Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut

Vierailija
10.06.2025 |

Jo suhteellisen pienestä ylipainosta koituu yhteiskunnalle selvästi enemmän kustannuksia normaalipainoon verrattuna.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011275862.html

Kyllähän sen tuolla kauppakeskuksissa kulkiessaan huomaa, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti verrattuna siihen mikä oli lihavien määrä menneinä vuosikymmeninä.

Kuka on se,  joka pakottaa sinut mättämään ostoskärryysi kaikki ne sipsipussit, suklaalevyt, pizzat, pullat, karkit yms.?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin nämä tänään sittarista.

T. lihava

1. Mutti tomaattimurska 400g

2. Varhaisperuna multainen Suomi 1,069 g

3. Ben's Original Pitkäjyväinen riisi 1kg

4. Atria Ohuen Ohut Paahdettu Valkosipuli Kanaleike 200g

5. Kariniemen Kananpojan fileesuikale Kolme pippuria 450 g

6. Meillä jauhettu Naudan paistijauheliha <7% 0,454 g

7. Valio AB piimä 1 l

8. Pirkka makea sipuli 350 g

9. Pirkka kevätsipuli 100 g Suomi

10. Pirkka pehmeät taatelit 200 g

11. Pirkka laktoositon kevytmaitojuoma 1 l

12. Pirkka vapaa iso kananmuna L15

13. Pirkka siro salaattisekoitus 80g

14. Elovena puolukkagurtti vatsalle 150 g gluteeniton

15. Uotilan Aito Pälkäneen Maalaisruislimppu 400g

16. Maitokolmio FIT pehmeä jogurttirahka 200g laktoositon

17. Berrie villimustikka 100 ml

18. Vaasan Maalaisviipaleet 500g 

Ja syöt nuo kaikki kahdessa päivässä ja käyt ostaan uuden satsin heti.

Vierailija
42/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tästä saa puhua. Pitää olla kehopos ja hokea lihavuus ei ole valinta. 

Kaikkia muita saa kyllä arvostella ja haukkua huonoista elintavoista mutta ei meidän paapottuja pullukoita.

Tämä. Se mainoskin on ihan naurettava. Siis se läskien lääkemainos. Siinäkin sanotaan "lihavuus ei ole valinta". Mikä se sitten on? Ihan itse kukin on itsensä läskiksi syönyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työelämä myös lihottaa monia.

Työ aiheuttaa stressiä, minkä vuoksi stressihormonien taso nousee ja se nälättää. Työn vuoksi myös ei mahdollisesti ole aikaa pitää itsestään huolta ja urheilla riittävästi.

No lihomisen vuoksi sitten menee terveys ja työkyky.

Työelämän tehostamisen hyödyt on oikeasti menetetty em. syiden vuoksi.

Juu,tuo sama pätee ihan selvästi juopotteluun !  ei oo mun oma syy   että tulee tissuteltua paljon.

Ei voi olla minun syy, koska geenit.

Vierailija
44/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo riittävät ensi viikolle asti.

Vierailija
45/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mutta esim. painoindeksiä ei saisi enää käyttää, koska ehkä yhdellä sadasta on niin paljon lihasta, että indeksi näyttää ylipainoa. Ja muille tulee paha mieli, kun indeksi näyttää muuten vain, että painoa on liikaa.

Vierailija
46/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin vasemmisto huutaa miten lapset kuolevat nälkään tuista leikkaamalla. 

Vierailija
47/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeisvero olisi ollut paikallaan tälle läskipaskalle kansalle.

Vähä bandan sukulaatia niin että perse kasvaa.

Vierailija
48/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkka lehden pullamössötuputus. Leivontaohjelmat. Viikonloppujen sipsi-, irtokarkki- ja suklaalevytarjoukset. Mäkkärin ym. voimallinen mainonta. Lätkäpitsat. Olut-, viini-, siideri- ja limsatarjousmainokset. Oikeesti kaikki snacksien ja sokeristen tuotteiden tuputus. Töissä kiire, hillitön univaje, ja ruokaan nopean ja helpon ratkaisun tarve. Ikääntyminen: syöt ka liikut kuin ennenkin, mutta paino vaan nousee. Kenen syy?

Saa olla kyllä ihme fakiiri, ettei ympäröivä yhteskunta (mainoksineen) sinuun vaikuta pätkääkään!

Ei ole koskaan vaikuttanut. Kiireessä voi myös ostaa terveellistä ruokaa. Voi ostaa paremman vaihtoehdon valmisruoasta. Itse ostan tomaattikeittoa, kasviskeittoa ja lisään siihen purkillisen kikherneitä, lisäksi parsakaalia tai lehtikaalia. Ei ole vaikeaa. Se on ihan oma valinta mitä sinne suuhun mättää, jos haluaa olla sairas ja lihava niin se on oma valinta, mutta yhteiskunnan ei pidä tällaisia hoitaa ja tukea. 

Olen aina ollut sitä mieltä, että lihavat ovat itsekkäitä porsaita, sieltä löytyy myös narsismia, minä saan syödä mitä minä haluan. Sitten mennään valittamaan lääkärille taudeista ja vaivoista. Että mistähän johtuu. 

Nainen 55-vuotta

Vierailija
49/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain kohtaa valehtelet, läskit aina valehtelevat jotenkin syömisistänsä.

Vierailija
50/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten läskifobia ei hirveästi houkuttele laihduttamaan. Jos he palkitsisivat laihduttamisen aloittamisesta etukäteen seksillä ja rakkaudella, voisin jopa miettiä laihduttamisen aloittamista. Herkuttelu on kutienkin niin hauskaa, että ilman seksinsaantitakuuta en siitä luovu tai mene salille treenaaja-alfojen pilkattavaksi.

Vierailija
51/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä jotka ei yrityksistä huolimatta saa mitään apua kun menee anelemaan pääsyä lihavuusleikkaukseen. Se on niin että jos ei naama lääkäriä miellytä niin apuahan ei tipu. Ainoastaan ivallista naurua.

Vierailija
52/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta he tuottavat kaupoille 10 miljardia.

Vierailija
53/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on meitä jotka ei yrityksistä huolimatta saa mitään apua kun menee anelemaan pääsyä lihavuusleikkaukseen. Se on niin että jos ei naama lääkäriä miellytä niin apuahan ei tipu. Ainoastaan ivallista naurua.

Ja itsehillintä syömisten suhteen ei tule missään nimessä kuuloonkaan. V*ttu mitä selittelyä sieltäkin läskiltä.

Vierailija
54/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tästä saa puhua. Pitää olla kehopos ja hokea lihavuus ei ole valinta. 

Kaikkia muita saa kyllä arvostella ja haukkua huonoista elintavoista mutta ei meidän paapottuja pullukoita.

Tämä. Se mainoskin on ihan naurettava. Siis se läskien lääkemainos. Siinäkin sanotaan "lihavuus ei ole valinta". Mikä se sitten on? Ihan itse kukin on itsensä läskiksi syönyt.

Kyllä, LIHAVAKSI TULLAAN SYÖMÄLLÄ. Se on ihan itse aiheutettu olotila, olen vain huomannut tähän ikään, lihavia seuratessa, keksivät aina syyn syömiselle. Väsyttää, ahdistaa, ei ole hyvä olla, minua on loukattu jne............lihavilla on hyvin usein mielenterveysongelmia ja syyttävät muita omasta lihavuudestaan. Vähän sama kun alkoholisti syyttää aina kaikkia muita kun juo. Ei kannata kaveerata näiden lihavien kanssa, ei ole tervettä seuraa. Työelämässä olen myös törmännyt lihaviin joilla aivan selviä mielenterveysongelmia, ovat myös hyvin epäluotettavia, puukottavat selkään varsinkin sellaisia, jotka ovat hyvässä kunnossa niin fyysisesti kuin henkisesti. Itse välttelen näitä ryhävalaita. 

Nainen 55-vuotta

Vierailija
55/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta he tuottavat kaupoille 10 miljardia.

Kaupat voisivat hankkia jo läskiskoottereita noihin isoihin marketteihin.

Vierailija
56/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain kohtaa valehtelet, läskit aina valehtelevat jotenkin syömisistänsä.

Minä olen muuttanut ruokavaliota. Luuletko että kaikki lihavat jatkavat lihomista??? Läski ei lähde pois hetkessä. Ei ole poppaskonsteja laihtumisessa.

Vierailija
57/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain höpöhöpöä. Olen koko ikäni ollut hyvin hoikka (en sairaalloisen laiha), mutta siitä huolimatta ja terveellisistä elämäntavoista huolimatta olen joutunut tilanteeseen, jossa olen tullut yhteiskunnalle varmastikin huomattavasti kalliimmaksi kuin keskivertokansalainen. Sairauksiaan ei pysty valitsemaan.

Vierailija
58/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työelämä myös lihottaa monia.

Työ aiheuttaa stressiä, minkä vuoksi stressihormonien taso nousee ja se nälättää. Työn vuoksi myös ei mahdollisesti ole aikaa pitää itsestään huolta ja urheilla riittävästi.

No lihomisen vuoksi sitten menee terveys ja työkyky.

Työelämän tehostamisen hyödyt on oikeasti menetetty em. syiden vuoksi.

Ei mene kaikilla työkyky lihomisen takia. Eikä aina terveyskään.

No tuon tutkimuksen mukaan lihavista (BMI 30 tai yli) vain 10% on metabolisesti terveitä. 

Vierailija
59/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuoreen tutkimuksen on rahoittanut tanskalainen Novo Nordisk, joka valmistaa muun muassa lihavuuden ja diabeteksen hoidossa käytettäviä Ozempic- ja Wegovy-lääkkeitä." 🤔

Vierailija
60/107 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä hoetaan joka välissä ja varmasti tottakin. Itse pyysin apua laihduttamiseen 25 vuotta ennen kuin 7 vuotta sitten sain verikokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonilääkityksellä lähti heti 10 kg. Joka oireeseen tarjotaan eri lääkettä ja eri diagnoosia. Ruokavalioon kun pyytää apua, saa pelkkää kettuilua ravitsemusterapeutilta ja lääkäreiltä, hiilihydraatteja pitää syödä reilusti että laihtuu. Uskoin, kokeilin ja lihoin 6 kg alle puolessa vuodessa. Nyt vhh ja paino tippuu hitaasti. Riitelen kolmatta kuukautta "asiantuntijoiden" kanssa siitä kun en syö hiilihydraatteja. En syö enkä aio syödä yhtään enempää, päinvastoin ketoa kohti menossa hiljalleen.

Uskokaa ihmiset, ennen kuin on myöhäistä, hiilihydraatit vähemmälle niin terveys paranee. Itse en aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä että on lisäksi mm diabetes ja muita sairauksia. Apua olen pyytänyt, en ole ajoiss

90g on ihan liikaa kenelle tahansa.