Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lihavuusleikkauksessa 10 v sitten ja laihduin koosta 56 kokoon 34

Vierailija
09.06.2025 |

Minulla oli myös lihava kaksoissisko, jolle oli kova pala minun ulkonäön muuttuminen, alkoi saada raivokohtauksia mitättömistä asioista, huusi ja raivosi ihan mistä vain asiasta. Välit meni poikki. En jaksanut sitä pahaa oloa minkä hän sai minulle. 

No, kun markkinoille ilmestyi oikeasti tehokkaita liahdutuslääkkeitä, sisko laihtui koosta 54 kokoon 38-40. Ja kummasti välit palautui normaaliksi. Sisko on pyytänyt anteeksi aiempaa käytöstään ja sitä, että nyt hän ymmärtää minua aiempaa enemmän, mitä ihmettä se sitten tarkoittaa? Ehkä uusia, terveempiä elämäntapoja, luulisin. Aiemmin siskoani ärsytti uudet elintapani ja urheiluharrastukset, nyt itse puhuu niistä ja innoissaan selittää omaa hyvää oloaan ja uusia liikunnallisia harrastuksia. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Susta tuli sitten ihan rusina.

Vierailija
2/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tullut. Kaikki roikot on leikattu julkisella ja yksityisellä, joten kroppa ja naama on kyllä kuosissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo riippuu ihan ap:n pituudesta.

Vierailija
4/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vinoiltiin koko ajan siitä, että lihon kohta takaisin entiselleni ja ylikin entisten mittojeni. Valtaosalle on ollut todella kova pala, että olen pitänyt kiinni lihavuusleikatun ruokavaliostani ja olen pysynyt saavuttamassani painossa ottaen huomioon alle viiden kilon painonvaihtelun. 

Itse asiassa painonhallinta on helpottunut siksi, etten ole vuosiin tarvinnut säännöllisesti NSAID-lääkkeitä. Nehän vaikuttavat suolistomikrobistoon kuten söisi antibioottia vuosikausia. Suolistomikrobisto siis muuttuu lihomista suosivaan suuntaan ja pystyy hyödyntämään syötyä ruokaa 10-20% paremmin kuin niin sanotun terveen ja normaalin suolistomikrobiston omistavan ihmisellä syöty ruoka tulee hyödynnettyä. Koska aihe on uusi ja tutkimustuloksia tulee vasta hiljalleen, aiheesta ei keskustella. 

Lihavuusleikkaus ei ollut minulle ravinnon laadun suhteen käännekohta. Määrän suhteen se ei alkukankeuksien jälkeen poikkea muuten kuin pienempänä kasvisten määrän puolesta laihdutusruokavaliostani. Suurin ero oli lihavuusleikkaukset aiheuttamat vastaavanlaiset muutokset kuin Ozempicin käyttäjillä sekä nopea laihtuminen alussa. Se poisti kivun liikkumisesta ja myös NSAID-lääkkeiden tarpeen. 

Elän sen kanssa loppuikäni, ettei suolistomikrobistoni toivu säännöllisen NSAID-lääkityksen vuosista. Pyrin toki syömään siten, että suolistomikrobistonikin saisi tarvimaansa ravintoa. En juo kahvia ja päivittäinen puoli litraa maitotuotetta on yhtä kuin AB-piimää. Lihavuusleikattuna tiedostan myös kasvaneen paksusyövän riskin, koska on vaikeaa saada kasaan päivittäistä 25 gramman minimikuituannosta. 

Vierailija
5/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen elämäntavan ja ulkonäön muutokset vaikuttavat aina läheisiinkin ihmisiin. Siitä, että muuttuu tai muuttaa elämäntapojaan, ei yleensä pidetä. Se aiheuttaa epämukavuudentunteita muille ihmisille ja se voi saada heidät tuntemaan syyllisyyttä ja puolustuskannalle, koska heillä voi olla omissa elämäntavoissaan terveellisemmäksi viilattavaa. Ihannetilanteessahan koko perhe, suku ja ystäväpiiri osallistuisi jo elämäntapaohjaukseen ja ravitsemusterapeutin ohjaukseen vaikka etänä. Silloin vältettäisiin myös monia klikkimedian luomia harhaluuloja. 

Vierailija
6/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tullut. Kaikki roikot on leikattu julkisella ja yksityisellä, joten kroppa ja naama on kyllä kuosissa.

Mikä on roikko? Ja miten niin leikattu?

Vierailija
7/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikko tarkoittaa vatsan alueen, kyljen tai selän alueen ylimääräistä ihoa, roikkuvaa ihoa käsissä, rintojen roikkumista, jalkojen ihon roikkumista. 

Kaikkiin näihin saa julkisella puolella leikkauksen, jos täyttää kriteerit. Ysyätävälläni tehtiin rintojen kohotus ja vatsan ja kylkien roikkoleikkaukset, muuta ei edes tarvinnut. Näyttää kyllä nykyisin hyvältä

Vierailija
8/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityisesti voi toki leikata mitä haluaa plastiikka kirurgin kautta, moni ottaa silarit myös laihduttuaan. 

Vierailija
9/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi leikkaus ja tuliko sulle slow loss aikaa? 

Vierailija
10/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko laihduit 6kk? 

Oliko kausia kun vaaka ei liikkunut mutta sentit lähti?

Vierailija
11/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikko tarkoittaa vatsan alueen, kyljen tai selän alueen ylimääräistä ihoa, roikkuvaa ihoa käsissä, rintojen roikkumista, jalkojen ihon roikkumista. 

Kaikkiin näihin saa julkisella puolella leikkauksen, jos täyttää kriteerit. Ysyätävälläni tehtiin rintojen kohotus ja vatsan ja kylkien roikkoleikkaukset, muuta ei edes tarvinnut. Näyttää kyllä nykyisin hyvältä

Julkisella pitää täyttää tiukat kriteerit. Esimerkiksi pitää olla ihon rikkovaa hautumaa tai vaikeahoitoista ihottumaa roikkojen alla. Käsivarsien alla harvemmin roikot haittaavat elämää, koska niiden alle ei tule samanlaisia ongelmia kuin esimerkiksi venyneen vatsanahan alle. 

Vierailija
12/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi leikkaus ja tuliko sulle slow loss aikaa? 

Mikä on slow loss?

Vierailija
13/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on vähän sama kuin jos joku elämämkoululainen ottaa itseään niskasta kiinni, hankkii koulutuksen ja kunnollisen ammatin. Entiset ryyppykaverit ja muut luuserit alkavat haukkua ja välit menee poikki. Kateellisuutta se vaan on. Olen nähnyt monta kertaa.

Vierailija
14/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko laihduit 6kk? 

Oliko kausia kun vaaka ei liikkunut mutta sentit lähti?

Ei asiaa mitata noin. Kahden vuoden päästä leikkausprosessin aloittamisen jälkeen (sisältää myös lihavuusleikatun ruokavalion opettelun, johon tosin sisältyy 500-800 grammaa kasviksia/vrk) ja leikkausta edeltävän kuukauden VLCD-kuurin (pitää laihtua 5-7% kuukaudessa), ovat gastric sleeve-leikatut laihtuneet 16% lähtöpainostaan ja gastric bypass-leikatut 22% lähtöpainostaan.

Vierailija
15/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on vähän sama kuin jos joku elämämkoululainen ottaa itseään niskasta kiinni, hankkii koulutuksen ja kunnollisen ammatin. Entiset ryyppykaverit ja muut luuserit alkavat haukkua ja välit menee poikki. Kateellisuutta se vaan on. Olen nähnyt monta kertaa.

Tai kun alkoholisti raitistuu. Silloinhan alkoholistia yritetään houkutella juomaan edes vähän ja podetaan salaa syyllisyyttä omasta juomisesta. Osa odottaa alkoholistin tekevän tiliä raittiudestaan joka paikassa ja kaikille. Alkoholi on suomalaisille todella vaikea asia. Jos et juo, olet porukan petturi ja kyylä, joka rekisteröi toisten humalaiset sekoilut silkkaa ilkeyttään.

Vierailija
16/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella pitää täyttää tiukat kriteerit. Esimerkiksi pitää olla ihon rikkovaa hautumaa tai vaikeahoitoista ihottumaa roikkojen alla. Käsivarsien alla harvemmin roikot haittaavat elämää, koska niiden alle ei tule samanlaisia ongelmia kuin esimerkiksi venyneen vatsanahan alle. 

Minä sain Hus alueella rintojen kohotuksen ja vatsanroikkojen leikkauksen vaikka iho ei hautunut, eikä ihottumaa ja rinnatkin oli kutistunut c kupista A kuppiin. Silloinen kirurgi Jorvissa sanoi, että pitää katsoa kokonaisuutta; koska olin siro ja pienikokoinen, ovat roikotkin suhteessa sitä. (Olen 149 cm) lisäksi kun sanoin, että roikot häiritsee urheillessa (sattuu) niin sain leikkaukset julkisella. Tämä tosin 10 vuotta sitten. 

Vierailija
17/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain Hus alueella rintojen kohotuksen ja vatsanroikkojen leikkauksen vaikka iho ei hautunut, eikä ihottumaa ja rinnatkin oli kutistunut c k

Vaihtelua on riippuen siitä, missä päin Suomea asuu. On selvää, että liikunnallista ja terveyttä edistävää elämäntapaa haittaavat roikot kannattaa leikata pois, mikäli muut ehdot täyttyvät. 

Vierailija
18/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain Hus alueella rintojen kohotuksen ja vatsanroikkojen leikkauksen vaikka iho ei hautunut, eikä ihottumaa ja rinnatkin oli kutistunut c k

Eikö meidän verorahoilla ois parempaa käyttöä?

Vierailija
19/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli et ole leikattu

Vierailija
20/45 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on joku AI keskustelu taas kerran. Harmi olisin halunnut vertaistukea, kun alle 6kk leikkauksestani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän