HS: Lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut
Jo suhteellisen pienestä ylipainosta koituu yhteiskunnalle selvästi enemmän kustannuksia normaalipainoon verrattuna.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011275862.html
Kyllähän sen tuolla kauppakeskuksissa kulkiessaan huomaa, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti verrattuna siihen mikä oli lihavien määrä menneinä vuosikymmeninä.
Kuka on se, joka pakottaa sinut mättämään ostoskärryysi kaikki ne sipsipussit, suklaalevyt, pizzat, pullat, karkit yms.?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.
Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja
Minä possu en ole koskaan vetänyt ainuttakaan sokerilla kyllästettyä proteiinipatukkaa enkä rahkoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, koitapa näillä ruoanhinnoilla syödä terveellisesti. Se vasta kallista onkin.
Nii no, tarviiko sitä ahtaa kiloa yhdellä aterialla. Taas siellä läski ulisee omista valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.
Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoiss
Minä en ole sinä. Minulle hiilihydraatit on pahasta. Jokainen puhuu omasta puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tästä saa puhua. Pitää olla kehopos ja hokea lihavuus ei ole valinta.
Kaikkia muita saa kyllä arvostella ja haukkua huonoista elintavoista mutta ei meidän paapottuja pullukoita.
Tämä. Se mainoskin on ihan naurettava. Siis se läskien lääkemainos. Siinäkin sanotaan "lihavuus ei ole valinta". Mikä se sitten on? Ihan itse kukin on itsensä läskiksi syönyt.
Se ei ole valinta niin kauan kuin ei ole luotettavaa aineenvaihduntamittaria. Nyt on täysin arvailun varassa mikä se oma kulutus on. Kilpirauhasongelmissa mittari olisi kullan arvoinen, koska aineenvaihdunta saattaa olla nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset= läskikasajuoppoja
Lihavuudesta 2.5 mrd ja alkoholisteista toinen mokoma. Eli 5 mrd.
Jaa minusta ei ole tullut kuluja joten otan ne käyttämättömät kuluni rahana kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ostin nämä tänään sittarista.
T. lihava
1. Mutti tomaattimurska 400g
2. Varhaisperuna multainen Suomi 1,069 g
3. Ben's Original Pitkäjyväinen riisi 1kg
4. Atria Ohuen Ohut Paahdettu Valkosipuli Kanaleike 200g
5. Kariniemen Kananpojan fileesuikale Kolme pippuria 450 g
6. Meillä jauhettu Naudan paistijauheliha <7% 0,454 g
7. Valio AB piimä 1 l
8. Pirkka makea sipuli 350 g
9. Pirkka kevätsipuli 100 g Suomi
10. Pirkka pehmeät taatelit 200 g
11. Pirkka laktoositon kevytmaitojuoma 1 l
12. Pirkka vapaa iso kananmuna L15
13. Pirkka siro salaattisekoitus 80g
14. Elovena puolukkagurtti vatsalle 150 g gluteeniton
15. Uotilan Aito Pälkäneen Maalaisruislimppu 400g
16. Maitokolmio FIT pehmeä jogurttirahka 200g laktoositon
17. Berrie villimustikka 100 ml
18. Vaasan Maalaisviipaleet 500gOn aika selvää että noilla eväillä sä et ole ylipainoas kerännyt. Tai sitten olet syönyt 5kg päivässä. Kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka lehden pullamössötuputus. Leivontaohjelmat. Viikonloppujen sipsi-, irtokarkki- ja suklaalevytarjoukset. Mäkkärin ym. voimallinen mainonta. Lätkäpitsat. Olut-, viini-, siideri- ja limsatarjousmainokset. Oikeesti kaikki snacksien ja sokeristen tuotteiden tuputus. Töissä kiire, hillitön univaje, ja ruokaan nopean ja helpon ratkaisun tarve. Ikääntyminen: syöt ka liikut kuin ennenkin, mutta paino vaan nousee. Kenen syy?
Saa olla kyllä ihme fakiiri, ettei ympäröivä yhteskunta (mainoksineen) sinuun vaikuta pätkääkään!
Ei ole koskaan vaikuttanut. Kiireessä voi myös ostaa terveellistä ruokaa. Voi ostaa paremman vaihtoehdon valmisruoasta. Itse ostan tomaattikeittoa, kasviskeittoa ja lisään siihen purkillisen kikherneitä, lisäksi parsakaalia tai lehtikaalia. Ei ole vaikeaa. Se on ihan oma valinta mitä sinne suuhun mättää, jos haluaa olla sairas ja lihav
Kiitos tästä kommentista! Olet malliesimerkki ihmisestä joka ei syö kunnolla. Tulee vihaa ja ilkeyttä muita kohtaan. Kokeilepa syödä kerran kunnolla massu täyteen, huomaat että ei tarvitse nälviä ja kytätä muiden syömistä ollenkaan. Jatkuva nälkä tekee ihmisestä pirullisen piikittelijän.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta esim. painoindeksiä ei saisi enää käyttää, koska ehkä yhdellä sadasta on niin paljon lihasta, että indeksi näyttää ylipainoa. Ja muille tulee paha mieli, kun indeksi näyttää muuten vain, että painoa on liikaa.
Tällä palstalla aina paljon näitä : "mulla paljon lihaksia ,se painaa enemmän kuin läski"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tästä saa puhua. Pitää olla kehopos ja hokea lihavuus ei ole valinta.
Kaikkia muita saa kyllä arvostella ja haukkua huonoista elintavoista mutta ei meidän paapottuja pullukoita.
Tämä. Se mainoskin on ihan naurettava. Siis se läskien lääkemainos. Siinäkin sanotaan "lihavuus ei ole valinta". Mikä se sitten on? Ihan itse kukin on itsensä läskiksi syönyt.
Kyllä, LIHAVAKSI TULLAAN SYÖMÄLLÄ. Se on ihan itse aiheutettu olotila, olen vain huomannut tähän ikään, lihavia seuratessa, keksivät aina syyn syömiselle. Väsyttää, ahdistaa, ei ole hyvä olla, minua on loukattu jne............lihavilla on hyvin usein mielenterveysongelmia ja syyttävät muita omasta lihavuudestaan. Vähän sama kun alkoholisti syyttää aina kaikkia muita kun juo. Ei kannata kaveerata näiden lihavien kanssa, ei o
Eipä näytä laihallakaan kovin hyvin oman pään sisällä menevän 😄.
Vierailija kirjoitti:
On aika selvää että noilla eväillä sä et ole ylipainoas kerännyt. Tai sitten olet syönyt 5kg päivässä. Kumpi?
Ja siinä toinen!
Olen muuttanut ruokavaliota!
Naapuri laihdutti reippaasti ja heti kun oli ihannemitoissa sanoi nyt saa taas syödä suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, koitapa näillä ruoanhinnoilla syödä terveellisesti. Se vasta kallista onkin.
Nii no, tarviiko sitä ahtaa kiloa yhdellä aterialla. Taas siellä läski ulisee omista valinnoista.
Juurekset ja vihannekset ei ole erityisen kalliita, kanan hinta on myös aika maltillinen.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Porkkanoiden kilohintakin noussut tänä kesänä jo 100% (1,49->2,99). Kaalin hinta 50%. Lihan ja juustojen noin 10-20%. Tomaatti ainoa joka halvempaa tällä hetkellä.
Mikä näitä hintoja nostaa nyt? Korona mennyt, sähkö halpaa, palkankorotukset mitättömiä, sota jatkuu.
Kivut, masennus, väsymys, jatkuva nälkä. Siksi minäkin lihotin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika selvää että noilla eväillä sä et ole ylipainoas kerännyt. Tai sitten olet syönyt 5kg päivässä. Kumpi?
Ja siinä toinen!
Olen muuttanut ruokavaliota!
Hyvä jos niin, harmi että ilmeisesti se olis ollut hyvä tehdä jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse lihotin sen takia kun en saanut miestä! Miesten syy!
Vierailija kirjoitti:
Kivut ja siitä johtuva unettomuus on monella syynä. Sen ymmärtää sitten kun itse saa kivuliaan sairauden ja valvoo vaikka 10 vuotta puolet yöstä. Ei riitä voimat enää suunnitella täydellisiä aterioita eikä lenkkeillä.
On muuten itsensä lihottaminen maksanut maltaita, arvelen niin. On syöty ja ostettu valtavat määrät kaikenlaista ruokaa, yleensä ei terveellistä. Kauppiaat ovat kummasti rikastuneet ja valtiolle on mennyt alvista euroja. Lihavat ovat pitäneet kauppiaita ja valtiota pystyssä tai ainakin ovat stanasti tienanneet heidän kustannuksellaan. Minun kustannuksellani ei oo paljoo tienattu kun kasvatan itse pottuni ja hyötykasvit ja säilön, noukin marjat ja sienet metsistä. Kauppalasku pieni kun valmisruokia emme käytä. Niin tietty, ja hoikkia ja terveitä olemme koko perhe.