Isossa Omenassa tänään tapahtunut, ei uskoisi.
Olin 13- ja 10-vuotiaitten poikieni kanssa Isossa Omenassa tänään, menossa markettitasolta liukukäytävää pitkin ylös. Pojat seisoivat rinnakkain (13v vasemmalla puolella) ja minä nuoremman takana. 13-vuotiaan takaa tuli keski-ikäinen mies, otti kiinni pojasta ja työnsi hänet voimallisesti sivuun jotta pääsi itse kävelemään eteenpäin. Sanoin miehen perään lujaa, että "äläpä työnnä lasta". Mies pysähtyi ja käski mennä kotiin ja kasvattaa lapset niin, että osaavat olla pois kävelypuolelta liukukäytävällä. 13v totesi miehelle, että nythän hän (mies) itse seisoo kävelypuolella. Mies suuttui ja sätti poikaa, että tämä oli ensin ollut kävelypuolella, eikä pojalla ollut varaa sanoa mitään.
Tässä vaiheessa nuorempi poika rupesi kutsumaan miestä tyhmäksi ja näytti hänelle keskaria (tiedän, ei järkevää, eikä hyvää käytöstä). Mies suuttui vielä enemmän, tuli poikaa kohti ja nakkasi pojan lippiksen alas liukukäytävän kaiteen yli. Olisin muuten lähtenyt hakemaan vartijaa, mutta 10v itki nyt ja oli tosi vihainen, eli lähdettiin vain alaspäin ja haettiin lippis kerrosta alempaa.
Jätti kyllä ikävän tunteen ja pojat olivat täysin ihmeissään siitä miksi miehen täytyi työntää poika pois tieltä sanaakaan sanomatta. Kävelen usein itse liukukäytävällä ja olen usein pyytänyt kävelypuolella seisovalta (ja näitä on paljon ja kaiken ikäisiä) että voisinko päästä ohi. Ikinä ei ole tullut mieleen työntää ketään. Olen myös pojille opettanut, että toisella puolella kävellään, mutta eivät aina muista.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe vapaan avohoitopotilaiden sääntömääräinen kesäkokous käynnissä.
Jos joku puistomies koskisi minuun tai hypoteettiseen lapseeni sormellaankaan, saisi nyrkin hampaisiinsa ennen kuin huomaisikaan. Ja olen sentään nainen.
Toivottavasti lapsentönijän jokaisessa kengässä on tästä iäisyyteen aina kivi jota ei saa pois.
Eli sinun mielestäsi kakarat saavat käyttäytyä miten tykkäävät? Lapsia vihataan, jos heidän halutaan osaavan käyttäytyä? Jep jep. SInunlaisesi juurikin pilaavat nuo kakarat, kun et varmasti kasvattaisi sitä hypoteettista kakaraasi, sitä liisapetteriä.
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuollaiset äitinsäkin seurassa. Tila otetaan haltuun, muiden kulku estetään ja päälle 10-vuotias poika alkaa vieraalle aikuiselle haistattelemaan ja keskisormea näyttämään äiti vieressään! Tästä tulee pahat W T -vibat koko perheestä. Mikä noiden pentujen käytös on muutaman vuoden päästä, kun ovat keskenään liikenteessä ilman äityliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku puistomies koskisi minuun tai hypoteettiseen lapseeni sormellaankaan, saisi nyrkin hampaisiinsa ennen kuin huomaisikaan. Ja olen sentään nainen.
Toivottavasti lapsentönijän jokaisessa kengässä on tästä iäisyyteen aina kivi jota ei saa pois.
Eli sinun mielestäsi kakarat saavat käyttäytyä miten tykkäävät? Lapsia vihataan, jos heidän halutaan osaavan käyttäytyä? Jep jep. SInunlaisesi juurikin pilaavat nuo kakarat, kun et varmasti kasvattaisi sitä hypoteettista kakaraasi, sitä liisapetteriä.
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuollaiset äitinsäkin seurassa. Tila otetaan haltuun, muiden kulku estetään ja päälle 10-vuotias poik
Mihin täs yhtälöstä unohtui se että aikuinen mies hyökkäsi ennen keskisormea lapsen kimppuun?
Vai luitko aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän liukuportaissa ainakaan saa kävellä, ja pitäisi pitää kaiteesta kiinni, koska saattavat stopata yhtäkkiä. Sama se kai on liukukäytävässä. Ottaa itseäni ainakin päähän ihmiset, jotka tunkee kävellen ohitse ahtaissa liukuportaissa. Jee, säästit ehkä sekunnin kallista aikaasi, kun jätit jonottamatta portaistapoistumisvuoroasi.
Kuule se sekunti voi tarkoittaa myöhästymistä bussista tai metrosta.
Kuules nyt itse, metrot menevät parin minuutin välein. Jos pistät itsesi niin ahtaalle, että parin minuutin takia myöhästyt jostain, niin oma aikatauluttamisesi on ihan pielessä ja voin vain kuvitella kuinka stressaantunut olet.
Teeppä itse vaativaa asiantuntijatyötä, niin tiedät mitä minuutit merkitsevät
Ap kasvata ne lapsesi niin näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuollaiset äitinsäkin seurassa. Tila otetaan haltuun, muiden kulku estetään ja päälle 10-vuotias poik
13v ei kai tehnyt muuta, kuin seisoi väärällä puolella eikä saanut edes mahdollisuutta siirtyä toisen kysyessä (tuli tönäisy sen sijaan). Aika monet väärällä puolella seisovat, sekä lapset että aikuiset, joten en ihan tajua mitä huolestuttavaa hänen käytöksessään oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuportaissa ei seisota rinnakkain. On todella ärsyttävää ohittaa liukuportaissa rinnakkain seisovia ihmisiä.Tulee tosiaankin mieleen käytöstapojen puute ja ajattelemattomuus. Silti se mies käyttäytyi tosi huonosti.
Miksi liukuportaissakin pitää ohittaa?
1. Haluaa ehtiä ajoissa bussille
2. Haluaa treenata jalkalihaksia eikä seisoa laiskana kuin lammas, odottamassa että matelee portaiden kyydissä perille
3. Haluaa päästä eroon rahankerääjistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuollaiset äitinsäkin seurassa. Tila otetaan haltuun,
Mihin täs yhtälöstä unohtui se että aikuinen mies hyökkäsi ennen keskisormea lapsen kimppuun?
Hyökkäsi?! Mitään hyökkäystä ei tapahtunut, hänet vain työnnettiin sivuun, koska pojalla ei ollut alkeellisia käytöstapoja ja ymmärtänyt seistä liukuportaiden oikeassa reunassa vaan piti vallata koko leveys. Jos olisi edes seurannut, pitääkö antaa takana tuleville tilaa, niin koko tapausta ei olisi edes sattunut, vaan mies olisi voinut omassa rauhassa ohittaa tämän seurueen!
Lapsille pitäisi olla joku koirakoulua vastaava, ennen kuin pääsisivät julkiselle paikalle. Siellä olisi Veetit ja Janicat rivissä opettelemassa tottelevaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän liukuportaissa ainakaan saa kävellä, ja pitäisi pitää kaiteesta kiinni, koska saattavat stopata yhtäkkiä. Sama se kai on liukukäytävässä. Ottaa itseäni ainakin päähän ihmiset, jotka tunkee kävellen ohitse ahtaissa liukuportaissa. Jee, säästit ehkä sekunnin kallista aikaasi, kun jätit jonottamatta portaistapoistumisvuoroasi.
Kuule se sekunti voi tarkoittaa myöhästymistä bussista tai metrosta.
Kuules nyt itse, metrot menevät parin minuutin välein. Jos pistät itsesi niin ahtaalle, että parin minuutin takia myöhästyt jostain, niin oma aikatauluttamisesi on ihan pielessä ja voin vain kuvitella kuinka stressaantunut olet.
Teeppä itse vaativaa asiantuntijatyötä, niin tiedät mitä minuutit merkitsevät
Lue vähän vaikka Deepak Chopraa, niin asiantuntijankin työ on vähemmän stressaavaa ja et juokse pää kolmantena jalkana joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli yliampuva reagointia mieheltä mutta onhan se ihan hiton ärsyttävää jos seisotaan tukkeena. Itse Ompussa lähes päivittäin asioivana - ei niitä tukkoja kyllä ole koko aikaa eikä kaikenlaisia. 13-vuotias osaa kyllä jos on opetettu
Tuo mieshän ei ollut mykkä, joten väkivaltaisen käytöksen sijaan olisi ollut vaihtoehtona vielä kohtelias anteeksi tai vähemmän kohtelias LATUA! Tai muu vastaava suullinen ilmaisu. Väkivalta oli siis tuossakin tilanteessa ihan oma valinta.
Lisäksi joku tämän palstan tollo vielä vertaa autolla ajamiseen rinnakkain. Ihan tiedoksi vain, autolla ajamista säätelee laki, mutta mikään laki ei kiellä liukuportaissa olemista rinnakkain, vaikka se ei suotavaa ole. Laki puolestaan kieltää fyysisen kajoamisen, myös siinä tilanteessa kun sinulla ei ole suuta kysyä toista siirtymään. Ja mitäpä muuta kuin tyhmyyttä se oli. Puolin ja toisin toki, mutta keski-ikäinen typerys sen aloitti ja onhan se jonkun sortin saavutus olla keski-ikäisenä 13v tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuo
Saako sinut työntää sivuun, jos seisot vähän väärällä paikalla?
Jos lapsi olisi ollut täältä maakunnista, niin ei olisi edes tiennyt, että liukuportaissa on joku seisomisetiketti. Itsekin opin vasta parikymppisenä, että Helsingissä ohitellaan liukuportaissa. Huh, onneksi löysin joidenkin vuosien jälkeen työpaikan täältä vähän vähemmän hysteerisestä osasta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuo
Tuossa tapahtui pahoinpitely mikäli aapeen kuvailu voimallisesta työntämisestä pitää paikkansa. Siitä ei ole kahta kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi olisi ollut täältä maakunnista, niin ei olisi edes tiennyt, että liukuportaissa on joku seisomisetiketti. Itsekin opin vasta parikymppisenä, että Helsingissä ohitellaan liukuportaissa. Huh, onneksi löysin joidenkin vuosien jälkeen työpaikan täältä vähän vähemmän hysteerisestä osasta Suomea.
Kuulostaa tosiaan siltä, että tämä liukuporrasetiketti on vähän hysteerinen. En ollut itsekään tajunnut asiaa ennen kuin näitä viestejä luin. En ole kiireessäkään kokenut mitään vihantunteita 'väärällä' puolella olevia kohtaan. Olen vain kysynyt pääseekö ohi, ja aina on päässyt ilman ongelmia. En ole kokenut tarvetta ruveta opettamaan ketään tönimällä tai muuten.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitäisi olla joku koirakoulua vastaava, ennen kuin pääsisivät julkiselle paikalle. Siellä olisi Veetit ja Janicat rivissä opettelemassa tottelevaisuutta!
Entäpä aikuisille, jotka tönii muita? Opetetaanko se tuolla koirakoulussa niin isona sitten osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavan kuvan antaa noista pojista. Jos ikää on vasta 10 ja 13 vuotta ja käyttäytymistaidot ovat tuollaiset äitinsäkin seurassa. Tila otetaan haltuun,
"Mihin täs yhtälöstä unohtui se että aikuinen mies hyökkäsi ennen keskisormea lapsen kimppuun?"
Luin aloituksen, eikä sen mukaan kenenkään kimppuun ole hyökätty. Mikset sinä lukenut aloitusta?
Kakaroille tulee opettaa tapoja ja keskisormen näyttäjältä saa keskisormen katkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä luettiin eri aloitus.
Pojat toimivat täysin oikein.
Niin. Katsos kun osa meistä ihmisistä ei voi sietää kakaroita. Varsinkaan ärsyttäviä, huonosti kasvatettuja kuspää kakaroita.Silloin saattaa käydä sitten noin.
Vierailija kirjoitti:
Olette ilmeisesti aika uusia pk-seudulla. Olen sanonut, että pk-seudulla tänne tulevan täytyy osata vain kaksi asiaa.
1. Julkiseen liikennevälineeseen noustaan vasta sitten, kun ovesta ulospyrkivät ovat päässeet ensin ulos.
2. Rullaportaissa seisotaan oikeassa reunassa, jotta kiireisimmät pääsevät kulkemaan vasenta puolta.
Nuo kaksi asiaa kun osaa, niin täällä pärjää todella hyvin.
Kun maalla asuu, niin siellähän on tilaa paljon ja ihmisiä niin harvassa, niin jokainen voi olla kuin Ellun kanat, mutta täällä pk-seudulla pitää ottaa hieman huomioon muitakin ihmisiä.
Opetapas nuo kaksi asiaa, ap, pojillenne ennen kuin seuraavan kerran lähdette julkisille paikalle. Pojat sai nyt varmaan hyvin muistiin jääneen opetuksen jo tältä mieheltäkin, mutta he eivät ilmeisesti ymmärrä, mitä olivat tehneet siinä rullaportaissa väärin ja että se oli heidän oma vika.
Sitten se vaka
No tämä. Kuinka saisi ap:n ymmärrykseen menemään tämän, onko mahdollista?