Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut

Vierailija
10.06.2025 |

Jo suhteellisen pienestä ylipainosta koituu yhteiskunnalle selvästi enemmän kustannuksia normaalipainoon verrattuna.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011275862.html

Kyllähän sen tuolla kauppakeskuksissa kulkiessaan huomaa, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti verrattuna siihen mikä oli lihavien määrä menneinä vuosikymmeninä.

Kuka on se,  joka pakottaa sinut mättämään ostoskärryysi kaikki ne sipsipussit, suklaalevyt, pizzat, pullat, karkit yms.?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos niin, harmi että ilmeisesti se olis ollut hyvä tehdä jo aikaisemmin.

Miten niin olisi pitänyt tehdä aikaisemmin?

Vierailija
82/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mainitsiko joku jo, että tutkimuksen rahoitti Novo Nordisk eli Ozempicin valmistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen aidosti myös hormonihäirikköjä, ftalaatteja, suolistohormonien vaikutusta ja näiden kaikkien vaikutusta genetiikkaan osana lihavuusongelman syntyyn. Olen hoikahkoa sukua itse, en liho helposti. Muistan yhden lapsuusaikaisen ystävän, joka söi kuin lintu mutta lihoi tosi helposti ja oli jo lapsena lihavan puolella. Minusta tuo ystävä söi vähemmän kuin mitä minä. 

Lihavuutta pitäisi käsitellä sairautena, varsinkin todella merkittävää ylipainoa. Siitä ei pitäisi syyllistää, koska mitäpä se syyllistäminen auttaa.

Jokin nyt häiritsee ihmisten normaalia kylläisyydentunnetta, ja mikä se on, siitä pitäisi ottaa selvää.

Vierailija
84/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, koitapa näillä ruoanhinnoilla syödä terveellisesti. Se vasta kallista onkin. 

Nii no, tarviiko sitä ahtaa kiloa yhdellä aterialla. Taas siellä läski ulisee omista valinnoista.

Ei tartte kiloa ahtaa, kyllä keski-ikäisellä pienempikin halpa hiilihydraattipommi lihottaa. Ja ei, en ole läski, vaan 52 -kiloinen uranainen, jolla on vielä varaa syödä terveellisesti. Mutta, minulta löytyy vielä sellainenkin suomalaisittain harvinainen piirre kuin empatia. Tietysti on niitäkin, jotka vaan tykkäävät syödä epäterveellisesti, mutta enpä yleistäisi sitä koskemaan ihan jokaista pullukkaa. Lienee olemassa myös ihmisiä, joille esim. liikkuminen on syystä tai toisesta vaikeaa, minkä vuoksi painoa kertyy entistä helpommin etenkin, jos ei ole varaa syödä terveellisesti vaan mahdollisimman halvasti. Usein nämä ihmiset ovatkin sitten niitä jo työelämän ulkopuolelle joutuneita pienituloisia samasta syystä.

Vierailija
85/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pyöreästä perheestä ja jo valmiiksi tunkin muotoinen. Perintötekijät vaikuttaa. Ei sellaisesta tule hoikkaa koskaan, koska biologia. 

Vierailija
86/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin nämä tänään sittarista.

T. lihava

1. Mutti tomaattimurska 400g

2. Varhaisperuna multainen Suomi 1,069 g

3. Ben's Original Pitkäjyväinen riisi 1kg

4. Atria Ohuen Ohut Paahdettu Valkosipuli Kanaleike 200g

5. Kariniemen Kananpojan fileesuikale Kolme pippuria 450 g

6. Meillä jauhettu Naudan paistijauheliha <7% 0,454 g

7. Valio AB piimä 1 l

8. Pirkka makea sipuli 350 g

9. Pirkka kevätsipuli 100 g Suomi

10. Pirkka pehmeät taatelit 200 g

11. Pirkka laktoositon kevytmaitojuoma 1 l

12. Pirkka vapaa iso kananmuna L15

13. Pirkka siro salaattisekoitus 80g

14. Elovena puolukkagurtti vatsalle 150 g gluteeniton

15. Uotilan Aito Pälkäneen Maalaisruislimppu 400g

16. Maitokolmio FIT pehmeä jogurttirahka 200g laktoositon

17. Berrie villimustikka 100 ml

18. Vaasan Maalaisviipaleet 500g 

On aika selvää että noilla eväillä sä et ole ylipainoas kerännyt. Tai sitten olet syönyt 5kg päivässä. Kumpi?

Taatelit ja broilerileikkeiden marinadi lihottaa. Lisäksi tuo on vain sen tuon kertaiset ostokset, eli mitä kaikkea ostanut viimeksi ja seuraavaksi?

Vierailija
87/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivut, masennus, väsymys, jatkuva nälkä. Siksi minäkin lihotin itseni.

Kivut ja siitä johtuva unettomuus on monella syynä. Sen ymmärtää sitten kun itse saa kivuliaan sairauden ja valvoo vaikka 10 vuotta puolet yöstä. Ei riitä voimat enää suunnitella täydellisiä aterioita eikä lenkkeillä.

Monille lihavuuden myötä kehittyy erilaiset kivut ja masennukset. Paras tapa ehkäistä ne on pitää itsestään huolta.

Vierailija
88/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖRRÖRRÖRRÖRRÖRRÖRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
89/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mainitsiko joku jo, että tutkimuksen rahoitti Novo Nordisk eli Ozempicin valmistaja.

Oli muutenkin hieman kyseenalainen. 

Vierailija
90/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten itsensä lihottaminen maksanut maltaita, arvelen niin. On syöty ja ostettu valtavat määrät kaikenlaista ruokaa, yleensä ei terveellistä. Kauppiaat ovat kummasti rikastuneet ja valtiolle on mennyt alvista euroja. Lihavat ovat pitäneet kauppiaita ja valtiota pystyssä tai ainakin ovat stanasti tienanneet heidän kustannuksellaan. Minun kustannuksellani ei oo paljoo tienattu kun kasvatan itse pottuni ja hyötykasvit ja säilön, noukin marjat ja sienet metsistä. Kauppalasku pieni kun valmisruokia emme käytä. Niin tietty, ja hoikkia ja terveitä olemme koko perhe. 

perhe, joka syö salaattia mäkkärissä

Vierailija
91/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen aidosti myös hormonihäirikköjä, ftalaatteja, suolistohormonien vaikutusta ja näiden kaikkien vaikutusta genetiikkaan osana lihavuusongelman syntyyn. Olen hoikahkoa sukua itse, en liho helposti. Muistan yhden lapsuusaikaisen ystävän, joka söi kuin lintu mutta lihoi tosi helposti ja oli jo lapsena lihavan puolella. Minusta tuo ystävä söi vähemmän kuin mitä minä. 

Lihavuutta pitäisi käsitellä sairautena, varsinkin todella merkittävää ylipainoa. Siitä ei pitäisi syyllistää, koska mitäpä se syyllistäminen auttaa.

Jokin nyt häiritsee ihmisten normaalia kylläisyydentunnetta, ja mikä se on, siitä pitäisi ottaa selvää.

Ap hallitsee niin syyllistämisen kuin vittuilun.

Vierailija
92/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänää söin vaan yhden suklaapatukan, usein vedän kolme. Kyllä mä nyt laihdun!

Vierailija
93/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auttaisi ap röhröhin mielenterveysongelmiin? Hoitamattomat mielenterveysongelmat ja mielenterveyssyistä eläkkeellä olevat työikäiset vasta kalliiksi tulevat yhteiskunnalle. Onneksi tähän on nyt perustettu työryhmä miettimään, miten työikäisten mt-ongelmia voitaisiin hoitaa. Hyviä uutisia sinulle ap!  Ps. Kynäniskasta ja kuopparinnasta pääsee eroon käymällä salilla.

Vierailija
94/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suku on tämmöistä pallomahaista. Mummollani oli aikas pallomaha, samoin äidilläni, siskollani ja mulla. Muuten olen ripakinttu ja onhan se huvittavaa että tämmöinen pallo on. Syön terveellisesti, karkkeja ym.en ollenkaan. Äitini on 88-vuotias ja hyväkuntoinen mahastaan huolimatta, liikkuu paljon. Itsekkin olen terve. Iän puolesta siis hyvät geenit, mahageeni olis saanu jäädä pois. Mutta näillä mennään.

Vierailija
95/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.

Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoiss

"Täysjyvä" on hyvin kuvaava sanana. Siinä on kaikki sama, mitä epäterveellisemmässä kuoritussakin + ne kuori- ja ydinosat.

Vierailija
96/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä epäilet? Onneksi täällä vauvalla kokoontuu aina alan tutkijat ja asiantuntijat.

Vierailija
97/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptien aiheuttamasta lihomisesta pitäisi voida puhua. Psykiatrit sanovat että "Ei tän pitäis lihottaa" - ja kun lukee lääkkeen potilasohjeen, on yleisin haitta painonnousu. 

Hyvä pointti. Melkein miljoona syö jotain mielialalääkettä/lääkkeitä. Joten merkittävä osa kaikista ylipainoisista. Taseessa tuskin huomioidaan tuon haittavaikutuksen hintaa terveydenhuoltosektorille (veronmaksajille).

Vierailija
98/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin nämä tänään sittarista.

T. lihava

1. Mutti tomaattimurska 400g

2. Varhaisperuna multainen Suomi 1,069 g

3. Ben's Original Pitkäjyväinen riisi 1kg

4. Atria Ohuen Ohut Paahdettu Valkosipuli Kanaleike 200g

5. Kariniemen Kananpojan fileesuikale Kolme pippuria 450 g

6. Meillä jauhettu Naudan paistijauheliha <7% 0,454 g

7. Valio AB piimä 1 l

8. Pirkka makea sipuli 350 g

9. Pirkka kevätsipuli 100 g Suomi

10. Pirkka pehmeät taatelit 200 g

11. Pirkka laktoositon kevytmaitojuoma 1 l

12. Pirkka vapaa iso kananmuna L15

13. Pirkka siro salaattisekoitus 80g

14. Elovena puolukkagurtti vatsalle 150 g gluteeniton

15. Uotilan Aito Pälkäneen Maalaisruislimppu 400g

16. Maitokolmio FIT pehmeä jogurttirahka 200g laktoositon

17. Berrie villimustikka 100 ml

18. Vaa

Päivän kokonaisenergian saanti ratkaisee. Moni ei edes tajua, kuinka paljon leivässä on energiaa. Ilman mitään päällisiä tai edes levitettä. Tarkastin äsken kaurareissaripussista. Yksi viipale sis. 90 kcal. Kun syö aamupalalla kaksi ja lopun päivän mittaan (lounas, päivällinen, välipalat, iltapala) 5 palaa (=puolikas), ja laittaa päälle esim. juustoa tai leikkelettä, niin saa saman verran energiaa kuin isosta pizzasta. Joka ikinen päivä. Muun syömisen lisäksi. Jonka takia energian saanti ylittyy jo ihan "perusterveellisellä" normisyömisellä.

Vierailija
99/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä viddu päähäs, paskanjauhaja!

Vierailija
100/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptien aiheuttamasta lihomisesta pitäisi voida puhua. Psykiatrit sanovat että "Ei tän pitäis lihottaa" - ja kun lukee lääkkeen potilasohjeen, on yleisin haitta painonnousu. 

Hyvä pointti. Melkein miljoona syö jotain mielialalääkettä/lääkkeitä. Joten merkittävä osa kaikista ylipainoisista. Taseessa tuskin huomioidaan tuon haittavaikutuksen hintaa terveydenhuoltosektorille (veronmaksajille).

"Lääkkeiden aiheuttama" painon nousu johtuu siitä, että jotkut lääkkeet lisää ruokahalua. Mikään lääke ei itsessään saa käyttäjää lihomaan. Myös mielenterveyslääkityksen yhteydessä nousevaa painoa miettiessä tulee ottaa huomioon, että mielenterveyshäiriöisillä elämänhallinta ja motivaatio pitää huolta omasta terveydestä ja ruokavaliosta ei yleensä ole kovin vahva, mikä jo itsessään on riski lihavuudelle.