadistisesti kun saavat toisia syrjäytetyiksi, monesti harhauttaen, normaalista elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin lukiolainen tai ammattikoululainen alaikäinen tarvitsee opintolainaa?
Jäi YLEltä myös kertomatta se, että lainaa ei voi vain jättää maksamatta vaan KELA tulee perimään sitä takaisin vuosikymmeniä.
Karkaa ulkomaille töihin niin velka lakkaa olemasta. Oppiipahan p.a.s.kapankit olemaan.
Miksi Kela eli siis me veronmaksajat joudumme maksamaan muiden lainoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin, kerroinkin vain omien lasten tilanteen en kaikkien Suomen lasten tilannetta. Ja vanhempani eivät ole rikkaita. Keskiluokkaisia kylläkin, kuten moni muukin sen ikäinen. Itse olen töissä käyvä ex yh, ja silti autan lapsiani.
valintoja, valintoja.
En ala lukemaan kaikki viestejä läpi joten en tiedä onko tämä jo kerrottu:
Ongelma #1: Suomessa opintolainaa on käytännössä pakko ottaa sillä se lasketaan toimeentulotuessa tuloksi vaikka sitä ei olisi edes hakenut.
Ongelma #2: Suomessa töitä ei ole lähellekään kaikille. Laskentatavasta riippuen Suomessa on työttömiä noin 300 000 - 600 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin, kerroinkin vain omien lasten tilanteen en kaikkien Suomen lasten tilannetta. Ja vanhempani eivät ole rikkaita. Keskiluokkaisia kylläkin, kuten moni muukin sen ikäinen. Itse olen töissä käyvä ex yh, ja silti autan lapsiani.
valintoja, valintoja.
Älä viitsi lässyttää. Sinä ja vanhempasi olette rikkaita, siitä ei pääse mihinkään.
Mitenkähän Kelan tantoilta unohtui kokonaan tämä heikentynyt työllisyystilanne ja korkojen nousu?
Kun ei ole töitä, ei ole maksukykyä, niin paha on maksella. Oli ymmärrystä tai ei.