Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut

Vierailija
10.06.2025 |

Jo suhteellisen pienestä ylipainosta koituu yhteiskunnalle selvästi enemmän kustannuksia normaalipainoon verrattuna.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011275862.html

Kyllähän sen tuolla kauppakeskuksissa kulkiessaan huomaa, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti verrattuna siihen mikä oli lihavien määrä menneinä vuosikymmeninä.

Kuka on se,  joka pakottaa sinut mättämään ostoskärryysi kaikki ne sipsipussit, suklaalevyt, pizzat, pullat, karkit yms.?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan on ikinä katsonut lihavien ihmisten ostoskärryihin niin sen huomaa aivan selkeästi mikä on pielessä.

Koko kärry täynnä sokeria rasvaa ja valkoista vehnää.

Minä en ikinä jaksa/ehdi kytätä muiden ostoksia. Puhumattakaan siitä, että alkaisin analysoida niitä. Täällä av:lla on näitä kauppakyttääjiä.

Vierailija
22/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu suppuun ja lopettakaa se mässäily, kehopositiivisiudesta ja kehorsuhasta  lässyttäminen saa loppua. Lihavuus ei ole sairaus sanan varsinaisessa merkityksessä, kyse on heikosta elämänhallinnasta. Lääkkeet ja lihavuusleikkaukset pitää hoitaa omalla rahalla!!! 

Nehän hoidetaan jo pääasiassa nyt omalla rahalla. Suomessa tehdään todella vähän lihavuusleikkauksia. Lihavuuden hoitoon käytetyt lääkkeet maksetaan viimeistä senttiä myöten itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suu suppuun ja lopettakaa se mässäily, kehopositiivisiudesta ja kehorsuhasta  lässyttäminen saa loppua. Lihavuus ei ole sairaus sanan varsinaisessa merkityksessä, kyse on heikosta elämänhallinnasta. Lääkkeet ja lihavuusleikkaukset pitää hoitaa omalla rahalla!!! 

Miksi kehopositiivisuus on aina vedettävä tähän keskusteluun mukaan? Kyse on siitä, ettei häpeä itseään. Aito kehopositiivisuus nimenomaan kannustaa pitämään itsestään huolta. 

Mutta siitä on tullut nykyään sitä. Että jumalattoman lihavat naiset selittää olevansa hyvässä kunnossa.

Vierailija
24/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.

Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoissa saanut tai on annettu täysin vääriä neuvoja. A

Missään ei suositella syömään hiilihydraattia yli kulutuksensa. Suomessa ongelma on siinä, ettei kansa syö täysjyväviljaa. Sitä pitäisi saada 90 grammaa vuorokaudessa.

Vierailija
25/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on biologia rikki. Suolistohormonit ovat tuhoutuneet.

Ne ei ole tuhoutuneet, vaan niitä ei yksinkertaisesti ole, tai ne eivät toimi kuten niillä, joille painonhallinta on helppoa. Minä olen lihonnut 2-vuotiaasta alkaen ja jo äiti ihmetteli pohjatonta ruokahalua.

Vierailija
26/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lihon aina. En saa täällä mielihyvää sosiaalisista suhteista ja kohtaamisista, joudun rajoittamaan persoonaani. En tykkää ilmastosta. Kaikki kiva on kallista, ja maksavat. Ulkomailla asuessa olo on kevyempi henkisesti ja ihmiset sosiaalisempia. Täällä mätetään herkkuja yksin.

Vierailija
27/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.

Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoiss

Myös proteiinin liikasaanti syynä. Kaupoissa myydään vaikka mitä suklaisia proteiinimössöjä (vanukkaita yms.) ja kehopossut vetää niitä kaksin käsin aamu-, väli-, väli-, väli- ja iltapalaksi.

Vierailija
28/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehopositiivisuus on aina vedettävä tähän keskusteluun mukaan? Kyse on siitä, ettei häpeä itseään. Aito kehopositiivisuus nimenomaan kannustaa pitämään itsestään huolta. 

Mutta siitä on tullut nykyään sitä. Että jumalattoman lihavat naiset selittää olevansa hyvässä kunnossa.

So what? Se on heidän oma asiansa. Ei kuulu muille.

Vierailija
29/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? Se on heidän oma asiansa. Ei kuulu muille.

Kyllä kuuluu muille, kuten myös läskien pullataikina-miesten lihavuus. Kuten aloituksessa mainittu, yhteiskunnalle lihavuudesta seuraa jopa 2,5 miljardin kulut vuodessa.

Vierailija
30/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatelit lihottaa. Niissä on hirmuisesti turhia kaloreita. Olisit ostanut mieluummin omenoita niiden sijasta. Noiden kanaleikkeiden marinadit on useimmiten myös hyvin rasvaisia.

Ja silti olen laihtunut!

En syö taatelipussia kerralla. Olen allerginen omenoille. 

En syö joka päivä samoja ruokia. Tuo lista oli esimerkki. 

POINTTI ON SIINÄ ETTÄ EI OLE SIPSEJÄ, LIMUA JNE. !!!

Vierailija
31/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroleptien aiheuttamasta lihomisesta pitäisi voida puhua. Psykiatrit sanovat että "Ei tän pitäis lihottaa" - ja kun lukee lääkkeen potilasohjeen, on yleisin haitta painonnousu. 

Vierailija
32/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuuden avulla pyritään parantamaan marginalisoitujen ja syrjittyjen kehojen, kuten lihavien, vammaisten ja transihmisten ihmisoikeuksia.

Kehopositiivisuudessa on kyse ihmisen oikeudesta siihen, että hänen kehonsa saa kunnioitusta vaikka ei vastaisikaan kauneusihanteita. 

Vierailija
33/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainoa laihdutustapa on kuulemma lääkkeet.

Vierailija
34/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työelämä myös lihottaa monia.

Työ aiheuttaa stressiä, minkä vuoksi stressihormonien taso nousee ja se nälättää. Työn vuoksi myös ei mahdollisesti ole aikaa pitää itsestään huolta ja urheilla riittävästi.

No lihomisen vuoksi sitten menee terveys ja työkyky.

Työelämän tehostamisen hyödyt on oikeasti menetetty em. syiden vuoksi.

Vierailija
35/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ aiheuttaa stressiä, minkä vuoksi stressihormonien taso nousee ja se nälättää. Työn vuoksi myös ei mahdollisesti ole aikaa pitää itsestään huolta ja urheilla riittävästi.

Ei mene kaikilla työkyky lihomisen takia. Eikä aina terveyskään.

Vierailija
36/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene 100% työkyky, mutta jos aletaan ottamaan mahdolliset sairaslomat huomioon. Ei työkyky ainakaan parane.

Vierailija
37/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene 100% työkyky, mutta jos aletaan ottamaan mahdolliset sairaslomat huomioon. Ei työkyky ainakaan parane.

Entä kun ei ole sairauslomia?

Vierailija
38/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoissa saanut tai on annettu täysin vääriä neuvoja. A

Ei se hiilareista ole kiinni,olen aina syönyt paljon niitä ja hyvin vähärasvainen olen.

Vierailija
39/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptien aiheuttamasta lihomisesta pitäisi voida puhua. Psykiatrit sanovat että "Ei tän pitäis lihottaa" - ja kun lukee lääkkeen potilasohjeen, on yleisin haitta painonnousu. 

Monet muutkin lääkkeet, osa käsikauppalääkkeitä jopa, muokkaavat suoliston mikrobistoa lihomista suosivaksi. Neuroleptien lihottavuus sentään tunnetaan. Kukaan ei osaa epäillä kipuihinsa napsimaa Buranaa lihomisalttiudensa aiheuttajaksi. 

Vierailija
40/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit myös tarttevat enemmän tukia jotta saavat riittävästi energiaa lihoamiseen.