Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut

Vierailija
10.06.2025 |

Jo suhteellisen pienestä ylipainosta koituu yhteiskunnalle selvästi enemmän kustannuksia normaalipainoon verrattuna.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011275862.html

Kyllähän sen tuolla kauppakeskuksissa kulkiessaan huomaa, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti verrattuna siihen mikä oli lihavien määrä menneinä vuosikymmeninä.

Kuka on se,  joka pakottaa sinut mättämään ostoskärryysi kaikki ne sipsipussit, suklaalevyt, pizzat, pullat, karkit yms.?

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen terveydenhoito ei olisi kriisissä rahapulan takia, jos sen ei tarvitsisi kustantaa elintapasairauksia ja muita itse aiheutettuja tiloja. Näistä suurimpana ylipaino ja siitä johtuvat sairaudet. 

En ymmärrä, miksi kukaan ei koskaan ota tätä asiaa esille terveydenhuollon säästöistä puhuttaessa. Meillä on kaikilla oikeus halpaan terveydenhoitoon, mutta myös sen tuoma vastuu pitää itsestämme huolta ja olla kuormittamatta terveydenhoitojärjestelmää tieten tahtoen. 

Kyllä se kriisi on paljon moniuloitteisempi ja johtuu useammasta syystä. Miten perustellaan esim. se, että uuteen mutta toimimattomaan potilastietojärjestelmään oli varaa kaataa satoja miljoonia ja sen seurauksena sairaanhoitohenkilökuntaa ei ole enää varaa pitää? Leikkaava lääkärituttuni kertoi, että lääkärit ehtisivät kyllä leikata enemmänkin, mutta kun ei ole henkilökuntaa. Vanhukset voisivat etsiä rupatteluseuransa muualta kuin viikoittain terveyskeskuksista, jotta muutkin pääsisivät hoitoon. Maanantaisaikuttajat voisivat lopettaa sen dokaamisensa jo lauantaina tai juoda vaikka vähän vähemmän. Näille kuitenkaan harvoin voi terveydenhuollossa yhtään mitään. On melko lyhytnäköistä - puhumattamaan kallista - hoitaa oiretta, kun pitäisi hoitaa juurisyytä.

Vierailija
102/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että suomalaiset ovat lihoneet lähinnä hiilareilla, eikä se ole vain nykypäivän ongelma. Se oli ennen toisin, että lihottiin vasta keski-iässä. Isäni syntyi 40-l. alussa ja keräsi itselleen ison pinkeän vatsapallon ja kuoli 56-vuotiaana sairauskohtaukseen. Todellakaan ei vetänyt jotain sipsejä, pizzaa, karkkia, limsaa. Hän söi tasan sen ajan kotiruokaa. Ja tietysti pullaa, koska jokaisessa kunnon kodissa tuoksui pulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkka lehden pullamössötuputus. Leivontaohjelmat. Viikonloppujen sipsi-, irtokarkki- ja suklaalevytarjoukset. Mäkkärin ym. voimallinen mainonta. Lätkäpitsat. Olut-, viini-, siideri- ja limsatarjousmainokset. Oikeesti kaikki snacksien ja sokeristen tuotteiden tuputus. Töissä kiire, hillitön univaje, ja ruokaan nopean ja helpon ratkaisun tarve. Ikääntyminen: syöt ka liikut kuin ennenkin, mutta paino vaan nousee. Kenen syy?

Saa olla kyllä ihme fakiiri, ettei ympäröivä yhteskunta (mainoksineen) sinuun vaikuta pätkääkään!

Juuri näin. Oon ihmetellyt näitä mainoksia ja lihavia ihmisiä kesämekoissaan tai trikoissaan joka puolella,  eivät edes häpeä itseään. Normaalipainoisia ei ole kuin prosentti,joihin kuulun.

Vierailija
104/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suku on tämmöistä pallomahaista. Mummollani oli aikas pallomaha, samoin äidilläni, siskollani ja mulla. Muuten olen ripakinttu ja onhan se huvittavaa että tämmöinen pallo on. Syön terveellisesti, karkkeja ym.en ollenkaan. Äitini on 88-vuotias ja hyväkuntoinen mahastaan huolimatta, liikkuu paljon. Itsekkin olen terve. Iän puolesta siis hyvät geenit, mahageeni olis saanu jäädä pois. Mutta näillä mennään.

meillä mummo eli hiukan pyylevänä 98 vuotiaaksi, vaikka lääkäri yrittikin kieltää 95 vuotistarkastuksessa mummolta voin käytön 

Vierailija
105/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla se "läskeistä jankuttaja, jolla ei ole omaa kivaa elämää",

Eikä kivaa elämää tulekaan, kun 

pitää toisten kilot tarkistaa, on pakkomielle kamalaa !

Nurkan takana ihana ystävä odottaa, EI EI, toisten kilot tuo mulle ilot !

Vierailija
106/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen terveydenhoito ei olisi kriisissä rahapulan takia, jos sen ei tarvitsisi kustantaa elintapasairauksia ja muita itse aiheutettuja tiloja. Näistä suurimpana ylipaino ja siitä johtuvat sairaudet. 

En ymmärrä, miksi kukaan ei koskaan ota tätä asiaa esille terveydenhuollon säästöistä puhuttaessa. Meillä on kaikilla oikeus halpaan terveydenhoitoon, mutta myös sen tuoma vastuu pitää itsestämme huolta ja olla kuormittamatta terveydenhoitojärjestelmää tieten tahtoen. 

Kaikki tuntemani ylipainoiset ihmiset ovat veronmaksajia. Entäs narkkarit ja päästään vikaantuneet? Pitäisikö leikkaaminen aloittaa narkeista? Miksi haluat hyysätä niitä, koska he aiheuttavat paljon muutakin kulua ja mielipahaa yhteiskunnalle? 

Eikö narkkaaminen mielestäsi ole oma valinta, kun hyökkäät täällä päivästä toiseen ylipainoisten ihmisten kimppuun?

Vierailija
107/107 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitkö lääkärin odotushuoneessa paljonkin lihavia ?

Kertoivatko he sinulle, että lihavuuden takia odottaa vuoroaan ?   

Kysyivätkö he -onko sinulla omaa kivaa elämää, meillä kun on ? 

:D